Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.04.22.
  • 2021.04.22.

Újabb nehézségek az újjáépítési csomag körül

Lassan egy éve állapodtak meg a tagállamok vezetői annak az újjáépítési csomagnak az elfogadásában, amely részben támogatásként, részben hitelként összességében 675 milliárd eurót juttatna a koronavírus-járvány miatt bajba került gazdaságoknak. A huszonhét tagállamból tizenhét már az április végi határidő előtt eljuttatta nemzeti tervét az Európai Bizottságnak, ám időközben más országokban még a terv parlamenti elfogadása előtt is akadályok tornyosulnak.

Az Európai Tanács tavaly júliusi, drámai részletekben is bővelkedő ülésén fogadták el a tagállamok a közkeletűen csak RRF-nek – magyarul Újjáépítési és Ellenállóképességi Alap – nevezett rendkívüli pénzeszközt, amelynek révén a koronavírus-járvány tavalyi, első hulláma következtében bajba jutott gazdaságoknak kíván hatékony segítséget nyújtani az Európai Unió. Az akkori, forradalmian újnak számító konstrukció szerint a tagállamok 312,5 milliárd euró értékben vissza nem térítendő támogatást, 360 milliárd euró értékben pedig hitelt kapnak a talpraállást segítő reformjaik végrehajtásának finanszírozására. A pénzügyi támogatást az Európai Bizottság által a tagállamok felhatalmazásával és garanciájával felvett hitel teszi lehetővé.

Az egész pénzügyi konstrukció ez utóbbi eleme váltja ki kezdettől fogva a legtöbb vitát az európai belpolitikában. Az európai integráció föderalista olvasatáért lelkesedők az integráció jövője szempontjából döntő fordulatnak tartották a közös adósság létrejöttét, olyan hamiltoni pillanatnak, amely a közös adósság generálta közös felelősséggel ténylegesen is létrehozza a föderális Európai Uniót. Pontosan ettől tartanak azok is, akik a nemzeti szuverenitást féltik a Bizottság által létrehozott és a tagállamok garantálta közös adósságállománytól. Három hete a német alkotmánybíróság döntött úgy, hogy felfüggeszti az újjáépítési csomag elfogadási folyamatát, és megvizsgálja, hogy azzal, hogy a német kormány felhatalmazást adott a Bizottságnak a hitelfelvételre, nem lépte-e át a hatáskörét a szuverenitás átruházása terén.

A múlt héten pedig a finn parlament állította meg a ratifikációs folyamatot, és kiadta az ügyet a törvényhozás alkotmányjogi bizottságának, hogy vizsgálja meg, egyszeri megbízásról, vagy pedig a nemzeti szuverenitás egy szeletének átruházásáról van szó. Amennyiben csak egyszeri, rendkívüli döntésről, akkor a bizottság elfogadásra ajánlja jogi szempontból a programot. Ha azonban azt állapítja meg a testület, hogy a Bizottság megbízása állandó jellegű szuverenitás-átruházást jelent, akkor nem járul hozzá a ratifikációhoz.

Az esetleges jogi akadályok leküzdése sem jelenthet azonban végső megnyugvást a finn kormánykoalíció számára. Az ellenzéki pártok ugyanis nyíltan bírálják a miniszterelnököt az általuk rendkívül rossznak tartott megállapodásért, amelynek keretében Finnország az általa 2058-ig fizetendő 6,6 milliárd euróért mindössze 2,9 milliárd eurót kap a közös költségvetésből.

A német és a finn tétovázás tovább erősíti az Európai Bizottság aggodalmait a pénzügyi eszköz gyors és hatékony elindítása terén. Noha április végéig minden tagállamnak el kell küldenie a saját nemzeti újjáépítési tervét a Bizottságnak, sokak számára még a jogszabály ratifikációja is  a jövő zenéje. Ezidáig Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Franciaország, Görögország, Horvátország, Lettország, Luxemburg, Málta, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovákia és Szlovénia parlamentjei fogadták el az újjáépítési program pénzügyi feltételeit.

A visegrádi országok közül Magyarország és Lengyelország még kivár, sőt Lengyelországban az elfogadás során további nehézségekkel is kell számolni. Itt ugyanis a kormányzó koalíción belül is szakadást okozott az újjáépítési alap megítélésének kérdése: az egyik kisebbik koalíciós partner, a Szolidáris Lengyelország – szintén a szuverenitás elvesztése miatt érzett aggodalma miatt – ellene akar szavazni a tervezetnek.

Április vége közel van. Bár a tagállami parlamentek még nem késtek el a ratifikációval, a politikai nehézségek azt is jelzik, hogy sem a Bizottság, sem pedig a tagállami kormányok nincsenek könnyű helyzetben, amikor széleskörű politikai támogatást akarnak építeni az újjáépítési csomag mögé.

Témakörök: Európai Unió, gazdasági újjáépítés, Lengyelország, Magyarország
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT