Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
Kalas Vivien

A mai Európai Tanács ülés elé

Hat nagyobb témakört kellene megvitatniuk a politikai vezetőknek.

Kalas Vivien 2025.06.26.
Pünkösty András

Lehet-e jól szabályozni a generatív MI kockázatait?

Tisztul a kép a garanciák biztosításának mikéntjével kapcsolatban.

Pünkösty András 2025.06.24.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Pongrácz Alex
Pongrácz Alex
adjunktus, NKE ÁNTK Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék
  • 2022.09.12.
  • 2022.09.12.

A nyugati jogeszme alkonya?

Theodor Heuss, a Német Szövetségi Köztársaság 1949 és 1959 között regnáló elnöke egy alkalommal úgy fogalmazott, hogy „Európa három hegyről indult ki: a jeruzsálemi Golgota hegyéről, az athéni Akropoliszról és a római Capitoliumról”. (Heuss, 1956, 32.)

René David, a jogászok köreiben (el)ismert francia professzor ugyancsak hangsúlyozta, hogy – a common law és a kontinentális jog közötti vaskos technikai eltérések dacára – a nyugati társadalmak jogrendszerei ideológiai értelemben nem is esnek olyan messze egymástól, s a nyugati jog a világ jogrendszereinek „lajstromában” egységben kezelendő. (Fekete, 2011, 125.; Fekete, 2022) Ennek oka pedig főként abban keresendő, hogy e jogrendszerekre kimutatható hatást gyakoroltak a kereszténység morális elképzelései, az ún. liberális demokrácia alapelvein alapuló alkotmányos rendszer sajátosságai és a kapitalizmus struktúrái (David, 1985, 25.; Fekete, 2022). Anélkül tehát, hogy különösebb erőfeszítéseket tennénk a Nyugat fogalmi megragadására (e „misszióra” nézve bővebben lásd Pongrácz–Szmodis, 2019), leszögezhetjük, hogy a nyugati jog – legalábbis a világ további nagy jogrendszereihez és jogi kultúráihoz viszonyítva – „egységet képez a sokféleségben”. 

A törvények uralmának gondolata vezérfonalául szolgált az ókor és a középkor jog- és államelméleti irodalmának, s egészen a természetjogi iskola hanyatlásáig vezérmotívumként is tudott funkcionálni (Horváth, 1936, 609.). A nyugati jog eszméje azonban története során számos kihívással is szembesült – márpedig Arnold Toynbee brit történésztől tudjuk, hogy az egyes civilizációknak a velük szemben irányuló kihívásokra (challenge) valamiféle válasszal (response) ildomos előrukkolniuk. Amennyiben a kihívás elég erős, és a válasz megfelelő, akkor az adott társadalom dinamizálódik és fejlődik; amennyiben viszont helytelennek bizonyul a válasz, akkor a társadalom stagnálni kezd, majd elhal (Toynbee, 1948, 119.).

A nyugati jog eszméjével szembeni kihívások közül az egyik legnagyobb amplitúdójú kétségtelenül a tekintélyelvű, totalitárius kormányzatok – s ezzel együtt az ún. totális közjog – 1920-as évektől kezdődő térnyerése volt. Tény és való, hogy a XIX. század államának a XX. századra alapvető ráncfelvarráson kellett átesnie, hiszen a liberális–demokrata államszerkezet – amely az angol parlamentarizmus magvait a táptalaj nélküli kontinentális berendezkedés keretei között igyekezett elvetni – válságba került (Magyary, 1935). A parlamentarizmus kríziséből kisarjadó totalitárius átalakulás egyik okát éppen abban lelhetjük meg, hogy az első világháborúban, és az azt követő válságokban meggyengült nemzetek csalódtak abban a jogállamiság hívei által feltétel nélkül preferált alkotmányos rendszerben, amelyet a „laza, széteső pártok” rendszere mellett „bizonytalan irányú” kormányzatok jellemeztek. Ezekkel szemben olyan vezetést részesítettek előnyben, „amely a tetterős alkotó munkát biztosítja. Ezért az új irány megerősíti az államfő hatalmát, a kormányt függetleníti a képviseleti szervektől, mellőzi a parlamentarizmust és pártrendszert, s felkarolja a rendi képviselet eszméjét.” (Egyed, 1939, 205.). A törvényhozás eljárásának egyszerűsítése és siettetése, a „mindig új és mindig további felhatalmazások” megszerzése arra irányult, hogy a végrehajtó hatalom letéteményesei – a kormányok – törvényerővel bíró jogszabályokat alkothassanak, aminek nyomán „a rendelet legyűrte a törvényt” (Schmitt, 1944, 265.). E korszakban elementáris erővel sérült a „nyugati keresztény polgáriasultság” mindhárom lényeges összetevője: nevezetesen (1) az emberi alapjogok és a természetes jogok alkotmány általi elismertsége; (2) az „igazság eszméjén alapuló társadalmi szerkezet”; valamint (3) az állami rendet és a társadalmi érdekküzdelmet egyaránt átható keresztény erkölcs érvényesülése (Krisztics, 1940, 194.).

Egyed István 1943-ban, a második világháború derekán – a koreszméket vizsgálva – nem véletlenül tette fel a korántsem költőinek szánt kérdést: beszélhetünk-e a jogeszme alkonyáról? Egyed kérdése, amint láttuk, egyáltalán nem volt légből kapott, hiszen a jog eszméjét ekkoriban a nemzeti- és nemzetközi szocializmus, valamint a fasizmus elszánt propagálói üres formalizmusként, kerékkötőként, felesleges és káros akadályként emlegették és kezelték, „amelyen az életnek át kell haladnia; a jogászhivatás régi nimbusza általában elhalványodott, s a katonai mellett a gazdasági és technikai pályák ugrottak vezető helyre” (Egyed, 1943, 369–370.). A jogot természetesen a totalitárius rezsimek közjogi gépezete sem nélkülözhette, ám azt puszta eszközzé degradálták, s mit sem törődtek a jogbiztonság elvével. A népi érzék, a hasznosság, a proletár jogtudat és más, hangzatosnak szánt rigmusok biztosították, hogy az egyszerű tisztviselő, sőt még a bíró is felmentést kapjon a jogszabályok alkalmazása alól, amivel lehetővé tették „a szabályok uralma helyett a személyek uralmát, a jogrend helyett a bizonytalanságot és az önkényt” (Egyed, 1943, 370.).

Azonban a jog eszméje, avagy a jog mint „társadalmi irányeszme” (Krisztics, 1942) megléte még a legnagyobb „vérzivatarban” sem tudott teljesen elhalványulni. Krisztics úgy vélte, megdönthetetlen tényként kell kezelnünk, hogy „az ember Isten-képére teremtettségéből folyó eszméje kizárja az antihumanitás tartós érvényesülését”, s a civilizációs válság közepette is „keresztényi büszkeséggel kell megállnunk helyünket” (Krisztics, 1940, 196.). Egyed pedig a jog eszméjét örök értékű eszmeként aposztrofálta, mely csak átmenetileg halványulhat el, hiszen a jogérzéket „Isten oltotta belénk, s annak kiirtása az ember lealacsonyodását jelentené”. Érvelése szerint a jog ekkoriban – 1943-ban – ugyan nem bír a koreszme rangjával, mégis az időleges koreszméken túlmutató, örökös eszmének tekinthető.

Egyed szavait ma, a XXI. század gazdasági, politikai és ökológiai válságoktól terhes évtizedeiben is érdemes megfontolnunk, hiszen a jogeszmét alapvető földrengések igyekeznek destabilizálni mind az illiberális tendenciákat, mind a cancel culture megfontolásait zászlóshajójára tűző blokk oldaláról. Jó, ha nem tévesztjük szem elől, hogy „Ha nem lennének tiszteletben tartott jogaink, az ember elvesztené öncélúságát, a polgár valóban csak alattvalóvá, rabszolgává, gépalkatrésszé válna. Az emberi méltóság megőrzését, földi rendeltetésünk betöltését, a közügyekre való befolyást csak a jog, a jogrend és az alkotmány biztosíthatja; ezért a jog oda tartozik az emberiség rendjének nélkülözhetetlen alapelvei közé.” (Egyed, 1943, 380.).

Irodalomjegyzék

Egyed István: A jogeszme alkonya? In Társadalomtudomány, 23. évf., 4–5. szám (1943), 365–380. o.
Egyed István: Totális közjog és magyar alkotmány. In Magyar Szemle, 36. kötet, 3. szám (1939), 201–209. o.
David, René – Brierly, John E. C.: Major Legal Systems in the World Today. Stevens & Sons, London, 1985. 
Fekete Balázs: A modern jogösszehasonlítás paradigmái. Diké, Budapest, 2011.
Fekete Balázs: Nyugati jog. In Jakab András et al. (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (2022)
Heuss, Theodor: Reden an die Jugend. Rainer Wunderlich Verlag, Tübingen, 1956.
Horváth Barna: Joguralom és parancsuralom. In Katolikus Szemle, 50. évf., 10. szám (1936), 609–617. o. 
Krisztics Sándor: A jog mint társadalmi irányeszme. In Pannonia [Pannónia], 7. évf., 1–2. szám (1942), 1–15. o. 
Krisztics Sándor: A nyugati civilizáció válságának sodrában. In Katolikus Szemle, 54. évf., 5. szám (1940), 193–196. o. 
Magyary Zoltán: Az új államformák és a közigazgatás. Előadás a Katolikus Nyári Egyetem második heti (1935. június 30-a és július 6-a között megtartott) foglalkozásán, Esztergomban. (Magyary kézzel írott jegyzeteinek digitalizált változata. Letöltés: 2022. 09. 12.) 
Pongrácz Alex – Szmodis Jenő: Kérdések és válaszkísérletek a Nyugat és a nyugati jog szerepéről a globalizálódó világban. In Jogelméleti Szemle, 2019/3. szám, 52–71. o.  
Schmitt, Carl: Az európai jogtudomány mai helyzete. In Gazdasági jog, 1944/5. szám, 257–270. o. 
Toynbee, Arnold: A Study of History: A Brilliant English Thinker Named Toynbee Sees the Past in Terms of the Challenges and Responses That Make and Break Civilizations. In LIFE Magazine, February 23., 1948.

Témakörök: állam, elmélet, jog, joguralom
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT