Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Norbert
Tóth Norbert
egyetemi docens, NKE ÁNTK
  • 2022.10.17.
  • 2022.10.17.

A Beneš-dekrétumok esete a XXI. századdal

A szlovákiai magyar közösség tagjait a II. világháború után kollektíven bűnösnek tekintő Beneš-dekrétumok a mai napig hatályban vannak. Szlovákiában (és Csehországban) a mai napig az állami identitást megalapozó normákként tekintenek rájuk, mint amelyeknek fontos szerepük volt 1945 után a csehszlovák államiság helyreállításakor. Részben emiatt, illetve az esetleges kárpótlási igényektől való félelem okán, Szlovákia, illetve Csehország sem hajlandók hatályon kívül helyezni az időről-időre Németországban, Ausztriában és Magyarországon is hevesen kritizált jogszabályokat. Pozsony és Prága is hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a Beneš-dekrétumok „holt joganyagot” képeznek, emiatt új jogviszonyok nem alapozhatók azokra. Ez utóbbit ugyanakkor mégsem lehet teljes bizonyossággal kizárni, amit a Szlovákia által az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt 2020-ban elveszített Bosits-ügy példája is igazol. 

A II. világháború után, illetve részben már közben meghozott jogfosztó csehszlovák elnöki rendeleteket, közismertebb nevén a Beneš-dekrétumokat sokan ismerik, legalább hallomásból. A Magyarország, valamint a Szovjetunió, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok által 1945. január 20-án Moszkvában megkötött fegyverszüneti egyezmény – egyebek mellett – a Szlovákia déli részének bizonyos területeit 1938. november 2-án Magyarországnak ítélő választottbírósági határozatot („Első bécsi döntés”) semmisnek mondta ki és a két ország közötti határokat az 1937. december 31-ei állapotnak megfelelő helyzetre állította vissza. A lényeg ezzel kapcsolatban az, hogy a Szlovákia rovására 1938. november 2-án megvalósult magyar területnövekedést a fegyverszüneti egyezmény alapján úgy kell tekinteni, mintha az jogilag meg sem történt volna. Ezt a helyzetet amúgy később a Magyarországgal kötött 1947. évi párizsi békeszerződés is megerősítette. 

Edvard Beneš aláírja a dekrétumot.
A kép forrása: ČTK (Cseh Hírügynökség).

Ebben a nemzetközi jogi környezetben az 1938-ig Csehszlovákia köztársasági elnökként működő, majd a háború alatt a londoni emigráns kormányt vezető, és az 1945 utáni Csehszlovákiában ismételten államfői funkciót betöltő Edvard Beneš 1945. évi 5. számú elnöki rendeletével úgy határozott, hogy a német és magyar nemzetiségű személyeket állami szempontból megbízhatatlannak kell tekinteni és vagyonukat nemzeti gondnokság alá kell helyezni. Azonban nem csupán Beneš elnök alkotott elsősorban a németeket és a magyarokat kollektíven bűnösnek tekintő jogfosztó jogszabályokat a háború utáni évek csehszlovák valóságában. Szövetségi berendezkedésű lévén az állam két tagállamból, Csehországból és Szlovákiából állt, amelyben a szövetségi szervek (elnök, törvényhozás, kormány stb.) mellett mindkét tagállamnak saját intézményei voltak. A Szlovák Nemzeti Tanács, amely a mai napig Szlovákia parlamentje, fogadta el jórészt azokat a háború utáni jogszabályokat, természetesen jórészt a Beneš-dekrétumok keretei között, amelyek a szlovákiai magyarok kollektív bűnösség elvén történő jogfosztását eredményezték. Csehország és Szlovákia 2004-es uniós csatlakozását megelőzően az Európai Parlament felkérésére egy háromtagú, jogászokból álló bizottság (Frowein-bizottság) vizsgálta meg a háború utáni csehszlovák jogfosztó jogszabályok uniós joggal való összeegyeztethetőségét. Az elemzés ugyan Csehországra fókuszált, de megállapításai vonatkoztathatók Szlovákiára is. A Frowein-bizottság végül arra a következtetésre jutott, hogy a visszaható hatály tilalma miatt az EU-jog és a Beneš-dekrétumok közötti normaösszeütközés nem jön létre, viszont garanciát kellene adni arra, hogy az azokra alapozott ítéletek és más határozatok többé nem hajthatók végre. Mivel a Beneš-dekrétumok és más jogfosztó jogszabályok kérdése különböző ügyek kapcsán azóta is többször felmerült, elsősorban Magyarországon, Ausztriában, Németországban, és természetesen Csehországban, valamint Szlovákiában, a Szlovák Nemzeti Tanács határozatot fogadott el 2007-ben e jogszabályok „érinthetetlenségéről.” Ebben egyrészt elítélte a „kollektív bűnösség elvét”, másrészt viszont leszögezte, hogy az érintett jogszabályok által kialakított jogi és tulajdonjogi viszonyok „megkérdőjelezhetetlenek, érinthetetlenek és megváltoztathatatlanok.” Ehhez hozzátette, hogy a Beneš-dekrétumokra és a többi jogfosztó jogszabályra új jogviszonyok nem alapozhatók. Ehhez képest az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt már több ügy (Grosse Kalkofen-ügy, Vargová-ügy) foglalkozott a Beneš-dekrétumok által a jelenben okozott jogi problémákkal. Ezekhez az esetekhez zárkózott fel 2020-ban a Bosits kontra Szlovákia-per. 

A Bosits-ügy felperese felmenőinek mezőgazdasági vagyonát a Szlovák Nemzeti Tanács Elnökségének 1945. évi 4. számú rendelete alapján, „földreform” céljából még a tárgyévben elkobozta a Szlovák Földalap, amelynek jogutódja 1993. január 1-jétől a Szlovák Köztársaság. A hivatkozott rendelet értelmében azonnali hatállyal és kárpótlás nélkül elkobozták – mások mellett – az ötven hektárnál nagyobb földbirtokkal rendelkező magyar nemzetiségű személyek mezőgazdasági vagyonát. Az érintettek nemzetiségét elsősorban a családban beszélt nyelv, a nemzetiségi pártban való tagság, vagy a legutolsó népszámláláson tett nyilatkozatok alapján állapították meg. Az elkobzást kimondó határozat alapján 1946-ban bejegyezték a csehszlovák állam tulajdonjogát a kérdéses ingatlanokra. A csehszlovák rendszerváltás, valamint az állam szétválása után ugyanakkor, az ingatlannyilvántartásba történő adatok ismételt bejegyzését előíró új szlovák törvény alapján a földhivatal 2000-ben ismételten tulajdonosként jegyezte be a felperes felmenőit a korábban elkobzott ingatlanok vonatkozásában. A felperes 2006-ban megörökölte a szóban forgó ingatlanokat. 2009-ben azonban a szlovák állam beperelte az örököst, vagyis a Bosits-ügy későbbi felperesét, és a bíróságtól saját tulajdoni igényének elismerését kérte, mondván az örökös felmenőit tévedésből jegyezték be 2000-ben tulajdonosként, ugyanis az 1945-ös rendelet alapján a csehszlovák majd szlovák állam hetven éven keresztül művelte tulajdonosként a kérdéses mezőgazdasági ingatlanokat. A szlovák bíróságok első- majd másodfokon is az örökösnek adtak igazat, mondván az állam nem tudta bizonyítani, hogy az Elkobzási Bizottság 1946-os határozatát közölték-e az örökös felmenőivel, azaz, az elkobzás folyamatát nem zárták le megfelelőképpen. Ezenfelül, mivel a rendszerváltást követően az állam is képviseltette magát az ún. megújítási bizottságokban, Szlovákia 2000-ben elismerte az örökös felmenői tulajdonosi jogcímének bejegyzését az ingatlannyilvántartásba. A másodfokú bírósági határozat ennek megfelelően 2013-ban jogerőre emelkedett. Egy évvel később azonban az állam kérésére a legfőbb ügyész rendkívüli jogorvoslatot nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz, amelyben a jogerős ítélet megsemmisítését kérte. A Legfelsőbb Bíróság a kérelemnek részben helyt adva megsemmisítette a másodfokú határozatot, az elsőfokú bíróságot pedig új eljárásra utasította. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint ugyanis nem vitatható, hogy az állam volt az ingatlanok tulajdonosa, a későbbi utólagos tulajdonjogi bejegyzésnek eszerint nem lett volna helye. A Legfelsőbb Bíróság döntésével szemben az örökös alkotmányjogi panasszal fordult a szlovák Alkotmánybírósághoz mondván, a perben sérült a tisztességes eljáráshoz való joga, beleértve a jogbiztonság elvét és a peres felek egyenlőségének követelményét. Miután az Alkotmánybíróság a panaszt elutasította az örökös kereseti kérelemmel fordult az Emberi Jogok Európai Bíróságához (EJEB), mire a megismételt eljárást a szlovák elsőfokú bíróság 2019-ben, az EJEB ítéletének meghozataláig felfüggesztette. 

Kereseti kérelmében az örökös, immáron felperesi minőségében a tisztességes eljáráshoz (tárgyaláshoz) való joga Szlovákia általi megsértésének megállapítását kérte az Emberi Jogok Európai Bíróságától. Az EJEB 2020-ban kihirdetett ítéletében a keresetnek helyt adva megállapította, hogy az ügy egy 2000-ben elfogadott határozatból eredeztethető, amelyet az állam most lényegében meg szeretne változtatni, noha annak idején is felhozhatta volna a később a főügyész által megfogalmazott érveket, hogy tulajdonjogát bizonyítsa, ezt mégsem tette. Emiatt a rendkívüli jogorvoslat inkább bújtatott fellebbezésnek (rendes jogorvoslatnak) tűnik, amely a jogbiztonság követelményét és azon keresztül a tisztességes eljáráshoz (tárgyaláshoz) való jogot sérti. Az EJEB a felperesnek 3900 euró nemvagyoni kártérítést ítélt meg, továbbá 2000 eurót a perrel kapcsolatban felmerült költségekre. Az alapügyben ezt követően az új eljárásra utasított szlovák bírói fórumok, tiszteletben tartva az EJEB döntését, a korábbi jogerős ítéletnek megfelelő határozatot hoztak 2022-ben, vagyis az ügy visszajutott oda, ahol 2013-ban tartott. A szlovák főügyész természetesen ismét rendkívüli jogorvoslattal fordulhatna a Legfelsőbb Bírósághoz, ugyanakkor ennek igen csekély az esélye. 

Az ügy konklúziója, hogy bár nem a Beneš-dekrétumok és más (cseh)szlovák jogfosztó jogszabályok nemzetközi jogi normákba ütközését állapította meg az EJEB, hanem csupán azt mondta ki, hogy sérti a jogbiztonság követelményét, ha Szlovákia egy korábban általa is elfogadott tulajdonjogi helyzetet szeretne „megváltoztatni” mondván, hogy „tévedett”, és ehhez a Beneš-dekrétumokat hívná segítségül. A Bosits-ítélet jelentősége tehát annyi, hogy az 1995-ben elfogadott és a szlovák ingatlannyilvántartásba a szlovák állam „figyelmetlensége” miatt ismételten bejegyzett, a Beneš-dekrétumok alapján korábban tőlük egyszer már elvett ingatlanok vonatkozásában rögzített tulajdonjogot pusztán „tévedésére” hivatkozva Szlovákia utólag jogszerűen nem vitathatja. 

Nyitókép: Pozsony, a vár keleti oldala, 1947. Forrás: Fortepan / Romák Éva

Témakörök: Beneš-dekrétumok, Csehszlovákia, Európai Unió, jogtörténet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT