Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Tóth Kálmán

A huszadik század női gondolkodója

Egy napjainkban is aktuális gondolkodó szellemi öröksége.

Tóth Kálmán 2025.05.13.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Markovics Milán Mór

Új pápa: konklávék árnyékában

Talán mindenki számára elfogadható kompromisszumokkal fogja kormányozni Szent Péter hajóját.

Markovics Milán Mór 2025.05.08.
HORIZONTOK BLOG
Hatos Pál
Hatos Pál
intézetvezető, NKE Közép-Európa Kutatóintézet
  • 2024.01.08.
  • 2024.01.08.

Budapest – Magyarország?

Budapest területén évezredek óta léteztek emberi települések, de történetének korai szakaszait alig ismerjük.

Ami biztos, már a rómaiak idején a Duna képezte a limest, amelyen túl a rómaiak számára a barbár törzsek uralta fenyegető világ kezdődött – miközben a mai Óbuda területén található Aquincumban virágzó urbanitás bontakozott ki, lakosai pedig látható jólétben élték mindennapjaikat az akkor ismert világ kies és melegvízű forrásokban gazdag végein. A népvándorlás viharaiban a római urbanizáció gyorsan elenyészett, a hajdani fürdők és csarnokok romjai felett vonultak át a hunok és longobárdok, gepidák, frankok és avarok – egyikük sem teremtett tartós uralmat, még kevésbé civilizációt. Árpád magyar lovasai a IX. század végén érkeztek, a mai Budapest területét a törzsszövetség vezető nemzetségei szállták meg, mégis a korai középkorban a Magyar Királyság szakrális városai Esztergom és Fehérvár voltak, ahol koronázták és eltemették az uralkodókat. Buda vára csak a „második honfoglalás” során született meg, IV. Béla király kezdte el építeni a tatárjárás után, de valódi királyi székhellyé, a középkori magyar birodalom központjává Hunyadi Mátyás tette a XV. század második felében, amellyel szemben a túlparti kicsiny és poros Pest alig bírt jelentőséggel. Buda elvesztése 1541-ben az ország elvesztését jelentette, s török alóli felszabadítása az európai Szent Liga seregei által 1686. szeptember 2-án a Magyar Királyság egészének felszabadulását jelezte előre.

A török kori Buda és Pest
(Georg Hoefnagel metszete alapján. Forrás: wikipédia)

Bár az ország dolgait még másfél évszázadig a Bécshez közeli Pozsonyban intézték, ott volt az országgyűlés is, a kuruc háborúk után lassan meginduló XVIII. századi polgárosodás az arisztokrata Buda helyett már egyre inkább a polgári Pestre koncentrálódott. Igaz, a XVII. század végén még tolmácsot kellett hívni, ha egy vidéki magyar kocogott be peres ügyeinek elintézésére. A mai Budapest a reformkori ébredés kezdetén sem volt magyar város, hanem német, rác, görög és még majd féltucat más nyelv kicsiny, de egyre hangosabban nyüzsgő Bábele. Jókai Mórnak a városegyesítés idején papírra vetett emlékei szerint:  „…még csak ötven év előtt is, mint ezt Vörösmarty beszélte nekem, úgy megbámulták azt, a ki az utcán magyarul próbált beszélni, s tértek ki előle, mint az ittas ember elől, a ki énekel; úgy hogy Vörösmarty és ifjú társai, ha szabadon ki akarták magukat beszélgetni szülötte földjük nyelvén, a városon kívül /!/ mentek, a Wurm-udvar helyén volt egy nagy posvány, annak a partjain sétálgatva, engedtek szabad folyást keserveiknek.”

Valójában az ország modernizációjának programját nem Pesten, hanem vidéken fogalmazták meg először. A reformkor kezdetén a városok, idegen nyelvű és kultúrájú polgárságuk miatt gyanúsak voltak az ébredő nemzeti mozgalom számára, a nemzeti polgárosodás és a kiváltságok eltörlésének támogatói elsősorban a vármegyék birtokos köznemessége. Ám amikor a magyar irodalom Kazinczy halála után kilépett a vidéki udvarházak magányából, Petőfi versei már a rohamosan fejlődő Pesten jelennek meg. Itt épült meg az egyesített fővárost először megálmodó Széchenyi István felhívása nyomán a Nemzeti Színház, a Nemzeti Múzeum, később a Tudományos Akadémia, s amikor 1840-ben lerakták a legnagyobb magyar legnagyobb alkotásának, a Lánchídnak az alapkövét, az eseményt megörökítő Barabás Miklós festményén már nemzeti színű szőnyegen pompáztak a reformkor nagyjai. 

Az ország de facto politikai fővárosává Pestet 1848. március 15-e emelte, az első népképviseleti országgyűlés már hivatalosan is itt alakult meg. Az önkényuralom évtizedei alatt Pest töretlenül növekedett és magyarosodott, s amikor a kiegyezés után az egykori Pest, Buda és Óbuda szabad királyi városok egyesítésével Budapest egységes fővárosként 1873-ban hivatalosan is létrejött, a gazdasági, kulturális és politikai életnek is a balparti városrész lett a döntő súlypontja. Persze, az akkori Budapest jobbparti része ténylegesen még inkább a vidéki városok jellegével bírt. A kisvárosi élet jól ismert belterjességével, sőt önellátásra berendezkedve. A budai, óbudai iparosházaknál falusi gondossággal otthon készített befőttektől roskadozott a polc, szőlőfürtök, kolbászok, gombafüzérek csüngtek az eresztéken.

Óbuda a 20. század elején. A Római-fürdő egyik patakja,
az ún. Krempl-malomárok, szemben a Schuszter-malom. 
Forrás: Fortepan / Fortepan

Kint, a kültelki utcán petróleum pislákolt, beljebb gáz sárga fénye világított. „Világváros!” – hirdette a körúti sajtó, amikor az Andrássy úton és a Nagykörúton felgyulladtak az első villanylámpák a kovácsoltvas lámpavasak tetején. Mindeközben a körúti lüktetéstől távol szendergő Óbuda vidékies nyugalmát nem háborította semmi, csendjét nyáron a Péter-Pál napi búcsún hömpölygő tömegek, ősszel az aranyhegyi dús szüretek pajzán zsivaja, télen pedig vidám disznótorozás verte csupán fel. A város lírai hangú krónikása, Krúdy Gyula megfigyelése szerint ifjúságában még bőven akadt olyan tősgyökeres budai polgár, aki egész életében nem ült konflisra, omnibuszra sem, nem próbálta ki a villamost, s azt sem tartotta érdemesnek, hogy Pest megtekintéséért kifizesse a hídpénzt a Lánchídon. „Budán lakni külön világnézet” – írta később a budapesti Krúdyról felejthetetlenül szép regényt író Márai Sándor. S valóban, Buda előkelő elzárkózása ekkor lett véglegesen a türelmetlen ritmusban fejlődő Pest konzervatív ellenpontja. (Fiatalkora viharos baloldali kalandjait maga mögött hagyva a beérkezett Márai maga is a budai Krisztinában, a Mikó-utca árnyas gesztenyefái alatt választotta meg otthonát.) 

Az 1867-et követő fél évszázadban Budapest, a kettős Monarchia fővárosával, Béccsel rivalizálva szinte amerikai ütemben fejlődő modern európai világvárossá lett, bizonyos értelemben külön világgá az országon belül. A soknemzetiségű Monarchia Bécshez hasonlóan Budapesten is meglehetősen kozmopolita kultúrát teremtett. A századfordulón az ötven év alatt négyszeresére duzzadt, milliós nagyságrendű lakosság ötödét már az asszimilált, teljesen magyar nyelvű zsidóság képezte, akik közül sokan vállalták fel a művészeti és politikai radikalizmus képviseletét. Az irodalmi progresszió 1908-ban indult folyóirata, a Nyugat szintén ebben a nagyvárosi kultúrában találta meg befogadó közegét, ráadásul programját a „magyar ugarral,” a szociális és szellemi elmaradottsággal szemben határozta meg, ám a lap csillagai a vidékről jött régi köznemesség fiai lettek: Ady Endre, Kosztolányi Dezső, Babits Mihály és Móricz Zsigmond.

A „vörös Budapest”: az Andrássy Gyula szobra fölé épített „Munka Háza” című,
1919. május elsejei díszlet a mai Kossuth Lajos téren. 
Forrás: Fortepan / Marics Zoltán

Budapest a magyar történelem XX. századi tragikus és döntő eseményeinek mindig a gyújtópontjában állott. 1918. október 31-én itt gyilkolták meg Tisza Istvánt, s vele a szabadelvű Magyarország eszményét, itt kiáltották ki 1919 márciusában a proletárdiktatúrát. Bár Horthy Miklós tetemre hívta a „bűnös várost”, amely megtagadta múltját és nemzeti karakterét, a liberálisként elkönyvelt főváros nem csupán a korszakban kifejlődött népi–urbánus ellentét szimbóluma, hanem a két világháború közötti vallásos reneszánsz központja is lett. A második világháborút megelőző évek modern építészeti törekvési azonban korántsem csak új – kereszttel vagy csillaggal ékesített – katolikus és protestáns templomok tucatjaiban testesültek meg, hanem életmód és térhasználat tekintetében is jelentősen átformálták a szekuláris Budapestet. A 1920–1930-as években a Pozsonyi úton felépült modern luxus-lakóházak, melyek körülölelik az 1936-ban a közönségnek átadott elegáns Lipótvárosi Parkot (ma: Szent István park) a reich und schön világát közvetítették. Szép és gazdag édesanyákat, s elégedett gyermekeiket, az „összkomfortos” nagypolgári beérkezettség irigylett megtestesüléseit. A gazdag várost, amely szinte a „beépített boldogságot” ígéri. A korabeli sajtó értékelése szerint az Újlipótváros hipermodern parkjában „áramvonalas mamák, áramvonalas gyerekkocsiban áramvonalas csecsemőket tolnak.”

A Szent István park 1942-ben. 
Forrás: Fortepan / Orbán György

Ez az éden azonban törékeny volt. A második világháború borzalmai a fővárost a legkevésbé sem kímélték, lakói majdnem három hónapos ostromot kellett, hogy kiálljanak, s bár a budapesti zsidóság is elmondhatatlan szenvedéseken ment át, a vidék elpusztított magyar zsidó polgárságával szemben Budapest ma is Közép-Európa legjelentősebb zsidó kötődéssel is bíró közösségét élteti. Az 1956-os forradalom aztán a szabad világ figyelmét újra ráirányította a legszebb Duna-parti városra: a proletár pesti srác mint az elbukott magyar szabadságharc hőse és mártírja került fel 1956-ban a világsajtó címlapjára. A levert forradalom néhány mámoros hete a főváros és a vidék közötti, mára már elfeledett nemzeti szolidaritás kivételes pillanatát is elhozta.

1956. 
Forrás: Fortepan / Matthaeidesz Konrád

A Kádár-korszak szocialista urbanizációja a fővárosban és vidéken egyaránt apolitikus és apatikus lakosságot termelt, de 1989-ben ismét Budapest „békés rendszerváltása” adott mintát az országnak. 1989 júniusának ragyogása fakuló emlék. A nemzeti életet azóta szaggató konfliktusok számos tekintetben a vidék–főváros szembenállását tovább erősítették. Ennek ellenére talán nem balgaság mégis azt remélni, amit Jókai a fiatal Budapestet felnőni látva még egyértelmű derűlátással fogalmazott meg: „Budapest – Magyarország.”

Címkép: Barabás Miklós: A Lánchíd alapkőtétele (1864). Forrás: OSZK

Témakörök: Budapest, főváros, magyarság, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT