Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Petruska Ferenc

Mit várhatunk a GPT-5-től az egyetemen?

Átfogó útmutató a kutatási feladatokhoz megfelelő MI-modell kiválasztásához.

Petruska Ferenc 2025.08.18.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
KREATIVITY BLOG
Picture of Badar Fanni
Badar Fanni
Fejlesztési főreferens, NKE RTK Fejlesztési Osztály
  • 2024.04.11.
  • 2024.04.11.

Rendészeti oktatás kreatív és interaktív módon? Lehetséges!

Beszámoló a Jövő képzési technológiái című konferenciáról.

Az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség (Frontex) a tagállami rendészeti felsőoktatási intézmények egyik elhivatott partnere, hiszen a jövő rendészeti képzésfejlesztése, a kutatásfejlesztéssel összefüggő modernizációs lehetőségek kihasználása biztosíthatja az Európai Határ- és Partiőr Akadémia (EBCG), valamint a schengeni térség biztonságát szolgáló, elhivatott állomány képességeinek fejlesztését. A digitális fejlesztések és a rendészeti képzések külön-külön is fontosak a Frontex számára, együttes használatuk azonban még értékesebb, hiszen olyan kreatív, élményalapú oktatási módszerek használatát teszik lehetővé, amely a képzésben résztvevők tudásának elmélyítését, figyelmének fenntartását segítheti – játékos formában.

Ennek megfelelően a Frontex 2024. február 28–29. között Krakkóban konferenciát szervezett a „Jövő képzési technológiái” címmel. A rendezvény platformot teremtett az innovatív technológiai megoldások bemutatására a rendészeti felsőoktatási intézmények, a kutatásfejlesztésben érdekelt vállalkozások, illetve az uniós ügynökségek számára, amelyek formálhatják a jövő rendészeti képzésfejlesztését, még közelebb hozva a hallgatókhoz a választott hivatásukat.

A konferencia változatos kerekasztal-beszélgetésekkel, valamint vállalatok és uniós ügynökségek kiállításaival, bemutatkozó előadásaival várta az eseményre ellátogatókat. Az NKE Rendészettudományi Karának delegáltjai elsősorban az oktatásban is hasznosítható technikákat, technológiákat forgalmazó cégekkel folytattak diskurzust.

A kreatív oktatás szempontjából a kiállítók által bemutatott módszerek három kategóriába sorolhatók.

Az első kategóriába a virtuális és kiterjesztett valóságon alapuló fejlesztések sorolhatók, amelyek nagy arányban voltak megtalálhatók a kiállításon, elkalauzolva a látogatókat az űrbe egy szabadulószobás innováció segítségével, emellett bombaszakértőként is kipróbálhatták magukat a bátrabbak, vagy katasztrófavédelmi szakemberként egy tűzesetet is megoldhattak. A változatos digitális fejlesztésekből is látszik, hogy a tagállami (rendészeti, katasztrófavédelmi és honvédelmi) szervek egyre nyitottabbak az ilyen jellegű technológiák felé.

E technológiák képzésben történő használata a hallgatók tudásának elmélyítését segíthetik a konkrét, mindennapi életben előforduló, sablonszerű szituációk begyakorlásával, amely pozitívan hathat a képzésben érintettek felkészültségére.

A NATO együttműködő partnere, a 4Experience is bemutatta egyik interaktív termékét, amely a virtuális valóságban szimulál katasztrófavédelmi alapgyakorlatot. Ezenkívül több más cég is hasonló profilú technológiával képviselte magát, a különbség a különböző szolgálati ágakból adódó speciális intézkedéstechnikai lépésekből fakad.

Jelen volt továbbá a Frontex egyik kiemelt, innovációs partnere, a holland Flashgroup, amely a Frontex kiképzéseit is támogatja. A fejlesztésük specialitását az adja, hogy termékeik valós eszközöket, többszereplős szimulációkat, hordozható plug-and-play rendszereket és testreszabott tartalmakat integrálnak, mindezt azzal a céllal, hogy növeljék a képzés hatékonyságát. További pozitívum, hogy a mobilitásból adódóan bármely helyiség percek alatt gyakorlótérré alakítható, és megkezdhető az interaktív oktatás. A szimulációs gyakorlatok végrehajtásához szükséges összes eszköz egy hordtokban elfér, interneteléréssel is rendelkezik, így mindenféle akadály nélkül, tényleg bárhol használható. A többszereplős szimuláció érdekessége, hogy egyszerre vehet részt a különböző készenléti ágak – például a mentőszolgálat, a katasztrófavédelem, illetve a rendőrség stb. – képviselője is a virtuális térben, a megrendelő igényeihez igazodva, így a képzés során a különböző szolgálati ágak közötti együttműködés is leképezhető az éles helyzetek előtt.

A második jelentős technológiai csoportot az aktivitásra és a figyelem fenntartására irányuló e-learning platformok jelentik. A kreatív oktatás egyik pillére lehet az olyan felületek használata (Klaxoon, UbiCast, TicTac Learn), amelyek a mai generáció számára is érdekesek, fenntartják a figyelmet, ugyanakkor informatívak és segítik a tudás átadását: jelenléti, online vagy hibrid formában zajló oktatás során is könnyen használhatók. Előnye továbbá, hogy a beépített moduloknak köszönhetően egy-egy prezentáció könnyen összeállítható, valamint beépíthetők pl. videók a tananyag szemléltetésére és a korábban elhangzottakkal kapcsolatban akár mini kvízek is összeállíthatók visszaellenőrzés céljából. Egyes platformok (Klaxoon) arra is lehetőséget adnak, hogy a hallgatók kérdéseket tegyenek fel, amikre általában hallgatótársaik válaszolnak, így pedig elindul a diskurzus közöttük az órai anyagról.

Harmadikként pedig az élményalapú tanulás jegyében a stratégiai gondolkodást, csapatszellemet erősítő fejlesztést is meg lehetett tekinteni. Különlegességét az adja, hogy úgynevezett blended technológiát használ. A játék fizikai és virtuális valóságban is működik, az alapkoncepció lényege, hogy a stratégiai gondolkodás fejlesztése mellett erősíti az együttműködő csapat kohézióját, a csapatszellemet, valamint a játék menetét felügyelő (oktató) elsőkézből megismerheti a játékban részt vevők kognitív képességeit, erősségeit és gyengeségeit, ami fontos visszajelzésül szolgálhat az egyéni fejlődés figyelemmel kíséréséhez. A NewRealGoal bemutatott egyik modelljének középpontjában egy „Boldog város” felépítése áll, amelyhez a különböző infrastruktúrák kialakítása, felépítése a fő szempont. A fejlesztők kiemelték, hogy igényekhez igazodva akár speciális, a rendészeti képzésben használható terméket is tudnak fejleszteni.

Az oktatásmódszertani megoldások tárháza ma már végtelen, nemhiába, hiszen más szemszögből szükséges közelíteni a mai generációhoz, mint korábban. Számukra az informatikai eszközök használata alapvető, könnyen alkalmazkodnak és gyűjtenek információkat, azonban a figyelmük a rohamosan pörgő hirdetések és információk tengerében könnyen elvész, koncentrációs képességeik ebből kifolyólag pedig jelentősen csökkennek. Ezek figyelembevételével fontos kiemelni, hogy a hallgatókat az élményalapú technikák, az interaktív, színes és izgalmas technológiák, platformok használatával lehet bevonni leginkább az oktatásba. A hagyományos oktatás kiegészítéseként a játékos formában átadott tudás könnyebben rögzül és fenntartja a figyelmet a tanóra egésze alatt.

Nyitókép: Sasirin pamai’s Images

Témakörök: innováció, kreativitás, oktatás, rendészet, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT