Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
Kalas Vivien

A mai Európai Tanács ülés elé

Hat nagyobb témakört kellene megvitatniuk a politikai vezetőknek.

Kalas Vivien 2025.06.26.
Pünkösty András

Lehet-e jól szabályozni a generatív MI kockázatait?

Tisztul a kép a garanciák biztosításának mikéntjével kapcsolatban.

Pünkösty András 2025.06.24.
KÖZJOGI MEGÁLLÓ BLOG
Galambosi Gábor
Galambosi Gábor
NKE ÁNTK Dékáni Stratégiai Tanácsadó Iroda
  • 2023.02.24.
  • 2023.02.24.

Menekülnek, de mégsem menekültek: útikalauz a menekült fogalmának helyes használatához

Minden tudományágnak megvan a saját terminológiája, így a nemzetközi jog is rendelkezik önálló nyelvi eszköztárral. Az egyes szavak, illetve fogalmak meghatározása mindaddig nem okoz különösebb nehézséget, míg az adott tudományág művelői alkalmazzák és értelmezik azokat. Azonban amikor egy-egy definíciót az érintett tudományterület szempontjából laikusok alkalmaznak, a valódi jelentéstartalomtól eltérő értelmezés születhet. A nemzetközi jog szemüvegén át nézve a menekült az egyik legtágabban értelmezett fogalom. Hiába a konkrét módon meghatározott jogi definíció, más tudományterületek művelői és a köznyelv sok esetben teljesen más jelentéssel ruházza fel a menekült fogalmát, mint ahogyan az nemzetközi egyezmény szintjén megszületett.

Az elmúlt évtized során a nemzetközi közösség számos tömeges elvándorlásnak lehetett szemtanúja. Polgárháborúk és fegyveres harcok emberek milliói számára szolgáltak katalizátorként lakóhelyük elhagyására. A 2015-ös szíriai polgárháború vagy a jelenleg is folyó orosz–ukrán konfliktus hatására milliók kényszerültek – ideiglenesen, illetve akár véglegesen is – a lakóhelyük elhagyására, mindazonáltal a valamely szörnyűségek elől menekülő személyek mégsem tekinthetők minden esetben menekülteknek. A köznyelv ugyanakkor a fegyveres konfliktusok következtében lakóhelyüket elhagyó személyeket az esetek túlnyomó többségében mégis menekültekként definiálja, holott e személyek vonatkozásában mind az uniós, mind pedig a hazai jog is megkülönböztet egyéb védelmi kategóriákat.

A menekültek helyzetére vonatkozó 1951. évi genfi egyezmény viszonylag szűkre szabottan határozza meg a menekült fogalmát. Az egyezmény 1. cikke értelmében az a személy tekinthető menekültnek, aki „faji, vallási okok, nemzeti hovatartozása, illetve meghatározott társadalmi csoporthoz való tartozása, avagy politikai meggyőződése miatti üldözéstől való megalapozott félelme miatt az állampolgársága szerinti országon kívül tartózkodik, és nem tudja, vagy az üldözéstől való vélelmében nem kívánja annak az országnak a védelmét igénybe venni”. A menekült fogalmát az Európai Unió a harmadik országbeli állampolgárok és hontalan személyek nemzetközi védelemre jogosultként való elismeréséről szóló kvalifikációs irányelve, valamint a menedékjogról szóló 2007. évi LXXX. törvény az egyezmény szövegével egyezően határozza meg. 

A genfi egyezmény definíciójából kitűnik, hogy nemzetközi jogi értelemben a menekülti jogállás elengedhetetlen feltétele a valamely védett tulajdonság miatti üldözés, illetve az üldözéstől való megalapozott félelem. Amennyiben egy személy a fenti feltételeknek nem felel meg, úgy hiába tartózkodik a saját országán kívül és folyamodik védelemért egy másik országban, nem válik jogosulttá a menekült státuszra. Kiemelendő azonban, hogy menekült státuszra nem jogosult személyek sem feltétlenül maradnak ki a védelemből. A fentebb hivatkozott kvalifikációs irányelv a menekült státuszon túlmenően rendelkezik a kiegészítő, illetve átmeneti védelem jogintézményéről is. 

Azon személyek részére, akik nem felelnek meg a menekültkénti elismerés feltételeinek, de fennáll annak a veszélye, hogy hazájukba történő visszatérésük esetén őket súlyos sérelem érné, és nem tudják, vagy félelmükben nem kívánják országuk védelmét igénybe venni, a kvalifikációs irányelv – ekképp a tagállamok joga is – kiegészítő védelmet nyújt. A magyar jog oltalmazotti státuszt biztosít a kiegészítő védelemben részesíthető személyek számára. Az oltalmazottak jogállása nagyban hasonlít a menekült státuszra. A két védelmi kategória közötti fő különbség, hogy az oltalmazott a menekülttel ellentétben nem rendelkezik választójoggal, illetve nem jogosult a menekültre vonatkozó kedvezményes honosításra.

Az uniós jogban is ismert harmadik védelmi kategória az átmeneti védelem intézménye. Átmeneti védelemben részesíthetők azok a személyek, akik hazájukból fegyveres konfliktus, polgárháború, etnikai összecsapás, valamint az emberi jogok általános, módszeres vagy durva megsértése miatt elmenekülni kényszerültek. A magyar jog a kvalifikációs irányelv alapján menedékes státuszban részesíti az átmeneti védelmet élvező személyeket. 

A hazai jog ismeri továbbá a befogadotti védelmi kategóriát. Befogadott jogállásban részesülhet az a külföldi, aki nem felel meg a menekültként vagy oltalmazottként való elismerés feltételeinek, de fennáll annak a veszélye, hogy hazájába történő visszatérése esetén faji, illetve vallási okok, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, vagy politikai meggyőződése miatt üldöztetés veszélyének, illetve halálbüntetésnek, kínzásnak vagy más embertelen bánásmódnak lenne kitéve, és nincs olyan biztonságos harmadik ország, amely befogadja. 

Az egyes védelmi kategóriákban a szakszerű elnevezésnek a helyes terminológia használatán túl érdemi jelentősége van, a különböző védelmi kategóriákba tartozó személyeket ugyanis más-más jogosultságok illetnek meg. A menekült és oltalmazott státusszal rendelkezőket a tartózkodás szerinti ország állampolgárjaival szinte azonos polgári, illetve politikai jogok és kötelezettségek illetnek meg, kivéve azon jogosultságokat, amelyek nem kötődnek állampolgársághoz. A menekültekkel és oltalmazottakkal ellentétben e széleskörű jogosultságok köre a menedékesekre és befogadottakra már nem terjed ki. E védelmi kategóriákba tartozó személyek jellemzően a harmadik ország állampolgárjaira vonatkozó szabályok szerinti munkavállalásra, elhelyezésre, anyagi támogatásra, valamint alapvető egészségügyi ellátásokra jogosultak.

Nem csupán a jogosultságok köre az, ami megkülönbözteti a menekülteket a többi védelmi jogintézménytől, hanem e jogok gyakorlásának időtartama is. Míg a menekültek, oltalmazottak, illetve befogadottak tekintetében kizárólag objektív feltételek bekövetkezése – mint például származási országukba történő visszatérés vagy új állampolgárság megszerzése – esetén szűnik meg a védelmi státusz, addig az ideiglenes védelemre jogosult menedékesek védett jogállása (alapesetben) egy év elteltével megszűnik. 

A fenti összegzésből látható, hogy a 2015-ös szíriai konfliktus elől tömegesen menekülők oltalmazotti, míg az orosz–ukrán konfliktus hatására lakóhelyüket elhagyók menedékes státuszban részesültek. A szíriai polgárháború hatására tömegesen elvándorlók azért estek az oltalmazotti kategóriába, mert megkülönböztetés nélküli erőszaknak voltak kitéve, míg az Ukrajnából érkezők avégett részesültek menedékes státuszban, mivel a háború pusztításai miatt kerestek maguknak biztonságos országot. Mindennek ellenére mind a hazai, mind pedig a nemzetközi sajtó előszeretettel hivatkozott a két említett konfliktus hatására lakóhelyüket elhagyó személyekre – helytelenül – menekültként. 

Nyitókép forrása: istockphoto.com

Témakörök: fogalom, jog, menedékes, menekült, oltalmazott
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT