Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Matuz János

A társadalomtudományok „technológia transzfere”

A tudományos kutatások és a szakpolitikák kapcsolata az Overton példáján keresztül.

Matuz János 2025.02.03.
CYBERBLOG
Bányász Péter
Bányász Péter
NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2023.01.09.
  • 2023.01.09.

Miért és hogyan használjuk az m-kormányzatot? 1. rész

A mobil-kormányzat (továbbiakban m-kormányzat) meghatározására számos definíció született.

Kushchu és Kuscu például úgy határozta meg az m-kormányzatot, mint „olyan stratégiát és annak megvalósítását, amely magában foglalja a vezeték nélküli és mobil technológiák, szolgáltatások, alkalmazások és eszközök mindenféle felhasználását az e-kormányzatban érintett felek, köztük a polgárok, a vállalkozások és kormányzat funkciójának javítása érdekében”. Antovski és Gusev szerint az m-kormányzat „a közszféra informatikai rendszereinek a polgárok mobil eszközeivel való interoperabilitásra való alkalmassá tételét”. Bár a definíciók némileg eltérnek, mégis a szerzők egyetértenek abban, hogy az m-kormányzat mobil technológiákat használ a közszolgáltatások nyújtására.

A kétrészes blogposztban Alshammari és szerzőtársai az állampolgárok m-kormányzat használatának befogadásával kapcsolatos kutatását ismertetjük. A szerzők azt vizsgálták, milyen tényezők befolyásolják az emberek m-kormányzat alkalmazások használatát. A blogposzt első részében az m-kormányzat fogalmát, felhasználásának lehetőségeit mutatjuk be, míg a második részben a használattal kapcsolatos attitűdöt járjuk körbe.

Az m-kormányzat potenciális előnyei hatékonyan támogathatják az országokat mind a gazdasági, mind a polgárok jólétének fejlődésében. Gazdasági szempontból az m-kormányzat növeli a hatékonyságot és csökkenti a kormányzati kiadásokat, míg a polgárok szempontjából az m-kormányzat javítja a számukra nyújtott szolgáltatások minőségét (Althunibat & Sahari, 2011). Ahhoz azonban, hogy az m-kormányzat fenntartható fejlődést nyújthasson, a polgároknak folyamatosan használniuk kell az m-kormányzatot; ezért fontos vizsgálni a polgárok használati szándékát befolyásoló tényezőket.

Világszerte számos országban indítottak m-kormányzati szolgáltatásokat a fenntartható fejlődés érdekében, amelyek egyaránt előnyösek a polgároknak, a kormányoknak és a vállalkozásoknak (Ahmad & Khalid, 2017; Ochara & Mawela, 2015). Az m-kormányzás az okos mobil eszközök használatán keresztül biztosít hozzáférést az információkhoz és szolgáltatásokhoz az állampolgárok részére. Potenciális előnyei közé sorolhatjuk többek között az transzparencia növelését, a korrupció csökkentését, a kormányzati kiadások csökkentését és a lakosság szélesebb körének elérését, a digitális szakadék csökkentését, valamint az azonnali információhoz való hozzáférést, illetve a személyre szabott szolgáltatásokat (Trimi & Sheng, 2008; Wang et al., 2020). További fontos előnye, hogy az m-kormányzat erősíti a részvételi demokráciát (Kushchu & Kuscu, 2003; Pirannejad, 2017; Rodríguez Bolívar et al., 2016). Jelenleg azonban a felsorolt előnyök az állampolgárok alacsony arányú m-kormányzati szolgáltatások használata okán csupán csekély mértékben valósulnak meg.

Általánosságban elmondható, hogy az infokommunikációs technológiák, különösképpen az m-kormányzat támogatja a fenntartható fejlődést mind a kormányzati kezdeményezésekben, mind az állampolgárok mindennapjaiban. A fenntartható fejlődés azonban csak akkor valósítható meg, ha az m-kormányzatot konzekvensen alkalmazzuk. Éppen ezért az m-kormányzás használatával kapcsolatos szándékot befolyásoló tényezők vizsgálatával megérthetjük azokat a kihívásokat, amelyek a világ számos országában akadályozzák a kormányzatokat a fenntartható fejlődés megvalósításában az m-kormányzat aspektusából. 

M-kormányzati szolgáltatások és előnyök

Mohammed szerint a kormányok sokféleképpen szolgálják polgáraikat, véleménye szerint a kormány létrehozásának fő célja a közszolgáltatások biztosítása. Szolgáltatásaik javítása és a lakosság minél nagyobb körének elérése érdekében a kormányok nagy mértékben támaszkodnak a mobil technológia fejlődésére. Az m-kormányzat az állami funkciók számos területén jelenthet hatékony megoldást, ide sorolva többek között az oktatást, az egészségügyet, a közlekedést vagy akár a közbiztonságot. Utóbbira kiváló példa a Kamnapp nevű mobilalkalmazás, amely lehetővé teszi a szaúd-arábiai polgároknak, hogy rajta keresztül jelenthessenek közlekedési baleseteket vagy akár észlelt bűncselekményeket (Omaier et al., 2019). Mindez nem csupán a közbiztonság javításához vezet, hanem növeli a lakosság biztonságérzetét, egyúttal a társadalmi elégedettséget. Léteznek olyan alkalmazások, amelyek a közszféra bizonyos területein dolgozók, például az otthoni egészségügyi dolgozók vagy a bűnüldöző szervek munkatársai számára bizonyos tevékenységeket kizárólag mobileszközök használatáva lehet ellátni (Nguyen et al., 2015). E két példa is alátámasztja, hogy az m-kormányzati szolgáltatások növelhetik az állampolgárok életminőségét. Az m-kormányzat, ha megfelelően alkalmazzák, az élet számos területen járulhat hozzá a szolgáltatások fejlesztéséhez, ugyanis olyan jellegű feladatok elvégzését is lehetővé teszi, amelyeket hagyományos (szemtől-szembe) módon nem kivitelezhetők: például a felhasználó épp útközben tapasztal valamilyen intézni valót – maradva a közlekedés példájánál, bejelenteni valós időben egy előtte történt balesetet. 

Az m-kormányzat előnyei mellett azonban hátrányokat is tapasztalhatunk, amelyek elsősorban az m-kormányzathoz kapcsolódó technológiákkal vannak összefüggésben. Eképp azonosíthatjuk többek között a vezeték nélküli hálózatokat, ugyanis azok számos adat- és információbiztonsági kockázatot rejtenek magukban, kevésbé megbízhatóak, mint például az e-kormányzat esetében használt technológiák (Ahmad et al., 2009). Emiatt azonosíthatóak bizonyos kritikus szolgáltatások, amelyek nem terjedtek el széles körben, mint például a mobil szavazás (Petrauskas, 2012).

A használati szándékkal kapcsolatos eredményeket a következő részben fejtjük ki.

A blogposzt a TKP2021-NKTA-51 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Felhasznált irodalom

Althunibat, A., & Sahari, N. (2011). Modelling the factors that influence mobile government services acceptance. African Journal of Business Management, 5(34), 13030–13043. https://doi.org/10.5897/AJBM11.2083

Ahmad, T., Hu, J., & Han, S. (2009, October 19–21). An efficient mobile voting system security scheme based on elliptic curve cryptography. 3rd international conference on Network and System Security, Gold Coast, Australia.

Ahmad, S. Z., & Khalid, K. (2017). The adoption of M-government services from the user’s perspectives: Empirical evidence from the United Arab Emirates. International Journal of Information Management, 37(5), 367–379. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.03.008

Antovski, L., & Gusev, M. (2005). M-government framework. Euro mGov.

Kushchu, I., & Kuscu, H. (2003, July 3–4). From E-government to M-government: Facing the inevitable. 3rd European conference on e-Government, Dublin, Ireland.

Nguyen, T., Goyal, A., Manicka, S., Nadzri, M. H. M., Perepa, B., Singh, S., & Tennenbaum, J. (2015). IBM mobile first in action for mGovernment and citizen mobile services. International Business Machines Corporation.

Ochara, N. M., & Mawela, T. (2015). Enabling social sustainability of e-participation through mobile technology. Information Technology for Development, 21(2), 205–228. https://doi.org/10.1080/02681102.2013.833888

Omaier, H. T., Alharbi, A. Z., Alotaibi, M. F., & Ibrahim, D. M. (2019). Comparative study between emergency response mobile applications. International Journal of Computer Science and Information Security (IJCSIS), 17(2). 

Petrauskas, R. (2012). E-democracy projects in the regions of Lithuania: Evaluation aspects. Social Technologies, 2(2), 404–419. https://core.ac.uk/download/pdf/25752897.pdf

Pirannejad, A. (2017). Can the internet promote democracy? A cross-country study based on dynamic panel data models. Information Technology for Development, 23(2), 281–295. https://doi.org/10.1080/02681102.2017.1289889

Rodríguez Bolívar, M. P., Alcaide Muñoz, L., & López Hernández, A. M. (2016). Scientometric study of the progress and development of e-government research during the period 2000–2012. Information Technology for Development, 22 (1), 36–74. https://doi.org/10.1080/02681102.2014.927340

Trimi, S., & Sheng, H. (2008). Emerging trends in M-government. Communications of the ACM, 51(5), 53–58. https://doi.org/10.1145/1342327.1342338

Wang, C., Teo, T. S., & Liu, L. (2020). Perceived value and continuance intention in mobile government service in China. Telematics and Informatics, 48, 101348. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101348

Témakörök: attitűd, m-kormányzat, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT