Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pellet Philippe

Krisztus társadalmi királysága

A Quas primas enciklika újraolvasása száz év múltán.

Pellet Philippe 2025.11.12.
Hauser Zsuzsanna

Az óvodapedagógus-képzés kihívásai a XXI. században

Az óvodai nevelés minősége hosszú távon meghatározza a társadalom fejlődését.

Hauser Zsuzsanna 2025.11.05.
Balatoni Monika

Éghajlatváltozás és fenntartható közösségek

Társadalmi változók a XXI. század kihívásai között.

Balatoni Monika 2025.11.04.
Beyer Fülöp

Gépi zene és felhasználói tudatosság

A gépi mellett elszürkülhet az örökzöld emberi zene.

Beyer Fülöp 2025.09.26.
Rab Árpád

A megfoghatatlan kézzelfoghatóvá tétele?

Egy etikus mesterségesintelligencia-mérőrendszer felé.

Rab Árpád 2025.05.27.
KREATIVITY BLOG
Picture of Kriskó Edina
Kriskó Edina
egyetemi docens, NKE ÁNTK Társadalmi Kommunikáció Tanszék
  • 2025.11.13.
  • 2025.11.13.

Jóllét és kapcsolódás

A szociális és érzelmi tanulás jelentősége

A tanulás nemcsak tudás, hanem kapcsolódás is. A szociális és érzelmi tanulás (SEL) olyan szemlélet, amely az egyéni jóllét és a támogató közösségek építésének egyik kulcsa. Az iskolai és egyetemi közeg nemcsak az ismeretszerzés, hanem az érzelmi biztonság és a társas kapcsolatok tere is – ezek fejlesztése nélkül nincs fenntartható tanulás, fejlődés vagy reziliencia.

A legfrissebb PISA-eredmények azt mutatják, hogy a legellenállóbb oktatási rendszerek azok, amelyek egyszerre mozdítják elő a tanulást, az egyenlőséget és a jóllétet. Ha tehát az oktatást rezilienssé, a jövő kihívásaival szemben ellenállóvá kívánjuk tenni, gondot kell fordítanunk az iskolai, egyetemi jóllétre.

A jóllét azonban egy sokdimenziós és időben változó konstrukció, amelyet az egyén személyes meghatározottságain túl a környezeti, a gazdasági és a szociális, illetve kulturális körülményei is jelentősen befolyásolnak. Legáltalánosabban azonban iskolai kontextusban is jó közérzetet és jól működést értünk alatt. Olyan hívószavakkal kapcsoljuk össze, mint a pozitív érzelmek, a tevékenységek és a közösség iránti elköteleződés, a támogató kapcsolatok, a jelentésteli létezés és az elégedettségre szolgáló teljesítmény. A jóllét a tanulók életszférájának egymást keresztező színterein (iskola, család, tágabb közösség, épített és természeti környezet) együttesen formálódik[1]. Az oktatási intézményekben mindannyiunk által eltöltött sok ezer óra önmagában is indokolja, hogy foglalkozzunk a jóllét kérdésével az oktatásban és foglalkozzunk az interperszonális kapcsolatok minőségével.

Drámai mentális állapotok

Az Európai Oktatási Térség 2024-ben megjelent Mentális egészség és jóllét az iskolában[3] útmutatója drámai adatokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy milyen fontos a támogató, pozitív iskolai légkör megteremtése mellett a szociális és érzelmi tanulás (Social and Emotional Learning – SEL) a fiatal generációk megóvása és megerősítése szempontjából. Az iskolai bántalmazások kiugró száma, a szorongás jelenléte, a stressz magas szintje mellett az elmagányosodás mértéke sokkolta az európai közvéleményt, és a tény, hogy a 15–19 évesek körében az öngyilkosság a második vezető halálok. Mi más lett volna ez, mint sürgető figyelemfelhívás, hogy az EU fektessen nagyobb hangsúlyt a jóllét kérdéseire az oktatásban? Így is történt. Azóta számos kezdeményezés, kutatási és fejlesztési projekt húzta alá a jóllét, a rezilienciafejlesztés és a szociális és érzelmi tanulás fontosságát. Ebben a cikkben nagyon röviden arról szólok, hogy miért kell időt szánnunk egyetemi kurzusaink során a jó kapcsolatokra, a bizalommal átitatott csoportlégkör kialakítására, a szociális és érzelmi tanításra (Social and Emotional Education – SEE).

A jóllét átfogó támogatásához olyan tanulási környezetre van szükség, amely egyszerre fejleszti a tanulók kognitív és érzelmi-szociális készségeit – ebben játszik kulcsszerepet a szociális és érzelmi tanulás (SEL).

Válasz és támasz a SEL

„A szociális és érzelmi tanulás (SEL) az oktatás és az emberi fejlődés szerves része. Az SEL az a folyamat, amelyen keresztül minden fiatal és felnőtt elsajátítja és alkalmazza azokat a tudásokat, készségeket és attitűdöket, amelyekre az egészséges identitás kialakításához, az érzelmek kezeléséhez és a személyes és kollektív célok eléréséhez, a mások iránti empátia érzéséhez és kimutatásához, támogató kapcsolatok kialakításához és fenntartásához, valamint a felelősségteljes és gondoskodó döntések meghozatalához van szüksége.”[2]

A szociális és érzelmi tanulás modellje (CASEL)
Forrás: saját szerkesztés [2] nyomán

A SEL kezdeményezések célja, hogy a tanárok és tanulók is jobban tudatában legyenek a tanulás különböző szociális és érzelmi aspektusainak, az iskolai gyakorlatok, a viselkedési minták támogassák a személyiség egészséges fejlődését és elősegítsék a támogató, megtartó iskolai kapcsolatok kiépülését. Ez mind a tanulási eredményekre, mind pedig az egészségre jótékonyan hat, nem beszélve a korai iskolaelhagyás, hallgatói lemorzsolódás csökkentéséről, a veszélynek kitett hallgatói csoportok megóvásáról.

Csakhogy a szociális és érzelmi tanulás nem önálló tantárgy, hanem egy szemléletmód, amelynek átkell hatnia az oktatási környezet egészét. Akkor a leghatékonyabb, ha rendszerszinten és integráltan jelenik meg. Nem elég heti egy „érzelmi nevelés” vagy ahogyan az óvodákban látjuk „boldogság órát” tartani[5], a pedagógusoknak és oktatóknak a mindennapok részévé kell tenniük az empátiát, nyitottságot, önreflexiót és az érzelmekről való nyílt kommunikációt. Az egyetemi közösségek és iskolai ökoszisztémák egészére ható szemléletváltásról van szó. A változtatási igények a szervezeti kultúra gyökeréig hatolnak. Ez a szemléletváltás különösen érzékeny lehet olyan szervezeti kultúrákban, ahol a rend, a fegyelem és a hierarchikus viszonyok hangsúlyos szerepet töltenek be az identitásformálásban – ilyenek például a rendvédelmi és katonai hivatásrendek[6].

SEL a gyakorlatban

Ha mindennapok gyakorlatára szeretnénk lefordítani mindezt, egyenes út vezet az NKE elmúlt években végrehajtott oktatásmódszertani reformjaihoz, a Kreatív Tanulás Programhoz és az élményalapú, kiscsoportos oktatás új kezdeményezéseihez. Ebben a kontextusban nyernek értelmet az együttműködő problémamegoldást előtérbe helyező kurzusok, a kommunikációs készségfejlesztés dedikált tantárgykínálata, az oktatóktól és társaktól kapott visszajelzésre épülő értékelési módszerek beépítések a számonkérésekbe stb.

A SEL programok számára négy alapelv betartása javasolt, melyeket a SAFE (biztonsága) betűszó ír le: szekvenciális (Sequenced), aktív (Active), fókuszált (Focused), kifejezett (Explicit). Ezzel fejezik ki, hogy a tanulók fejlődését követő, egymásra épülő komponensekből álló progresszív folyamatról van szó, amely során a tanulók aktív részvételére és specifikus képességek fejlesztésére koncentrálnak és a tevékenységek e kompetenciák szerint kerülnek megtervezésre és megvalósításra.

Bár a SEL kezdeményezésekről általában a nem akadémiai készségek fejlesztésére asszociálunk, mára bizonyított, hogy a SEL körébe tartozó transzverzális készségek fejlesztése elősegíti a tanulmányi fejlődést és az egész életen át tartó tanulást. A nemzetközi kutatások alapján a SEL programok három területen bizonyítottan komoly hasznokkal kecsegtetnek, melyek a következők:

Iskolai attitűd[7]Iskolai viselkedésIskolai teljesítmény
• Erősebb közösségi érzés
• Fokozott iskolai elkötelezettség hovatartozás, részvétel, azonosulás és iskolai tagság)
• Nagyobb tanulmányi motiváció és magasabb ambíciók
• A viselkedés következményeinek jobb megértése
• A középiskolai stresszel való hatékonyabb megbirkózás képessége
• Pozitív hozzáállás az iskolához
• Magasabb iskolai felkészültség
• Proszociálisabb viselkedés
• Kevesebb hiányzás; megtartott vagy javuló jelenlét
• Jobb részvétel az osztályteremben
• Nagyobb erőfeszítés a teljesítményért
• Hajlandóság a saját tanulási módszer kidolgozására
• Az agresszió és a zavaró tényezők csökkenése; alacsonyabb viselkedési problémák aránya
• Kevesebb ellenséges tárgyalás
• Hajlandóság az iskolába beiratkozni
• Felkészültség az érettségire
• Jobb átmenet a középiskolába
• Nagyobb elkötelezettség
• Magasabb eredmények matematikából
• Magasabb eredmények nyelvészetből és társadalomtudományokból
• Nagyobb fejlődés a fonológiai tudatosságban
• Idővel javuló teljesítmény (középiskola)
• A standardizált teszteredmények nem csökkennek
• Javul az olvasásértés siket gyermekeknél
• Magasabb teljesítményteszt-eredmények és/vagy jegyek
• Jobb problémamegoldás és tervezés
• Magasabb szintű érvelési stratégiák alkalmazása
• Javuló nonverbális érvelés
• Jobb tanulási készségek

A fentiek tanulsága röviden, hogy a SEL egyetemes stratégiaként alkalmazható: a tanulmányi motiváció és teljesítmény növelésén túl a reziliencia erősítésére, védőfaktorok kialakítására (erős kapcsolatok kiépítése kortársakkal és felnőttekkel), valamint a mentális segítségkérés körüli stigma csökkentésére is alkalmas eszköz és módszer[2]. Ha a SEL készségek fejlesztésére időt és energiát fordítunk, a jövőbe és a fenntartható jóllétbe fektetünk.

A TKP2021-NKTA-51 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Jegyzetek

[1] Soutter, A. K., O’Steen, B., & Gilmore, A. (2013). The student well-being model: a conceptual framework for the development of student well-being indicators. International Journal of Adolescence and Youth, 19(4), 496–520.

[2] What Is the CASEL Framework?

[3] Wellbeing and mental health at school – Guidelines for school leaders, teachers and educators, Publications Office of the European Union, 2024

[4] Beyond Grades: raising the visibility and impact of PISA data on students’ well-being. OECD Working Paper No. 313. EDU/WKP(2024)8.

[5] boldogsagora.hu

[6] Finszter Géza: Rendészettan. Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest, 2018.

[7] Burneikaitė, Nida – Jazbutytė, Rugilė (ed.) (2020): Toolkit for Assessing Social and Emotional Skills at School, Learning to be

Nyitókép forrása: serezniy / depositphotos.com

Témakörök: jóllét, tanulás, társadalom
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT