Amikor a mesterséges intelligenciára gondolunk, jellemzően a chatbotok jutnak eszünkbe. Ezeknek szöveges utasításokat adhatunk, illetőleg kérdéseket tehetünk fel. Kérdéseinkre pedig valamilyen formátumú generált választ érkezik. Azonban az MI nem csupán egy weboldalon elérhető chatbot, alkalmazási területe, használhatóságra szinte hétről hétre bővül.
Számos olyan munkafolyamat akad – s nemcsak egy gyártósoron, hanem akár a szellemi munkák területén is –, ami sok-sok ismétlődő lépésből áll. Az ilyen monoton munkában az ember hajlamos gyakrabban hibázni, azonban a gépek, ha megfelelő számú apró részfeladatra bontjuk szét a feladatot, egyre komplexebb folyamatokat képesek hibátlanul elvégezni. Az úgynevezett MI-ügynökök hamarosan megjelennek majd az akadémiai szférában is.
A generatív MI már ma is számos lehetőséget kínál az oktatás és a tudományos kutatások területén, ugyanakkor fontos, hogy az oktatási rendszer elsősorban lehetőségként, ne pedig fenyegetésként tekintsen az MI-re. Érdemes a mesterséges intelligenciára úgy gondolni, mint a munkaközösségbe érkező új, egyébként igen nagy háttértudással rendelkező kollégára, aki természetesen az első napján még nem ismeri a helyi szokásokat vagy az intézményben meghonosodott munkakultúrát.
Ha azonban megismertetjük az MI-t ezzel, akkor valóban magas minőségű munkákat lehet ezen eszközökkel készíttetni. Azaz elkerülhetetlen a megfelelő használat kialakítása, az MI-fortélyok elsajátítása a terület valamennyi szereplőjének. Különösen fontos a megfelelő szakértelem az MI számára megfogalmazott kérdések kialakításánál, hiszen ezáltal tudjuk hatékonyan promptolni. A jól kialakított promptokkal azt is megakadályozhatjuk, hogy az MI helytelen vagy épp kitalált válaszokat adjon.
Milyen MI-modelleket érdemes a felsőoktatásban használni? Miben tud ma segítséget nyújtani a kutatóknak, és mit hozhat az automatizáció fejlődése? Mi várható a területen a következő hónapokban, években? Miért vált kiemelt területté a promptolás, azaz a feladat megfogalmazása? Kell-e az MI-nek előre köszönni? A Ludovika Podcast legújabb adásában Nagy Dáviddal, az NKE ÁNTK államtudományi osztatlan mesterképzésének negyedéves hallgatójával az MI akadémiai szférában való felhasználásának témája kapcsán e kérdésekről is beszélgettünk.