Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
CONTINUUM BLOG
Pető Zoltán
Pető Zoltán
tudományos segédmunkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2024.11.08.
  • 2024.11.08.

A fausti alku

Az az elképzelés, hogy a technológia segíthet elérni egyéni és kollektív céljainkat, mélyen gyökerezik az európai felvilágosodásban. Ezt a nézetet azonban „fausti eszmének” (vagy alkunak) is nevezik olyan szerzők, mint Oswald Spengler. A technológia ma világnézetté vált, a legfejlettebb korszak Weltanschauungja, a „felvilágosodás” korszaka. Vagy még mindig csak egy „hasznos eszköz”, amely megkönnyíti az emberek életét? Talán naivitás lenne egyszerű választ adni erre a bonyolult kérdésre.

A köznyelvi „fausti alku” kifejezés egy német legendára utal a XVII. század második feléből, amelyben Faustus doktor, az elégedetlen alkimista alkut köt, eladva lelkét korábban elérhetetlen mágikus erőkért és korlátlan élvezetekért cserébe. Pozitív rövid távú eredmények és katasztrofális végkifejlet. Oswald Spengler úgy véli, hogy a nyugati kultúra elsősorban „fausti” jellege miatt különbözik a többi kultúrától. Ahogy írja: „A fausti kultúra hajlama (…) túlnyomóan a kiterjedés felé irányult, legyen szó politikai, gazdasági vagy spirituálisról. Minden földrajzi-anyagi korlátot felülmúlt. Arra törekedett – minden gyakorlati cél nélkül, pusztán a Szimbólum saját kedvéért –, hogy elérje az Északi-sarkot és a Déli-sarkot. Ez azzal ért véget, hogy a földgömb teljes felületét egyetlen gyarmati és gazdasági rendszerré alakították át.”

1932-ben Ernst Jünger, Spengler egyik nagy hatású kortársa A munkás (Der Arbeiter) című művében hangsúlyozta: a nyugati ember tevékenységvágya – a tudományban, a politikában és az államszervezetben megjelenő állandó mozgalma – szemben áll a „a nem nyugati társadalmak állandósága”. Ez Jünger szerint egy radikális „tevékenységdimenzióra” utal, amely magában foglalja a kvantitatív munkafolyamatokat, a „termelés” anyagi felfogását is – de szimbolizálja a világ emberi tevékenység általi átalakulását is. Ennek a munkának a fő eszköze a gép, amely egyben a legmodernebb kor nagyszerű szimbóluma is. Jünger számára ideáltipikus alak formájában jelenik meg egy hős, „A munkás” alakja, Jünger munkása azonban nem a kommunisták idealizált „munkásosztályának” tagja. A Munkás – akárcsak az alkimista Faust, tervező, beállító, gépkezelő, a gép számára egyfajta „varázseszköz”, amelyben üzemanyagként tölti bele lelkét és hatalomvágyát. A Munkás megjelenésének ez a lendülete Jünger szerint egyrészt lehetővé tette a nyugati kultúra terjeszkedését a gyarmatosítási folyamaton keresztül az egész földgolyóra (közvetlen anyagi hódítás), másrészt a nyugati típusú életvilág terjeszkedését (közvetett – szellemi hódítás), amely mindenekelőtt a világ technológia általi áthatolásában mutatkozik meg – immár tulajdonképpen mindenre kiterjedően.

Modern civilizációs felfogásunk szorosan kapcsolódik a technikai civilizáció eszméjéhez. A magas szintű technikai eszközök használata, a tudományos innováció, az iparosítás „könyörtelen” logikája szinte ugyanaz, mint a kultúra élvonalában lenni és bensőleg kapcsolódni az emberi fejlődéséhez Ez az, ami elsősorban megkülönböztet minket a premodernektől. Kétségtelen, hogy a technológiai haladás gondolata a legtöbbek szemében megoldást jelent számos olyan problémára, amelyektől az emberiség a múltban szenvedni látszott. De nem teremt-e újat vagy nem tartalmaz-e olyan problémákat, amelyek a korábbinál is komolyabbnak tűnnek?

Ahogy Georg Jünger – Ernst Jünger öccse – írta „A Technika tökéletessége” című esszéjében: „Egyetlen pillantás a gépre azt sugallja, hogy itt a létezés holt oldalával állunk szemben, a steril, nemtelen gépek és élettelen automaták világával. A gép nem egy varázslatokkal megelevenített agyaggólem, és nem is egy mentálisan aktív homunculus. Inkább egy halott automata, egy robot, amely fáradhatatlanul és ugyanúgy ismétli ugyanazt a munkafolyamatot.” Spengler az Ember és technika című művében a következőképpen foglalja össze a fausti feltételt: „Minden, ami organikus, elhal a szervezés szorításában. Egy mesterséges világ áthatja és megmérgezi a természetest. Maga a civilizáció olyan géppé vált, amely mindent mechanikus módon csinál, vagy megpróbál megtenni. Most már csak lóerőben gondolkodunk; nem nézhetünk meg egy vízesést anélkül, hogy gondolatban ne elektromos energiává változtatnánk; nem vizsgálhatjuk meg a legelő szarvasmarhákkal teli vidéket anélkül, hogy ne gondolnánk annak húsellátási forrásként való kiaknázására; nem nézhetjük meg egy érintetlen primitív nép gyönyörű, régi kézi munkáját anélkül, hogy ne akarnánk felváltani egy modern technikai eljárással. Technikai gondolkodásunknak meg kell valósulnia a aktualizálásában, legyen az értelmes vagy értelmetlen.”

Az efféle kritikák ellenére is érdemes egyértelmű különbséget tenni a technika és a technológia között. A technika a görög techné szóból származik, jelentése eredetileg minden olyan cselekvést felölelt, amely konkrét cselekvéssel, „megtett dolgokkal” (pragma) írható le. A technológia a techné és a logos, azaz „doktrína” szavak kombinációjából származik, szó szerint azt jelenti, hogy „a technológiáról való beszéd.” Ez, az ókori görögök számára, magában foglalta például a politikát, valamint a művészetet és az orvostudományt is. Számukra a technika jelentése tehát sokkal tágabb lehetett, mint a technológiáé. Mára azonban a technológia új értelmet nyert: egyrészt a pragmatikus, optimális vagy haszonelvű gyakorlat szinonimájaként használatos, másrészt a technikai hatalom és uralom eszméjét is jelenti. A modernitásban az élet technikaivá válik, mert a technológia eszméje áthatja a létezést: a modernitás elsődleges nyelve egy implicit teológia – vagyis az Istenről való beszéd helyett a technológiáról szól diskurzus. A technológia hegemóniája (vagy totalializmusa?) különös vonzerőt gyakorol a modern élet felett, lévén ez az egyik leginkább kívánatos formája a társadalmi előrelépés lehetőségeinek is.

Irodalom

Oswald Spengler: Az ember és a technika. Adalékok az életfilozófiához. In. Válságok árnyékában. Filozófiai írások; ford. Csejtei Dezső, Juhász Anikó; Noran Libro, Budapest, 2013.

Ernst Jünger: Der Arbeiter – Herrschaft und Gestalt, Klett-Kotta, Stuttgart, 1981. 

Friedrich Georg Jünger: Die Perfektion der Technik, Vittorio Klostermann, 2010.

Nyitókép: Jelenet Goethe Faustjából, Edward Henry Corbould, 1852. Forrás: Royal Ballet and Opera / Flickr

Témakörök: filozófia, gazdaság, mesterséges intelligencia, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT