Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Picture of Nyirkos Tamás
Nyirkos Tamás
tudományos főmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2024.03.04.
  • 2024.03.04.

Konzervativizmus és vallás

Avagy hogyan mentsük meg az emberi személyt?

RECENZIÓ – Sebastian Morello könyve a konzervatív és a vallásos gondolkodás elválaszthatatlansága mellett érvel, nem visszariadva ennek legradikálisabb konzekvenciáitól sem.

Sebastian Morello 2023-as könyve rendkívül merész és a legtöbb mai olvasó szerint bizonyára anakronisztikus tézist fogalmaz meg: azt, hogy a vallás hivatalossá tétele, az állam és az egyház egységének helyreállítása nem csak lehetséges, de a konzervatív gondolkodás számára szükségszerű, és a konzervativizmus ezzel ellentétes, szekuláris felfogásai tévúton járnak. Külön pikantériája Morello tézisének, hogy mindezt elsősorban saját mesterével, Roger Scrutonnal szemben fejti ki, akinek a valláshoz való viszonya közismerten ellentmondásos volt: miközben elismerte a vallás jelentőségét az egyén vagy a család morális életének alakításában és a hagyományok fenntartásában, a politikai színtéren legfeljebb ceremoniális szerepet juttatott volna neki, lényegében elismerve a felvilágosodás szekularizációs törekvéseinek jogosságát.

A könyv első fejezete ennek megfelelően elsősorban a mester tiszteletteljes, de alapos kritikájával szolgál, kíméletlenül kimutatva, hogy a szekuláris konzervativizmus elméletileg inkoherens, történetileg pedig szakítást jelent a konzervativizmus eredeti, alapvetően vallásos indíttatásával. Vagyis legyünk egészen pontosak: nem vallásos, hanem keresztény indíttatásról van szó, és azon belül is elsősorban katolikusról vagy legalábbis anglokatolikusról. Amikor a konzervativizmus megszületett, tehát a francia forradalom utáni időkben, akkor nem általában „valamilyen” társadalom és hagyomány folytonosságát kívánta fenntartani, hanem a keresztény társadalomét és hagyományét. Scruton maga is elismerte, hogy a modern, nyugati társadalom a kereszténység terméke, és a kereszténység privatizálásával, majd hanyatlásával egyik legfontosabb kulturális támaszát veszíti el, mégsem tette fel a kérdést, hogy a kereszténység magánéletbe való visszaszorítása nem szükségképpen vezet-e annak eljelentéktelenedéséhez, ezzel pedig magának a konzervatív eszmének a megrendüléséhez. Arra sem kapunk feleletet, hogy az állam törvényei, amelyek Scruton szerint felülírják a vallási törvényeket, milyen forrásból származtatják saját felsőbbrendűségüket. Nem arról van-e szó, hogy mivel az ember „természete szerint” vallásos lény, a kereszténység nyilvános szerepét más ideológiák, ha úgy tetszik, pótvallások fogják betöltetni (ahogyan erre Scruton is utal), és az állam vagy a haza kultusza is csak egy ezek közül? Ha viszont így van, akkor miért nincs joga az államnak akár államvallást is előírnia, amennyiben ez szükséges a társadalom kulturális és morális alapjainak fenntartásához?

A szekuláris konzervativizmus tehát számos nehézséggel küszködik, és ezek egy részéről maga Scruton is bevallotta, hogy nincs rájuk megoldása. A könyv következő két fejezete ezért a klasszikus konzervativizmus két „kanonikus” képviselőjéhez, Edmund Burke-höz és Joseph de Maistre-hez fordul, ami újabb merész és egyben örvendetes gesztus, tekintve, hogy kettőjüket általában egymás ellen szokás kijátszani, dacára nyilvánvaló szellemi rokonságuknak és hatástörténeti kapcsolatuknak. (Annak, hogy a „mérsékelt” Burke-kel szemben Maistre-ről miért él még ma is a köztudatban a szélsőséges, ha nem mindjárt protofasiszta ideológus képe, dacára a Maistre-specialisták ezzel teljesen ellentétes szakmai konszenzusának, számos oka van, de ezekre most nincs helyünk kitérni. Morello könyvének egyik nem csekély mellékes hozadéka, hogy hozzájárul ennek a negatív mítosznak az eloszlatásához is.)

Visszatérve Burke-höz, a róla szóló fejezet meggyőzőn és számos idézettel alátámasztva mutatja be, hogy az ember és a társadalom céljára vonatkozó teleologikus gondolkodása az isteni gondviselésbe vetett hiten alapul; hogy számára a prudencia klasszikus, arisztoteliánus erénye valójában az isten alkotta morális törvény történeti kibontakozásába illeszkedik mint az általános szabály tartalmának partikuláris alkalmazása; ahogyan a common law angol hagyománya is a tomista, keresztény természetjogi felfogásra megy vissza, amelyet Burke számára Fortescue és mások közvetítenek. Teljes félreértés tehát azt gondolni, hogy Burke pusztán pragmatikus vagy utilitárius megfontolásokból ragaszkodik a keresztény hagyományhoz, mint ahogy azt a szakirodalom egy része állítja. Nem arról van szó, hogy „a vallás jó, mert előnyös társadalmi hatásai vannak,” hanem arról, hogy „a vallásnak ilyen hatásai vannak, mivel jó”. Vagyis amikor Burke – a később tárgyalandó Maistre-hez hasonlóan – „sátáninak” nevezi a francia forradalmat, akkor ez nem pusztán retorikai formula, hanem az ember és a társadalom isteni rendeltetésével való szembefordulásnak, a szűken értelmezett emberi ráció istenítésének pontos leírása.

Ha Burke-re igaz, hogy világképe „teocentrikus” volt, ahogy Morello állítja, akkor még inkább igaz ez Joseph de Maistre-re. Érdekes megfigyelni, hogy az utóbbinak szentelt fejezet csaknem kétszer olyan hosszú, mint a Burke-ről szóló, amit csak részben indokol Maistre relatíve kisebb ismertsége; valószínűleg inkább arról van szó, hogy a szavojai gróf fejtegetései még többször és még egyértelműbben érvelnek az állam és az egyház együttműködése mellett. Nem arról van szó persze, hogy e kettőt valamiféle teokratikus papi uralomban kellene egyesíteni, hanem arról, hogy az egyháznak mintegy a társadalom „lelkeként” kell működnie, miközben az állam képviseli annak „testét”. Ez a szerepe annál is inkább nélkülözhetetlen, mivel – a metaforikus leíráson túl – nemcsak a társadalom, hanem az egyén is hajlamos saját alacsonyabb rendű késztetései rabjául esni (ami az eredendő bűn keresztény dogmájának egyik lehetséges értelmezése), vagyis a szekularizáció valójában nem felszabadítja az embert, hanem elzárja igazi céljától, amikor száműzi az isteni kegyelmet a társadalom működéséből. Az igazi konzervatívokat ugyanis, ahogyan Morello többször is megjegyzi, kevésbé érdekli magának a politikai kormányzatnak a formája, mint a társadalom, a kultúra, az életmód vagy a szokások; ez utóbbiak pedig nem lehetnek olyasfajta racionális tervezés eredményei, amelyekkel a modernitás igyekszik újrateremteni a világot, hanem valamilyen értelemben a transzcendencia kategóriájába tartoznak.

Már ennyiből is világos, hogy Morello elemzése sokkal mélyrehatóbb, mint a keresztény konzervativizmus hagyományos apológiái. Ahogyan a negyedik, leghosszabb fejezet kifejti, valójában az emberi személy megmentéséről van szó a szekuláris modernség tárgyiasító tendenciáival szemben. A konzervativizmus „második személyű perspektívája” (amelyet Morello elsősorban Martin Buber Én és Te című művéből kölcsönöz) azt jelenti, hogy a személy sohasem önálló egység, hanem olyasmi, ami csak „én–te” viszonylatokban ragadható meg, vagyis sohasem válhat a szükségképpen „én–az” viszonyokban gondolkodó tudományos megfigyelés vagy társadalommérnöki manipuláció tárgyává. Ezzel magyarázhatók a konzervatív gondolkodás legkülönfélébb irányzatait összekötő közös vonások: a szerződéselméletek elutasítása, az írott alkotmányokkal szembeni bizalmatlanság vagy a liberalizmus „autonóm egyénével” és annak „univerzális jogaival” kapcsolatos kétségek. A legérdekesebb az, hogy – miként a fejezet részletesen bemutatja – Scruton maga is számos esetben használt vallásos érvelést és nyelvezetet („eredendő bűn” vagy „kegyelem”), mindezt azonban inkább olyan írásaiban, mint a Zöld filozófia, Az Isten arca, A világ lelke vagy Az emberi természet, vagyis éppen nem a szigorú értelemben politikai filozófiai tárgyú műveiben.

Pedig, ahogyan a konklúzió is leszögezi, a politikai konzekvenciák levonása elkerülhetetlen, és egyedül ez képes koherenciát adni a konzervatív gondolkodásnak. Túlságosan gyakran tapasztaljuk ugyanis, hogy a teológiáról és ezáltal a teológiai eredetű személyfogalomról lemondó konzervativizmusok nem képesek a modernség megkésett igazolásánál többet nyújtani; mindezt az angolszász világban legfeljebb némi individualista retorikával és szabadpiaci agitációval megfejelve. Morello konkrét tanácsa az, hogy amennyiben a konzervativizmus nem akarja saját jelentőségét végképp elveszíteni, a transzcendens alapokhoz kell visszatérnie: „a világ csak akkor válhat a konzervatívok által vágyott szeretetreméltó pihenőhellyé, ha egyúttal az Egyház világi megnyilatkozásává válik.”

Mindez napjainkban nem is olyan anakronisztikus program, mint sokan gondolnák. Ahogyan ugyanis a könyv többször is jelzi, a kereszténység visszaszorulásával nem a vallási semlegesség liberális aranykora érkezett el, hanem a kereszténységet helyettesítő vallásszerű jelenségek elszaporodása, olykor állami kultusszá emelése, amelyekkel szemben a keresztény államegyház visszaállítása sem tűnik többé – legalábbis elméletileg – igazolhatatlannak. Már Burke is utalt az „intézményesített ateizmusra” és annak „megalázó babonáira”, ahogyan Maistre is a francia forradalom „ellenvallásáról” és nem puszta vallástalanságáról beszélt. A XX. században Christopher Dawson írt a „haladás vallásáról”, és magától Scrutontól sem volt idegen a totalitárius ideológiák vagy akár a liberalizmus kvázi-vallásként való leírása. Morello saját példája az „új vallásra” az LMBT+ mozgalom hivatalos elismerése, annak minden erkölcsi parancsával és liturgikus elemével együtt, amelyhez képest a keresztény államegyház eszméje ugyan a gyakorlatba nehezen átültethetőnek tűnik (és a könyvből sem derül ki, pontosan hogyan kellene elképzelnünk), de tekintettel a kérdés súlyára – az emberi személy megmentésének fontosságára – a könyv üzenete szerint aligha van más lehetőségünk, mint ennek a radikális programnak a felvállalása.

Sebastian Morello: Conservatism and Grace. The Conservative Case for Religion by Establishment, Routledge, New York and London, 2023.

Nyitókép: Bingeni Szent Hildegárd ábrázolása ólomüveg ablakon, Forrás: Wikipédia / Ralph Hammann

Témakörök: állam, ember, konzervativizmus, recenzió, Scruton, vallás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT