Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Csepeli Réka

Kérem a következőt!

A francia kormány bukásának okai és következményei.

Csepeli Réka 2025.09.10.
Matuz János

Munkamegosztás, komparatív előnyök, jólét kontra önállóság, önellátás, szuverenitás

Sok területen hiányzik az önállóság, illetve az önellátás képessége is Európában.

Matuz János 2025.09.01.
Zsivity Tímea

Dodik és Bosznia intézményi válsága: belső konfliktusból regionális kockázat

A jogállamiság és szuverenitás kérdése Bosznia-Hercegovinában nem csupán elméleti, hanem egyre inkább operatív konfliktusokat eredményez. 

Zsivity Tímea 2025.08.29.
Hamar Pál

Testnevelés és egészségfejlesztés

„Legjobb, ha előrebocsátjuk: a tanterv nem csodaszer…”

Hamar Pál 2025.08.27.
Ujházi Lóránd

A pápai temetések rejtett geopolitikája

Amikor a világ vezetői egy temetésen találkoznak.

Ujházi Lóránd 2025.08.25.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
nyelvész, habilitált egyetemi docens
  • 2025.09.10.
  • 2025.09.10.

Első akadémiai nyelvtanunk (1846)

Idén lesz 200 éve, hogy Széchenyi István gróf 1825. november 3-án a pozsonyi rendi országgyűlésen egyévi jövedelmét ajánlotta fel egy, a magyar nyelv művelését összefogó tudós társaság alapítására. A magyar nyelv ápolására létrehozott Tudós Társaság (mai nevén: Magyar Tudományos Akadémia) hosszas előkészület után 1846-ban adta ki az első akadémiai nyelvtanunkat A’ magyar nyelv címmel. Ez volt az első akadémiai nyelvtanunk, amely azzal a céllal készült, hogy megteremtse a nemzeti nyelvi normát.

A korban még nem voltak hivatásos, erre képzett nyelvészek, és nem volt szigorúan szétválasztva nyelvészet és irodalom, sőt nyelvészet és más területek sem. A szerzők közül Czuczor Gergely költő is volt, Nagy János teológus, Fábián Gábor jogász és klasszika-filológus, Vörösmartynak pedig épp a nyelvészeti munkássága a kevésbé közismert. A grammatikai kérdésekben elfoglalt álláspontjuk viszont nem egy-egy embernek, hanem egy testületnek, az erre a célra alapított tudós társaságnak a megvitatott és elfogadott álláspontjaként jelent meg. A Tudós Társaság a kidolgozást magas tudományos szinten és felelősséggel vállalta, igyekezett egységes rendszerben megjeleníteni a nyelvről szerzett tudást, kijelölve a továbblépés útját is. A nyelvtannak az előző évtizedekhez képest lezáró, összesítő, kodifikáló, a következő korszakokhoz képest pedig iránymutató, példaadó szerepe volt.

Ez a lépés egy hosszabb folyamat betetőzését jelentette, ahol a nemzetállam kialakulásával párhuzamosan a nyelv szerepe átalakult és felértékelődött, alapvetően megváltozott a nyelvhez való viszony. Korábban, a felvilágosodásban a nyelvet pusztán eszköznek tekintették, a „tudósság” eszközének. A felvilágosodás az értelemhez szólt. Úgy vélte, az anyanyelv kiművelése és használata mindenki számára hozzáférhetővé teszi a tudást, ezáltal felemeli a nemzetet. „[M]ind azon tudományoknak és mesterségeknek, mellyek a’ Nemzetet boldogittyák, legegyenesebb, legrövidebb ’s legkönnyebb úttya egyedül a’ Nemzeti nyelv” – írta Pápay Sámuel 1808-ban. 

A felvilágosodást felváltó romantika az ész mellett már az érzelemhez is szólt. A nyelv lett előbb az értelmiség, majd az egész nép önazonosságának alapja – közösségi és egyéni szinten is, érzelmileg is kötődtek hozzá.  A nyelv nemcsak eszközként, hanem önmagáért is érdekessé vált, a nemzeti lét egyik szimbóluma lett, keresték tehát a magyar nyelv legtökéletesebbnek tartott változatát, ami a standard alapja lehet. 

A standard nyelvi norma megteremtésének több lépcsőfoka van: a normát adó változat kiválasztása, a norma rögzítése, a norma elterjesztése és bővítése, ápolása. Nálunk a 19. század első felében egyszerre, egy lendülettel teremtődött a nemzeti standard. 

Kazinczy tekintélye révén már viszonylag korán eldőlt, hogy a születő nemzeti norma alapját az északkeleti nyelvjárás adja majd. Ezt a normát rögzítették a Tudós Társaság nyelvészeti kiadványai: A’ Magyar helyesírás és szóragasztás főbb szabályai (1837), A’ magyar szókötés főbb szabályai (1843) és a nyelvtan, A magyar nyelv rendszere (1846). Az Akadémia már tervbe vette A magyar nyelv szótárát, teljessé téve a leírást. (A Nagyszótár azonban csak megkésve, jóval később, 1862 és 1874 között jelent meg.) A magyar nyelvi norma megteremtését szükségessé tette a magyar nyelv tannyelvi használata is, sőt a magyar nyelv hivatalossá válása 1844-ben. 

Az akadémiai grammatika a korban uralkodó romantikus felfogásnak megfelelően a magyar nyelvet önmagából kívánta megfejteni, megmagyarázni. „Mi tehát ez úttal a’ nyelvvizsgálásnak azon kis körű, de nem szinte fáradságtalan nemét választottuk, melly magából a’ nyelv’ kútfejéből törekszik meríteni” – írják a 38. oldalon. A nyelvtan négy nagyobb részből áll. Első a betűtan (ma: hangtan, helyesírás), utána jön a szótan (ma: szófajtan, alaktan). Harmadik egysége a mondattan, a negyedik rész a szómértant, azaz a prozódiát és a verstant tartalmazza.

Ismert, hogy az akadémia fő célja a magyar nyelv művelése volt, amit A’ Magyar Tudós Társaság alaprajza és rendszabása így fogalmazott meg: „A’ magyar tudós társaságnak egyedül csak az van téve czéljává, hogy munkálkodása által hazánkban a’ tudományok és szép művészségek honni nyelven míveltessenek; s viszont ezek által a nyelv maga csinosulást, fennséget és bővülést nyerjen…”. Ezért kiemelt programcél volt a magyar nyelvű tudományos terminológia megteremtése is minden területen. Így az első akadémiai nyelvtanunk is törekedett a teljes nyelvészeti szakszókincs megmagyarítására. A grammatika végén található műszójegyzék szavai közül sok ma is él: így a gyakorító képző, a gondolatjel, a hasonulás, a félhangzó – hogy csak néhányat soroljunk.

Végül említsük meg, hogy a grammatika a példamondataival is igyekezett komoly és felelősségteljes erkölcsi értékrendet közvetíteni, ilyeneket olvasunk: „Midőn én és Andor munkálkodtunk, te és társaid henyéltetek, azért midőn én és ő vígan élünk, te és ők nyomorogtok.” A határozott igeragozást illusztráló két példamondat pedig szimbolikusnak is tekinthető: „a’ nemzeti nyelvet fejtegetem; szeretem a’ hazát”.

Nyitókép forrása: Wally Gobetz / Flicrk

Témakörök: nyelvtan, tanár, tanítás, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT