Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Navracsics Tibor

A Nagy Átalakítás kísérlete

Az előttünk álló két évben eldől, hogy sikerül-e Ursula von der Leyen Nagy Átalakítása.

Navracsics Tibor 2025.07.17.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Taraczközi Anna
Taraczközi Anna
kutató, Európa Stratégia Kutatóintézet, EJKK
  • 2025.07.18.
  • 2025.07.18.

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

Az Európai Bizottság két nappal ezelőtt előterjesztette a tizedik keretprogram (FP10) javaslatát a Horizon Europe folytatására. A program – a 2028–2034-es uniós költségvetés részeként – 175 milliárd eurós keretet kapna, majdnem megduplázva a jelenlegi Horizont Európa büdzséjét. Ursula von der Leyen bizottsági elnök bejelentésében kiemelte a források megduplázását a programban. Pozitívum, hogy az FP10 továbbra is önálló programként szerepel a javaslatban, nem olvad be más alapokba.

Vegyes fogadtatás a rekordköltségvetésre

A kutatói közösség és az Európai Parlament üdvözölték az ambiciózus keretösszeget, ugyanakkor többek szerint a 175 milliárd euró még mindig elmarad a kívánatos szinttől. Kutatóegyetemek és EP-képviselők legalább 200 milliárd eurót szerettek volna, de így is részleges győzelemként könyvelik el a duplázást és a program önállóságának megőrzését. Ugyanakkor emlékeztetnek: az előző ciklusban is csökkent a végleges keret a Bizottság eredeti javaslatához képest, és most is kemény alkudozások során dől majd el a végső összeg. A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

A tudományos szféra részéről is felemásak a reakciók. Christian Ehler EP-képviselő üdvözölte, hogy von der Leyen tartotta szavát a duplázásról, de aggasztónak nevezte a program ECF-fel való „szoros kapcsolatát”, ami szerinte további tisztázást igényel. Kurt Deketelaere, a LERU főtitkára gratulált a bővülő program ötletéhez, de sürgeti a kutatók erősebb bevonását az FP10 irányításába, nehogy a keretprogram túlzottan felülről vezérelt legyen.

„Dual-use by default” – vita a kettős felhasználásról

A javaslat egyik legnagyobb újdonsága a kettős felhasználású (civil és katonai) kutatások beemelése. Ekaterina Zaharieva kutatási biztos szerint a jövőbeni Horizon program „alapértelmezetten nyitott lesz”, eltörölve a kizárólag civil fókusz 40 éves szabályát. Zaharieva szerint a civil kontra védelmi megkülönböztetés mára mesterséges, és ki kell használni a K+F potenciálját a polgárok biztonsága érdekében.

Az akadémiai szféra egy része azonban riasztónak tartja ezt a fordulatot. Kurt Deketelaere figyelmeztetett, hogy a Bizottság a Horizon Europe forrásait „védelmi beruházások ösztönzésére” csoportosítaná át a ReArm Europe terv jegyében, szerinte a programnak továbbra is polgári profilúnak kell maradnia. Többen hangsúlyozzák: létezik külön EU-s alap a védelmi kutatásokra (European Defence Fund), nem szabad a tudományos keretet feláldozni rövid távú politikai célokért. A Bizottság viszont rámutat: sok modern technológia (pl. mesterséges intelligencia, kiberbiztonság) eleve kettős felhasználású, és az ipar régóta sürgeti a civil-katonai innováció erősítését. A vita tehát megosztó: a tavalyi konzultációban az egyetemek többsége ellenezte, míg ipari szereplők támogatták a nyitást.

Védelmi szempontok az FP10-ben

Az ukrajnai háború nyomán az EU nagyszabású védelmi programokat indított. A ReArm Europe terv célja, hogy a tagállamok közös erővel növeljék katonai képességeiket – százmilliárdos beruházásokat mozgósítva – és csökkentsék Európa NATO-függőségét. Emellett 2024-ben bemutatták az első Európai Védelmi Ipari Stratégiát(EDIS), kimondva, hogy 2030-ra a tagállamok védelmi beszerzéseinek 40%-át közös programokban, 50%-át pedig uniós beszállítóktól kell teljesíteni.

E stratégiai irány az FP10-ben is tetten érhető. A tervek szerint a Horizon program második pillérében megjelenne egy külön „biztonság és védelem” fókuszterület, és a Európai Innovációs Tanács (EIC) is támogatna védelmi célú start-upokat az amerikai DARPA mintájára. Az EIC költségvetését megháromszoroznák, hogy hadiipari és dual-use innovációkat is felkarolhasson. Thierry Breton szerint Európának radikálisan növelnie kell a fegyvergyártási kapacitását; felvetette egy közös védelmi ipari alap ötletét is. Bár 100 milliárdot javasolt, a végül jóváhagyott 1,5 milliárdos alapot így is „kvantumugrásnak” nevezte.

Több kutató ugyanakkor attól tart, hogy a védelmi prioritások előtérbe helyezése a kutatási kiválóság rovására mehet. Szerintük nem elfogadható a kutatási pénzek efféle „megcsapolása” – a védelem fontos, de legyen hozzá külön forrás, ne a tudománytól vonják el. Zaharieva igyekezett megnyugtatni a közösséget: az FP10 első pillére továbbra is a független, alulról építkező kiválóságot szolgálja majd, erős Európai Kutatási Tanáccsal és a kutatási szabadság tiszteletben tartásával.

Kelet-nyugati innovációs szakadék és felzárkózás

A javaslat kitér a „Widening” intézkedésekre is, amelyek a kelet-nyugati innovációs különbségek enyhítését célozzák. A Bizottság továbbra is fenntartaná a speciális felzárkóztatási pályázatokat, egy új pillérbe integrálva azokat. Ugyanakkor felmerült a szabályok módosítása: két kategóriára bontanák a felzárkózó országokat, és 2030 után csak azok kaphatnának további kapacitásépítő támogatást, amelyek növelik hazai K+F ráfordításaikat. Több tagállam attól tart, hogy e lépések nyomán tartóssá válna az innovációs olló; ezért 15 kutatásügyi miniszterközös levélben kérte, hogy az FP10-ben is maradjanak meg az erős Widening programok a szakadék áthidalására.

Összességében az FP10 javaslata egyszerre váltott ki lelkesedést (a megnövelt források és ambíciók miatt) és aggodalmat (a katonai fókusz, a programirányítás és a méltányos hozzáférés kérdései miatt). A következő évek tárgyalásai során dől majd el, milyen kompromisszumok mentén valósul meg ez az új keretprogram – amely hosszú távon befolyásolhatja Európa tudományos és innovációs jövőjét.

Kép forrása: Európai Unió

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, kutatás, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT