Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.10.16.
  • 2023.10.16.

Segítheti a karbonvám a zöld átállást?

Élet a CBAM hatályba lépése után

Az importtermékek karbonintenzitását ellensúlyozó uniós mechanizmust (CBAM) október 1-jén vezették be: egyelőre kizárólag jelentéstéli kötelezettséggel jár, 2026-tól viszont vámokkal sújtják a nagy kibocsátású importtermékeket.

Az EU az importtermékek karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusa (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM) a francia soros elnökség egyik kiemelt témája volt mint a Fit for 55 csomag egyik pillérét jelentő intézkedés. A rendeletről a Tanács még 2022 márciusában állapodott meg, végleges változatáról idén áprilisban döntöttek. A CBAM értelmében 2026-tól fokozatosan a világon elsőként vetnek ki adót a nagy széndioxid-kibocsátású termékek (vas és acél, cement, alumínium, műtrágya, villamosenergia-termékek, hidrogén, valamint közvetett kibocsátással járó importáruk, például feldolgozott termékek) behozatalára. A következő bő két év egy átmeneti időszak lesz, amely alatt a vállalatok EU-ba irányuló exportjára vonatkozó kibocsátási adatait negyedévente kell jelenteni, hasonlóan az EU kibocsátáskereskedelmi rendszere (ETS) jelentéstételi kötelezettségéhez. 

A mechanizmus bevezetése az ETS keretében ingyenesen kiosztott kibocsátási egységek fokozatos megszüntetésével párhuzamosan zajlik majd; mindkét intézkedés a nem uniós vállalatok szigorú uniós éghajlat-politikai előírásoknak való megfelelését fogja szolgálni. A CBAM teljes körű bevezetése után az EU-ba importált, megjelölt karbonintenzív ipari árucikkeket az előállításuk során felhasznált üvegházhatású gázok kibocsátásával arányosan adóztatja meg. 

A gyakorlatban az alábbiak szerint fog működni a rendszer:

  1. Az importőrök regisztrálnak, megkezdődik az adatszolgáltatás
  2. A várható kibocsátások fedezésére uniós tanúsítványokat vásárolnak (összhangban az ETS áraival)
  3. A szereplők minden évre meghatározzák az importáruk mennyiségét és az ezekből fakadó kibocsátást
  4. Az importőr átadja a tanúsítványokat VAGY az importőr igazolja, hogy a származási országban már befizette a széndioxid-kibocsátási díjat, amely összeget levonják az adott tanúsítványnál

A CBAM úgy szolgálja az európai ipar versenyképességének megőrzését, hogy elősegíti a kibocsátáscsökkentési célok elérésének védelmét (pl. a határokon kívülről érkező olcsóbb importáruk kiszorításával). Kísérletet tesz arra, hogy az EU piaci méretét kihasználva ösztönözze az ipar globális szereplőit kibocsátásuk csökkentésre. Volumenét tekintve a legnagyobb valószínűséggel a nagy ipari exportorientált gazdaságokat, például Kínát és Törökországot, de az afrikai és közel-keleti, nyersanyagokban gazdag országokat is jelentősen érinteni fogja a karbonvám kivetése. Nemzetközi viszonylatban sok kritika érte ezt az iparpolitikai, de bizonyos szempontból tekintve klímapolitikai intézkedést, miszerint protekcionista intézkedésként az európai ipar fellendítésére irányul (a megdrágult importáruk helyett a hazait fogják előnyben részesíteni), különösen azért, mert Európa versenyképessége romlott a magasabb energiaárak miatt.

Bár a CBAM-et az amerikai Inflációcsökkentési Törvényt (Inflation Reduction Act – IRA) megelőzően dolgozták ki, sok kritikus hasonló típusú iparpolitikának tekinti, amelynek célja a hazai ipar előnyben részesítése a széndioxid-mentesítés nevében. Ugyanakkor pozitívumként lehet megnevezni, hogy a CBAM elindulása elejét veszi az európai telephellyel rendelkező vállalatok harmadik országba történő áthelyezésének. Ez a tendencia már régóta látható az európai piacokon: a szigorú uniós szabályozások miatt számos termelési egységet a kontinens határain kívülre menekítenek az európai vállalatok. Utóbbi azért is kiemelten fontos, mert az IRA számottevő forrást allokál a kibocsátáscsökkentés, az éghajlatvédelem és a megújuló energiaforrások támogatására vonatkozó beruházások ösztönzésére, ami az európai ipari szereplők „elcsábítását” is elindíthatja.

Az Európai Unióban hatályba lépett CBAM-hoz hasonló intézkedések bevezetését nemzeti szinten is fontolgatják államok, köztük Kanada, Nagy-Britannia, Németország – utóbbi egy ilyen unió létrehozását is pedzegeti. Mindemellett az Egyesült Államokban is felmerült, hogy a jelenlegi kibocsátásra vonatkozó korlátozó jogforrásokkal szemben egy nemzeti szintű szén-dioxid adóval orientálnák a vállalatokat a környezeti szempontok figyelembevételére.

Mindenesetre a hatályba lépő CBAM-ot most kiemelt figyelem övezi. Az Európai Bizottság az Európai Unió végrehajtó intézményeként folyamatosan felülvizsgálja a mechanizmust, működésében technikai változtatásokat eszközölhet, amennyiben arra „előre nem látható, kivételes és nem provokált” események vannak hatással.

A vállalatoknak 2026 elejéig van idejük a behozatali vámok megállapítására, a bő kétéves időintervallumban valószínűsíthető, hogy a mechanizmus által érintett termékcsoportok száma is bővülni fog. Habár a CBAM várhatóan még számos technikai változáson fog átesni, az intézkedés globális szinten világíthat rá, hogy a szupranacionális szabályozói környezet átalakítása, a szén-dioxidon alapuló árképzés képes-e új szintre emelni a klímaváltozás elleni küzdelmet és a zöld átállás előmozdítását.

Kép: Carbon Credits

Témakörök: Európai Unió, karbonlábnyom, vám, zöld átállás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT