Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
LUDECON BLOG
Golenyák Virág
Golenyák Virág
gyakornok, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2022.04.25.
  • 2022.04.25.

A koronavírus és a környezeti fenntarthatóság viharos kapcsolata

A COVID-19 járvány felforgatta eddigi, megszokott létünket. Az ilyen bizonytalan élethelyzetekben az egészségügyi, gazdasági és társadalmi hatások mellett egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság kérdésköre is. Említhetjük itt akár még a zöldpolitika témakörét is, amely magában foglalja a környezetvédelmet, az ökológiát, illetve a fenntartható gazdaságot, amely a környezeti fenntarthatósághoz szintén szorosan kapcsolódik. 

A légkör összetételének alakulása a COVID tükrében

A koronavírus hatásait visszaszorító intézkedések egyik legfontosabb következménye a levegő minőségének javulása volt.

A kijárási tilalmak hatására a közúti forgalom mértéke lecsökkent, gyakorlatilag az emberek szinte csak élelmiszerboltba vagy gyógyszertárba tudtak elmenni, a rokonok / barátok látogatása és a turisztikai utazások mértéke szinte a nullára csökkent. A home office, illetve a távoktatás bevezetése szintén a saját otthonunkba való „bezárást” erősítette meg, így a napi ingázás mértéke is csökkent. A koronavírus a légiforgalom terén is visszaesést okozott, egyes légitársaságok meg is szűntek ennek következtében, ide sorolható például az olasz Alitalia, amely számára a vírus egy utolsó „lökést” jelentett a csődhöz. A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. szerint a 2020-as évben közel 60 százalékkal esett Budapest légiforgalma a korlátozások alatt.

A termelési folyamatokban szintén egy zuhanó tendencia mutatkozott meg, legfőképp a feldolgozóipart érintette súlyosan a válság, amit a járműgyártás különösen megszenvedett.

A termelés volumenváltozása a feldolgozóipar alágaiban 2020-ban, az előző év azonos időszakához képest. Forrás: KSH

Mindezek eredményeképp a légszennyező anyagok koncentrációja csökkenő tendenciát mutatott. Az EEA hetente vizsgálta a nitrogén-dioxid átlagos koncentrációját. Megfigyelték, hogy egyes városokban a koncentráció több mint 50%-kal alacsonyabb volt, mint 2019-ben.

Átlagos NO2 szennyezettségi szint 2019. március 15. és április 15. közötti időszakban (bal ábra) valamint 2020-ban ugyanebben az időszakban (jobb ábra). Forrás: EEA

Klímaváltozás kérdésköre

Az éghajlatváltozás az egész világ számára fenyegető veszélyt jelent. Emiatt az Európai Bizottság egy szakpolitikai javaslatcsomagot nyújtott be 2019 decemberében, amely eme probléma megoldását tűzte ki célul. Az Európai zöld megállapodást végül elfogadták, ami a koronavírus-válságra is megoldást kínál, továbbá klímasemlegességet is ígér a jövőre nézve. Azonban a vírusnak volt egy ún. „pozitív” hozadéka is, ugyanis az üvegházhatású gázok kibocsátása a COVID-19 járvány hatására csökkentek, hasonlóan a nitrogén-dioxidhoz, ami a levegő minőségének javulását eredményezte. A szigorítások idején a levegő NO2 koncentrációja világszinten 5,6 µg/m3 -ről 0,2 µg/m3 -re esett.

Emellett a korlátozások bevezetésével a zajszennyezés mértéke is csökkenő tendenciát mutatott. A zajszennyezés nemcsak az emberekre, hanem az állatokra is – legtöbbször negatív – hatást gyakorol. A jelentős és folytonos zajterhelés kitettségének komoly egészségügyi kockázatai is vannak, például egyes szívbetegségek kialakulásához is hozzájárulnak. Erica Walker, a Bostoni Egyetem a közegészségüggyel foglalkozó kutatójának egy zajszennyezéssel kapcsolatos kutatási programja is megjelent, mely a „Noise and city” címet kapta. Egy ingyenes telefonos applikációt is fejlesztettek, mely segítségével a regisztrálók rögzíteni tudják a környezetük zajszennyezettségét. A kutató a bostoni egyetemhez közeli kereszteződésben áprilisban 68 decibelt észlelt a megelőző 90 decibel helyett.

A negatív aspektusok – hulladékgazdálkodás

Megemlítendő, hogy a COVID-19 járvány számos negatívumot is jelentett a zöldpolitika tekintetében. A korlátozások bevezetésével megnőtt a kereslet a védőeszközök, mint például a kézfertőtlenítők, orvosi maszkok iránt. A gyártósorok átálltak az „új” kellékek termelésére, emiatt több szemét is keletkezett az elmúlt időszakokban. 

Az egyszer használatos műanyag csomagolóanyagok igénybevétele is szignifikánsan megnőtt. A járvány miatt fontos volt, hogy több terméken legyen védőfólia, amivel kiküszöbölhető lehet a fertőzés rohamos elterjedése, illetve a készételek rendelése is nagy népszerűségnek örvendett. Az így keletkezett hulladékok szintén nagymértékben terhelték a környezetet. Az amerikai készételrendelési és kiszállító platform, a Grubhub 2020 első felében 363 millió dolláros nyereségre tett szert, amely 12%-os növekedést jelent a megelőző év ezen időszakához mérve. Ezzel összefüggésben lényeges szempont az is, hogy fenntartható hulladékgazdálkodás feltételei részletesen kidolgozottak legyenek – hiszen a háztartásokban is meggyarapodott a hulladék mennyisége –: ide tartozik például a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése vagy a komposztálás.

Összegzés

A COVID-19 járvány erőteljesen megváltoztatta az emberek „hétköznapi” életét. Kulcsfontosságúvá váltak olyan témakörök is, amelyekkel a fertőzés előtt nem figyeltünk oda kellőképp, ezek között van a környezeti fenntarthatóság kérdésköre is. A környezeti fenntarthatóság témaköre nem értelmezhető csak fekete–fehér összefüggések mentén, több aspektusa is létezik.

Az Európai Unió különböző intézkedésekkel próbálja a vírus hatásait orvosolni. Ide tartozik többek között a NextGeneration EU, másnéven az Európai Helyreállítási Eszköz, mely a kontinens „újjászületését” segíti elő a COVID-19 járványt követően. Célja, hogy a kontinens zöldebbé váljon, például fenntartható közlekedés által, amely magába foglalja a kerékpárút hálózat bővítését, illetve a vasútvonalak fejlesztését is. 

Nyitókép: Flickr / Prachatai

Témakörök: Európai Unió, fenntarthatóság, gazdaság, zöld
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT