Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Schvéd Brigitta

Felkelések és politikai kultúra a XVIII. századi Nagy-Britanniában

Kísérlet a brit történelem újragondolására.

Schvéd Brigitta 2025.04.07.
Mernyei Ákos Péter

Régi bűnnek hosszú az árnyéka

A britek nehezen tudják maguk mögött hagyni az EU-t.

Mernyei Ákos Péter 2024.04.02.
Golenyák Virág

A Brexit utáni szabad mozgásról

100 ezer kamionsofőr hiányzik az utakról.

Golenyák Virág 2022.05.30.
Hegedüs Csilla

Válságkezelésben segít az Unió

Fontos gazdasági válaszlépés.

Hegedüs Csilla 2022.04.13.
Gát Ákos Bence

Az orosz-ukrán háború megváltoztatja-e az Európai Unió politikai mindennapjait?

Elveszi a teret az ideológiai vitáktól?

Gát Ákos Bence 2022.03.03.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.11.11.
  • 2021.11.11.

Ismét a társadalompolitikák korában élünk?

Az ezredforduló óta érezhető trendfordulót minden eddiginél erősebbé tette a koronavírus-járvány. Míg a nyolcvanas évektől kezdődő negyedszázad mindkét ideológiai oldalon a piaci megoldások előnyben részesítését hozta, addig az elmúlt években egyre erősebbé vált a társadalmi kohézióra koncentráló, azt aktívan erősítő kormányzati politikák sora. Ma már – ismét csak ideológiai hovatartozásra tekintet nélkül – a szabadpiaccal szemben a társadalmilag érzékeny, a társadalmi integrációt támogató politikával jelentkezik minden jelentős párt. Kérdés, hogy az Európai Unió belpolitikájában is megjelenik-e ez a váltás.

Bizony régen volt, amikor 1979-ben Margaret Thatcher vezetésével a brit Konzervatív Párt azzal vívta ki a világ figyelmét, és a brit választók rokonszenvét, hogy az akkor már több mint egy évtizede gazdasági válságban és politikai holtponton vergődő Nagy-Britannia számára radikális piacpárti megoldásokat fogalmazott meg. A határozott lépések és az azokat követő sikerek olyan iskolát teremtettek a brit kormányzati politikában, amit még közel húsz évvel később a Tony Blair munkáspárti vezető által irányított kormány is inkább csak finomítani mert, de megváltoztatni nem. Ugyanakkor a sikereknek köszönhetően Európa-szerte követőkre talált a Vaslady, és Gerhard Schröder Németországától az akkoriban demokratizálódó közép- és kelet-európai országokig sokan vették át a közszolgáltatások és az állami szektor piacosításának politikáját.

Ironikus módon ahogyan a születési helye, úgy hanyatlásának kezdete is ugyanahhoz az országhoz, sőt ugyanahhoz a párthoz kötődik. A 2010-es brit választások nemcsak az eddigre már végképp elgyengült – Tony Blair helyett a sokkal kevésbé karizmatikus Gordon Brown által vezetett – munkáspárti kormány népszerűségének végét, hanem egy újjászületett Konzervatív Párt sikereinek kezdetét is jelentette.

Az új jelszó a Big Society, a Nagy Társadalom volt ekkor, ami a párt vezetője és a szokatlan módon a liberális demokratákkal alkotott koalíciós kormány miniszterelnöke értelmezésében az addig alkalmazott piaci és a hagyományosan elutasított állami beavatkozásokkal szemben a közösségeket erősíti meg és teszi képessé a problémák helyi megoldására. Ebben az értelmezésben az állam feladata elsősorban a helyi közösségek segítése abban, hogy a keletkezésük helyén, állami erőforrások bevonása nélkül oldják meg a problémákat.

A fordulat következő állomása újabb tíz év múlva következett be, de ezúttal nem új elemmel, hanem a brit konzervativizmus egyik legrégibb áramlatának újjáélesztésével. Boris Johnson miniszerelnök az úgynevezett „egy nemzet” konzervativizmus Benjamin Disraeli által képviselt politikáját adaptálta a huszonegyedik századra. A Brexitet követő időszak egyik legfontosabb lépésének a társadalmi leszakadás megakadályozását tartva a kormányt egyértelműen olyan szociálpolitikai lépések mellett kötelezte el, amit az azt megelőző egy évszázad konzervatív, sőt munkáspárti kormányai sem nagyon tettek.

A piacpárti megoldásokkal lassan szakító európai politikai pártok követték a fordulatot. A 2010-es évektől egyre gyakrabban lehet találkozni a jobb- és a baloldalon is olyan pártokkal, amelyek a társadalompolitikai célokért aktív, beavatkozó politikát folytató államot nemcsak eltűrik, de kifejezetten támogatják is. A német kereszténydemokratáktól és szociáldemokratáktól egész a most megújult vezetésű svéd szociáldemokratákig lehet sorolni azon pártok példáját mindkét ideológiai oldalon, amelyek a piactól a társadalom felé fordulnak politikájuk megfogalmazásában.

Ma már, úgy tűnik, mindenki úgy tartja, hogy az európai társadalmak legsúlyosabb problémáinak megoldását nem lehet a piac láthatatlan kezétől várni. A beavatkozó állam ismét polgárjogot nyer, legyen szó a társadalmi integrációról vagy éppen a nagy ellátórendszerek reformjáról. Különösen felerősödött ez a tendencia a koronavírus-járvány hullámait követő gazdasági és társadalmi válságok kezelése során.

Ez a politikai változás érezteti hatását az európai belpolitikában is. Az Európai Unió, amely mind születését, mind pedig virágkorát tekintve a szabadpiaci filozófia európai megtestesülése volt, ma egyre nagyobb nyomással néz szembe a tagállamok részéről. Sok ország már nem csupán az egységes belső piac megteremtésében látja szívesen az európai intézmények közreműködését, hanem – főleg finanszírozóként – a saját társadalompolitikai problémáinak megoldásában. Legyen szó akár a rurális gazdaságok életben tartásáról, akár a bevándorlók társadalmi beilleszkedésének finanszírozásáról, a tagállamok jelentős része már nem a saját, hanem az Európai Unió költségvetésétől várja a megoldást.

Ez a nyomás válaszút elé állítja az európai közösséget: át tudja, át akarja-e alakítani eddigi, a szabadpiac filozófiáján nyugvó politikáját az aktívabb államot feltételező társadalompolitikai irányba? Egyáltalán: európai uniós szinten vagy nemzeti szinten definiálják és oldják meg ezeket a problémákat? Ezeket a dilemmákat láthatjuk most az európai belpolitika vitáiban. Az elkövetkező választások eredményei sokat nyomhatnak a latba ezen dilemmák eldöntésében.

Kép: University of Bath

Témakörök: Nagy-Britannia, szabadkereskedelem, társadalompolitika, Unió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT