Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Javulni látszik Kína és az Európai Unió közötti kapcsolat

Napirendre kerülhetnek az átfogó beruházási megállapodásról szóló tárgyalások.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.06.
Sorbán Kinga

Nem mind arany, ami fénylik

Luxuscikkek az USA–Kína kereskedelmi háború új fejezetében.

Sorbán Kinga 2025.04.28.
Beyer Fülöp

Az MI-fejlesztési verseny legújabb állomása: DeepSeek

Teremt a szűkösség hatékonyságot és innovációt?

Beyer Fülöp 2025.02.12.
Benczik Boglárka

A dollár árnyékából

Kína dollármentesítési törekvései.

Benczik Boglárka 2024.06.06.
Csepeli Réka

Európai szuverenitás és gazdasági diplomácia

Hszi Csin-ping elnök párizsi látogatásának margójára.

Csepeli Réka 2024.05.09.
LUDECON BLOG
Torda Sztella
Torda Sztella
gyakornok, Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2022.04.05.
  • 2022.04.05.

Szafarin a Sárkány

Kína egyre erőteljesebb jelenléte érzékelhető Afrikában. A Nyugat által a hidegháború végén végrehajtott stratégiai hátrálás nyomán keletkezett egy vákuum, amit Kína elsők között észlelt. Felvetődik a kérdés, hogy milyen tényezők motiválják Kínát? Egyes szerzők szerint Kína jelenlegi afrikai tevékenysége modernkori gyarmatosításként fogható fel. Mennyire helytálló ez a megállapítás? 

A kínai–afrikai kapcsolatok történelmi előzményeit nagyon fontos figyelembe venni. Az afrikaiakkal való üzletelés ötletét még Mao Ce-tung dolgozta ki. Kína elszigetelődött, egyik tömbhöz sem akart tartozni, így Peking egy harmadikutas megoldást talált ki. Meghirdette a „tömbönkívüliség” politikáját, mely később a „harmadik világ” doktrínája elnevezést viselte. Az első és leglényegesebb állomás a bandungi konferencia volt, melyet 1955-ben rendeztek meg. A konferencián 29 ázsiai és afrikai ország vett részt, melyek együttesen a világ akkori népességének több mint felét tették ki. Az konferencia egy tízpontos közös nyilatkozattal zárult – ezeket ma már bandungi elvekként emlegetik. Ezek alapoztak meg a későbbi el nem kötelezett, sem a nyugati, sem a szovjet tömbbe nem tartozó országok mozgalmának, azaz tágabb értelemben véve a Dél–Dél-együttműködésnek, és ez lett a fundamentuma az egyre szorosabbra fonódó kínai–afrikai kapcsolatoknak is.

Az 1990-es évek második felére Kínának már jelentős szerep jutott Afrikában. Ekkor jelentek meg az első kedvezményes és piaci árazású kínai hitelek is, illetve ekkor kezdtek el egyre jelentősebb szerepet ölteni az infrastrukturális beruházások. Ezt a kutatók kínai modellnek nevezik. A Sárkány afrikai befektetései az 1998-ban meghirdetett „Go Global” stratégiával álltak összhangban. A „Go Global” stratégia nevében a kínai kormány gyorsítani igyekezett a kínai cégek nemzetközivé válását, valamint ösztönözte külföldi pozíciószerzéseiket, befektetéseiket. Ezáltal Peking befolyása megnőtt a célországokra, melyek a kínai gazdasági növekedés szempontjából fontos forrásokkal rendelkeztek. Az utóbbi időszakban egy egész intézmény létesült Kína afrikai kapcsolatai köré: a 2000-ben létrejött Kína–Afrika Együttműködési Fórum (FOCAC). Ez már nemcsak a gazdasági kapcsolatok egyeztetésének színtere, hanem itt fogalmazódnak meg a teljes Kína–Afrika kapcsolatrendszer stratégiai irányai, magasszintű diplomáciai találkozókon. A kínai–afrikai kapcsolatok alakulása során újabb mérföldkő volt, hogy 2009-ben Kína megelőzte az Egyesült Államokat az Afrikával folytatott kereskedelem mértékében, ezzel a kontinens legnagyobb kereskedelmi partnerévé lépett elő.

Kína 1990-es évek óta zajló afrikai terjeszkedése három hajtóerővel bír: az első a stratégiai érdek (a kínai termeléshez szükséges nyersanyagok és energiahordozók), a második a kereskedelmi és az üzleti érdek (a fizetőképesebb afrikai fogyasztók, valamint megrendelések a kínai vállalatoknak), valamint a harmadik, a politikai érdek (jelenlegi politikai szövetségesek és jövőbeni katonai partnerek), ami ösztönzi Kínát. A Kína–Afrika kapcsolatok még soha nem voltak olyan szorosak, mint ma. Ezt három tényező is megerősíti. Az első tényező a kiváló államközi kapcsolatok megléte. Csupán pár, stratégiai szempontból jelentéktelen afrikai ország ismeri el a Kínai Köztársaságot (Tajvant) a Kínai Népköztársaságtól független államként. Kínának az egységes országot elismerő ötven afrikai ország közül majdnem az összesben van nagykövetsége, és mind az ötven akkreditál nagykövetet Pekingben. A magas szintű személyes találkozók és a hivatalos látogatások rendszeresek a kínai és az afrikai politikai vezetők között. A kínai külügyminiszterek első tengerentúli útja 1991 óta minden évben Afrikába vezet.

A Kínai Népköztársaságot elismerő afrikai államok száma, forrás: Geopolitika

A második bizonyíték a még erősebbre fonódó kínai–afrikai kapcsolatokra vonatkozóan a bevándorló közösségek kiépülése. Többmillió főre tehető azon kínaiak – főként munkások és kereskedők – száma, akik az elmúlt évtizedekben Afrikába költöztek. Ők külön kínai negyedeket hoztak létre a kontinens különböző városaiban. A szoros kínai–afrikai partnerség harmadik igazoló tényezője a mélyülő gazdasági kapcsolatok. Ezek a közeledés fő motorjai. Ma már Afrika majdnem valamennyi országában találhatunk példát Kína sokoldalú gazdasági tevékenységére. Kína a partnerséget a kontinens számára nem köti gazdasági feltételekhez vagy politikai reformokhoz, csupán az „egy Kína”-elv elismeréséhez.

A Sárkánynak a kontinensen tapasztalható egyre növekvő politikai befolyását és gazdasági jelenlétét mindemellett éppen a nyugati országoknak a hidegháborút követő stratégiai kivonulása után keletkezett vákuum tette lehetővé. A vákuum betöltésére Pekinget az „egy Kína”-elv érvényesítésén túl elsődlegesen a kontinens hatalmas, jó minőségű, még kiaknázatlan nyersanyagvagyona motiválja. A legfontosabb afrikai nyersanyag Kína számára a kőolaj. A nyersanyagok nem egyenletesen oszlanak el a kontinensen, és az afrikai országok többsége nem tudja kihasználni az ezen adottságaiból fakadó jó lehetőségeit. Kínának a globális gazdasági szerepéhez egyre több kőolajra és egyéb nyersanyagokra van szüksége. Kiváló beszerzési forrása a nyersanyagoknak Afrika, ahol Peking késztermékekkel, az infrastruktúra fejlesztésével (például kikötők, vasútvonalak és utak építése), munkahelyteremtéssel, valamint a tőkebefektetésekkel fizet.

Nyersanyagok eloszlása Afrika országaiban, forrás: World Bulletin

Kína afrikai szafarijának számos hatása és következménye van. A Sárkány afrikai gazdasági tevékenységeinek hatásait azonban nagyon eltérően értékelik. A kritikusok szerint Kína önérdekkövetése a korábbi gyarmatosítókéhoz hasonló, a támogatók szerint a kapcsolatok harmonikusak, győztes-győztes relációk. Az Afrikai Fejlesztési Bank véleményében a középutat választja: a bank 2011-es elemzése szerint valójában az egyes kormányokon múlik a lehetőség pozitívumainak maximalizálása és a negatívumok minimalizálása. A helyi kormányokkal való jó kapcsolatok fenntartásán túl egyre inkább nyitnia kell Kínának az egyre tudatosabb afrikai társadalmak és közösségek igényei és elvárásai felé.

Összefoglalóan megállapítható, hogy a jelenlegi kínai–afrikai kapcsolatok főként a kínai érdekek által motiváltak és domináltak, valamint hajtóerejük háromkomponensű: stratégiai, üzleti és politikai. Az tagadhatatlan, hogy Kína befolyása és részesedése dinamikusan növekszik Afrikában. A kontinenssel szoros kapcsolatok kialakítására törekvő országok közül egyértelműen Kína volt a legeredményesebb. Ügyesen használta ki a Nyugatnak a hidegháború utáni stratégiai visszavonulását követően kialakult vákuumot, és napjainkra előnyös pozíciót tudhat magáénak az afrikai nyersanyagokért folyó nemzetközi versenyben. Arra a kérdésre pedig, hogy Kína ,,gyarmatosítani” fogja-e Afrikát a közeljövőben, az ismertetett adatok tükrében számos lehetséges forgatókönyv elképzelhető. Ami biztos: a szafari zajlik, Kína gazdasági ereje pedig folyamatosan növekszik nemcsak Afrikában, hanem globális szinten is. 

Nyitókép: Inno_B képe a Pixabayről.

Témakörök: Afrika, befektetés, Kína, szafari
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT