Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Picture of Hörcher Ferenc
Hörcher Ferenc
kutatóprofesszor, intézetigazgató, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2022.07.11.
  • 2022.07.11.

Az modern áfium ellen való orvosság

RECENZIÓ – Rémi Brague legújabb könyvében arra vállalkozik, hogy a modernitás gondolkodásmódját a középkori szemlélettel vesse össze.

A könyv szerzője, Rémi Brague egyike a kortárs francia szellemi élet legfényesebb csillagainak. A filozófus–filológus a Sorbonne-on tanított arab és középkori keresztény filozófiát húsz éven át, majd Münchenbe került, ahol a Ludwig Maximilian Egyetemen a Romano Guardini professzori széket töltötte be nyugdíjba vonulásáig. Az Institut de France (azon belül a Morális és Politikai Tudományok Akadémiája) tagja. Vendégtanárként tanított az Egyesült Államokban, Spanyolországban és Olaszországban is, de Magyarországon is megfordult már. Kitüntetései között ott van a Francia Akadémia nagydíja, a Josef Pieper-díj és a Ratzinger-díj is.

Rémi Brague: Curing Mad Truths. Medieval Wisdom for the Modern Age, Indiana: University of Notre Dame Press, 2019.; paperback edition: 2022.

Saját gondolkodása az antik filozófiai örökségre és a zsidó-keresztény vallásos kultúrára épült, de szorgalmasan tanulmányozta az iszlám tanítását is. Magyarul is megjelent Európa. A római modell című könyvében (francia eredetiben: Europe, la voie romaine, 1992) azt mutatta be, hogyan rétegződnek egymásra a kultúrák a nyugati gondolkodás- és kultúrtörténetben. Brague professzor azonban járatos a modern és kortárs filozófiában is. Nem beszélve arról, hogy az irodalom is fontos számára, mint a filozófia és a teológia édestestvére.

A vékony kis könyvben, amelyet eleve angolul írt a szerző, nem kevesebbre vállalkozik, mint a modernitás gondolkodásmódjának a középkori szemlélettel való összevetésére. Bátor témaválasztás, olyan, amilyenre az érett filozófusok vállalkoznak – akik már tudják, hogy nem pazarolhatják idejüket és tékozolhatják tehetségüket a mellékes részletekre. A könyv alapját 2009 és 2016 között elhangzott előadásai adják – ennek megfelelően egybeszerkesztésük nem kevés leleményt igényelt, még akkor is, ha a könyv ötlete már az első előadás idején is megvolt a szerző fejében. De mi is ez az ötlet? Nos, a régiek bölcsessége mellett kiálló filozófus arról szeretne bennünket meggyőzni, hogy a modernitás „projektje” zsákutca, és hogy vissza kellene térnünk a középkor bölcsességéhez (5).

De miben is áll a modernitás tévedése, és miért lenne szükséges a középkor bölcsessége, s főként miként lehetne ennek visszahozatalát napirendre tűzni? Brague szerint a modernitás már akkor eltévedt, amikor valamiféle projektként koncipiálta az ember célját. A projekt ugyanis valamifajta önteremtésről szól, ami nyilvánvalóan lehetetlenség. Ez a projektszemlélet azzal a korábbi mintával állítható szembe, amelyben az ember valamifajta feladat részese. A következő pontokkal jellemzi a filozófus e feladatmodellt: 1. valami olyan eredete van a feladatnak, amelyet nem feltétlenül ismerek, s amely nem tőlem függ; 2. magamban tisztáznom kell, hogy elegendő vagyok-e a feladat végrehajtására; 3. e végrehajtás sikeréért aztán egyedül én vagyok felelős. Ez a feladatalapú leírás Brague szerint helyesebben vázolja az ember saját életéről adható képet, mint a projektalapú, amely szerint 1. a múlt feledhető; 2. az ember a jelenben képes magát meghatározni; 3. a jövő pedig újabb és újabb eredményeket ígér (14). Összességében, az ember megszabadulhat mindattól, aminek korábban kiszolgáltatott volt (a természettől) és ami fölötte állt (Istentől) (12).

Ez a modernista tanítás a kísérletezésre épülő tudományt és az ateizmust továbbfejlesztve nem az értelem egyeduralmát hozta, ahogy a felvilágosodás tervezte, hanem épp az értelem önfelszámolását eredményezte. Brague diagnózisa szerint az európai gondolkodás kudarca valamikor a 19. század negyvenes éveiben vált láthatóvá. Ekkor történt ugyanis, hogy a társadalmi nyilvánosság feladta azt a hipotézist, hogy létezne egy külsődleges, transzcendens vonatkoztatási pont. Ezzel együtt ugyanis arról is lemondott, hogy az emberi élet továbbvitele és megőrzése valamilyen értelemben elsődleges lenne. Vagyis a kultúra önmaga ellen fordult. Mára az emberiség a technikai fejlődés révén alkalmassá vált a saját megsemmisítésére. És itt nem csak az atomháború rémére kell gondolnunk, emlékeztet bennünket a filozófus, hanem a környezetpusztításra, amely egy adott ponton élhetetlenné teheti a Földet az ember számára. De még veszedelmesebb az a tény, hogy a fogamzásgátlás révén egyetlen generáció képessé válhat megakasztani az emberiség történetét, és ezzel az ember földi életét is. Ezzel szemben viszont, ha a világ teremtését egy jó szándékú Istennek tulajdonítjuk, akkor jó okunk lesz biztosítani az élet fennmaradását (45). Ehhez a francia filozófus szerint arra van szükség, hogy Platón álláspontját rehabilitáljuk a jóval kapcsolatban. Nemcsak az emberi létet kell ugyanis jónak tételeznünk, hanem a teremtést is. A jóként meghatározott teremtés elvezet a következő két lépéshez is: egyrészt, hogy Brague újraértelmezhesse a természet fogalmát is, amelyet a Biblia teremtéstörténetéhez köt. Másrészt pedig a szabadságot is a teremtés kontextusában értelmezheti. A teremtésbe vetett hit vezetheti rá az embert, hogy mit jelent az a kifejezés, hogy szabadok vagyunk a jóra (64), illetve, hogy a szabadság képessé tesz minket arra, hogy a jó felé törekedjünk. Az ember olyan lényeg, amely képes (szabad elhatározásából) önmaga meghaladására, ha meglátja a teremtett világ jóságát (68–70).

Brague tehát a liberálisok szabadságképe helyett, amely Locke és Kant nyomán a szabadságban az egyéni autonómiát tartotta a legfontosabbnak, egy olyan szabadságképet nyújt, a középkori keresztény gondolkodásra alapozva, amely képessé teheti az egyént arra, hogy saját esendőségét is meghaladja. Mindezt a szabadságnak a metafizikai elköteleződés formáját öltő változata teszi lehetővé.

Ha minderről meggyőzte olvasóját, az már nem meglepő, hogy a magát katolikus filozófusnak valló Brague kiáll a család mellett, és a túlságosan homályosnak tartott kategória, az értékek helyett erényekről, s hiányukban parancsolatokról beszél. Viszont az megint érdekes, hogy Brague kiáll a kultúra középkori fogalma mellett, amelyet a munkával és imádsággal élt szerzetesi élet melléktermékeként azonosít. De nincs ebben sem semmi meglepő. Hiszen a filozófus Benedek pápára hivatkozik, aki egy Párizsban tartott, s a szerző által is hallott előadásában mutatta ki a középkori szerzetesi tevékenység és a modern kultúra között fennálló folytonosságot. Szerinte az antik irodalmat átörökítő szerzetesek jól látták, hogy a jól sikerült (például antik görög) irodalmi műalkotás akkor is az isteni teremtés dicsérete lesz, ha egyébként témája szerint független is a vallási tanítástól.

A kötet utolsó fejezetében (eredetileg előadásában) aztán Brague a civilizáció és a barbárság fogalmi ellentétéhez tér vissza. Huizingát idézi, aki egy 1935-ös szövegében a barbarizációt olyan folyamatként írta le, amely egy értékes intellektuális (geestelijk) állapotból egy értéktelenebb állapot felé vezet (102). A barbárság etimológiája szerint annyit tesz: a beszédre való képtelenség, vagyis a kommunikáció elutasítása. Ezzel szemben a civilizáció nem más, mint egyfajta conversatio civilis (103). Brague itt olyan szerzőkre utal, mint Marc Fumaroli és Roger Scruton, akik mindketten a beszélgetés elméleti megalapozottságú hívei voltak. A polgári (civilizált) beszélgetés (conversatio civilis) Brague szerint már Szent Tamásnál is előkerül. Ám a kifinomultságnak is megvan a maga veszélye – aki igazán civilizált, azt is tudja, hogy a barbárok nem csak kívülről fenyegetik kultúránkat, hanem saját bensőnkből is, másképpen: a barbár én vagyok. Továbbá: a beszédre való hajlandóság megtagadása egyben a folyamatosság megtagadása is, ahogy erre már Edmund Burke is rámutatott. Ugyanez a gondolat jelenik meg a kevéssé ismert francia írónál, Charles Dupont-White-nál is, akit Ortega idéz: „La continuité est un droit de l’homme” (108). Ha a beszélgetés megszakítása a betegség, „akkor épp ennek a ténynek a felismerése lehet a gyógyítás eszköze”. A civil(izált) beszélgetés a modern barbárság áfiumának a középkortól örökölt orvossága.

A múlttal tehát folyamatos beszélgetést kell folytatnunk, ha civilizáltak akarunk maradni. És ez nem pusztán a történetírás tudományát jelenti a bölcselő számára. Hanem – az orosz költőt, Mandelstamot idézve – a múlt értékeinek igenlését és igazolását is (110). Ehhez viszont arra van szükség, hogy a modernizmus szcientista barbarizmusa helyett arra a bibliai tudásra támaszkodjunk, amely segít nekünk megérteni a madarak nyelvét, vagyis a természetet mint a teremtés művét. Ehhez pedig olyanfajta alázatra van szükség, amilyet az a konzervatív ember mutat, aki tudja, milyen súlyt helyez az ember vállára a szabadság (114). A törékeny, esendő és önmagát ilyenként ismerő ember épp a teremtéssel folytatott beszélgetés révén ébredhet rá saját felelősségére az emberi lét megőrzése terén.

Rémi Brague: Curing Mad Truths. Medieval Wisdom for the Modern Age, Indiana: University of Notre Dame Press, 2019.; paperback edition: 2022.

Témakörök: filozófia, középkor, modernitás, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT