Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Almásy Gyula

Rövid elemzés: a hazai és az osztrák közigazgatási applikációk összehasonlítása

A digitális közigazgatási applikációk célja a hatékony, gyors és ügyfélközpontú ügyintézés biztosítása.

Almásy Gyula 2025.12.11.
Bíró Gabriella

Fókuszban a COCyber projekt

Miért fontos a közösségi megközelítés a kiberbiztonságban?

Bíró Gabriella 2025.12.05.
Kemény Bertalan

Digitális tudásbázis a migrációs igazgatásban

Miért elkerülhetetlen az ügyfelek érdemi támogatása?

Kemény Bertalan 2025.11.12.
Balatoni Monika

Éghajlatváltozás és fenntartható közösségek

Társadalmi változók a XXI. század kihívásai között.

Balatoni Monika 2025.11.04.
Pató Viktória Lilla

A mesterséges intelligencia a tudomány új nyelve

Megjelent az EU MI a Tudományban Stratégiája: hogyan jelenik meg mindez Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiájában?

Pató Viktória Lilla 2025.10.20.
ITKI BLOG
Picture of Ződi Zsolt
Ződi Zsolt
tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.12.17.
  • 2025.12.17.

Hogy áll Európa a digitális szuverenitással?

Európában egyre többet hallunk a technológiai, digitális vagy adatszuverenitásról. Utóbbiról itt az ITKI blogon is megjelent egy írás Pünkösty András tollából. Ebben a blogbejegyzésben néhány tisztázó gondolatot szeretnék kifejteni a digitális szuverenitásról, és az európai helyzetről.

Amióta 2019 júliusában Ursula von der Leyen a politikai programja „A Europe fit for the digital age” című részében először használta a „technological sovereignty” kifejezést, konferenciák, policy paperek és tudományos publikációk sokasága kezdett el foglalkozni a témával – és teljes joggal. Már első látásra is világos, hogy nagyon fontos kérdésről beszélünk. A digitális gazdaság a világ GDP-jének egyre nagyobb részéért felel, és hatalmas növekedési kilátásai vannak. A világ jelenlegi legértékesebb cégei (legalábbis az első nyolc) kivétel nélkül a digitális gazdaság részei. Az állam, a közigazgatás is átalakulóban van: az államok egyre jobban függenek az adatoktól, a digitális infrastruktúráktól és platformoktól, és egyre több szolgáltatást ajánlanak maguk is az interneten.

Mi az a digitális szuverenitás?

Mindez az egyén szemszögéből azt jelenti, hogy a hétköznapi életünk szinte minden mozzanata kezd áttevődni a virtuális szférába, amely egészen bizonyosan megváltoztatja az egyén és a nagy szervezetek, valamint az állam kapcsolati dinamikáját is. Az egyén szabadsága például egyre inkább azon múlik, hogy mennyire tud szabadon döntéseket hozni ebben a digitális térben. Nem véletlen, hogy egyesek már „digitális alkotmányosságról” beszélnek.

Eredeti tervem az volt, hogy írok egy rövid blogbejegyzést a „digitális szuverenitásról”, amelyben tisztázom a viszonyát az „állami szuverenitáshoz”, a „technológiai szuverenitáshoz” és az „adatszuverenitáshoz” mint rokonfogalmakhoz, majd röviden adok egy képet az európai helyzetről – lényegében arról, hogy hogyan állunk a 2019-ben meghirdetett európai technológiai szuverenitással.

Azonban már a legelején elakadtam a blogbejegyzés írásával, lényegében ott, hogy találjak valamilyen használható szuverenitás-definíciót. Utána pedig további kérdésekbe botlottam. Íme:

Az első kérdés tehát: mit jelent egyáltalán a szuverenitás. Ahogy azt Takács Péter nagyszerű „Államtan” tankönyvéből megtudhatjuk, a 20. századra a szuverenitás fogalom teljesen kiüresedett. Eredeti jelentései elvesztek, (az uralkodó függetlensége az egyháztól, a császártól és a földesuraktól), az új jelentéstartalmakat pedig jól lehet más, pontosabb fogalmakkal, (például az autonómiával, a függetlenséggel, vagy épp a rezilienciával, az állandósággal és az alkalmazkodóképességgel) helyettesíteni. Magam is arra jutottam, hogy érthetőbbé válik a probléma, ha nem a szuverenitás szót használjuk. De erről később.

A második probléma, hogy nem világos, tulajdonképpen kinek a szuverenitásáról is beszélünk. A von der Leyen program az EU szuverenitásáról beszél, miközben az EU mint szupranacionális entitás a „hagyományos értelemben” véve bizonyosan nem szuverén, így kérdés, hogy más értelemben, technológiailag lehet-e az, és nem csak az egyes tagállamoknak lehet szuverenitása. Az is kérdés, hogy az EU „szuverenitása” a digitális, vagy technológiai szférában hogyan viszonyul a tagállamok szuverenitásához.

A harmadik probléma természetesen az, hogy a „technológiai”, a „digitális” és az „adat”-szuverenitás teljesen más dolgokat takar. A technológiai szuverenitásba például beleérthető a kritikus nyersanyagokkal történő rendelkezés (is), míg a digitálisba már csak értelemszerűen a digitális állam és gazdaság kérdései, az adatszuverenitás pedig még szűkebb kategória.

Végül, és negyedszer nagy kérdés, hogy a szuverenitás végső soron milyen célt szolgál? Az egyének, az alkotmányos jogok védelmét célozza, vagy az állami működés zavartalanságát, esetleg a gazdaság fellendítését? E három cél teljesen különböző jelentéseket kölcsönöz a kifejezésnek és persze teljesen más konkrét cselekvést is kíván.

Szuverenitás = a kiszolgáltatottság hiánya  

Hogy értelmesen beszélhessünk a témáról, véleményem szerint a technológia, a digitalizáció és az adatok kontextusában a szuverenitás egyszerűen a más hatalmaknak, – elsősorban Kínának és az USA-nak – való kiszolgáltatottság hiányát jelenti. Ha erre az egyszerű definícióra korlátozzuk a szó jelentését, a másik három kérdés is viszonylag egyszerűen megválaszolható: a kiszolgáltatottság egyszerre rossz az EU-nak, a tagállamoknak, a gazdasági szereplőknek és az egyéneknek is, és ez mindhárom kontextusban és minden cél tekintetében igaz.

A kiszolgáltatottság elsősorban abban nyilvánul meg, hogy aki kiszolgáltatott, az sérülékeny, (az angolban nincs is külön kifejezés a kiszolgáltatottságra és a sérülékenységre, – vulnerability) és emiatt nem ellenállóképes: nem tud a környezete változásaira reagálni, diszfunkcionálisan fog működni, vagy egyenesen összeomlik, megszűnik működni, vagy létezni. A kiszolgáltatottság tehát lényegében az ellenállóképesség (reziliencia) hiánya.

Kiszolgáltatottnak lenni mindenképpen rossz, de itt érdemes megkülönböztetnünk azt a három szintet, amelyet a második kérdés rejt. („Ki szuverén?”) Az állam kiszolgáltatottsága primer nemzetbiztonsági kockázat: szűkiti a politikai döntéshozók mozgásterét, és előhozza a „valódi”, (azaz az állami) szuverenitással kapcsolatos problémákat. A digitális szuverenitásnak a Snowden ügyig nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget, de azóta és különösen most, amikor újra hibrid– és valódi háború van Európában, pontosan érezzük, ennek mekkora jelentősége van. És persze a Trump adminisztráció drámai külpolitikai irányváltása ezt még jobban felértékeli.

A második szinten (amely a szervezetek szintje, ez az állami költségvetésből finanszírozott, de nem hatalmi szervezeteket és a gazdasági társaságokat jelenti) a kiszolgáltatottság két dolgot is jelenthet. Először is ezek a szervezetek nem lesznek képesek erőforrások hiányában fejlődni. Régóta közhelynek számít például, hogy Európa „adathiányban” szenved. Ha nincsen adat, akkor nincsen digitális innováció. Másodszor a kiszolgáltatottság akár oda is vezethet, hogy a működés korlátozottá válik, vagy akár le is állhat. Az elmúlt időszakban láthattuk, hogy mi történik ha mondjuk a kórházakat, vagy a repülőtereket kibertámadás éri.

Végül, minden technológiai szuverenitással összefüggő kérdés az egyén szintjén csapódik le. Ő nem fog tudni repülni vagy gyógyulni, ügyet intézni vagy vásárolni. Az egyén szintjén jelenleg az európai szuverenitás-hiány (kiszolgáltatottság) egyik legfeltűnőbb jele, hogy az európai polgárok kénytelenek a személyes adataikat szinte korlátlanul külső, az EU-n kívüli hatalmi centrumok által működtetett platformok rendelkezésére bocsátani azért, hogy igénybe vehessék ezek szolgáltatásait. Nincsen választási lehetőségük ebben a tekintetben, még akkor sem, ha elvileg a GDPR-nak védenie kellene őket, illetve pl. a DSA előírja, hogy a platformok működtessenek olyan ajánlórendszereket, amelyek nem profilozáson alapulnak. És a rendelkezésre bocsátott adatokból nem nemzeti, vagy EU-s vállalkozások húznak hasznot, hanem a rivális hatalmi központok (USA, Kína) cégei. Így függenek össze a három szint problémái.

És hol áll Európa?

Ez már igen jól mutatja, hogy hogyan is áll Európa a technológiai és a digitális szuverenitás kérdésében. Ha tehát a kiszolgáltatottság és a sebezhetőség hiányaként értelmezzük a szuverenitást, akkor nem túl jól. Ha el is tekintünk a nem-digitális technológiáktól, (nehéz tőlük eltekinteni, szinte nincsen olyan nyersanyag, amelyben Európa legalább 10-15%-ban képes lenne magát ellátni), és csak a digitális sebezhetőséget nézzük, nagyon szomorú képet kapunk. Nincsen számottevő európai kapuőr (a „kapuőr” a DMA rendelet fogalma, alapvető platformszolgáltatásokat nyújtó komoly gazdasági súllyal rendelkező szereplő). A kormányzatok amerikai felhőszolgáltatók szerverein tárolják az adataikat, amerikai és kínai platformokon kommunikálnak a saját állampolgáraikkal, és amerikai szoftvereken szerkesztik a jogszabályaikat. Eközben a platformok mellett, amelyek a felhasználók önként megadott adatait monetizálják, a Cloud Act alapján az amerikai kormányzat nemcsak rejtetten, de akár legálisan is hozzáférhet az európaiak adataihoz. A másik oldalon pedig az európai kormányzatoknak (nyomozati szerveknek) messze nem teljesítik minden kérését a platformok, így szó sincsen egyensúlyról, vagy viszonosságról, egyenrangú partnerségről.  És folytathatnánk a sort az egyre inkább stratégiai kérdéssé váló mesterséges intelligencia fejlesztésekkel, és az adatokhoz való üzleti célú hozzáféréssel. Sajnos szinte mindenhol kiszolgáltatottságot, szuverenitás-hiányt látunk. Itt az idő, hogy elkezdjünk tenni ellene.

Nyitókép forrása: Jirsak / depositphotos.com

Témakörök: adat szuverenitás, digitalizáció, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT