Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tárnok Balázs
Tárnok Balázs
megbízott intézetvezető, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.08.24.
  • 2022.08.24.

Kormányválság Szlovákiában

Sokadig válságát éli a 2020 márciusában hivatalba lépett szlovák kormánykoalíció. Richard Sulík és Igor Matovič miniszterek között folyamatosan fennálló ellentét most azonban olyan pontot ért el, amely után nehéz elképzelni a helyzet rendezését. Milyen lehetséges forgatókönyvek láthatóak a további lépésekre, és melyiknek van a legnagyobb valószínűsége? Mi a felvidéki magyarok és a magyar kormány érdeke kormányválság kimenetelében?

A permanens belső viszályok kormánya

A „szivárványkoalíciós” kormányba már elejétől bele volt kódolva a koalíciós válság lehetősége, és ilyen értelemben nem is kellett csalódnunk. Az elmúlt két évben egymást követték a koalíciós válságok, gyakorlatilag a permanens kormányválság időszaka volt ez, amely során a koalíciós partnereknek nem csupán a világjárvány, az annak nyomán kibontakozó gazdasági válság, az infláció, az energiaválság és az Ukrajna elleni orosz agresszió okozta kihívásokkal kellett szembenézniük, de folyamatosan belső viszályokat is kellett vívniuk egymással.

A leglátványosabb és leghangosabb csörték Richard Sulík gazdasági miniszter (Szabadság és Szolidaritás, SaS) és Igor Matovič pénzügyminiszter, illetve a kormányzati ciklus első évében miniszterelnök (Egyszerű Emberek és Független Személyiségek, OĽaNO) között bontakoztak ki. A két politikus konfliktusai hosszú évekre nyúlnak vissza: a 2010-es parlamenti választáson még egy pártlistán indultak, majd Matovič megalapította saját politikai pártját. A 2020-as parlamenti választásokat követően a két politikus bár koalíciós partnerré vált, kettejük között újra és újra kiéleződött a viszály. 2021 márciusában egy ilyen vita eredményeként az SaS miniszterei lemondtak posztjaikról, aminek az lett a következménye, hogy Igor Matovič „helyet cserélt” Eduard Heger akkori pénzügyminiszterrel. Ez a megoldás Sulíkéknak is elfogadható volt, így az SaS miniszterei végül visszatértek a kormányba.

Ezek a folytonos viták a koalíció kormányzóképességének megítélésre, és ezáltal népszerűségükre is rendkívül rossz hatással voltak. Az IPSOS közvélemény-kutató cég friss felmérése szerint Peter Pellegrini korábbi miniszterelnök szociáldemokrata pártja a Hlas (Hang) a szavazatok 17,2 százalékát, míg a elődje, Robert Fico vezette szintén szociáldemokrata Smer (Irány) a szavazatok 15,5 százalékát szerezné meg (a Hlas a Smerből vált ki 2020 őszén). A harmadik helyen az SaS végezne a szavazatok 12,2 százalékával (2020-ban a szavazatok alig több mint 6 százalékát szerezték meg). A 2020-ban a szavaztok 25 százalékát megszerző, és ezzel a választást megnyerő Matovič vezette OĽaNO most 8 százalék alatt végezne, ami drasztikus mérlege az elmúlt két év kormányzásának. A szintén kormányzó Sme Rodina (Család vagyunk) párt most a 2020-as adatokhoz mérve enyhe népszerűségvesztést produkálva mindössze 6,4 százalékot szerezne, míg a pártszakadáson átesett, mára gyakorlatban megszűnt formáció, a Za ludí (Emberekért) jóval a parlamenti küszöb alatt végezne (hasonló eredményt mutatott az AKO ügynökség júliusi, és a Focus júniusi felmérése is).

A Matovič vezette OLaNO tehát összeomlott, mostanra az is jó eredmény lenne számukra, ha bejutnának a törvényhozásba; a Sulík vezette SaS – bár jócskán benne volt az elmúlt két év fiaskóiban – még növelni is tudta a népszerűségét; a 2020-ban leváltott „maffiakormány” vezetői (közben két pártra szakadva) jelentős előnyre tettek szert, és a biztos győzelem tudatában várhatják a következő választást.

A mostani kormányválság és lehetséges kimenetelei

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a kormánybuktatásban komoly gyakorlatot szerzett Richard Sulíknak (ld. Radičová-kormányt 2011 őszén és a Matovič-kormányt 2021 tavaszán) elkezdett újra kényelmetlen lenni a kormánykoalíció, és most újra az abból való távozással fenyeget. Július elején Sulík ultimátumot adott Eduard Heger miniszterelnöknek, hogy a nyár végéig távolítsa el Igor Matovičot a kormányból, ellenkező esetben ők hagyják ott a koalíciót. Nem sokkal ez után az OĽaNO közleményben szögezte le: Igor Matovič az SaS ultimátumának lejárta után is miniszter marad.

Ezek alapján jelenleg három forgatókönyv körvonalazódik:

a) Eduard Hegernek sikerül kitárgyalnia a négyes koalíció fenntartását, vagyis meggyőzi az SaS-t az ultimátum visszavonásáról: bár Heger erre tett egyértelmű vállalást, jelenleg nehéz elképzelni, hogy miként oldja fel a fenti patthelyzetet. Az augusztus 20-ai kormányülésre a miniszterelnök öt megoldási javaslatot terjesztett a koalíció elé, de egyelőre úgy tűnik, hogy ez sem hozta el az áttörést.

b) Kisebbségi kormányzás: az SaS parlamenti képviselői nélkül a maradék három pártnak nem lenne meg a parlamenti többsége, így kisebbségi kormányba szorulnának. Bár nem kizárt ez a forgatókönyv, ellene szól, hogy 19 hónapot kellene kisebbségben kormányozni, ami rendkívül hosszú idő, ráadásul a Boris Kollár házelnök, a Sme rodina elnöke határozottan elutasította a kisebbségi kormányzást.

c) Előrehozott választások: jelenleg ez tűnik a legéletszerűbbnek, éppen a fenti két forgatókönyv gyenge esélyei okán. Robert Ficoék vezetésével az ellenzéki pártok aláírásokat gyűjtöttek az előrehozott választásokról szóló népszavazás kiírásáért, és augusztus elejére összegyűlt a szükséges 350 ezer szignó. Ha közben nem sikerül megoldani a koalíciós válságot, akkor ez a petíció tárgytalanná válhat. Nagy kérdés azonban, hogy az előrehozott választásra mikor kerülhetne sor (különösen, hogy 2022 október végén helyhatósági – megyei és helyi önkormányzati – választásokat tartanak Szlovákiában).

Az OĽaNO számára – figyelemmel drasztikus népszerűségvesztésüket – egyértelműen a válság megoldása, a koalíció valamilyen formában történő fenntartása lenne a cél. A Sme rodina is a kormányválság megoldásában érdekelt, azonban a kisebbségi kormányzást ők is kizárták. Az SaS jogosan vélheti úgy, hogy érdekében áll mielőbb elhagyni a koalíciót – minél tovább marad Sulík a kormányban, annál kevésbé tudja a koalíció baklövéseit a saját választói szemében eredményesen áthárítani Matovičra. Mindeközben az ellenzék két vezetőjének, Pellegrininek és Ficonak elég kritizálnia a kormányt, ami jelenleg nem tűnik nagy kihívásnak. Minél mélyebbre húzza le magát a mostani koalíció, annál nagyobb előnyt szerezhet az újabb választáson a Hlas és Smer kettőse. Éppen ezért a legnagyobb valószínűsége az előrehozott választásnak van, hiszen az OĽaNO-t leszámítva a többi kormánytényezőnek minden más eddig felmerült lehetőség sokkal több kárt okozna.

A magyar érdek

Ami a felvidéki magyarság, illetve a szlovákiai magyar politikai érdekképviseletet illeti, első ránézésre a legvalószínűbb forgatókönyvként megjelölt előrehozott választás érdekében állhatna a szlovákiai magyar politikának, hiszen 2021 őszén a Magyar Közösség Pártja, a Most-Híd és az Összefogás pártok összeolvadásával létrejött a szlovákiai magyarok egységes pártja, a Szövetség, így közel másfél évtizedes politikai szétszakítottságot sikerült orvosolni. Alaposabban szemügyre véve a felvidéki magyar politikai helyzetképet azonban láthatjuk, hogy a Szövetséget leginkább belső politikai vitáik és világnézeti-politikai különbségeik teszik láthatóvá a választópolgárok számára, amelyhez az is hozzájárul, hogy az egységes pártban önálló identitással és politikai kommunikációval – platformok formájában – tovább léteznek a korábbi politikai alakulatok, valamennyi nézeteltérésükkel együtt. Ez a Szövetség népszerűségi mutatóira is hatással van; a közvélemény-kutatók rendre a bejutási küszöb alá mérik a pártot (a korábban idézett közvélemény-kutató cégek közül az IPSOS 2,1 százalékra, az AKO 1,1 százalékra, a Focus 4,1 százalékra mérte idény nyáron a pártot). 

Az előrehozott választás tehát éppen a Szövetség gyenge népszerűségi mutatói miatt nem kedvező forgatókönyv. A kormánykoalíció fennmaradása – akár kisebbségi kormány útján – előnyösebbnek tűnhet, bármennyire valószínűtlen is, hiszen ez az időszak alkalmas lenne arra, hogy a Szövetség korrigálja jelenleg kirívóan alacsony népszerűségi mutatóit. Másfelől kevés biztató jel mutatkozik arra nézve, hogy ezt a népszerűséget sikerült megfelelő szintre emelni a későbbiekben. Sőt, éppen egy parlamenti választási kampány lehet képes arra, hogy – az 1998-as pártegyesüléshez hasonlóan – rákényszerítse a közös párt vezetőit a különbözőségeik háttérbe helyezésére. A Szövetségnek elsősorban saját magával, illetve a választói közönnyel kell megküzdenie, illetve a Gyimesi György fémjelezte jelenséggel, vagyis, hogy a szlovák pártok magyar jelölteket indítanak a felvidéki magyarok szavazatának megszerzése reményében.

A magyar kormány szemszögéből előnyösnek tűnhet, ha a szuverenista irányvonalat képviselő, egyébként baloldali-szociáldemokrata Fico–Pellegrini páros mielőbb visszaveszi Szlovákia irányítását. A 2020-as szlovákiai parlamenti választás előtt Orbán Viktor magyar miniszterelnök is Peter Pellegrini győzelméért szorított, hiszen a korábbi években – a hatályban lévő nyelvtörvény és kettős állampolgárságot tiltó törvény ellenére – jó kapcsolat alakult ki Budapest és Pozsony között. Mind Fico, mind Pellegrini szuverenista irányvonalat képvisel; amíg Pellegrini nyugatos, Robert Fico mára egyértelműen nyugatellenes, oroszbarát retorikát alkalmaz (ez az egyik legmarkánsabb különbség az egyébként egy tőről fakadó két szociáldemokrata párt között). 

Ezzel ellentétben a mostani kormánykoalícióban annak az alapvetően globalista szemléletű Ivan Korcoknak az elképzelése érvényesül, aki számos alkalommal a visegrádi együttműködéssel szemben kritikát fogalmazott meg; a júliusban kezdődő szlovák V4 elnökség kapcsán pedig kijelentette, hogy vissza kellene szorítani a közös külpolitikai cselekvést a V4-en belül. Ivan Korcok, az SaS külügyminisztere, illetve Martin Klus külügyi államtitkára az elmúlt két évben továbbá többször tett a felvidéki magyarokat sértő megjegyzéseket, illetve intézett Magyarország nemzetpolitikáját kritizáló kirohanásokat is.

A Fico–Pellegrini páros visszatérését nemzetpolitikai szempontok ugyanakkor különösebben nem indokolják, hiszen 2012–2020 között egyre javuló szlovák-magyar kapcsolatok sem eredményezték a magyarellenes jogszabályok hatályon kívül helyezését. A szlovák–magyar kétoldalú kapcsolatokra azonban általánosságban pozitív hatással lehet egy ilyen új kormány. A szuverenista elképzelésekre nyitott pozsonyi kormányzat mindenképpen reményekkel kecsegtethet Budapest számára, azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a 2020-ban elüldözött Smer kormány örökségét, aminek terhe alatt ez a két párt jó eséllyel visszatér a hatalomba Szlovákiában. A „maffiakormányt” akkor a szlovákiai magyarok és a szlovák társadalom többsége is elutasította, a Matovič- és Heger-kormányok gyenge teljesítménye pedig aligha feledteti ezt a szellemiséget.

Kép: TASR

Témakörök: Európai Unió, kormányválság, Szlovákia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT