Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.09.24.
  • 2024.09.24.

Azért a víz az úr

Mire számíthatunk az Európai Uniótól az árvíz okozta károk enyhítése kapcsán?

Bár szakemberek és önkéntesek tömegei dolgoznak azon, hogy az árvíz minél kisebb kárt okozzon Magyarországon, a hatalmas árhullám következtében előálló károkat teljesen elhárítani nem tudjuk. A helyreállítás és újjáépítés pedig az emberi és pénzügyi erőforrásokat egyaránt igénybe vevő feladat lesz, amely enyhítéséhez elméletileg rendelkezésre áll az Európai Unió kifejezetten erre a célra rendelt Szolidaritási Alapja. Kérdés, hogy Magyarország részesülhet-e ebből vagy jogegyenlősége pusztán papíron létezik.

A jelen sorok írásakor tetőzik Budapesten az árhullám, így ezek a napok még a (lehetséges mértékű) kárelhárítás és kárenyhítés idejét jelentik. A víz rövidesen azonban visszavonul, újra járhatóak lesznek a most elöntött utak, vissza lehet kapcsolni az áramszolgáltatást, s nem védekeznünk kell majd, hanem meg lehet és meg kell kezdenünk a helyreállítási munkálatokat. Mert rendbeszedni való lesz bőven: a kiöntött Duna, ha egyszer levonul, töméntelen kárt hagy maga után: megrongálódott magánházak és középületek, utak, villamos berendezések, gátak és egyéb védművek maradnak a nyomában, nem is beszélve arról a hordalékról és szemétről, amit irgalmatlan nagy területen szétterülve szennyezést fog maga után hagyni – tönkretéve az érintett mezőgazdasági területek jó részét is.

Feladat tehát lesz bőven, amelynek megoldásában a károsult országok (remélhetőleg) nem maradnak magukra. Az Európai Unió több mint húsz éve intézményesítette az ún. Szolidaritási Alapot, felismerve, hogy a mind gyakoribbá váló természeti csapások elleni védekezés, kárelhárítás és helyreállítás a közösség részéről összefogást és finanszírozást igényel. Az Alap a felebaráti szolidaritáson túl a közösség jól felfogott érdeke is kell hogy legyen: „Ma neked, holnap nekem”. A tagállamok természeti adottságaiktól függően eltérő fajtájú és eltérő mértékű természeti csapásoknak vannak kitéve, amelyekben közös azonban, hogy elkerülhetetlenek, és súlyosan rombolják az épített és a természeti környezetet az Unió országaiban. Egy jól működő, értékközösséget valló Európai Unió pedig nem szabad, hogy tétlenül nézze, hogy a sors fintorától függően, hol egyik, hol másik tagját tépázza meg menthetetlenül a természet.

Bár ezt józanul gondolkodva nehéz másként látni, az Európai Bizottság elnöke, von der Leyen, minapi facebookos posztjában mégis elfelejtette felsorolni Magyarországot azon tagállamok között, amelyeket a mostani közép-európai árvíz keményen sújt, s amelyeknek támogatást kell nyújtani, vagy ahogy von der Leyen fogalmazott, „amelyek mellé oda kell állni”. Történt pedig mindez aközben, hogy éppen a magyar fővárosban tetőzik az áradó Duna. A politikai vezetés „tévedését” később aztán a Bizottság korrigálta, jelezve, hogy a támogatás minden érintett ország számára elérhető. Noha Magyarország részesült már ilyen támogatásban (mégpedig 2006-ban és 2010-ben, majd a COVID járvány miatt 2020-ban is), mivel hazánk 2013-as, legutóbbi nagy árvíz miatt benyújtott támogatási kérelmét a Bizottság elutasította, felettébb kétséges, hogy egy ilyen „jelzésértékű” elnöki üzenetet követően, ez alkalommal mire számíthatunk.

Mindemellett, bízva a jog érvényesülésében (és nem annak a politika általi félretételében), érdemes áttekinteni, hogy mit is jelent az Európai Unió dedikált Szolidaritási Alapja, s milyen eljárásrendben, milyen támogatásra pályázhatunk / számíthatunk az árvíz okozta károk enyhítése kapcsán.

Az Alapot az európai jogalkotó még jóval a keleti bővítés előtt, 2002-ben hozta létre, annak érdekében, hogy az (akkor még) Közösség, „gyorsan, hatékonyan és rugalmasan reagálhasson a vészhelyzetekre”. Az Alapból olyan tagállam (sőt, akár az Unióval még csak csatlakozási tárgyalásokat folytató állam is) kérhet támogatást, amelyben – súlyos természeti katasztrófa vagy (a joganyag 2020-as módosítása óta) közegészségügyi vészhelyzet következtében – az életkörülményeket, emberi egészséget, természeti környezetet vagy a gazdaságot érintő súlyos következmények merülnek fel. A támogatás célja az, hogy kiegészítse az érintett tagállam erőfeszítéseit és fedezze azon közkiadásai egy részét, annak érdekében, hogy segítse az országot meghatározott sürgősségi, illetve helyreállítási műveletek elvégzésében.

A támogatás igénybevételére olyan „súlyos természeti katasztrófa” jogosít fel, amelynek közvetlen következményeként a kár (2011-es árakon) meghaladja a 3 milliárd eurót, vagy az ország GNI-ának 0,6%-át, azzal, hogy mindig a kisebb összeg tekintendő a küszöbnek. Az Eurostat adatai szerint Magyarország 2011-es GNI-a 27 156 212 millió forint, amelynek 0,6%-a hozzávetőleg 1 629 372 millió forint. Ez az összeg – mai árfolyamon számolva – nagyságrendileg 4,073 milliárd eurót tesz ki. A szabályozás ugyanakkor hozzáteszi, hogy valamely régió támogatáshoz az érintett régió által megtermelt GDP 1,5%-ára rúgó költség is elegendő.

Fontos kitétel, hogy az Alap csak olyan költségeket finanszíroz, amelyek egyébként nem biztosíthatók, azaz amelyek megtérítésére biztosítás elvileg sem köthető – így feltehetőleg beletartoznak abba az ártéren lévő létesítmények helyreállítására fordított költségek, ezekre ugyanis jellemzően a biztosítók – éppen azért, mert azok árvíz miatti károsodásával alappal lehet számolni – nem kötnek szerződést.

A támogatás igénylésének eljárásrendje az, hogy legkésőbb a katasztrófa miatt előálló első károk bekövetkeztétől számított 12 héttel a tagállamnak az Európai Bizottsághoz kérelmet kell benyújtania, amelyben megjelöli a keletkezett károkat, az azok elhárítására, illetve a helyreállításra fordított, becsült költséget, s azt, hogy milyen más forrás állt a tagállamnak rendelkezésére a kárenyhítési beavatkozások finanszírozására. Látható, hogy az Alapból elérhető támogatás szubszidiárius jellegű: csak a máshonnan meg nem térülő költségek fedezésére vehető igénybe, és a tagállamoknak kötelessége is, hogy minden más lehetséges forrásból megkíséreljék a költségeik megtérítését. Fontos további szabály, hogy a tagállamnak azt is be kell a Bizottság felé kérelmében mutatnia, hogy miként implementálta a katasztrófa-megelőzéssel és elhárítással kapcsolatos uniós szabályozást – ennek meg nem felelő volta ugyanis meghatározott esetben kizáró körülmény lehet.

A határidő alapján úgy tűnik, hogy Magyarországnak nagyjából december közepéig lehet a támogatási iránti kérelmét benyújtania, amely kérelem azonban később frissíthető az utóbb rendelkezésre álló adatokkal.

A kérelmet ezt követően a Bizottság értékeli, s legkésőbb a beérkezéstől számított hat héten belül javaslatot tesz az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak, amelyeknek a lehető leghamarabb dönteniük kell a támogatás odaítélése kérdésében. A jogszabály expressis verbis kimondja, hogy a Bizottság a katasztrófa-elhárítási támogatási kérelmeket méltányosan kezeli.

Folytatva tehát az előbbi számításokat, amennyiben Magyarország támogatási kérelmet nyújt be, legkésőbb 2025. január végéig tudunk kell, megalapozottnak találja-e a Bizottság az igényünket, s ha igen, mekkora összeg erejéig. A Rendelet értelmében az EP és a Tanács jóváhagyását követően a támogatást egyetlen részletben és haladéktalanul ki kell fizetni a tagállam számára. Megemlítendő hogy emellett a természeti csapás által sújtott tagállamok előzetes támogatást is kérhetnek a Bizottságtól, amely legfeljebb 100 000 000 euró összegre rúghat, s nem haladhatja meg az igényelt támogatási összeg 25%-át.

Papíron tehát egy egyszerű eljárásról van szó, ami alapjaiban a tagállamok és az uniós szervek együttműködéséről és a kölcsönös bizalomról, és tegyük hozzá, együttesen egy jól működő, szolidáris Európai Unióról szól. 

Ennek tükrében kifejezetten fájó, és éppen nem egy ilyen Unió képét mutatja a Bizottság elnökének facebookos posztja, amelyben Magyarországot a lehetséges kedvezményezettek köréből (az ügy érdemi ismerete nélkül, jó előre) kihagyta. A kivételezés soha nem szerencsés. Ahogy a jog félretétele sem. A kiközösítés nem küld jó üzenetet sem a tagjelölt országoknak, sem azoknak a – tegyük hozzá – EU-nál erősebb világpolitikai szereplőknek, amelyekkel az Uniónak éppen fel kellene venni a versenyt. Mert igaz ugyan, hogy a víz az úr, de összefogás és tisztességes eljárás nélkül annyit sem tehet ellene a közösség, amennyi pedig éppen a módjában állna.

Kép forrása: welovebudapest.com

Témakörök: árvíz, Európai Unió, gazdaság, közösség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT