Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Balogh Zsolt György

Jog és logika – III. rész

A fuzzy logika a klasszikus logika kiterjesztése.

Balogh Zsolt György 2025.05.13.
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Fehér András Tibor

Az MI-télről egy MI-tavaszban – II. rész

Okok a szakirodalom szerint.

Fehér András Tibor 2025.05.05.
Fehér András Tibor

Az MI-télről egy MI-tavaszban – I. rész

Miért torpant meg korábban az MI fejlődése?

Fehér András Tibor 2025.04.23.
Pató Viktória Lilla

Hogyan épít mesterséges intelligenciára az EU tudománypolitikája?

Az EU „ötödik szabadsága”.

Pató Viktória Lilla 2025.04.14.
Ludovika Podcast
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • 2024.05.28.
  • 2024.05.28.

Kell-e köszönni a ChatGPT-nek?

Amikor a mesterséges intelligenciára gondolunk, jellemzően a chatbotok jutnak eszünkbe. Ezeknek szöveges utasításokat adhatunk, illetőleg kérdéseket tehetünk fel. Kérdéseinkre pedig valamilyen formátumú generált választ érkezik. Azonban az MI nem csupán egy weboldalon elérhető chatbot, alkalmazási területe, használhatóságra szinte hétről hétre bővül.

Számos olyan munkafolyamat akad – s nemcsak egy gyártósoron, hanem akár a szellemi munkák területén is –, ami sok-sok ismétlődő lépésből áll. Az ilyen monoton munkában az ember hajlamos gyakrabban hibázni, azonban a gépek, ha megfelelő számú apró részfeladatra bontjuk szét a feladatot, egyre komplexebb folyamatokat képesek hibátlanul elvégezni. Az úgynevezett MI-ügynökök hamarosan megjelennek majd az akadémiai szférában is.

A generatív MI már ma is számos lehetőséget kínál az oktatás és a tudományos kutatások területén, ugyanakkor fontos, hogy az oktatási rendszer elsősorban lehetőségként, ne pedig fenyegetésként tekintsen az MI-re. Érdemes a mesterséges intelligenciára úgy gondolni, mint a munkaközösségbe érkező új, egyébként igen nagy háttértudással rendelkező kollégára, aki természetesen az első napján még nem ismeri a helyi szokásokat vagy az intézményben meghonosodott munkakultúrát.

Ha azonban megismertetjük az MI-t ezzel, akkor valóban magas minőségű munkákat lehet ezen eszközökkel készíttetni. Azaz elkerülhetetlen a megfelelő használat kialakítása, az MI-fortélyok elsajátítása a terület valamennyi szereplőjének. Különösen fontos a megfelelő szakértelem az MI számára megfogalmazott kérdések kialakításánál, hiszen ezáltal tudjuk hatékonyan promptolni. A jól kialakított promptokkal azt is megakadályozhatjuk, hogy az MI helytelen vagy épp kitalált válaszokat adjon.

Milyen MI-modelleket érdemes a felsőoktatásban használni? Miben tud ma segítséget nyújtani a kutatóknak, és mit hozhat az automatizáció fejlődése? Mi várható a területen a következő hónapokban, években? Miért vált kiemelt területté a promptolás, azaz a feladat megfogalmazása? Kell-e az MI-nek előre köszönni? A Ludovika Podcast legújabb adásában Nagy Dáviddal, az NKE ÁNTK államtudományi osztatlan mesterképzésének negyedéves hallgatójával az MI akadémiai szférában való felhasználásának témája kapcsán e kérdésekről is beszélgettünk.

Témakörök: Akadémia, mesterséges intelligencia, MI, podcast
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT