Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2022.02.21.
  • 2022.02.21.
Magazin / Aula

„A kesergést együtt könnyebb alkotó energiákká változtatni”

Interjú Molnár Katalin egyetemi docenssel, a Magatartástudományi Tanszék oktatójával a „4D Diskurzus a digitális didaktikai diverzitásról” című, decemberben megjelent könyvéről.

Szokatlan, idegen szavakból álló címet adott az egyébként könnyed hangvételű, nagyon olvasmányos könyvének. Nem félt, hogy elriasztja az olvasókat?

Mivel ez a könyv kereskedelmi forgalomba nem kerül, nem kellett attól tartani, hogy ilyen címmel senki nem veszi le a könyvesbolt polcáról. A négy szó az adott szakterület négy szakkifejezése, és a kezdőbetűikből kijön a szójáték, ami a 4D címet egy újabb szimbolikus jelentéssel ruházza fel. Ez a talányos cím inkább figyelemfelkeltő, mint riasztó.

A beszélgetőkönyv magyar szó, mégis újszerű és érdekes műfaji megnevezés. Ez mit takar?

Ezek a szövegek inkább monológok. Egy részük, pontosan huszonöt darab, önkéntelenül, mégpedig naplóformátumban kikívánkozó érzéseket és gondolatokat közöl. A sajátjaimat. Más részük – belőlük huszonöt plusz kettő van – ún. vendégnapló, amelyek felkérésre születtek, és sokszor kapcsolódnak az előző írásokhoz. Egy harmadik csoportja a szövegeknek pedig hozzászólás, amelyek egy része spontán, más része szintén „megrendelt” írás, és kifejezetten a reflexió volt a céljuk. Közöttük szép számmal találhatók a tanár számára oly fontos hallgatói vélemények is. Mint kommunikációtanár, nagyon fontosnak tartom a reális önértékeléshez a mások általi visszajelzéseket. A tanítványainktól ugyanis nagyon sokat tanulhatunk.

Akkor tehát nem egyedül jegyzi a szövegeket. Kik voltak a szerzőtársak?

Szerencsére a távolléti oktatással nem egyedül kellett megküzdenem. Akkor sokan jártunk hasonló cipőben, hiszen mindannyiunknak riasztóan új volt ez a helyzet. Hamar körém gyűltek – és egy idő után szándékosan gyűjtöttem is őket – azok a kollégák és barátok, akik hajlandóak voltak szembenézni hiányzó kompetenciáikkal, és vállalkoztak a közös kalandra, hogy tanuljunk egymástól. És hamar rájöttünk: a kezdeti kesergést együtt könnyebb lehet alkotó energiákká változtatni. Velem együtt hatvankét szerző beszélget a könyvben. Életkoruk 13-tól 65-ig terjed. Mesterségük címerei: általános iskolás gyerek, egyetemista, mérnök, jogász, rendőr, vám- és pénzügyőr, kutató, tréner, szociológus, újságíró, tanár. Hivatásosok és civilek.

Honnan jött e különleges műfaj ötlete? Hiszen naplóról van szó, de vendégírások, hallgatói értékelések is szerepelnek benne.

Naplót sokan írtunk gyerek- vagy kamaszkorunkban. Én is. Felnőttként a pandémia idején újra ehhez a műfajhoz fordultam. Tulajdonképpen eleinte csak ki akartam írni magamból azokat az aggodalmakat, amelyek a digitális oktatás kényszerében rám törtek. Aztán meghívtam a naplómba vendégszerzőket, így teljesedett ki a kép. Mások tapasztalatai is hasonló érzéseket közvetítettek, így erősítettük és biztattuk egymást. A hallgatói értékelésekre pedig azért van szükség, mert rájöttem, hogy ha csak mi, tanárok mondjuk el a magunk véleményét az online oktatásról, akkor féloldalas lesz a megközelítés. A hallgatói írások tulajdonképpen a mi tükreink, ezért is helyeztem el őket keretben.

Molnár Kata

Mi volt a célja ezzel a vállalkozással?

Amikor elindult, akkor leginkább a dilemmáinkat szerettük volna megosztani egymással, annak érdekében, hogy könnyebben boldoguljunk az előttünk álló problémával. Hiszen nem tudtuk, mit kezdjünk az online térben magunkkal és a hallgatókkal. Aztán amikor szaporodtak az írások, akkor a közlési vágy már arra irányult, hogy ebből egyfajta kordokumentum legyen. Érdekes lesz felidézni, hogyan éltük át és túl a hét és fél hónapos online oktatást. Hátha tanulhat belőle más is – bár természetesen senki se szeretné, ha újra előállna ez a helyzet. Harmadrészt pedig történt egy óriási módszertani fejlődés, ami tulajdonképpen egy szerencsés mellékhatás. A beszélgetések során ugyanis rengeteget gondolkodtunk arról, mi a hatékonyabb tanulás titka. Sok ötlet, megoldás, apró fogás tárul fel a könyv lapjain, amelyekről nem szereztünk volna tudomást, ha csak a saját tantermeinkben maradunk. A virtuális térben könnyedén be tudtunk ülni egymás óráira, és utána jó kis eszmecseréket folytatni arról, ki mit hogyan csinált, és szívesen fogadtuk egymás visszajelzéseit. A távhospitálás műfaja menet közben született, és nagy hasznunkra volt. Hihetetlenül értékes kincsek lapulnak ugyanis a kollégák tarsolyában, amelyekre jó volt rálelni és rávilágítani. 

Mit adott Önnek az online oktatás időszaka?

Rengeteg új élményt a hallgatókkal való közös tanulás során, sok-sok szép és tartalmas, érdemi beszélgetést, konzultációt az érdeklődő kollégákkal, lehetőséget a digitális kompetenciáim fejlesztésére. És az örömet, hogy mint szenvedélyes tanárember, módszertani segítséget adhatok másoknak, és így kisebb aggodalommal néztek egy-egy kihívás elé. Jó látni mások fejlődését, amit az online oktatás kényszere felgyorsított.

Egyetemi oktatóként hogyan látja a jövő egyetemét? Milyen súllyal szerepelnek majd az online, illetve a jelenléti órák?

Én teljes mértékben a jelenlétiségben hiszek: a közös „aura”, amelyben a tanulók egymással és a tanárral összehangolódva együtt tanulnak, nem pótolható, de a távolléti oktatás időszaka megtanított arra, hogy igenis lehetséges olyan módon használni az online teret, hogy bizonyos funkciók teljesen oda kerüljenek át. Olyasmire gondolok, amiért „kár” a tanterembe jönni. Sok energia, idő, pénz megspórolható lenne, ha a tanulás bizonyos elemeit áttennénk a digitális platformokra. Ha sikerül jó arányt találni a kettő között, akkor a hibrid oktatás jövőbeni létjogosultságát kész vagyok elfogadni.

Kiknek ajánlja a könyvet? 

Elsősorban a szerzőknek szerettem volna vele örömet szerezni, hogy lássák, milyen sok játszótárs csatlakozott a közös beszélgetésbe, és mi lett abból a sorozatból, amelynek ők csak egy-egy darabját írták. De ajánlom bárkinek, akit érdekel, hogy a tanárok és a hallgatók hogyan élték át és túl a távolléti oktatás nehéz időszakát. Ha szabad nagy ívű álmokat szőni: az utókor számára is hasznos lehet: a pandémiáról szóló narratívák gyűjteményeként hiteles kordokumentumként szolgálhat.

Hol, milyen formában érhető el a kötet?

Nyomtatott formában 100 példány jelent meg, ezt a szerzők kapták. De digitális formában elérhető az alábbi linken:

http://www.nyelvilektoralas.hu/wp-content/uploads/2012/05/4D-Besz%C3%A9lget%C5%91k%C3%B6nyv-k%C3%A9zirat-v%C3%A9gleges.pdf

Témakörök: digitális oktatás, egyetemi oktatás, könyvajánló
Könyvtár

Ki ma a derék ember?

„Az államok kulturális evolúció eredményei” – állapítják meg a kötet szerzői.

Ludovika Podcast

Elindult a Ludovika Podcast!

A Ludovika.hu tudományos ismeretterjesztő tartalmai podcastbeszélgetésekkel is bővülnek.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az Európai Unió 2020-ban II. – Oktatáspolitika

A digitális oktatás gyors változásáról.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT