Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csepeli Réka

Az uniós demokrácia megmérettetése a bővítés árnyékában

Föderalisták kontra Szuverenisták.

Csepeli Réka 2025.06.23.
Tóth Bettina

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

Ülésezett a héten az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa.

Tóth Bettina 2025.06.20.
Navracsics Tibor

Hasad vagy erősödik?: A radikális baloldal válsága

A hétvégén megalakult pártszövetség szinte kettéhasította a radikális baloldal európai parlamenti frakcióját.

Navracsics Tibor 2025.06.19.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az USA a G7-ek élén vagy a G7-ek ellen?

A csúcstalálkozó programját három nagy átfogó téma köré szervezték.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.17.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.05.18.
  • 2023.05.18.

Quis custodiet ipsos custodes?

Avagy: Ki őrzi az őrzőket? – tehetjük fel a kérdést Juvenalis nyomán, látva az Európai Bizottság és a külügyi főképviselő közös kommunikációját a korrupció elleni globális harcról. A dokumentum soha nem látott szigort helyez kilátásba egyes államokkal szemben, amennyiben nem felelnek meg az uniós intézmények által felállított tisztasági követelményeknek. A javaslatoknak azonban egy szépséghibájuk van: azok nem vonatkoznak az uniós intézményekre.

A nyugati világ által legfontosabbnak tartott morális kampányhoz csatlakozva az Európai Bizottság a külügyi főképviselővel közösen május harmadikán fogadta el az Európai Parlamenthez, a Tanácshoz és az Európai Gazdasági és Szociális Bizottsághoz intézett kommunikációját a korrupcióellenes harcról. A dokumentum célja egyrészt, hogy uniós szinten új értékelési rendszert vezessen be, amely a tagállamoknak a transzparencia elvének érvényesülése, illetve a lakosság korrupcióérzete alapján alkotott rangsorát adja. Másrészt pedig a külügyi főképviselő révén publikussá tegye azokat az elveket, amelyeket a jövőben az Európai Unió a harmadik országokkal fenntartott kapcsolataiban érvényesíteni kíván.

A kommunikáció időszerűségét az indokolás szerint az jelenti, hogy a Bizottság értékelésében a helyzet aggasztó. A felmérések azt mutatják, hogy miközben a tagállamok polgárainak több mint kétharmada – 68 százalék – úgy gondolja, hogy hazájában a korrupció mértéke aggasztó, addig kevesebb, mint egyharmada – 31 százalék – elégedett a tagállamok által megtett lépésekkel. Ezért a Bizottság a jövőben az eddig megszokott eszközök mellett újak bevezetésével is növelni kívánja a korrupció ellenes harc hatékonyságát.

A Bizottság eddig is vizsgálta a tagállamok korrupciós helyzetét a jogállamisági mechanizmus részeként 2020 óta évenként közzé tett jogállamisági jelentéseiben. Ezen a megszokott eszközön túl, a Bizottság kommunikációja most új elemeket vetne be a korrupció elleni küzdelemben. Szakpolitikailag az Európai Unió korrupcióellenes stratégiája hivatott az intézmények ezirányú tevékenységét középtávon is összehangolni. A tagállamokkal létrehozott korrupcióellenes hálózat célja pedig az lenne, hogy a meglévő tapasztalatokat gyűjtse össze és továbbítsa az érdeklődő résztvevők számára.

A korrupcióellenes küzdelem ugyanakkor a jövőben hangsúlyosabban jelenik meg az Európai Unió külkapcsolataiban is. Ennek jeleként a bővítési politikában a jogállamisági szempontok mellett kiemelt jelentőséget kap az adott tagjelölt teljesítménye a transzparencia és integritás területén. A Bizottság a jövőben rendszeresen figyeli és értékeli az ezzel kapcsolatos tevékenységeket, és a jövőben egy e-platformot hoz létre, ahol a szervezett bűnözésre és a magas szintű korrupcióra vonatkozó adatokat lehet majd összegyűjtve megtalálni.

Az eddigiekhez képest is nagyobb jelentőséget fog kapni a korrupcióellenes küzdelem az Európai Unió harmadik országokkal és multilaterális szervezetekkel fenntartott kapcsolataiban. A fejlesztéspolitika egyik legfontosabb értékelési és döntéshozatali dimenziója a jövőben éppen az adott ország antikorrupciós teljesítménye lesz. A multilaterális együttműködések területén pedig az Európai Unió tovább kívánja saját tevékenységének láthatóságát növelni. Ennek a törekvésnek a részeként a kommunikáció tartalmazza azt a célt is, hogy az Európai Unió a megfigyelői státuszból teljes jogúvá változtassa részvételét, a GRECO-ban, az Európa Tanács korrupcióellenes munkacsoportjában.

A kommunikáció mellett az Európai Bizottság egy irányelv-javaslatot is előterjeszt az Európai Parlament és a Tanács számára. A tervezet amellett, hogy közös fogalmi, intézményi és költségvetési megoldásokat javasol a tagállamok számára, kísérletet tesz arra is, hogy a különböző korrupciósnak tartott bűncselekményi tényállások számára azonos fogalmi keretet dolgozzon ki, valamint a büntetések mértékére is indítványt tesz.

Miközben azonban a Bizottság dokumentumai meglehetősen ambiciózusak abban a tekintetben, hogy a tagállamok, illetve a harmadik országok kapcsolatrendszerét hogyan és mennyiben határozhatja meg antikorrupciós elkötelezettségük, feltűnő hiányossága a javaslatoknak az uniós intézményekre vonatkozó szigorú szövegezés. Az uniós intézményekkel kapcsolatban ugyanis a szövegek az evidenciák szintjére térnek át, ahol hitet tesznek az intézmények tisztaságának magától értetődősége és a megelőzés természetessége mellett. Mindez korábban talán elégségesnek is tűnhetett, ma azonban, amikor a Katargate viharai mind az Európai Parlament, mind pedig az Európai Bizottság vitorláit megcibálták, több mint kétséges, hogy megfelelő lesz a közbizalom megőrzéséhez.

Kép: The Telegraph

Témakörök: bizalom, Európai Unió, korrupció, megelőzés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT