Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Navracsics Tibor

Az újrakezdés nehézségei

Ezidáig mind az Egyesült Királyság, mind pedig az Európai Unió csak a hátrányait látta a Brexitnek.

Navracsics Tibor 2025.05.22.
Zsivity Tímea

Montenegró dilemmája

Ökológiai értékek és politikai érdekek ütközése az uniós úton.

Zsivity Tímea 2025.05.21.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európai Unió és az Egyesült Királyság újabb szövetsége

Nagyon szoros partnerség jön, kiemelt figyelmet kap a védelmi ipar.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.20.
Berki Nikoletta

Mindenhol jó, de legjobb otthon?

A lakhatási válság és az uniós válaszlépések.

Berki Nikoletta 2025.05.19.
Matuz János

Európa Múzeum: európai őslakosok és honfoglalók

A demográfiai átalakulás messze túlmutat egyszerű statisztikai trendeken.

Matuz János 2025.05.16.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Miszlivetz Áron
Miszlivetz Áron
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.04.22.
  • 2022.04.22.

2021 volt a Vasút Európai Éve

Az Európai Bizottság 2013 óta hirdet meg a úgynevezett „Európai éveket”, amely 2013–2014-ben az Európai Polgárok Évével kezdődött, tavaly pedig a Vasút Európai Éveként lett ismert. Ennek célja nem csupán egy adott ügyre való figyelemfelkeltés, hanem az európai polgárok aktív bevonása az európai közéletet alakító, határokon átívelő kérdésekbe, közügyekbe, amely akár kiemelt jogszabályalkotáshoz is vezethet.

A 2021-ben meghirdetett Vasút Európai Éve a vasúti közlekedés fenntarthatóságára, innovatív és biztonságos jellegére akarta felhívni a figyelmet annak ellenére, hogy az utasok csak 7%-a, az áruk 11%-a utazik vasúton, azaz még a közúti szállítás dominál. A sűrű európai vasúthálózat ellenére nem csak a régi és új tagállamok között vannak infrastruktúrabeli hiányosságok és technológiai eltérések, hanem szomszédos EU-s tagállamok között is. Ezt megváltoztatandó az EU és a tagállamok az évszázad közepére szeretnék megháromszorozni a nagysebességű vasúti pályákat az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében. 

Az új pénzügyi ciklusban 33,7 milliárd eurót fordítana az EU digitális, energetikai és közlekedési hálózatok fejlesztésére (ebből 25,81 milliárd közlekedésre), amelyek szinergiát teremtenének egymás között. Ez egybecseng a digitális és zöld átállással is. Adina Valean közlekedésért felelős biztos szerint a CEF kulcsszereppel bír majd a transzeurópai közlekedési hálózat kiépítésében (TEN-T) amely a vasúti és belvízi forgalom kiépítését, fejlesztését foglalja magában. Ennek folyományaként a Tanács jóváhagyta a gyorsabb engedélyezési eljárásokat – maximum 4 éves időtartammal.

Az egységes transzeurópai hálózat kiépítéséhez a törzshálózat 2040-ig való fejlesztése, egységes infrastruktúra szabványok, valamint multimodális csomópontok kialakítása szükségesek. A határokon átívelő vasúti közlekedés egyik legfontosabb eleme az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ERTMS/ECTS). Sajnos jelenleg több mint húsz különböző vasúti befolyásoló rendszert használnak a tagállamok. Az Európai Parlament jelentése szerint hat vasúti közlekedési folyosó, köztük a Drezda–Prága–Brno–Bécs–Budapest szakasz szabványosítása is kiemelten kezelendő. Ennek kiegészítése a jövőben 320 km/h-ra tervezett V4-es gyorsvasút, amely összekötné Budapestet Varsóval. A megvalósíthatósági tanulmány szerint közel 20 millió ember közlekedhetne évente biztonságosan vasúton. A közel 2,7 milliárd eurós projekt megvalósulása esetén Bécsbe és Pozsonyba is két óra alatt lehetne eljutni, amely a 2030-as évekre épülne ki. A 2. világháború óta megörökölt budapesti fejpályaudvarok átmenő pályaudvarokká alakítása is elengedhetetlen a magyar és európai vasúti közlekedés versenyképessé tételéhez, amely a Budapesti Vasúti Stratégia alapját képezi. Idén márciusban derült ki, hogy egy brit építésziroda nyerte el a Nyugati pályaudvar teljes átalakítását. Összehasonlításképp: jelenleg Budapest–Bécs távolság közúton 2,5 óra, vasúton 2 óra 40 perc.

A vasút csak az ár–idő–komfort háromszögben lehet versenyképes. Tehát nemcsak olcsónak és gyorsabbnak kell, hogy legyen a közúti közlekedésnél, hanem magasabb szintű komfortot is biztosítania kell az utazók számára. A légiközlekedés jövőjének kiszámíthatatlansága, valamit a gépkocsik árainak drasztikus drágulása is a vasút felé terelhet több millió embert. Emellett nem csupán gazdasági, hanem geostratégiai szereppel is bír a vasút, hiszen a szomszédban zajló orosz–ukrán háború következtében a közeljövőben a hidrogénre és villamos energiára sokkal nagyobb szerep hárul majd. Továbbgondolva a vasút fejlesztését: fontos lenne gyorsvasúttal összekötni az európai fővárosokat, valamint versenyképes éjszakai járatokat is bevezetni hosszabb távok esetén, így kiemelt szerepet kapna egy méltán elhanyagolt közlekedési mód.

Kép forrása

Témakörök: Európai Unió, tematikus év, vasút
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT