Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
PÁK BLOG
Picture of Pócza Kálmán
Pócza Kálmán
intézetvezető-helyettes, tudományos főmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2024.10.14.
  • 2024.10.14.

Alkotmányozó hatalom a nemzetállamokon túl?

RECENZIÓ – Van-e létjogosultsága alkotmányozó hatalomról beszélni a nemzetállami kereteken túlmenően? Ezt a kérdést vizsgálja egy nemrégiben megjelent könyv.

Nehéz lenne tagadni, hogy a klasszikus értelemben vett állami szuverenitást igencsak komoly kihívások érték az utóbbi néhány évtizedben. A globalizációs folyamat következményeként az államok azon képessége, hogy saját területük és népességük felett kizárólagos módon rendelkezzenek jelentős mértékben meggyengült. Ezek a folyamatok értelemszerűen a demokratikus nemzetállamok végső legitimációs forrásaként szolgáló alkotmányozó hatalomra is komoly hatással voltak, hiszen ma már igencsak sok olyan életterület van, amely fölött egyetlen nemzetállam egészen biztosan nem, de még a nemzetállamok koordinált együttműködése sem biztos, hogy képes rendelkezni. Hiába foglalja egy nemzetállam alkotmányozó hatalma alkotmányba a szólás szabadságának abszolút jogát, ha egyszer a kommunikációs tér felett immár nem a nemzetállam, sőt igen gyakran nem is a nemzetállamok együttműködése vagy szövetsége rendelkezik, hanem egy magáncég. Persze a méret, a nemzetállamok (szövetségének) a mérete azért jelentős tényező lehet abban a tekintetben, hogy egy magánvállalat miként reagál a demokratikus legitimációval rendelkező politikai vezetők vagy egyenesen az alkotmányozó hatalom által elfogadott szabályokra, de a tényszerű valóság az, hogy a nemzetállamok ma már nem képesek szabályozni (pláne nem egymagukban!) olyan életterületeket, amelyek alapvetően befolyásolják mindennapi életünket vagy akár a nemzetállami szintű demokratikus eljárásokat.

Az is igaz ugyanakkor, hogy a képesség (potentia) és a jogosultság (vagy felhatalmazás) (auctoritas / potestas) két különböző dolog: bár azon képessége az államoknak, hogy bizonyos életterületeket hatékonyan szabályozzanak, nem biztos, hogy megvan, ám jelenleg még mindig az államok rendelkeznek megfelelően legitimált hatalommal arra, hogy a választópolgárok nevében cselekedjenek. Ezt a felhatalmazást pedig végeredményben az alkotmányozó hatalom biztosította számukra. Sieyès abbé híres esszéje óta (Mi a harmadik rend?) tulajdonképpen az állami lét alapja, a politikai cselekvés végső legitimációs forrása az, hogy az állam egy olyan alkotmánnyal rendelkezzen, amelyet alkotmányozó hatalomként az adott politikai közösség (a nép) fogadott el. Az alkotmányozó hatalom a maga közvetlen valóságában igen ritkán, még pontosabban fogalmazva sohasem jelent meg a történelem folyamán: olyanra ugyanis még nem volt példa a történelemben, hogy a nép közvetlenül adjon magának alkotmányt. A népszavazások is már egy képviselők által elfogadott javaslatra kérnek jóváhagyást, ami azt jelenti, hogy a modern politikai rendszerek eredeténél mindig jelen van a reprezentáció, a képviselet: választott (vagy önjelölt) népképviselők dolgoznak ki egy alkotmányt, amelyet aztán általában olyan választott (vagy önjelölt) képviselők fogadnak el, akik önmagukra mint az alkotmányozó hatalom képviselőire tekintenek. Az alkotmányozó hatalom által ily módon elfogadott alkotmányok aztán retrospektíve nyerik el legitimációjukat azáltal, hogy a demokratikus politikai rendszer közössége immáron hallgatólagosan elfogadja azt, illetve retrospektíve úgy tekint magára, mint az alkotmányozó hatalomra. Tulajdonképpen utólag teremti meg önmagát az alkotmányozó hatalom azzal, hogy elfogadja a nevében beszélőket saját képviselőjének, a képviselők által elfogadott alkotmányt pedig saját alkotmányának.

Az ilyen paradoxonok révén kialakuló képünk a demokratikus legitimációval rendelkező szuverén főhatalomról, az államról azonban három alapvető feltételezésen áll: egyrészt elfogadjuk, hogy a szuverén és demokratikus állam egy azt megalapozó tett révén jön létre (alkotmányozás), másrészt azt gondoljuk, hogy ezt a tettet egy cselekvőnek (alkotmányozó hatalom) kell végrehajtania, harmadrészt pedig azt is gondoljuk, hogy az alkotmányozó hatalom által az alkotmányozás folyamata során elfogadott alkotmány minden életterületet legitim módon szabályozhat (holisztikus jelleg). Márpedig ez a hármas feltételrendszer a hagyományos elgondolás szerint csakis a modern államok esetében áll fenn: az államokon túl vagy azok felett nem beszélhetünk alkotmányozó hatalomról (hiányzik a politikai közösség), sokszor a közösség létrejöttét megalapozó tett és még inkább a holisztikus jelleg. Geneviève Nootens könyve, a Constituent Power Beyond the State. Democratic Agency in Polycentric Polities annak jár utána, hogy az utóbbi időkben ezt a hagyományos nézetet milyen alternatív elméletek próbálták felülírni, elsősorban a bevezetőben is emlegetett globalizációs kihívások fényében.

Egyesek szerint az államhoz kötött alkotmányosság és alkotmányozó hatalom gondolata már idejét múlt, mivel igencsak fontos életterületeket ma már tényszerűen nem az alkotmányozó hatalom fikciójára (finomabban fogalmazva szimbolikus reprezentációjára) építő narratíva határozza meg, hanem a nemzetek feletti közösség önszabályozása (internet, digitális platformok, sport etc.). A társadalmi alkotmányosság képviselői könnyedén lemondanak az alkotmányozó hatalom fikciójáról, pontosabban fogalmazva azt állítják, hogy sok alkotmányozó hatalom van, amelyek nem a nemzetekhez kötődnek, ráadásul nincs is igényük arra, hogy minden életterületet szabályozzanak, hanem csak az életünk egyik szegmensét (azaz nemzetállamok feletti, nem holisztikus alkotmányosságról beszélnek). Mások szerint az állami léthez kapcsolódó alkotmányosság és alkotmányozó hatalom (pouvoir constituant) eszméjét fel kellene váltania a destituáló hatalom (pouvoir destituant) gondolatának, amely a fragmentált és nemzetek felett átnyúló közösségek szabályrendszereit megkérdőjelező társadalmi mozgalmak erejére építene vagy egyenesen azokat irritálná (pouvoir irritante). Ezekből az elképzelésekből persze ugyanúgy hiányzik a megalapozó tett, a holisztikus jelleg vagy éppen az, hogy egy jól körülhatárolt közösség lépjen fel cselekvőként, magyarán mindegyik elképzelés arra épít, hogy az alkotmányozó hatalom, az alkotmányozási aktus és a minden életterületet legitim módon szabályozó alkotmány eszméjét a globalizáció következményei miatt a kukába kell dobni.

A nagy kérdés persze az, hogy ha a szimbolikus reprezentáció révén, utólagosan a politikai közösség által elismert alkotmányozó hatalom eszméje valóban a történelem szemétdombjára való, akkor azzal együtt nem öntjük-e ki a demokratikus legitimáció igényét is az alkotmányok tekintetében. A jelen sorok írójának az a meglátása, hogy minden olyan kísérlet, amely az állami léthez kötődő alkotmányosság attribútumait megkérdőjelezi, szükségszerűen lemond az politikai közösség egyenlő jogokkal rendelkező tagjaira építő demokratikus legitimációról. Az alkotmányozó hatalom szimbolikus (és retrospektíve elismert) reprezentációjára építő narratívát ugyanis nem képes helyettesíteni a különféle nemzetközi társadalmi mozgalmak ellenállására, a transznacionális szervezetek jóhiszemű önszabályozására vagy éppen a jog „öngeneráló” legitimációjára építő narratíva. Ez utóbbiak ugyanis kénytelenek lesznek lemondani az „egy ember egy szavazat” alapvető legitimációt biztosító gondolatáról.

Hogy mégis hogyan lehet akkor megfelelő választ adni a globális kihívásokra az alkotmányozás és a demokratikus legitimációval rendelkező alkotmányozó hatalom esetében? Nos, itt még azok a szerzők sem túl optimisták, akik az alkotmányokat a demokratikus állami léthez kötve ragaszkodnak az alkotmányozó hatalom klasszikus elképzeléséhez: a Német Szövetségi Alkotmánybíróság egykori bírája, Dieter Grimm is mindössze annyit tud javasolni, hogy próbáljuk fékezni az átalakulást, az alkotmányozó hatalom gondolatának kiüresítését, ne mondjunk le róla egyszerűen csak azért, mert ma már effektíve jóval kevesebb dolog áll hatalmában (potentia), mint amire valójában igényt tarthat (potestas / auctoritas).

Geneviève Nootens: Constituent Power Beyond the State. Democratic Agency in Polycentric Polities. London/New York: Routledge, 2022.

Nyitókép: az USA alkotmánya, forrás: Kim Davies / Flickr

Témakörök: alkotmány, politika, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT