Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Aula
Picture of Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2023.09.18.
  • 2023.09.18.
Magazin / Aula

Mégis, kinek a problémája?

Az államadósság növekvő kamatköltségei miatt az USA-nak középtávon választani kell majd a kamatfizetések folytatása, vagy olyan kritikus területek finanszírozása között, mint a honvédelem, az oktatás, vagy a közegészségügy – állítja Czeczeli Vivien, a Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszék adjunktusa.

Mikor kezdődött az USA eladósodása?

Már annak létrejöttekor, 1776-ban. A GDP arányos mutatószám jellemzően háborúk és recessziók idején mutatott jelentős emelkedéseket, míg a konjunktúra kedvező időszakaiban, különösen az 1950-es éveket követő bő három évtizedben az adósságráta csökkent. A 2008-as válságot követően aztán a magánszektorhoz kapcsolódó GDP arányos adósságráta meredek emelkedésnek indult, 2020-ban elérte a 100%-ot is, ami mindössze 6 százalékponttal maradt el az 1946-os történelmi csúcstól. Az azóta megfigyelhető mérsékelt csökkenés ellenére az előrejelzések alapján 2053-ra megközelítőleg 195% lesz ez az érték, vagyis közel kétszerese annak, mint amit a gazdaság összesen elő tud állítani. A kilátások tehát korántsem a kedvező feltételek irányába mutatnak.

Mit jelent ez a nominális adósságállomány szintjén?

Az látszik, hogy 2008 óta megtriplázódott a teljes felhalmozott adósság mértéke, és 2022 végére elérte a 31,4 ezer milliárd dollárt. Az adósság tehát az utóbbi években jóval gyorsabb ütemben bővült, mint az elmúlt évtizedeket együttvéve. Mindez természetesen nem értelmezhető önállóan a nemzeti jövedelem bővülése nélkül, azonban a fenntarthatóság – egyéb tényezők mellett – megkövetelné a GDP hasonló mértékű bővülését.

Milyen törvényi szabályozás teszi mindezt lehetővé?

A szövetségi kormányzat kiadásai rendszerint meghaladják a bevételeit, vagyis deficitet halmoz fel. Ennek finanszírozására vonatkozóan meghatározzák azt a pénzösszeget, amelyet maximálisan kölcsönözhet annak érdekében, hogy pénzügyi kötelezettségeit teljesíteni tudja. Ez az adósságplafon. Az USA-ban az alkotmány szerint a Kongresszusnak jóvá kell hagynia az állami hitelfelvételt. 1917-ben bevezették a Second Liberty Bond Act-et azzal a céllal hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson a kincstárnak az adósságkibocsátáshoz. Korábban minden egyes kiadási tételről a képviselők döntöttek, ami azonban nem biztosította a hatékony és gyors reagálás lehetőségét. Az adósságlimit a zökkenőmentes kormányzati működést hivatott szolgálni azáltal, hogy egy összegben – akkoriban 45 milliárd dollárban – maximalizálták, hogy összesen milyen mértékben halmozhatnak fel adósságot, a kiadási tételtől és céloktól függetlenül. A mai formáját 1939-ben felvevő intézkedés azonban ma már inkább nehézséget és bonyodalmakat okoz, mintsem egyszerűsítené a költségvetés helyzetét. Idén június elején az amerikai képviselőház és a szenátus elfogadta a kétpárti javaslatot, miszerint az adósságplafon két évre felfüggesztik.  

Van-e különbség a republikánusok és a demokraták államadóssághoz való hozzáállásában? Úgy tűnik, mintha az adósságkorlát egyfajta hatalomtechnikai eszközzé válna.

A fizetésképtelenség lehetőségét egyik csoport sem tartja elfogadhatónak. De valóban, az elmúlt évtizedekben az adósságkorlát egyre inkább a hatalomból kikerülő párt eszközévé vált, amellyel különféle engedményeket kényszeríthettek és kényszeríthetnek ki.  A republikánusok az idei vita során jelentős kiadáscsökkentések mellett harcoltak, azonban a hosszú távú költségvetési korlátokról folytatott vitában a demokraták nyertek. Ugyancsak a vita sarkalatos pontját képezték az egyes, elsősorban alacsony jövedelműeket és rászorulókat érintő szövetségi segélyprogramokban történő módosítások. A republikánusok követelései alapján megemelték az élelmiszer- és más segélyekben való részesülés feltételeként megszabott munkakövetelményeket.

Milyen az amerikai államadósság szerkezete?

A teljes adósságállomány 78%-a van a magánszektor kezében, a fennmaradó 22% pedig kormányközi adósság, amit tulajdonképpen a szövetségi kormányzat birtokol, illetve amivel saját magának tartozik.

És milyen a belső és külső finanszírozás aránya?

A magánszektor által birtokolt adósság kapcsán az látszik, hogy míg 1970-ben a külföldiek kezében lévő adósság 5%-ot tett ki, addig jelenleg ez az arány 30% körül van. A külső adósság 2011-ben érte el az eddigi maximumát 49%-kal, azonban köszönhetően a FED masszív eszközvásárlási programjainak ez az utóbbi években jelentősen csökkent. A hazai hitelezőkön belül 35%-os részesedéssel rendelkezik a FED, magáénak tudva ezzel a legnagyobb arányt.

A külső adósság esetében Japán és Kína a legjelentősebb finanszírozók. Ez mikor, miért alakult így?

Kína és Japán együtt közel 8%-át birtokolják az amerikai államadósságnak, ami jelentős kitettségre utal. Kína esetében az utóbbi években, elsősorban a Trump adminisztráció következtében csökkenés történt, és 2019 óta Japán lett az USA legnagyobb hitelezője. A két ország meghatározó szerepének fő magyarázataként szolgál, hogy mindkét ország jelentős exporttöbblettel rendelkezik.  Kína 2000-ben kezdte egyre gyorsabb ütemben felvásárolni az amerikai állampapírokat, ami egybeesik a WTO-hoz való csatlakozásának támogatásával, és az ehhez kapcsolódó exportboom elindulásával. Kínában az exportágazat a GDP közel ötödét adja, és már a 80-as évektől kezdve jelentős többletet halmozott fel az USA-val szemben. Az ország az export révén jelentős dollárállományt halmoz fel, amelyeket biztonságos befektetésként amerikai értékpapírokba forgat vissza, ezáltal egyúttal finanszírozva és biztosítva az amerikai fogyasztást, illetve az exporttermékei iránti keresletet is. Az exporttöbblet fenntartásához azonban Kínának a gyenge valuta az érdeke, ezt pedig különféle intervenciókkal képes elérni. Ezekhez az intervenciókhoz szintén szükségesek a dolláreszközök.

A Kínától való függés mennyire jelent valós geopolitikai kockázatot?

A veszélyt az jelenthetné, ha Kína hirtelen meg akarna szabadulni az amerikai kincstárjegyektől, vagy egyszerűen csak nem vásárolná őket tovább. Ez azonban Kína számára is fájdalmas lenne, ugyanis a kereskedelmi többlete által jelentkező dollártöbbletet el kellene költenie, vagy továbbra is el kellene helyeznie, s találni egy hasonlóan biztonságos befektetési formát. A másik probléma, hogy a nemzetközi kereskedelmi folyamatok természetes mechanizmusa révén az árfolyamhatásokon keresztül idővel a kereskedelmi többlet hiányba fordulna át, amit viszont egyetlen exportorintált ország sem kíván.

A külső finanszírozás révén mennyire lehet sérülékeny az USA pénzügyileg, politikailag, gazdaságilag?

Fontos látni azt, hogy a kitettség nem egyoldalú. Ahogy J. Paul Getty megfogalmazza: „Tartozz a banknak 100 dollárral, az a te problémád. Tartozz a banknak 100 millió dollárral, az már a bank problémája lesz.” Kínának tehát nem érdeke az amerikai fizetésképtelenség. Egy amerikai recesszió, vagy pénzügyi válság meglehetősen nagy kockázatot jelentene számára a gazdasági kapcsolatok miatt, s ugyanez igaz Japánra is.

Milyen hatásai vannak, lehetnek a magas adósságrátának?

A növekvő adósság idővel magasabb kamatfizetési kötelezettséget jelent, ez pedig a jövőbeni generációk számára igazságtalan helyzetet és a lehetőségek csökkenését hozhatja. A Kongresszusi Költségvetési Hivatal (CBO) előrejelzése alapján 2052-re a kamatköltségek meghaladják a bevételek 40%-át, ami azt jelenti, hogy választani kell a kamatfizetések folytatása, vagy olyan kritikus területek finanszírozása között, mint a honvédelem, az oktatás, vagy a közegészségügy. A növekvő adósságterhek a befektetők körében is aggodalmat válthatnak ki a fizetőképesség kapcsán, ami miatt szintén magasabb kamatokat követelhetnek. Ugyanezt erősíthetik a hitelminősítő intézetek által kiadott gyengébb adósságbesorolások. Továbbá, magas külföldi kitettség esetén az országból kiáramló jövedelem folyamatosan emelkedik, vagyis csökken a nettó hazai jövedelem, miközben a külföldi hitelezőktől való függés nő. A magas adósságállomány finanszírozása a beruházási lehetőségeket is visszafogja a kiszorító hatáson keresztül. A megtakarított pénzeszközök ekkor nem produktív beruházási célokra kerülnek felhasználásra, hanem az adósság finanszírozását szolgálják. Emellett a gazdaságpolitika mozgástere is csökken, mivel a váratlan eseményekre, recessziókra, háborúkra kevésbé reziliens módon tudnak reagálni. Amennyiben az adósság monetizálása mellett döntenek, úgy újabb inflációs nyomás, esetlegesen hiperinflációs veszély alakulhat ki.

Mennyire reális forgatókönyv az államcsőd?

Nagyon kicsi az esélye. Az amerikai pénzpiacok likviditása és mélysége egyedülálló. A dollár tartalékvaluta státusza révén az amerikai eszközök iránti kereslet még jó ideig stabil és erős marad, ami biztosítja az adósság finanszírozását. Szükség esetén pedig az amerikai jegybank is interveniálhat. Emellett kiemelhető, hogy a Kincstárnak mindig ott van a lehetősége, hogy a kamatfizetési kötelezettségeket priorizálja az egyéb kifizetések mellett, ezáltal teljesítve az adósságkötelezettségeit.

nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: adósságplafon, államadósság, USA
FRONTIER BLOG

Elkezdődhet a bevándorlás ideiglenes felfüggesztése az Egyesült Államokban?

Donald Trump elnök április 20-án bejelentette, hogy elnöki rendelet útján ideiglenesen felfüggeszti az Egyesült Államokba történő bevándorlást a koronavírus-járvány kapcsán. Bejelentését Twitter oldalán tette közzé, a rendeletet pedig április 22-én

FRONTIER BLOG

Járványvész idején a bíróságnak is innovatívnak kell lennie

Jelenleg Amerikában nem lehet esküdtszéki tárgyalásokat tartani, így a büntetőeljárások folyamatosságának biztosítása jelenti a legnagyobb kihívást – mutatott rá John R. Tunheim, a Minnesota Szövetségi Körzeti Bíróság elnöke, akivel Sándor

LUDECON BLOG

Rosszabbul él az amerikai minimálbéres, mint a magyar

Mennyit ér a minimálbér?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT