Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Rab Árpád

A humanoid robotok jelenlegi piaci és technológiai trendjei

A humanoid robotok gyors ütemben terjednek a szolgáltatóiparban, az iparban és a mindennapi élet különböző területein.

Rab Árpád 2025.08.12.
Petruska Ferenc

Mesterséges intelligencia ügynökök kontra chatbotok

Melyiket milyen munkafázisban érdemes használni?

Petruska Ferenc 2025.07.28.
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
Petruska Ferenc

A multimodális rendszerek kockázatai háborúban

Kétélű fegyver, hiszen nemcsak biztonságot és védelmet nyújt, hanem veszélyeket hordoz.

Petruska Ferenc 2025.07.15.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
ITKI BLOG
Picture of Szemle
Szemle
  • 2021.10.12.
  • 2021.10.12.

Az MI szabványosítása és az Európai Bizottság javaslata a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályról – elemzések és problémák

Martin Ebers könyvfejezete egy várhatóan 2022-ben megjelenő, az MI jogi és etikai kérdéseinek szentelt kötet egyik fejezete. Szerzője a Tartui Egyetem és a Humboldt Egyetem munkatársa, a Robotics and Artificial Intelligence Law Society (RAILS) vezetője. Tanulmánya csatlakozik azoknak a kritikus hangoknak a sorához, amelyek a mesterséges intelligenciáról szóló uniós jogszabály kulcsfontosságú javaslatát (a továbbiakban: javaslat) kritizálják. Nevezetesen azt, hogy a szabályozás kritikus fontosságú célkitűzéseit az európai szabványügyi testületek (European Standardisation Organisation, ESO) magánjogi aktusként megvalósított szabványalkotó tevékenysége fogja számon kérhető, gyakorlati követelményekként megfogalmazni. (A könyvfejezet megjelenés alatt áll a The Cambridge Handbook of Artificial Intelligence: Global Perspectives on Law and Ethics című kötetben).

2021. április 21-én hozta nyilvánosságra az Európai Bizottság javaslatát a mesterséges intelligencia szabályozására. A jelen könyvfejezet kritikus elemzését nyújtja e javaslatnak, különös tekintettel arra, hogy a tervezett társszabályozási, szabványosítási és tanúsítási rendszer hogyan járulhat hozzá a mesterséges intelligencia európai irányításához, és hogyan kezelheti a (nagy kockázatú) mesterséges intelligencia sokrétű etikai és jogi aggályait.

A javaslat kockázatorientált megközelítésen alapul. Eszerint míg az „elfogadhatatlan kockázatot” jelentő mesterséges intelligencia-rendszereket betiltják, a „nagy kockázatú” MI-rendszerek szigorú kötelezettségek teljesítése mellett forgalomba hozhatók. A jogszabály legtöbb rendelkezése a nagy kockázatú rendszerekkel foglalkozik; kötelezettségeket telepít a szolgáltatókra, a felhasználókra és az MI-értéklánc többi résztvevőjére. Különös figyelmet fordít a megfelelőségértékelési eljárásokra, amelyeket követni kell a magas kockázatú MI-rendszerek minden típusa esetében.

A javaslat középpontjában az új jogalkotási keret (New Legal Framework) szerinti szabványosításon nyugvó társszabályozás ötlete áll. A jogszabálytervezet preambulumának 61. bekezdésében olvashatóak szerint „a szabványosításnak kulcsszerepet kell játszania abban, hogy az e rendeletnek való megfelelés biztosítására megfelelő műszaki megoldások álljanak a szolgáltatók rendelkezésére. A szolgáltatók az 1025/2012/EU Európai Parlamenti és Tanácsi rendeletben meghatározott harmonizált szabványoknak való megfelelés révén bizonyíthatják az e rendelet követelményeinek való megfelelést.”

A tanulmány röviden felvázolja az MI-rendszerek által felvetett etikai és jogi problémákat, a meglévő jogi szabályozást és a mesterséges intelligencia szabályozására kibontakozó kezdeményezéseket. Ezt követően áttekinti a nemzetközi szabványügyi szervezetek tevékenységét az MI területén, különös tekintettel a már megfogalmazódott elvekre. A továbbiakban elemzi magát a jogszabályt, hangsúlyosan a kockázatok szempontjából, ezen belül is a nagy kockázatú MI-rendszerekkel kapcsolatban megfogalmazott tételeket. A következő szakaszban a Jogszabály szabványosításra vonatkozó rendelkezéseinek (erősen) kritikus értékelése olvasható. Ennek keretében értékeli a hatáskör-átruházással (ami a szabványosítás vázolt szerepéhez szükséges) kapcsolatos jogi problémákat – a szabványok bevezetésével kvázi a szabályozás hatáskörét korlátozza, de magát a hatáskört nem ruházza át. A tanulmány végkövetkeztetése az, hogy az Európai Bizottságnak felül kell vizsgálnia azt az elképzelését, hogy a magas kockázatú mesterséges intelligencia-rendszerek szabályozását főként szabványosítás útján kívánja biztosítani. Specifikusan azért, mert ezeknél a rendszereknél az Európai Bizottság elsősorban egy előzetes megfelelőség-értékelésre kíván támaszkodni, amelyet nem külső harmadik felek végeznek, hanem maguk a vállalatok – kombinálva egy megfelelőségi vélelemmel, amennyiben a szolgáltató az európai szabványügyi testületek által az új jogalkotási keretnek megfelelően kidolgozott, harmonizált szabványokat követ.  Azonban az MI rendszerek szabványosítása nem pusztán technikai döntések kérdése. Olyan etikai és jogi döntések sorát kell meghozni, amelyeket nem lehet kiszervezni magán szabványosítási szervezetekbe, mert a társadalom egészét érintő politikai vitát igényelnek.

A technikai szabványok minél inkább túllépnek a puszta technikai jellemzők meghatározásán, és olyan közpolitikai területeket érintenek, mint például az egészségügy, a biztonság, az alapvető jogok és a fogyasztóvédelem, annál égetőbbé válik a kérdés, hogy vajon az új jogalkotási keret mennyiben valósítja meg az EU szabályalkotási jogkörének jogellenes átruházását magánszervezetekre. Mindez „ingatag jogi alapokra” helyezi a jogszabálytervezetet.

E megfontolások fényében az Európai Bizottságnak felül kell vizsgálnia megközelítését. Minden bizonnyal igaz, hogy a technikai szakértelem nem a jogalkotóé, hanem a gyártóké és az iparágaké. Ezért a szabványok társszabályozással történő kidolgozása valóban nélkülözhetetlen építőköve a jövőbeli szabályozásnak. Az alapvető etikai és jogi döntéseket azonban nem szabad átruházni magán szabványosítási szervezetekre, hanem rendes jogalkotási eljárás és politikai vita tárgyát kell képezniük, amelyet az ipar, a civil szervezetek, a fogyasztói szövetségek és más szereplők alakíthatnak. Ennek megfelelően a jogszabálytervezetnek jogilag előírt kötelezettségeket kell megállapítania a magas kockázatú MI-rendszerekre vonatkozó alapvető követelmények tekintetében. Például, hogy milyen típusú elfogultságok tiltottak; hogyan kell enyhíteni az algoritmikus torzításokat; milyen típusú és fokú átláthatósággal kell rendelkezniük az MI-rendszereknek, hogy csak néhányat említsünk.

Ezeket a jogilag előírt kötelezettségeket ezután a szabványosítási szervezetek egyedi alkalmazásokra vonatkozó harmonizált szabványai tovább pontosíthatják. Mivel az ilyen harmonizált szabványoknak messzemenő társadalmi és jogi következményei lehetnek, az európai döntéshozóknak megalkotásukkal egyidejűleg meg kell tenniük a szükséges lépéseket a szabványosítási folyamat javítása érdekében. Jelenleg az érdekelt szervezetek tényleges bevonása a szabványalkotási folyamatba az egyes szabványosítási szervezetek belső mechanizmusaitól függ. Tekintettel a fenti kritikára, nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy az általános szabványosítási folyamat módosítására van szükség az inkluzív szabványosítási rendszer elősegítése érdekében. Elengedhetetlen, hogy az európai szabványosítási folyamat tükrözze az európai értékeket és alapvető jogokat, beleértve a fogyasztóvédelmet is azáltal, hogy az érdekelt szervezeteknek tényleges részvételi jogokat biztosít. Ebből a célból néhány civil szervezet már ajánlásokat tett egy átláthatóbb és befogadóbb szabványosítási rendszerre vonatkozóan, amely többek között magában foglalja azt, hogy külön partnerségi kategóriát hoznak létre az érdekelt társadalmi szervezetek számára, amelyek a szabványosítási szervezetek mellett működnek, egy sor különleges joggal (és kötelezettséggel). Az ilyen módosítások elfogadása valóban hozzájárulhat az érintett felek érdekeinek jobb képviseletéhez, és legalább részben ellensúlyozhatja a magánszabályozás negatív hatásait, miközben fenntartja a legmagasabb szintű műszaki szakértelmet.

Standardizing AI – The Case of the European Commission’s Proposal for an Artificial Intelligence Act (Megjelenés alatt a The Cambridge Handbook of Artificial Intelligence: Global Perspectives on Law and Ethics című kötetben)

Témakörök: Európai Bizottság, mesterséges intelligencia, szabványosítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT