Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
Nagy Dóra

A nyelvész Vörösmartyról

Nem szabad megfeledkeznünk tekintélyes nyelvtudományi tevékenységéről.

Nagy Dóra 2025.08.13.
Bedők Péter

Mezővárosból modern regionális központ: a Festeticsek korának öröksége Csáktornyán

A Zrínyiek városának története 1791-től napjainkig. Új kötet.

Bedők Péter 2025.08.04.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
CONTINUUM BLOG
Picture of Lajtai László
Lajtai László
tudományos munkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2024.01.23.
  • 2024.01.23.

A nemzetnevelés mint a válság ellenszere?

Dévényi Anna monográfiája (Nemzetnevelés-parafrázisok. A nemzetépítéstől a hatalomkoncentrációig. Kronosz Kiadó, Pécs, 2020.) számos módszertani, nevelés- és intézménytörténeti kérdésfeltevésben bővelkedő, mégis alapvetően fogalomtörténeti fókuszú munka.

A szerző ugyanis annak feltárását tűzte célul, hogy mit ért(h)ettek nemzetnevelésen a kortársak ennek a maga idejében komoly népszerűségnek örvendő, politikai-ideológiai hívószóként is jól hasznosítható neologizmusnak a használatakor? Puszta aktuálpolitikai frázist vagy nagyon is tudatos társadalomátalakító potenciált képviselő, alapvető művelődéspolitikai koncepciót takart vajon ez a mára már sokoldalúan árnyalt értelmezésre szoruló műszó?

A kötet borítója

A szerzői kérdésfeltevés azonban ennél részben szűkebb, részben pedig jóval tágabb. Szűkebb annyiban, amennyiben – a kötetben több helyütt is említett – eredeti érdeklődése annak a konkrét történeti kontextusnak a feltérképezésére irányult, amely már a maga fénykorában is valószínűleg kitapinthatónak érzékelt heterogenitást sejtetett e szinte inflálódásig ismételt kifejezés mögött.

Konkretizálva: a szerzőt eredendően az tette kíváncsivá, hogy „ugyanazt” vagy legalábbis még azonos fogalmi körhöz sorolható tartalmakat értett-e alatta egyáltalán Gömbös Gyula és a miniszterelnöki politikáját implementálók szűkebb köre, melynek egyik végpontján a legnyíltabb pártpropagandát harsogó szócsövek (különösen a korabeli kormánypárt, a Nemzeti Egység Pártja korifeusai, Béldi Béla, illetve Marton Béla), a másikon pedig a történettudós kultuszminiszter, Hóman Bálint különféle írásai-megszólalásai és szerteágazó gyakorlati tevékenysége állt.

A szerző azonban nem érte be a Gömbös körül szerveződő korabeli párt- és oktatáspolitikai aktorok fogalomhasználatának dekódolásával, hanem vizsgálódásai körét időben és térben is jelentősen tovább tágította. Egyrészt bevonva abba azt a fajsúlyos szerzői életművet, amelynek létrehozója Magyarországon elsőként alkalmazta és tette széles körben ismertté a nemzetnevelés fogalmát (a könyv Imre Sándor nemzetnevelés-koncepciója bemutatásának szentelt fejezetében). Másrészt, egyfelől még korábbra visszanyúlva, másfelől a szinkrón összehasonlítás érdekében tömör, de meggyőző áttekintését adja a vizsgált fogalom XIX. századi és két világháború közötti németországi használatának.

Ennek során aztán ismét tudatosan szűkül az elemzői fókusz, amennyiben a német fejlemények kezdő és záró szakaszára összpontosítva alapvetően az idealista filozófus és klasszikus „nemzetébresztő”, nem mellesleg pedig a vizsgált fogalom szülőatyjaként tételezett Johann Gottlieb Fichte XIX. század eleji nemzetneveléssel kapcsolatos, majd a nemzetiszocialista Ernst Krieck fajelméleti célkitűzésű „nemzetpolitikai” nézeteire helyeződik a fő hangsúlyt. E látszólag önkényesnek tekinthető szelekciót mindazonáltal meggyőzően támasztja alá, hogy a szerző a kérdéskör német története kapcsán elmélyült és primer kutatási eredményekre támaszkodhatott.

Ugyanez hazai vonatkozásban koránt sincs így, előzmények híján ezért maga jelölte ki a fent említett személyek témába vágó diszkurzív megnyilvánulásaira és praxisára összpontosuló fogalomtörténeti vizsgálódásainak súlypontjait. A szerző rendkívül következetes módszertani tudatosságából fakadó önmérsékletének is köszönhetően kézenfekvően érvel amellett, hogy az az általa követett német társadalomtörténeti irányultságú fogalomtörténeti iskola eszköztárából merítve miért egyetlen kulcsszó szemasziológiai (nem pedig a fogalom onomasziológiai) szempontú vizsgálatára vállalkozik. Kutatásai temporális kereteinek behatárolását pedig azzal indokolja, hogy – amint már a bevezetésből megtudhatjuk – a nemzetnevelés az 1930-as évek hazai oktatáspolitikájának legalább annyira fajsúlyos hívószava volt, mint amennyire a Klebelsberg Kuno fémjelezte 1920-as éveké a „kultúrfölény” és a „neonacionalizmus”.

Velük szemben mindazonáltal a nemzetnevelés koncepciója sem önálló hazai fejleménynek nem tekinthető (ahogy azt a német kontextust taglaló fejezet részletesen demonstrálja), sem az 1930-as évek szülöttének nem tartható – lévén legjelentősebb hazai teoretikusa az a fentebb megidézett Imre Sándor, aki már a század elején született írásaiban is kulcsfogalomként használva értekezett róla konceptuális igénnyel. Márpedig a szerző alapos és mélyenszántó elemzéseiből világosan kiderül, hogy mennyiben és mennyire mást értett az egyetemi pedagógiaprofesszor nemzetnevelésen, mint az azt az 1930-as évek egyik legdivatosabb politikai szlogenjévé, illetve művelődés- és oktatáspolitikai programjává transzformáló kortársai (olyannyira, hogy Imre egy idő után nyilvánosan is szükségét érezte elhatárolódni a fogalom általa képviselt jelentéstartalmának radikálizáló átértelmezéseitől).

Melyek hát ezek a jól tipizálható különbségek a fent említett, legalább ötféle, egymástól számos ponton markánsan különböző, ám per definitionem elvileg azonos értelmezési keretek között vizsgálható nemzetnevelés-parafrázisok között? A szerző meggyőzően alátámasztott elemzéseiben a főbb koncepcionális eltérések mindenekelőtt az elérendő cél, valamint annak előremozdítói és eszközei megfogalmazásában mutatkoznak meg. Amíg ugyanis Fichte szemében a német nemzeti emancipáció és politikai egységesülés, Imre felfogásában pedig az 1918 előtt alapvető nyelvi-etnikai és felekezeti különségektől szabadalt magyarországi társadalom mélyreható nemzeti integrációja jelentette a kívánatos végcélt, addig Krieck várakozásai homlokterében a faji homogenitás és a nemzetiszocializmustól áthatott organikus társadalom létrehozása állt, Gömbös és propagandistái, valamint Hóman elvárásai pedig a Trianon utáni magyar társadalom ideológiai-világnézeti egységének a megteremtésére irányultak.

A célhoz vezető eszközök terén pedig Fichte az akaraterő, Imre a sokoldalú értelmi képzés, Krieck, valamint az 1930-as évek magyarországi (nevelés)politikusai viszont kifejezetten az érzelmek szerepét állították középpontba, miközben annak implementálója / ágense Fichte elképzeléseiben az autonóm egyén saját belátása, Imrénél az akadémiai-egyetemi tudományosság, Hóman számára a minisztériumi apparátus, míg Gömbös és bizalmasai esetében a nemzet szükségleteit és a kor „szellemét” egyaránt tökéletesen kiismerő és értő vezér intuitív iránymutatásai, végül Kriecknél a „fajilag tiszta” elit és a nemzetiszocialista totális állam testesítette meg. E nyilvánvaló eltéréseken túl a szerző két további szempontból sorolja az elemzett nemzetnevelőket további, egymástól világosan elkülönülő csoportba aszerint, hogy azok a nemzetnevelés gyakorlati megvalósításához a neveléstudomány vagy a politika közreműködését tartották-e elsődlegesnek, illetve, hogy az egyén és a közösség (nemzet) viszonyrendszerében mennyire vették figyelembe a kettő kölcsönös önkorlátozásának szükségességét vagy vallották azt csupán az egyénre nézve kötelező érvényűnek és foglaltak ezáltal állást a direkt indoktrináció létjogosultsága ellen vagy mellett. A fentebbiekből következően nem meglepő módon kerül az előbbi csoportba Fichte és Imre, míg az utóbbiba Hóman, Gömbös és Krieck.

A fentebb vázolt markáns különbségek, illetve alapvető szemléleti törésvonalak nyomán joggal merülhet fel a nyugtalanító kérdés, hogy van-e értelme egyáltalán a nemzetnevelés fogalmáról beszélni, másként fogalmazva: felfedezhető-e egyáltalán bármilyen olyan strukturális jellemző, amely képes lehet valódi szemantikai kohéziót biztosítani a vizsgált kulcsfogalom különböző változatai között? A szerző meggyőző válasza értelmében határozott igennel felelhetünk a kérdésre, ugyanis mind a fogalom használatának alakulástörténete, mind pedig szematikai mélystruktúrája bizonyságul szolgál ennek a közös alapnak a létezéséről.

Kezdve az előbbivel: a nemzetnevelés „apostolai” Fichtétől Hómanig ugyanis mindig és minden esetben egy (többé-kevésbé átfogó és hangsúlyaiban is olykor jelentősen eltérő, ám jól körülhatárolt) válsághelyzet diagnosztizálásából kiindulva és annak elhárításaként / meghaladásaként tekintettek arra, mintegy a legkézenfekvőbb ellenszerként és megoldási programként proponálva (és propagálva) a nemzetnevelést. A mindenkori krízis (lett légyen az a Napóleon vagy Trianon általi megaláztatás, a gazdasági világválság, a hazai nevelésügy végletes intézményi, etnikai / felekezeti és világnézeti szétforgácsoltsága vagy az „elfajzott” nyugati civilizáció káros befolyása) leküzdésének eltökélt kívánalma mögött azonban felsejlik egy ennél is mélyebb strukturális hasonlóság mindegyik elemzett pedagógiai / oktatáspolitikai gondolkodó / döntéshozó világképében, amelyet a szerző a látens felvilágosodás paradigmájaként azonosít be.

Meglepő módon ugyanis még a felvilágosodás (és újabb alakváltozatai) örökségével szemben a legnyilvánvalóbb ideológiai ellenszenvet tápláló nemzetnevelők is a felvilágosodás kialakította modernitás antropológiai alapállásáról kiindulva fogalmazták meg mégoly radikális neveléspolitikai elképzeléseiket, amelyek tehát mindegyikük esetében az újszülött eredendő jóságából, az ember és társadalom tökéletesíthetőségéből, valamint a társadalmi folyamatok tervezhetőségéből és irányíthatóságából indultak ki, és álltak tehát ezáltal paradigmatikusan szemben a keresztény antropológiának az eredendő bűnt egyedül a keresztényi életre tanítással meghaladhatónak tekintő nevelésfelfogása bő másfél évezredes hagyományával.

Nyitókép forrása: Fortepan / Hanser Mária

Témakörök: könyv, nemzetnevelés, recenzió, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT