Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Miszlivetz Áron
Miszlivetz Áron
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.11.17.
  • 2023.11.17.

Új lendület a Nyugat-Balkán tagjelöltjei számára

A 2023-as bővítési csomag

Az Európai Bizottság 2023. november 8-án fogadta el a legújabb bővítési csomagot, amely újabb pozitív üzenetet küldhet a nyugat-balkáni tagjelölt országok felé.

Várhelyi Olivér bővítési biztos megerősítette, hogy Bosznia-Hercegovina jelentősen igazodott az EU külpolitikai stratégiájához, elfogadta a pénzmosás elleni jogszabályt, valamint a terrorizmus és migráció elleni fellépés tekintetében is intézményi reformokat, azaz előrehaladást ért el. A Bizottság ezért javasolja a csatlakozási tárgyalások megkezdését az országgal – Grúzia és Ukrajna mellett.

Észak-Macedónia komoly előrelépést könyvelhet el, mivel már teljes mértékben igazodott az uniós Közös Kül- és Biztonságpolitikához, alkotmánymódosítást kezdeményezett – amely elismerné a bolgárokat mint államalapító nemzetséget –, jobban bevonva a nemzeti kisebbségeket a döntéshozatalba, nagyfokú elköteleződést mutatva a mihamarabbi EU-tagság megszerzéséhez. Ez példaként szolgálhat más EU-aspiráns országok felé, ahol a kisebbségek jogállása, nyelvi, politikai és kulturális jogainak gyakorlása komoly akadályokba ütközik.

Albánia – a Bizottság előrehaladási jelentése szerint – minden területen – bár kevesebb intenzitással, de – de előrehaladást ért el, többek között a szervezett bűnözés elleni fellépés, korrupció elleni küzdelem, igazságszolgáltatás hatékonysága, szólásszabadság erősítése, valamint az emberkereskedelem és migráció elleni fellépés tekintetében. A Bizottság célja, hogy év végéig megkezdődjenek a csatlakozási tárgyalások az 1. „alapkérdések” témakörben.

Szerbia kapcsán is előrelépésről beszélhetünk, hiszen a jogállamisági területen megkezdte az igazságszolgáltatás megerősítését végrehajtó alkotmánymódosítást és új médiajogszabályokat fogadott el. Az ország geopolitikailag egyensúlyozni próbál, hiszen míg elfogadta az EU orosz agresszióját elítélő nyilatkozatát az ENSZ 78. Közgyűlésén, addig nem szavazta meg a korlátozó intézkedések megtételét Oroszországgal szemben. Az előrehaladás tekintetében a legfontosabb megoldatlan probléma a Belgrád–Pristina párbeszéd fenntartása és a Koszovóval való kapcsolatok normalizálása. A jelentés szerint összességében Szerbia továbbra is részt vesz a Koszovóval fenntartott kapcsolatok normalizálásáról szóló, EU által támogatott párbeszédben, de komolyabb elkötelezettséget kell tanúsítania a Koszovóval fenntartott kapcsolatok normalizálása érdekében. Természetesen Koszovónak is hasonló erőfeszítéseket kell tennie, hogy az EU teljeskörű tagjává váljon. Ezek ellenére mindegyik országban tapasztalható volt kisebb vagy nagyobb előrelépés.

A bővítésnek a legnagyobb lendületet az országok konkrét tagsága adhatja meg, e tagok a 2030-as céldátumig a legnagyobb eséllyel a Nyugat-Balkánról kerülhetnek ki, összhangban a 2024-es magyar elnökségi és külügyi prioritásokkal.

Kép: europeanwesternbalkans.com

Témakörök: Balkán, bővítés, Európai Unió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT