Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európai Unió és az Egyesült Királyság újabb szövetsége

Nagyon szoros partnerség jön, kiemelt figyelmet kap a védelmi ipar.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.20.
Berki Nikoletta

Mindenhol jó, de legjobb otthon?

A lakhatási válság és az uniós válaszlépések.

Berki Nikoletta 2025.05.19.
Matuz János

Európa Múzeum: európai őslakosok és honfoglalók

A demográfiai átalakulás messze túlmutat egyszerű statisztikai trendeken.

Matuz János 2025.05.16.
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.06.14.
  • 2023.06.14.

Változás az uniós migrációs politikában?

A Tanács a kötelező kvóták bevezetését tartaná szükségesnek a tömeges bevándorlással megküzdő országok terheinek csökkentése érdekében. Az Európai Parlament és a Tanács közötti tárgyalások azonban még csak most kezdődnek meg.

Június elején az uniós belügyminiszterek Tanács-ülésén a politikusok megszavazták az Európai Unió migrációs és menekültpolitikáját megújító két – a menekültügyi eljárásról, valamint a menekültügy és migráció kezeléséről szóló – jogszabálytervezettel  kapcsolatos álláspontjukat, áttörést hozva ezzel a több éve húzódó tárgyalásokban.

Az új szabályozásra vonatkozó javaslatok az Európai Bizottság 2020 őszén bemutatott, új Migrációs és Menekültügyi Paktumjának részét képezik. A szakpolitika reformjának szükségessége a 2015-ben kezdődő migrációs válság nyomán kapott kiemelt hangsúlyt az európai belpolitikában. Az elmúlt mintegy három évben azonban a folyamatos egyeztetések ellenére sem sikerült megállapodásra jutniuk a tagországoknak, illetve az uniós intézményeknek arról, legyen-e, és, ha igen, milyen elvek mentén egységes migrációs politikája az Uniónak.

Konszenzus a múlt héten sem született, ám mivel ezen a területen minősített többséggel – a tagállamok 55 százaléka, amelyek egyúttal az uniós népesség 65 százalékát is magukba foglalják – hozhatnak a politikusok döntést a Tanácsban, így Magyarország és Lengyelország nemleges szavazata, továbbá több nemzet – például Málta, Bulgária, Szlovákia – tartózkodása ellenére el tudták fogadni az intézmény által képviselendő álláspontot. Ennek értelmében a Tanács a nemzetközi védelmet kérő személyekkel kapcsolatos eljárásrend egységesítését szorgalmazza: mint például a határidőket, a jogsegélyhez való jogot, illetve a külső határokon történő ellenőrzés folyamatát. Ezen túlmenően a belügyminiszterek arra is javaslatot tesznek, hogy vezessenek be egy olyan szolidaritási mechanizmust, melyben a részvétel kötelező lenne, ám a tagországok megválaszthatják, hogy bevándorlók átvételével vagy pénzügyi hozzájárulással fejezik ki szolidaritásukat a migrációs nyomásnak jobban kitett államok irányába. A Tanács évi 30 ezer fő szétosztását tartaná szükségesnek – mely szám magasabb is lehet, ha a helyzet megköveteli –, az egyes nemzetekre jutó személyek számát GDP- és népességarányosan állapítanák meg. Az az ország, amelyik nem szeretne mást befogadni, 20 ezer eurót kellene, hogy fizessen fejenként annyi ember után, amennyi a kvóta alapján rá esik.

Beszélhetünk-e kötelező kvótáról?

Jelenleg még csupán valószínűsíthető, de nem vehető biztosra, hogy kötelező kvótákat vezet be az Európai Unió. Amennyiben a tervezetből egyszer jogszabály lesz, és tartalma a Tanács által elfogadott állásponthoz képest változatlan marad, akkor igen, minden tagállamnak kötelező lesz egy előre meghatározott számú személyt befogadnia vagy fizetnie utána. A javaslat ugyanis rendelet megalkotására irányul, amely nemzet pedig nem tesz eleget majd kötelezettségének, az ellen a Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat.

Az Európai Unióban különböző jogi aktusokról lehet beszélni, egyesek az egész Unióra, mások csak az államok egy csoportjára vonatkoznak, lehetnek közvetlen vagy közvetett hatályúak. A rendelet egy olyan típusát jelenti ezen jogi aktusoknak, amely az egész EU-ra értelmezendő, kötelező érvényű és közvetlenül hatályos, vagyis az elfogadását követően nem kell a nemzeti jogrendszerbe átültetni.

Mikortól léphet életbe új szabályozás?

Ahogyan a legtöbb jogszabálytervezetről, úgy ebben az ügyben is a rendes jogalkotási eljárás keretében döntenek az EU-ban. A folyamatban az Európai Parlament (EP) és a Tanács egyenrangú félként, társjogalkotókként vannak jelen. Mindez azt jelenti, hogy mindkét félnek el kell fogadnia a végső tartalmat. A rendes jogalkotási eljárás a Bizottság javaslatával veszi kezdetét, azt követi az első olvasat. Ekkor az EP vagy elfogadja, vagy módosítja a tervezetet, majd a Parlament álláspontjáról a Tanács hoz döntést. Amennyiben egyetért vele, úgy az adott jogszabály elfogadottnak minősül, ha viszont módosítja, akkor a Tanács által már módosított javaslat visszakerül az EP-hez második olvasatra. Ha ezt követően sem jutnak megegyezésre, de a Parlament nem utasítja el a Tanács összes módosítását – ebben az esetben ugyanis eredménytelenül, de véget ér a jogalkotás –, akkor egyeztetőbizottságot hívnak össze, mely testület dönt egy közös szöveg elfogadásáról. Közös szöveg elfogadása esetén harmadik olvasatra kerül a sor, ami az utolsó szakaszát jelenti az egész eljárásnak.

A Tanácsnak még az első olvasatot, tehát az Európai Parlament állásfoglalását megelőzően, lehetősége van általános megközelítés elfogadására. Ezzel az EP számára megismerhetővé teszi a tárgyalások során képviselt nézeteit, elősegítve vele a megegyezést. A Tanács által most, június elején elfogadott dokumentum is egy ilyen általános megközelítés. Az Európai Parlament ezt követően kezd csak el egyeztetni a Bizottság javaslatáról, az EP álláspontjáról pedig utána a Tanács is kialakítja a véleményét. Az általános megközelítésnek köszönhetően megnövekszik az esélye, hogy már első olvasatban elfogadják az intézmények a jogszabályt, ennek a szakasznak ugyanakkor nincsen határideje. Noha az EP és a Tanács is elkötelezett az iránt, hogy minél hamarabb életbe lépjen a jogszabály, tényleges változásra csak később kerülhet majd sor.

Kép: Európai Unió

Témakörök: Európai Unió, migráció, szabályozás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT