Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Hörcher Ferenc
Hörcher Ferenc
kutatóprofesszor, intézetigazgató, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2022.09.26.
  • 2022.09.26.

Nemzeti konzervativizmus után újra felfedezett konzervativizmus

RECENZIÓ – Yoram Hazony nem elégszik meg az akadémiai pályafutással. Ízig-vérig politikai lény, akinek fő motivációja az, hogy a politikai életben legyen képes változásokat elindítani.

A Magyarországgal is kapcsolatot tartó izraeli-amerikai gondolkodó az Egyesült Államokban indította el a nemzeti konzervativizmus mozgalmát. Új könyvének címében azonban a konzervativizmus minden jelző nélkül szerepel.

Yoram Hazony: Conservatism: A Rediscovery. Regnery Gateway, Washington D.C., 2022. A kép forrása: Amazon

A nemzeti konzervativizmus sokak szerint fából vaskarika. Az a gondolkodásmód, amelyik a nemzeti fogalmát jelöli ki, hagyományosan nem összemérhető a konzervativizmus szokásos megközelítéseivel. Hazony kreativitását dicséri ezért, hogy a kétféle megközelítésmódot összekapcsolja. Feltételezhető, hogy e megoldás hátterében az izraeli állam eddigi tapasztalatainak jobboldali értelmezése áll. E ponton érdemes megjegyeznünk, hogy az izraeli politikai gondolkodás milyen erőteljes képet nyújt. Kérdés azonban, hogy ugyanez a logika, amely a speciális feltételek között működő kis országban működik, változtatás nélkül átvihető-e az Egyesült Államokba vagy más nyugati államra is, hogy Közép-Európáról már ne is beszéljünk.

A nemzeti konzervativizmussal kapcsolatos ilyen típusú kritikára adott indirekt válaszként értelmezhető, hogy Hazony új könyve címében a konzervativizmus kifejezés már jelző nélkül szerepel. Mint látni fogjuk, tartalmilag nincs nagy elmozdulás korábbi álláspontjához képest. A szerző továbbra is használja a nemzeti konzervativizmus kifejezést (ezúttal Daniel Websterre hivatkozva, xxi). De valamivel közelebb kerül a szokásos, burkeiánus „anglo-amerikai konzervatizmushoz” (xx), amelyet a bevezető tanúsága szerint többek között a briteknél John Fortesque, Richard Hooker, John Selden, Matthew Hale, Edmund Burke nevéhez fűz, valamint George Washington, John Jay, John Adams, Gouverneur Morris, Alexander Hamilton nevéhez, Amerikában.

Ám a könyv egyáltalán nem puszta megismétlése a szerző korábbi művének. A nacionalizmus erénye magyarul is olvasható, a könyvről a jelen recenzens ebben a recenzióban adott számot. De miben is áll a Conservatism: A Rediscovery című, 440 oldalas kötet újdonsága? Bár a kötet vaskos, nyelve és érvelésmódja világos, könnyen követhető, időnként már-már szórakoztató és olvasmányos. Emiatt tökéletesen alkalmas a témához először közeledő olvasó számára is a konzervativizmussal való ismerkedésre.

A bevezető fejezet arra keresi a választ, hogy vajon lehetséges-e egyáltalán konzervatív megújulás. A szerző válasza feltételes igen. A feltételek között szerepel a liberalizmus iránti elfogultsággal való szakítás, a konzervativizmus történetével és filozófiájával való megismerkedés, és végül egyfajta konzervatív gyakorlat – vagyis a konzervatív személyiség megjelenése és a konzervatív életmód követése (xix). Az alábbiakban az utóbbi két szemponttal, vagyis a konzervatív történettel és filozófiával, valamint a konzervatív gyakorlattal fogunk röviden foglalkozni.

Mint említettük, Hazony nem a szó eredeti értelmében vett akadémiai filozófus, de természetesen a kezében van az az eszköztár, amely a politikai eszmetörténet kutatójának szükséges. Ám szemben a tudományos vizsgálódással, az ő történeti rekonstrukciója célorientált: nem teljes kánont próbál rekonstruálni, hanem egy rá jellemző válogatást nyújt. Ebben is van segítsége, munkatársa is jeles politikai filozófus és történész, Ofir Haivry. Nem csak a gondolkodástörténet terén dolgoznak együtt: míg Hazony a Herzl intézet elnöke, Haivry az alelnöke annak. Őrá támaszkodik tehát Hazony a brit eszmetörténeti részben – s Haivry hatásának tekinthető, hogy John Selden olyan kiemelkedő szerepet kap e narratívában. Nem megalapozatlan Selden jelentősége mellett érvelni, hisz az angol történeti jogtudomány nagyjai között is sajátos szerepet töltött be. A cambridge-i eszmetörténészek már felismerték jelentőségét, Richard Tuck Seldenről szóló tanulmánya magyarul is olvasható. Ám a szokott értelmezésekhez képest, amelyek Grotiushoz hasonlítják, és a történeti jog fejlődésének teoretikusaként mutatják be, Hazony történetében Selden „a legnagyobb konzervatív”. Ez a meghatározás kicsit bombasztikusnak tűnik, nem csak azért, mert a modern konzervativizmusnak a jelentéstartományát és időbeli kiterjedését egy kicsit túlságosan is kitágítja, hanem azért is, mert Selden egy nagyon szelektív listán tűnik fel e könyvben. Rajta kívül Fortesque, Hooker és Burke kap önálló fejezetet, s Selden szerepe még Burke-ét is beárnyékolja. Hazony hajlik a bátor, időnként radikális retorikára, s retorikájához nem mindig társul az érvelés megalapozása.

Ugyancsak újszerű az amerikai alapító atyák ideológiájával és világképével kapcsolatos metanarratívája is. Úgy látja, hogy a föderalisták valójában nemzeti konzervatívok voltak. Fontos számára – s valljuk be, történeti érvekkel is alátámasztható –, hogy az alapító atyák valójában a brit alkotmányos hagyományokkal való folytonosságra törekedtek. További fontos, s mások által nyilván vitatott megállapítása, hogy az amerikai alapító atyák egyáltalán nem gondolkodtak az állam és az egyház elválasztásában.

A történeti alapozás után Hazony rövid és tömör összefoglalását kívánja adni az anglo-amerikai konzervativizmus legfontosabb tételeinek. Nem biztos, hogy mindenkit meg tud nyerni egy ilyen hatpontos kivonat, amelynek kockázatosságával Hazony is tisztában van, hiszen a liberálisok négy pontja alapján alkotja meg őket. Mégis idézzük fel e pontokat, rövidítve persze eredeti megfogalmazásukon (100–101):

  1. Az emberek családba, törzsbe és nemzetbe születnek, s ezekhez a közöségekhez kölcsönös lojalitás fűzi őket.
  2. E közösségek tagjai egymással versenyeznek, amíg fenyegetés nem éri a közösséget.
  3. E közösségek mindegyike hierarchikusan strukturált.
  4. E közösségek áthagyományozott nyelvet, vallást, jogot, gazdasági cselekvést és kormányformákat teremtenek.
  5. A politikai kötelezettség alapja a tagság e közösségek életében.
  6. A fenti premisszák tapasztalatból származnak, és újabb tapasztalatok által finomíthatók vagy változtathatók.

E pontok jól mutatják, hogy mennyiben lépett túl szerzőnk a neki tulajdonított nemzeti elven. Ebben az értékkatalógusban és politikai közösségtipológiában a nemzet egy a politikailag releváns közösségek közül. Felvethető, hogy e közösségek mindegyike vérségi alapon definiálható, de Hazony arra jól vigyáz, hogy hangsúlyozza, hogy a szervezőelv nem etnikai, hanem kulturális (4. pont) és tagság-függő (5. pont). Más szóval nyilvánvalóan nem csak beleszülethetünk e közösségekbe – tudjuk, még a családba is lehet kívülről bekerülni. Másfelől az a politikai tudáselmélet és erénykatalógus, amit a szerző ez után kifejt a III. fejezetben, kifejezetten konzervatív és nem nacionalista. A tárgyalt értékek és erények a racionalizmus, az empirizmus, a kölcsönös lojalitás, a tisztelet, a hierarchia, a kohézió, a hagyományos intézmények, a politikai kötelezettség, a szabadság és korlátozottság, a hagyomány és az igazság.

Feltűnő lehet, hogy ebben az érték- és erénykatalógusban nem jelenik meg a természetjog fogalma. E fogalmat Hazony a katolikus gondolkodástörténethez kapcsolja. A bevezetőben világossá teszi, hogy ő maga nem híve a tomista alapú racionalista természetjognak. Hozzáfűzi, hogy ennek kifejtése messzire vitt volna, ezért ettől itt elállt.

E témával kapcsolatban érdemes egy pillanatra kitérnünk Hazonynak az amerikai gondolkodástörténet egyik meghatározó alakjához fűződő viszonyára. A Hazony–Strauss viszony nem csak azért érdekes, mert míg Hazony a konzervativizmus újrafelfedezéséről ír, Strauss maga a neokonzervativizmus atyjának számított az Egyesült Államokban. Azért is érdekes ez a viszony, mert Strauss is sokat merít a zsidó gondolkodási hagyományból, s mert számára viszont kulcskérdés és védendő érték volt a hagyományos természetjog. Nos, Hazony egyáltalán nem óvatoskodik, amikor Straussról ír. Álláspontja vele kapcsolatban az, hogy nem tekinthető konzervatívnak, mivel kifejezetten támadja a burkeiánus (és Kirk-féle) konzervatívokat, mint akik a historizmus révén bizonyos értelemben a náci gondolkodásmód előkészítői lettek. Hazony szerint e támadás jellegzetes liberális kritikája a konzervativizmusnak, s megalapozatlanul tulajdonít relativizmust a konzervatívoknak.

A nacionalizmus témája hangsúlyosan egy helyen tér vissza e fejezetben. A nemzeti közösség szintjén Hazony szerint igenis szükség van a kormány aktív támogatására. E közösségben ugyanis sokféle érdek feszül egymásnak, s ezek végső soron akadályait képezhetik a kormányozhatóságnak. Ezért a kormányzat feladata a hagyományok megőrzésén keresztül a fenti érték- és erénykatalógus fennmaradásának biztosítása, s ehhez a mindenkori kormányzatnak a nemzeti érdek védelmét kell biztosítania.

További érdekessége Hazony elméletének az, hogy milyen nagy jelentőséget biztosít a politikai életben a vallásnak. Külön fejezetet szán az „Isten, Szentírás, család és gyülekezet” témájának, kijelentve, hogy épp a konzervativizmus szoros kapcsolata a vallásos hittel a garanciája annak, hogy a konzervativizmus értékkatalógusa nehogy megromoljon, hogy a relativizmus fenyegetése nehogy megjelenjen. Ami Straussnál a természetjog feladata, annak hagyományos és nem modern értelmében, az Hazonynál a vallás szerepe: az egyetemes értékek érvényesülésének biztosítása. Ezért mondja ki: „nincs olyan, a konzervatív hagyományhoz tartozó politikai elmélet, amely működhetne a Szentírás Istene nélkül.” (205) Ez az állítás persze szintén nagyon erős tétel – elég csak arra utalni, hogy Anthony Quinton magyarul is olvasható klasszikus összefoglalása szerint az angolszász konzervativizmusnak is van egy hívő és egy szekuláris változata. Ám Hazony gondolatmenete logikusan készíti elő a tételt, ráadásul nézőpontja, amely a zsidó hagyományokra és Izrael állam tapasztalatainak konzervatív értelmezésére épít, indokolja is azt. Hazony szempontjából egyáltalán nem probléma, ha egy-egy állítása vitát generál, hiszen ez is felhívja a könyv jelentőségére a figyelmet. Más kérdés, hogy az elmélet alkalmazhatóságának jót tesz-e, hogy több ilyen erős tételt tartalmaz, ami politikailag nehezen védhetővé teszi azt.

Nincs mód részletesen foglalkozni a harmadik résszel, amely a kortárs (elsősorban amerikai) konzervativizmus kérdéseivel, valamint a liberalizmushoz és a marxizmushoz fűződő viszonyával foglalkozik. Elég annyit kimondanunk, miben áll Hazony teoretikus vitája a Reagan–korszak konzervatív-liberális konszenzusával: szerinte ez a taktikai szövetség végeredményben a liberalizmus hegemón szerepének kialakulásához vezetett, ahogy azt Fukuyama nevezetes tétele kimondta. Ám lehetséges Hazonytól eltérően amellett is érvelni konzervatív nézőpontból, hogy a klasszikus liberálisok természetes szövetségesek lehetnek továbbra is a wokizmus és az „eltörlés kultúrája” elleni küzdelemben.

A könyv legerősebb része az utolsó rész, amelynek címe röviden: „Személyes”. Itt is erős állítást fogalmaz meg a szerző, de ez most nagyon is meggyőző. Azt állítja, hogy a konzervatív történet és elmélet csak akkor érdekes, csak az hitelesítheti azt, ha a konzervatív gondolkodó nemcsak az elmélet szintjén tud alternatívát kidolgozni, hanem azt személyes életvezetésével is hitelesíti. Azért erős ez az állítás, mert a modern tudomány és filozófia úgy tekinti a gondolkodást, mint ami jól megkülönböztethető az egyén életétől. A politika világa azonban e tekintetben más. A politika a gyakorlat világa. A politikai filozófusnak ezért a gyakorlati bölcsességre is szüksége van, s ez épp az okos életgyakorlat következménye lehet, más forrásból nehezen szerezhető meg. Ezért joggal állítja Hazony, hogy nincs konzervatív megújulás a hétköznapi életvezetés konzervatív reformja nélkül. Amire ő maga ad példát, az utolsó fejezet életrajzi részleteiben.

Összességében elmondható: Hazony könyve erőteljes és rendszeres védelme a konzervatív eszmerendszernek. Nem a kérdés végleges lezárása, de ezt nem is tekinti céljának. Épp ellenkezőleg, a szerző célja az, hogy érdemi diskurzus indulhasson meg a konzervativizmusról, annak történeti és filozófiai vonatkozásairól éppúgy, mint a kortárs politikai és személyes életben betöltött szerepéről. Ez pedig mindenképpen üdvözlendő célkitűzés egy olyan korszakban, amelyben a téma láthatólag kiszorult a meghatározó akadémiai tématárból, lényegében anatéma lett.

Témakörök: konzervativizmus, nemzeti konzervativizmus, recenzió, Yoram Hazony
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT