Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Ludovika Podcast
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • 2023.12.04.
  • 2023.12.04.

Új benzinkutak, új autók, új logikák

Az uniós tagállamok döntése értelmében 2035 után nem lehet majd belső égésű motorral működő új autókat értékesíteni. Eközben egyes szakvélemények szerint az elektromos autók nemcsak drágábbak, de környezetszennyezőbbek is, mint a benzinesek. Mai adásunkban Rab Árpáddal, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézetének tudományos főmunkatársával arra keressük a választ, melyik lehet a legolcsóbb és leginkább környezettudatos energiaforrás.

Az említett szabály egyes – jellemzően kisebb – autógyártókra nem vonatkozik, ennek alapján a belső égésű motorral működő új autók tömeggyártása tűnik csak el, ám több kis gyártó marad. Ami a szintetikus üzemanyagot illeti, előállításának technológiája már száz éve létezik, ám jó tudni, hogy az csak akkor számít környezetbarátnak, ha zöld energiával állítják elő. Az elektromos autókkal pedig a szakértő szerint az a gond, hogy azokkal nem szűnik meg a környezetszennyezés, csak a gyártás másik fázisára tolódik. A jövőkutatás szempontjából, rendszerben gondolkodva az látszik, hogy újfajta ellátási láncot kellene létrehozni, amelyet új benzinkutak, új autók, új logikák jellemeznek.

Meddig működtethető a jelenlegi modell? Melyik megoldás éli túl az átalakulást? Megmaradnak-e a benzines autók? Ki fog szintetikus üzemanyagot tankolni? Uralkodóvá válnak-e az elektromos járművek? Netán mindegyik egyszerre jelen lesz életünkben?

Azért fejlesztjük a technológiákat, hogy választási szabadságunk legyen – állítja szakértőnk. A cél, hogy dönthessünk – akár nap, mint nap – arról, hogy a közösségi közlekedést, a saját autót, vagy a home office-t választjuk. Bizonyos értelemben jó hír, hogy még mindig sok a „kényelmi puffer”, azaz van bőven lemondási lehetőség a közlekedési szokásainkban: pazarlunk, helyette tudhatnánk úgy élni, hogy még csak a luxuselemekről mondunk le.

Sokkal jobb üzlet kicsit okosabban viselkedni már most, mint nem változtatni – mert utóbbi esetben néhány éven belül már egyáltalán nem autózhatunk. Akkor majd a piac lép közbe: olyan drága lesz a benzin, hogy csak kevesen tehetik meg, hogy azt tankoljanak. Nem mindegy azonban, hogy kudarcként és kényszerként éljük meg a lemondást, vagy az egy intellektuális viselkedés és döntés eredménye lesz.

Ehhez edukációra is szükség van: a gyártókat vagy a társadalmat lenne célszerű a jelenleginél jobban tájékoztatni? Mindez kiderül a Ludovika Podcast mai adásában. 

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT