Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Szabó Réka Zsuzsanna
Szabó Réka Zsuzsanna
újságíró, NKE
  • 2025.03.12.
  • 2025.03.12.
Magazin / Előadó

Tanulni is engedd!

Székely Levente, a Mathias Corvinus Collegium Ifjúságkutató Intézet igazgatója tartott előadást a Ludovika Szabadegyetemen március 11-én. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem ismeretterjesztő rendezvénysorozatának eseményén a Történelemtudományi Iskola Szociológia Műhelyét is vezető szakember a generációk oktatásban betöltött szerepéről fejtette ki gondolatait.

„Mostani előadónk sok tekintetben kapcsolódik ahhoz, amit mi, a Nemeskürty István Tanárképző Karon (NITK) fontosnak tartunk, mert elkötelezett az értékalapú, korszerű oktatás és tanítás mellett” – fogalmazott bevezetőjében Blankó Miklós. A NITK dékáni kabinetvezetője az előadóról kifejtette: szociológusként azzal foglalkozik, a legfiatalabb nemzedék hogyan találhatja meg a helyét abban a generációs hálóban, amely körül veszi.

A fiatalok élethelyzetének, életmódjának vizsgálatával foglalkozó szakember előadásának központi témája azt volt, akarnak-e még a fiatalok tanulni. Székely Levente egy 2020-as kutatást idézett, amely szerint akkor a 15-29 éves korosztályból minden második fiatal dolgozott, és 2008-hoz képest csökkent azok száma, akik tanultak. Beszélt a vizsgált korcsoport továbbtanulási szándékáról is: 2020-ban minden negyedik fiatal szeretett volna még tanulni valamit, de minden második azt mondta, hogy már nem. Székely Levente kiemelte: folyamatosan csökken a tanulási kedv, még a külföldi továbbtanulás sem mozgatja ezt a korosztályt. Hozzátette ugyanakkor, hogy az elmúlt néhány évtizedben nem nőtt a kivándorlási kedv, és ha van is ilyen, annak oka a munkavállalás. Felhívta a figyelmet arra, míg 2020-ban a fiatalok inkább voltak elégedettek az életükkel és a továbbtanulási lehetőségeikkel, a korcsoport 2023-as válaszaiban már éreztette hatását a koronavírus-járvány, a gazdasági válság és az orosz-ukrán háború. Mivel ezek negatívan befolyásolták a baráti kapcsolataikat is, ez az elégedetlenség felé mozdította őket – tette hozzá.

Székely Levente szerint a generációs előadások és cikkek divatosak és félreértettek, hiszen még az ezzel foglalkozó szakértők is túlzásnak nevezik azt, milyen gyakran foglalkoznak az emberek a generációkkal. Hangsúlyozta: a generációs megközelítés előnyeit főként a piackutatással és a marketinggel foglalkozó szakemberek igyekeznek kihasználni. Kitért arra is, hogy a megélt szociális tapasztalat különíti el egymástól a generációkat, mivel a szociális térben (család, iskola, kortárs csoport, média) sajátítjuk el az értékeket és a viselkedési normákat. Rámutatott: a generációk közötti kommunikációs zavarok és az ellentétek a szocializációs közegek különbözőségéből fakadnak, mivel a mai digitális társadalom világa merőben más, mint a korábbi.

Székely Levente kifejtette: a mai generáció párhuzamosan és sokkal gyorsabban dolgozza fel az információkat, mint a korábbiak. Példaként említette az osztott képernyős videónézést és a mémeket, illetve az élménykeresést, amely az információk sokasága miatt nem tartós a fiataloknál, ezért sokszor van szükségük digitális detoxra. Úgy fogalmazott: azért fontosak ennek a generációnak az influenszerek, mert a közvetlen hangot keresi, de tőlük is csak látszólag kap visszacsatolást. Hangsúlyozta: a digitális világ másként működik mint a fizikai, mások a törvényszerűségek, összeolvad benne a szóbeliség és az írásbeliség, képlékeny a tér és az idő, emellett egyszerre van jelen benne az egyszerűség és a komplexivitás. A szakértő szerint utóbbira a mesterséges intelligencia a legjobb példa, amely egyszerre jelent lehetőséget és kihívást is az oktatásban.

„A cél az, hogy megtaláljuk egymással a kapcsolódási lehetőséget, mert megvannak a közös kapcsolódási pontok, hiszen nem egymás ellentétei, hanem egymás kiegészítői vagyunk” – zárta előadását Székely Levente.

nyitókép: depositphotos.com

Az előadás az alábbi linken megtekinthető:

Témakörök: influencer, Ludovika Szabadegyetem, oktatás, Z generáció
Szabadegyetem

Szoros, bár nem zökkenőmentes

Kína viszonya az orosz-ukrán háborúhoz.

KREATIVITY BLOG

Helyzetkép a Lorántffy Zsuzsanna Mentorprogramról

A mentorok heti rendszerességgel 41 gyermeket mentorálnak.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Európai értékek és digitális készségek

A spanyol elnökség oktatáspolitikai célkitűzései.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT