Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.06.30.
  • 2025.06.30.

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei

Az elmúlt hét végén tartották a tagállami állam- és kormányfők ülését Brüsszelben. Bár a sajtóhírek szinte kizárólag az ukrán csatlakozási tárgyalások megkezdését blokkoló magyar vétóval, illetve az újabb, szám szerint 18. szankciós csomagot meggátló szlovák ellenszavazattal foglalkoznak, érdemes figyelmet szentelni az EiT-en megtárgyalt többi témának és az azok kapcsán elért eredményeknek.

Az Európai Tanács napirendjén – legalábbi cím szerint – számos téma szerepelt: kezdve az orosz–ukrán háborús és a közel-keleti biztonságpolitikai helyezettől az európai védelmi képességek növelésén és a migráción át a versenyképességig bezárólag, amelyek olyan további tárgykörökkel is kiegészültek, mint a kibervédelem vagy a Nyugat-Balkán és Moldova helyzete, belbiztonsági kérdések, a hibrid fenyegetések elleni küzdelem, illetve a multipolárissá váló világrend további kérdései. Mondhatjuk, „még gombócból is sok”. A kérdés, a gazdag napirend mögött van-e bármilyen kézzelfogható eredmény?

Az európai védelmi képességek kapcsán az EiT felidézte a március 6-i ülésén meghozott döntését, miszerint egy szuverénebb, a saját védelméért felelősebb(en viselkedő) és jobban felszerelt Európára van szükség, kimondva azt is, hogy Oroszország háborúja Ukrajna ellen az EU létét fenyegető veszélyt jelent. Mindezért egy erősebb és felkészültebb EU-ra van szükség, amely ugyanakkor hangsúlyozottan csak kiegészítője és nem helyettesítője a NATO-nak. A következtetések szerinti az észak-atlanti védelmi szervezet továbbra is alapvető védelmi tárgyú együttműködési kerete azoknak az uniós tagállamoknak, amelyek annak is tagjani. Következésképpen, s figyelemmel az EiT-et éppen megelőző NATO csúcstalálkozón meghozott döntésekre (vö. jelentősen növelt GDP arányos védelmi ráfordítás), az európai állam- és kormányfők nyugtázták, hogy az Egyesült Államok védelmére továbbra is erősen rászorulnak, s csak igen lassan tudnak a mellé egy kiegészítő védelmi együttműködést kialakítani.

Az EiT ismét hangsúlyozta a védelmi területen történő beruházások és azok finanszírozásának fontosságát, amelyet részben a kohéziós politika félidei felülvizsgálatával (bár jelezve, hogy ez önkéntes alapon történhet csak), illetve a magántőke megmozgatásával kíván erősíteni. A következtetések hangsúlyozták a közös uniós beszerzés kérdéskörét, s azzal együtt a keresleti oldali aggregáció, valamint a standardizálás fontosságát. Látni kell, hogy mindez ugyanakkor nemcsak gazdasági előnyöket rejt magában, hanem egy centralizáltabb irányításra vonatkozó brüsszeli politikai szándékot is, úgy a beszerzések, mint egy később harcászati-védelempolitikai szempontú döntéshozatal és szakpolitikai-alkotás szempontjából is. Ezt kifejezetten megerősíti a következtetések 20. pontja, amelyben az EiT felhívta a Bizottságot és Kaja Kallas főképviselőt arra, hogy dolgozzanak ki olyan javaslatokat, amelyek megerősítik a katonai mobilitási képességeket – azaz azt, hogy védelmi eszközök és katonák hatékonyabban (értsd: tágabb brüsszeli felhatalmazással) legyenek mozgathatóak Unió-szerte.

Izgalmas pontnak ígérkezett a versenyképesség ügye, a probléma ugyanis hosszabb ideje adott, s az Unió egyelőre adós a politikai cselekvésre vonatkozó válaszokkal. A következtetések mindenekelőtt megismételték a korábban már ismert toposzokat, miszerint az Egységes Piac további integrációjára van szükség, zárni kell az innovációs szakadékot és fennálló, a gazdasági fellendülést akadályozó szabályozási akadályokat fel kell számolni. A vezetők kiemelték, hogy a hagyományos európai iparágakra, mint pl. az autógyártásra vagy az energiaintenzív iparágakra (acélgyártás vagy a vegyipar) kiemelt figyelmet kell fordítani. Az EiT felhívta a hatáskörrel rendelkező uniós intézményeket arra is, hogy erősítsék meg az euró nemzetközi szerepét, úgy is mint tartalék (menekülő) valuta, s úgy is mint tranzakciós (elszámoló) eszköz. E körben az EiT jóváhagyta, hogy Bulgária 2026. január 1-jétől az eurót hivatalos fizetőeszközként használja. Versenyképesség fokozása körében az EiT ismét megerősítette, hogy szükség van egyszerűsítésre és jobb szabályozásra, amely az innovációt és a KKV szektort támogatja és ösztönzi. Ebben a fejezetben kapott helyet az energiapolitikai kihívások értékelése is: az EU szükségesnek látja, hogy az EU-t megfizethető árú, biztonságosan rendelkezésre álló és tiszta energiával lehessen ellátni, felhívva a figyelmet arra, hogy a tagállamok jogi aggályait (ti. Szlovákia a Gazprom keresetétől tart egyoldalú szerződésmegszüntetés esetére) kezelni kell a Bizottságnak. Mindkét célkitűzés megoldása várat még magára.

Bár szerepelt migráció kérdésköre is a napirenden, s az indokolt is volna különösen arra figyelemmel, hogy a nyomás jelentősen megnőhet a közelmúlt közel-keleti eseményeinek hatására, e tekintetben a tárgykör „áttekintésén” túl semmilyen eredményt nem hozott a múlt heti ülés. Tekintettel arra, hogy Magyarország tavaly nyár óta napi egy milliói eurós büntetést kénytelen fizetni az Európai Bíróság döntése értelmében, a tehetetlenség ezen a területen is több mint aggasztó.

További téma volt a bővítés helyzete, külön Moldova és a Nyugat-Balkán irányába: Moldova kapcsán e hét péntekén, július 4-én esedékes az első Moldova–EU csúcs, amely tekintetében bizakodásra adhat okot a keleti-európai ország számára, hogy az EiT kifejezetten rögzítette vette, hogy az „Alapvetések” („Fundamentals”) klaszter megnyitható. A Nyugat-Balkán kapcsán az EiT az érdemeken alapuló, fokozatos és visszafordítható integrációt hangsúlyozta. Kétségesnek tűnik, hogy ez – bár az EiT rögzítette, hogy a Nyugat-Balkán helye az EU-ban van – mennyire fogja lelkesíteni az egyébként is sok szempontból az EU-ból éppen kiábránduló országokat.

A további napirendi pontok közül (belső biztonság, felkészültség, hibrid tevékenységek, Fekete-tenger, szabályalapú nemzetközi rend és az EU külkapcsolatai), egyedül az érdemel külön figyelmet, hogy az EiT megerősítette, hogy nem ismeri el a török–líbiai megállapodást, amely a Földközi-tengeren kizárólagos gazdasági zónát létesítene. Görögország és Ciprus erősen ellenzi a jogaikat sértő és az ENSZ Tengerjogi egyezményével összhangban nem álló egyezményt. Törökország nyomban reagált az uniós állásfoglalásra. Nehezen látszik, hogy ez vita a közeljövőben miként lesz feloldható.

Így megy el tehát az uniós vezetés a nyárra: számtalan problémát napirenden tartva, s maga előtt görgetve pusztán a nagypolitikai szinten. S akkor az előttünk álló súlyos szakpolitikai kérdésekről, mint pl. a több tagállamban már tomboló aszály még nem is ejtettünk szót. (Így) pedig meleg nyarunk lesz.

Nyitókép forrása: Európai Unió

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, jog, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT