Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.06.15.
  • 2023.06.15.

Akkor most hogyan is állunk?

Június elején az Európai Bizottság tizenegyedik alkalommal is nyilvánosságra hozta az igazságügyi eredménytábla című kiadványát, amely a tagállamok igazságszolgáltatási rendszereit hasonlítja össze többnyire egzakt adatok alapján. Az adatok alapján nyert kép természetesen nem mutatja problémamentesnek az európai igazságszolgáltatási rendszereket. Ugyanakkor a problémák nem olyan mértékben, és főleg nem ott jelentkeznek, ahol azt a politikai kommunikáció sejteti.

A 2013 óta évente megjelenő igazságügyi eredménytábla az Európai Bizottság válasza volt a magyar, máltai és román, később pedig a horvát és lengyel igazságszolgáltatási reformokkal kapcsolatos vitákra. Az akkoriban kirobbanó konfliktusokban az egymással szemben álló felek inkább politikai, mintsem szakmai alapon kritizálták az átalakításokat, így a vitákban ekkor még inkább csak tétován részt vevő Bizottság szükségét érezte, hogy álláspontjait szilárdabb alapokra helyezze.

Az idei eredménytábla kibővült tematikával próbálja feltérképezni azokat a kihívásokat, amelyek az európai igazságszolgáltatási rendszereket vetik próba alá. Legfontosabb kérdésnek megmaradt az igazságszolgáltatás függetlensége érzetének mérése. Ugyanakkor azonban az idei dokumentum a korábbiakhoz képest újat nyújtott abban, hogy ezúttal tizenhat új témát is a felmérés tárgyává tett a korrupció kezelésétől kezdve az igazságszolgáltatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosításával bezárólag.

A 2023-as igazságügyi eredménytábla általános megállapításai nem jelentenek különösebb újdonságot. Bár a tagállamok jelentős részében valamelyest javult az igazságszolgáltatás függetlenségének állampolgári percepciója, a kérdés továbbra is a legfontosabb probléma a polgárok és az igazságszolgáltatás szervei közötti kapcsolat vonatkozásában.

Az igazságszolgáltatás függetlensége körüli kételyek mellett a korrupciós ügyek hatékony és gyors kezelése, az igazságszolgáltatás digitalizációja és a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok számára az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés biztosítása jelenti azt a problémakört, amellyel minden tagállam igazságszolgáltatási rendszerének meg kell küzdenie.

A magyar olvasó számára persze az általános megállapításokon túl különös jelentőséggel bírnak azok a megállapítások is, amelyek a magyar igazságszolgáltatási rendszer helyét jelöli ki a tagállamok mezőnyében.  A tíz évvel ezelőtti, sokat vitatott igazságszolgáltatási reformot ugyanis éppen az tette szükségessé, hogy a magyar igazságszolgáltatási rendszer az Európai Unió legrosszabbul teljesítő rendszerei közé tartozott. Mind függetlenségét, mind pedig hatékonyságát tekintve komoly és megalapozott kritikákkal kellett szembenéznie, miközben az egyre emelkedő ügyszám nemcsak a joganyag, de a jogalkalmazói attitűd korszerűsítését is megkívánta.

Nos, az adatok alapján úgy tűnik, hogy az igazságszolgáltatási reform gyümölcsei beértek. Hatékonyság tekintetében a magyar igazságszolgáltatás mind a kereskedelmi, a közigazgatási és a polgári perekben az Európai Unió leghatékonyabbjai közé tartozik, miközben 2012-höz, az első felmérési évhez képest radikálisan csökkent az ügyterhelés is a bíróságokon.

Digitalizáció tekintetében is jól áll helyt a magyar igazságszolgáltatás rendszere európai összehasonlításban is. Mind a bűnüldözési, mind pedig a perindításhoz szükséges digitális eszközök alkalmazásában Magyarország hetedik a huszonhét tagállam közül, míg a büntető eljárás kezdeményezésének digitális lehetőségeit tekintve hazánk Észtország után az Európai Unió második legszélesebb lehetőségeit nyújtja polgárai számára.

Tény, hogy – ellentétben az egyéb mutatókkal – a függetlenség percepciója tekintetében a magyar igazságszolgáltatás az európai uniós átlag alatt teljesít. Ez alapján akár azt is mondhatnánk, hogy a jogállamisági feltételességi eljárás indokolt hazánk ellen. Csorbítja azonban ennek az érvelésnek az érvényességét, hogy ezen a területen sem találunk olyan szempontot, amelyben Magyarország ne utasítana maga mögé más tagállamokat. Így például a magyar közvéleménynél rosszabbnak tartja hazája igazságszolgáltatása függetlenségének állapotát a spanyol, a szlovák, a bolgár, a lengyel és a horvát közvélemény.

Talán megalkotóinak szándékát is gyengíti, mindenesetre igaz: a tény, hogy az igazságügyi eredménytábla adatai ellenére Magyarország ellen, és csak Magyarország ellen folyik jogállamisági feltételességi eljárás a tökéletes bizonyíték arra, hogy maga az eljárás alapvetően nem a tényszerűségen, hanem politikai véleményeken alapul. A magyar igazságszolgáltatás a legtöbb területen kifejezetten jól teljesít, de gyengébb pontjain sem jelent veszélyt a jogállamiságra.

Kép: Európai Parlament

Témakörök: Európai Unió, igazságszolgáltatás, kiadvány, korrupció
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT