Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Kovács Eszter
Kovács Eszter
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2021.06.14.
  • 2021.06.14.

Korai és kortárs feministák: női filozófusok a 18. században

RECENZIÓ – Mennyire folytonosak a nők társadalmi és intellektuális helyzetének kérdésében a kora újkor, a felvilágosodás kora tendenciái és a gyakran az utóbbiból levezetett mai eszmei áramlatok?

Az Oxford University Press által kiadott sorozat első kötete után – amely 17. századi női filozófusok válogatott levelezését adta közre – 2020-ban megjelent és az Oxford Scholarship Online révén elektronikusan is elérhető a sorozat második kötete, amely három 18. századi női filozófus válogatott leveleit közli. Mint ahogy Jacqueline Broad, a szövegek sajtó alá rendezője hangsúlyozza, a három szerző – Mary Astell (1666–1731), Elizabeth Thomas (1675–1731) és Catharine Trotter Cockburn (1679–1749) – filozófiai levelezéséről van szó, tehát nem teljes levelezésükről, s főképp nem magánleveleikről. A kötetbe válogatott levelek így filozófia- és eszmetörténeti korpuszt alkotnak, és a transzdiszciplináris kutatások (feminist history of philosophy, intellectual history of women) számára tesznek hozzáférhetővé forrásszövegeket.

Azonban, ha valaki radikális feminista tartalmat keres, legalábbis a szó mai értelmében, meglepi majd a kötet tartalma, hiszen gyakrabban van benne szó Isten szeretetéről, mint a nők jogairól. Jacqueline Broad szerint az 1690-es évektől kezdve a nők filozófiai és társadalmi szerepvállalása erősödik, bár a témák továbbra is erősen kegyességi és etikai jellegűek, hiszen – mint ahogy az első kötet bemutatása során is hangsúlyoztuk – a női gondolkodók ezen a vonalon kérhetnek és kapnak először szót.

Erősödik azonban e levelezésekben két téma, amelyek a társadalomfilozófia kutatói számára is érdekesek: a nők gondolatai az egyszerűbb kegyességi írások felől a komolyabb vallásfilozófia irányába mozdulnak. Leveleik továbbá nem csupán a nők erősebb filozófiai érdeklődését igazolják, hanem azt is, hogy a filozófiai témák a szűkebb, magas iskolázottságú és politikai befolyással bíró férfi elittől immár szélesebb rétegekhez jutnak el, többféle, nem szűk értelemben vett filozófiai műfaj révén.

A három női gondolkodó férfi levelezőtársai között a legtöbb egyházi személy, de köztük találjuk John Locke-ot is. Broad azonban egy teljesen új jelenségre is rámutat: immár nem csak férfiak mentorálhatnak női gondolkodókat (mint Descartes – Erzsébet hercegnő, Henry More – Anne Conway párosa esetén), hanem a női gondolkodók is felkarolhatják fiatalabb társaikat. A legjobb példa erre Cockburn és unkahúga, Ann Arbuthnot filozófiai levelezése. A kötet a filozófia- és eszmetörténet elfeledett szövegeit, jelenségeit ássa elő és jelenteti meg (Cockburn és Arbuthnot esetén például huszonkét fennmaradt leveléből korábban csak kettő jelent meg). A szövegkiadást megelőző kutatások azt a folyamatot tárják fel, amelynek révén a nők társadalmi, közéleti szerepvállalása a későbbiekben lehetségessé, sőt természetessé vált.

Jacqueline Broad bevezetője kitér egy ismert szakmai vitára, amely az 1990-es évektől kezdve, és főleg 2000 után kapott teret. Miért maradtak ki sokáig egyes szerzők, köztük több női szerző, a filozófiatörténeti kánonból, a 19. század hogyan felejti el vagy – még rosszabb – hogyan felejteti el őket? A kérdésre gyakran a 19. századi erősen patriarchális, társadalmilag visszarendeződő viszonyaiban keresik a választ, Broad azonban egy másik szempontra hívja fel a figyelmünket. A magyarázat több más szempont mellett a vallás és filozófia különválásában is keresendő, hiszen éppen a kegyességi gondolatokat tartalmazó női írások nem minősülhettek sokáig filozófiának. Broad felhívja továbbá a figyelmünket arra, hogy míg a korszakban a radikális férfi szabadgondolkodók írásaiban már megfogalmazódik a morál és a vallás szétválasztása, illetve a hit nélküli erkölcs lehetősége, ilyen lépéssel a női gondolkodóknál nem találkozunk. (Hozzá kell tennünk, hogy ez a megállapítás francia nyelvterületen nem igaz, hiszen Émilie Du Châtelet névtelen, kéziratban maradt bibliakritikai írásában elmozdul a radikális szabadgondolkodás felé).

Számunkra a kötetből a protofeministaként és politikai gondolkodóként egyaránt ismert Astell levelezése a legérdekesebb. Leveleiben megtaláljuk mindazt, amit nyomtatásban megjelentetett munkáiban is hangsúlyoz: bár nem buzdít a fennálló rend ellen, a szokás, a társadalmi berendezkedés visszásságaira mutat rá. Olvashatjuk a kötetben Astell és John Norris levelezésének legfontosabb szövegeit, valamint Astell 1705-ös vitáját George Hickes-szel az anglikán egyházról, továbbá egy ismeretlen női levelezőtársnak adott tanácsait.

A mély, átélt hitről tanúskodó levelek egy olyan vonalat is rejtenek, amelyet Astell etikai, politikai írásaiból ismerünk: a tökéletesnek ítélt isteni racionalitás és a véges, ám minden lénynek (nőnek, férfinak, alsóbb és magasabb rendűnek) egyaránt adott teremtményi racionalitás viszonyából az következik, hogy csakis az isteni hatalom lehet teljes, minden teremtményi hatalom véges, felülírható vagy megkérdőjelezhető, akár a társadalmi szerződés is, ha nem racionális feltételeken alapul. Ekképp a kegyességi megközelítés napjainkig elkendőzi, hogy Astell mennyire radikálisnak tartható egyes gondolataiban, akár abban is, hogy a nőket önálló véleményalkotásra biztatja, ami – Broad véleménye szerint – egyfajta, a társadalmi és hatalmi viszonyokra alkalmazott karteziánus módszer.

A kötet két értelemben is hasznos kutatási anyaggal szolgál. Egyrészt joggal tart számot a kora újkori filozófia történetét kutatók érdeklődésére. Másrészt feltehetjük a kérdést, hogy a kötetben szereplő női gondolkodók és intellektuális köreik mennyire előlegezik meg a nők ügyét képviselő későbbi irányzatokat, vagy – másképp fogalmazva – mennyiben ezeket az irányzatokat előlegezik meg? Mennyire folytonosak tehát e kérdésben a kora újkor, a felvilágosodás kora tendenciái és a gyakran az utóbbiból levezetett mai eszmei áramlatok?

A kép forrása: haugenbok.no

Jacqueline Broad (kiad.), Women Philosophers of Eighteenth-Century England: Selected Correspondence, Oxford, Oxford Unversity Press, 2020.

Témakörök: filozófia, kánon, női filozófusok, recenzió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT