Az élet sok más területéhez hasonlóan, az egészségügy szférájában is megjelentek és egyre komolyabb szerepet játszanak a digitális megoldások.
Jelen blogcikkünkben az e-health (e-egészségügy, digitális alapú megoldások az egészségügyben) két fontos trendjére hívjuk fel a figyelmet, melyek esetében jelentős gazdasági, társadalmi, és szabályozási következményekkel lehet számolni.
Adatközpontú világunkban nem meglepetés, hogy a következő két-három évben még nagyobb figyelem övezi az adatgyűjtés, -kezelés és -felhasználás területeit az egészségügyben is. A McKinsey és a HIMSS adatgyűjtése 242 európai szakértő mélyinterjúján alapul, az adatfelvétel 2019 őszén történt (Annual European eHealth Survey 2019).

A tizenkét kiemelt terület esetében már előtérbe kerülnek az adatok, illetve a személyes önmenedzsment, önmegfigyelés trendjei (ahogyan azt már két éve is előre jelezték az ITKI kutatói). A két legfontosabb, illetve a későbbiekben négy kiemelt terület is mind ezt a célt szolgálja (páciens adatok, adatkompatibilitás külső szolgáltatókkal, személyre szabott gyógykezelés, önmegfigyelés, mesterséges intelligencia, adatelemzés). Az e-egészségügy a következő években fogja meglépni azt a régen várt trendet, hogy kiszabadul a kórházakból, és egy kiterjesztett egészségügyi digitális réteget hoz létre (valószínűleg nem állami szolgáltatókkal).
A másik trend, hogy egyre többen egyre többet költünk e-egészségügyi megoldásokra. A Statista friss, 2021 májusi adatai jól kirajzolják azt is, hogy az online gyógyszervásárlás, online patika az egyik legdinamikusabb trend, ami komoly felelősségi, egészségügyi szabályozási kérdéseket is felvet.
A grafikon jól érzékelteti azt is, hogy mekkora üzlet az egészségügy, csak az e-health applikációk piacának nyeresége, melyek a legkisebb szegment képviselik, évente 8-10 millió dollárral növekszik. Az online orvosi konzultációk, illetve az online patikai szolgáltatások piaca (nem utolsó sorban a pandémia hatása miatt) immár meghatározó szeletet képviselnek.

Az online orvosi konzultációk iránti érdeklődés folyamatosan növekszik. 2017-ben egy átlagos fogyasztó megközelítőleg 200 USA dollárt költött ilyen célra, ez idén már 210 dollárra nőtt, a három éves előrejelzések pedig 240 dollárt prognosztizálnak. Az e-egészségügyi applikációk és az online patikai szolgáltatások esetében ilyen növekedésről nem beszélhetünk (11 dollárról 14-re növekedett 4 év alatt mindkét esetben). Ez esetben nem a vásárlói kosár növekedése, hanem a vásárlók számának növekedése okozza a piac bővülését. Ez értelemszerűen más e-business marketing stratégiát kíván a befektetőktől.
Jelen blogcikkünkben csak egy picit pillantottunk be az e-egészségügyi trendekbe (szakcikkeinkben bővebben megtesszük, és megtettük ezt), két lényeges irány azonban már ennyiből is látszik: okos adatvagyon gazdálkodás, és a hagyományos szolgáltatások online térben való nyereséges transzformációja.