Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Gózon Ákos
Gózon Ákos
újságíró
  • 2020.04.27.
  • 2020.04.27.
Magazin / Előadó

Kíváncsi robotkutyák, problémás sütik

Egyre több cég illetve jogi személy alkalmaz arcfelismerést, de vajon hol a határ?

Beengedünk-e az otthonunkba olyan kamerát, amely felismer minket és adatokat tárol rólunk? Sok más megoldandó probléma között ezt a kérdést vetette fel előadásában Domokos Márton ügyvéd, a CMS Budapest ügyvédi iroda szenior tanácsadójaA mesterséges intelligencia alkalmazásának hatása az alapjogokra című konferencián.

Napjainkban egyre több cég illetve jogi személy alkalmaz arcfelismerést: a Delta légitársaság a Los Angeles-i reptéren arcfelismerő rendszert vezet be, hogy felgyorsítsa az utasok beszállítását; Kínában a repülőtéri arcfelismerő-rendszer már nem csupán a boardingot, hanem az egész bejelentkezés, a „csekkolás” folyamatának az idejét is lerövidíti. Mindezt immár az utazóközönség, s a széles nagyközönség egyre inkább elfogadja.

Kutyák és zaklatók

De vajon egy robotkutya formájában beengedünk-e olyan szerkezetet az otthonunkba, amely személyes adatainkat tárolja, s online kommunikál egy felhő alapú adatbázissal? Hiszen ha terápiás robotkutyaként alkalmazzák beteg személyek mellett dolgozva, akkor rendelkezik a beteg személyes adataival, sőt, mivel fel kell ismernie a vele egy háztartásban élőket, az ő külső tulajdonságaikról is  információt kell tárolnia. Ezt vajon még elfogadhatónak tartjuk adatvédelmi szempontból?

Vagy ha ellátogatunk egy koncertre, akkor magától értetődik-e, hogy ott mozgókép-felvétel készül  rólunk? Taylor Swift énekes például kamerákkal pásztázza a koncertjei közönségét, hogy a videók segítségével és arcfelismerő rendszer „bevetésével” hatékonyan tudjon védekezni az ismert zaklatóival szemben. Az angol szupermarketek pedig az önkiszolgáló kasszáiknál is bevezették az arcfelismerésre alkalmas eszközöket, melyek a kormeghatározás segítségével ki tudják szűrni, hogy a vásárló elég idős-e ahhoz, hogy alkoholtartalmú italt vásárolhasson.

Bűnöző vagy politikus?

A fenti példákból jól látszik, hogy a modern arcfelismerés fejlődésével együtt egyre bővül az élet azon területeinek a köre, ahol igény mutatkozik az efféle technológiára. Nagy és egyre bővül a piac – így ezzel együtt nő a szabályozó hatóság feladata és felelőssége is az alapjogi elvárások pontos megfogalmazásával és az előírások betartatásával kapcsolatban. Alapvető jogi aggályokat vet fel az a tény – mutat rá Domokos Márton –, hogy az alkalmazott algoritmusok nem mindig működnek tökéletesen, nagy a hibalehetőség. Egy amerikai polgárjogi szervezet például próbaként bevitt a törvényhozásba egy arcfelismerő szoftvert, és némely politikust közismert bűnözővel azonosított az algoritmus.

A magas hibaszázalék lehetősége ellenére mégis számos példa azt mutatja, hogy a hatóságok több esetben is engedélyezték a hasonló rendszerek alkalmazását. Angliában biztonsági kamerák felvételeit vetették össze rendőrség körözési adatbázisával; Dániában külön kérésre engedte meg a hatóság a hasonló biztonsági rendszer használatát: egy dán futballklub a stadionjában az ultrák ismert huligánjait szűri ki e technológia segítségével.

Sütik minden mennyiségben

Azonban ellenpélda is akad. Svédországban egy iskolában szerették volna alkalmazni az arcfelismerést,  hogy ellenőrizzék: ki jelent meg az iskolában, mivel rengeteg hasznos munkaórát vesz el a pedagógusok idejéből a hiányzások adminisztrációja. Ám hiába érvelt ezzel az észszerűnek tűnő indokkal az iskolavezetés, végül nem valósulhatott meg a hiányzás-nyilvántartó rendszer.

Hasonló jogi kérdéseket vetett fel előadásában Osztopáni Krisztián, az SBGK ügyvédi irodaügyvédje, a mindennapi életben manapság rendkívül elterjedt marketingcélú sütik, vagyis az internetes keresést a korábbi böngészési eredmények nyilvántartásával segítő szolgáltatásokkapcsán. Egy 2019-es felmérés alapján egy felhasználó átlagosan 232 sütivel találkozik egy adott magyar szolgáltató weblapján. Ez a mennyiség a hétköznapi, nem informatikai szakember felhasználó számára átláthatatlan. A jogalkotó ezért hazánkban immár öt éve az átláthatóság elvét alkalmazza, hogy az érintetteknek számára érthetővé váljon, hogyan gyűjtik a szolgáltatók az adatokat, és ezeket miként tárolják, kezelik. Az érthetőséghez nem elég, hogy a szolgáltató a feltételekben feltünteti az adatkezelésre irányuló folyamatokat, illetve hogy pusztán engedélyt kér a sütik használatára – érdemi és közérthető tájékoztatást kell kínálnia azok alkalmazásáról.

Egy adatvédelmi munkacsoport 2018-ban azt a célt és egyben elvárást fogalmazta meg, hogy a sütikkel kapcsolatos tájékoztatóban legyen a fogyasztó számára érthető módon megfogalmazva az adatvédelmi szempont, a GDPR. Így érhető el, hogy a felhasználókban bizalom alakuljon ki a szolgáltató iránt, azt érezve, hogy a szolgáltató minden tőle telhetőt megtesz a fogyasztói tájékoztatásáért. Mint Osztopáni Krisztián elmondta: a termékösszetevők elhelyezése a termékcímkén is évtizedes folyamat következménye, így nem várhatjuk el, hogy a megfogalmazott GDPR az egyik napról a másikra megjelenjen a mindennapi életben, e megfogalmazott célra csupán egy hosszú folyamat első lépéseként szabad tekinteni.

Elfogadjuk?

A sütik elterjedésével egyre több jogi döntés születik különböző adatkezelési problémák kapcsán. Jó példa erre az úgynevezett Planet49 döntés. A Planet49 egy internetes játékot szervezett, ahol a felhasználóktól kérte a sütikre vonatkozó hozzájárulásukat. A sütikről szóló tájékoztatójában a cég részletesen leírta, hogy hogyan végzi a sütikkel kapcsolatos adatkezelést – átláthatósági probléma tehát nem merült fel, egyértelműen és közérthető szóhasználattal körülírta, hogy a felhasználó szokásait akarja kiértékelni azért, hogy a játékos számára olyan hirdetéseket tudjon kínálni, amelyek az érdeklődésének megfelelnek. Az egyetlen probléma az volt, hogy a jelölőnégyzetben az „elfogadom” válaszlehetőség előre ki volt pipálva. Az emiatt indított európai uniós eljárás során a cég azzal próbált védekezni, hogy az érintetteknek észlelniük kell az előzetes jelölés meglétét, különben is, ki tudják azt kattintani. Tény, hogy a részletes tájékoztatóba beleírták: a felhasználók bármikor ki tudják kapcsolni a sütiket, a játékban való részvételnek nem feltétele az, hogy a játékos hozzájáruljon ehhez a hirdetési módszerhez. Az Európai Unió Bírósága végül megállapította az ügy kapcsán, hogy az előre bejelölt négyzet nem minősül hozzájárulásnak, mivel a hozzájárulás fogalma megköveteli az érintett akaratának egyértelmű kinyilvánítását, márpedig egy előre bejelölt négyzetből nem lehet arra következtetni, hogy a felhasználó kívánta-e azt a kezelést, vagy egyszerűen csak nem vette észre, az előzetes jelölést a kis négyzetben.

A jövő minden bizonnyal a felhasználók mind aktívabb részvételét teszi majd lehetővé a modern technológiák alapjogi, így adatvédelmi feltételeinek a kialakításában és társadalmi elfogadásában.

Témakörök: arcfelismerés, jogi személy, kamera, mesterséges intelligencia
Műhely

A mesterséges intelligencia forradalma, avagy miért szükséges a jövő szabályozása? – 3. rész

Hogyan védhetik magukat az egyének a vállalatok MI-használata kapcsán?

ITKI BLOG

A mesterséges intelligencia szabályozásának dilemmái (2)

2. rész: Kik legyenek a szabályozás címzettjei? Egy korábbi blogbejegyzésemben az egyre szaporodó mesterséges intelligencia etikai kódexek hiábavalóságát részleteztem.  Egyúttal ígéretet tettem, hogy ezeknek a dokumentumoknak a homályos megfogalmazású, általános

Katedra

„Kutatási témáim a döntéshozókat is befolyásolják”

Rab Árpád húsz esztendeje követi nyomon a digitális kultúra változásait.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT