Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Gózon Ákos
Gózon Ákos
újságíró
  • 2020.03.25.
  • 2020.03.25.
Magazin / Aula

Hogyan keljünk át a digitális zebrán?

„A Safer Internet Day egyik kulcsüzenete, hogy ha a gyerekek egymás között látják, hogy valakit támadás ér, akkor álljanak ki mellette, segítsék őt” – hangsúlyozza Krasznay Csaba egyetemi docens. Az NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézetének vezetőjét a február 11-én megrendezett Biztonságos Internet Napja kapcsán a szülők, pedagógusok szerepéről, felelősségéről kérdeztük, de szóba került az álhírekkel kapcsolatos fenntartások fontossága is.  

Az Európai Unió Safer Internet Programjának hazai konzorciumvezetője, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen rendezte meg idén az internetezés veszélyeiről szóló eseményt. Ennek keretében ismeretterjesztő előadásokkal, interaktív bemutatókkal, kerekasztalokkal várták az érdeklődőket. Kiknek szólt a rendezvény?

Valamennyi európai országban ezen a napon rendezik a Safer Internet Day-t, a Biztonságos Internet Napját, az idei már a második alkalom, hogy az Egyetemünk helyszínt adott ennek a rendezvénynek. Ez a nap és program elsősorban a gyerekeknek és a gyerekekről szól, e korosztály biztonságos internethasználatára vonatkozó ismeretek terjesztése a cél. Ezért aztán közvetlenül meg is szólítjuk őket, például pályázatok révén, amelyre ha jelentkeznek, akkor rövid videókban bemutathatják, hogy ők miként látják a saját eszközhasználatukat. De természetesen fontos szempont az is, hogy a szülők, a pedagógusok, illetve a még idősebb generáció, vagyis a nagyszülők megértsék: hogyan is használják a gyerekek, az unokák ezeket az eszközöket, eközben milyen veszélyek leselkednek rájuk, s ebből tanulva a saját internethasználatukat is tudatosabbá tehetik, és fejleszteni tudják azt a nevelést, amit e területen folytatnak. 

Sok gyerek talán most először járt egyetemi épületben. Ez a nap akár egy korai pályaorientációra is alkalmas lehet?

Igen, már tavaly is sok iskolából, szervezetten érkeztek a fiatalok, jó volt látni, ahogyan érdeklődve néztek körül a Ludovika főépületében. Ilyenkor az Egyetemünk részéről is fogadjuk őket, aktívan részt veszünk a kerekasztal-beszélgetésekben, ez a nap jó alkalom arra, hogy már ilyen korán benyomást szerezzenek az itt folyó kutatásokról, természetesen az általuk érthető szinten.

A biztonságos internethasználat olyan téma, amely generációnként más és más szempontból érdekelheti a nagyközönséget: másként a tizenévest és másként a nagyszülőt…

Igen, kutatóként is úgy látom, hogy van egy hatalmas „generációs vágás” abban a tekintetben, ahogyan a szülők elképzelik a gyerekek internethasználatát, illetve amilyen módon a fiatalok valójában alkalmazzák ezeket az eszközöket és az internet adta lehetőségeket. Tapasztalatom szerint – rendszeresen járva általános és középiskolákba, valamint tanítva ezt a témát – nagyon különböző életszakaszok vannak e tekintetben. A magyar gyerekek általában 10 éves korukban kapják meg az első saját, önálló digitális eszközüket – legtöbbször okostelefonjukat –, amit már egyedül tudnak használni. Ha az ezt megelőző első tíz évben a szülő a gyermekével közösen foglalkozik a kérdéskörrel, együtt tanulja meg a gyerekkel, hogyan kell használni az internetet, s vissza-visszatérően beszélget vele arról, milyen veszélyeket  rejthetnek ezek az eszközök, akkor már sokat tett azok biztonságosabb alkalmazása érdekében. Viszont a tapasztalatok szerint a legtöbb családban ez mégsem beszédtéma. Ami azért furcsa, mert az utcára sem engedjük ki a gyereket anélkül, hogy elmagyaráznánk neki, az autó miért veszélyes, mi történik, ha elüti, s ha el akarja kerülni a balesetet, hogyan kell átmennie a zebrán. A legtöbb családban – nemcsak Magyarországon, hanem Európában, sőt szerte a világban – úgy engedik ki a digitális világba a tizenévest, hogy semmiféle útmutatót nem kap. Így aztán a legtöbb, tízéves kort elérő gyermek saját maga fedezi fel és tapasztalja meg a közösségi média problémáit, az online játékok kihívásait, majd az internetes vásárlás lehetőségeit és buktatóit. Teljesen egyedül találkozik olyan jelenségekkel, mint a cyberbullying, az internetes zaklatás, vagy később a sexting, azaz a szexuális tartalmú üzenetek küldése, aztán a pornográf tartalmakkal való visszaélések – úgy, hogy nagyon sokszor erről a felnőtt egyáltalán semmit sem tud. Ezért a Safer Internet Day egyik fontos üzenete, hogy ha a gyerekek egymás között látják, hogy valakit támadás ér, valakinek problémája van, akkor álljanak ki mellette, segítsék őt, hogy a bajba jutott érezhesse: nincsen egyedül, mert minden ilyen problémára létezik megoldás.

Kinek kell kezdeményeznie Ön szerint a generációk közötti beszélgetést az internetről: a sokszor az internethasználatban járatlanabb szülőknek, vagy a gyerekeknek?

Azt látom, hogy a gyerekek szoktak kezdeményezni. Csak az a baj, hogy hamar leszoknak róla… Amikor a gyermek iskolába kerül, s folyamatosan kezd kinyílni a világ a számára, akkor megpróbálja bevonni a szüleit az online eszközei használatába: a legtöbbször hívja őket, hogy csináljanak valamit együtt, nézzenek meg ezt vagy azt közösen, mert meg szeretné mutatni, mi a fontos a számára a digitális térben. A baj az, hogy erre a szülőknek nincsen idejük, türelmük vagy kellő háttérismeretük e téren, így aztán a gyerekek egy idő után leszoknak ezekről a próbálkozásokról. S amikor az igazán nagy problémák kezdődnek: 12-13 éves korban, addigra elvész az a bizalom, hogy lehet a szülőhöz fordulni ilyen problémákkal, így aztán egy krízishelyzetben nyilván már sokkal nehezebb ezt a bizalmi viszonyt újra felépíteni.

A szülőnek tehát folyamatosan tanulnia kell, s meg kell őriznie az újabb és újabb információk iránti nyitottságát?

Nagyon fontos, hogy a szülő, a nagyszülő felfogja: ez nem elsősorban technológia probléma, nem kell tehát pontosan tudnia, hogyan működik technikai értelemben az adott digitális szolgáltatás — sokkal inkább pedagógiai, nevelési kérdés. Nyitottnak kell lenni a gyerekre, nem szabad mindenáron véleményt nyilvánítani, például akkor, amikor a gyermek a kedvenc youtuberét vagy Tik Tok-sztárját mutogatja nekünk. Csak hagynunk kell, hogy meséljen róluk, meg kell értenünk, miért vannak ennyire odáig értük a gyerekek.

A február 11-i programban hangsúlyos szerepet kapott az álhír jelenségének a megvitatása – miért ilyen fontos kérdés ez kutatószemmel?

Kedvenc mondásom erre vonatkozóan: „Amit az interneten olvasunk, az mind igaz – mondta Petőfi Sándor 1842-ben.” Tehát ha nem rendelkezünk az alapvető médiakritikai szemlélettel és nem tekintjük kiindulásnak, hogy az interneten, a médiában gyakran látnak napvilágot olyan információk, amik finoman szólva kérdésesek, illetve nincsenek eszközeink e hírek ellenőrzésére, szakszóval validálására, akkor éppúgy veszélyeknek lehetünk kitéve, mint például a korábban említett személyes zaklatások esetén. Ha nem tanulja meg a gyermek idejekorán felismerni az álhírt, a kétes információt, akkor később hamis internetes vásárlási hirdetéseknek éppúgy ki lehet téve, mint választási csalási kísérleteknek. A Facebook megjelenése átalakította a nyilvánosság, a média szerkezetét, azokat a klasszikus újságírói elveket, amik korábban egyeduralkodók voltak – hogy van szerkesztő, létezik a tartalmakért viselt felelősség és médiaszabályozás – az internet felrúgta. Ma már egy Twitter-bejegyzésből is lehet országos hírt generálni. Azt kell tehát megtanítani a gyerekeknek, hogy amit látnak, azzal kapcsolatban mindig legyen bennük egy kicsi kétkedés, ismerjék fel a gyanús jeleket, képesek legyenek ellenőrizni az információ-forrásokat.

Témakörök: álhír, Biztonságos Internet Nap, cyberbullying, gyerek, kibertámadás, Krasznay Csaba, okostelefon, Safer Internet Day, Twitter, veszély
CYBERBLOG

5 éve történt: kibertámadás az ukrán villamosenergia-rendszer ellen

December 23-án lesz 5 éve a történelem első olyan kibertámadásának, amely kiterjedt és hosszas villamosenergia-ellátási zavart idézett elő. A történteket azóta számos publikáció is taglalta. Mégsem haszontalan az immár 2

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az európai kibertér jövője

Sikeres lesz-e a Közös Kiber Egység?

Aula

Hibák és javítások

Friss hír, hogy sebezhetőséget találtak a Chrome-ban. Kit és hogyan érint, mi a teendőnk?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT