Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Marton Ádám

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű.

Marton Ádám 2025.07.25.
Dobos Gábor

A függetlenek „csendes forradalma”

A demokrácia hanyatlása vagy demokratikus innováció?

Dobos Gábor 2025.04.22.
Petruska Ferenc

Melyik nyelvi modellt válasszam?

Milyen benchmarkok alapján tudjuk kiválasztani a legjobb nyelvi modelleket?

Petruska Ferenc 2025.01.21.
Vadász Pál

VPN vagy nem VPN: az itt a kérdés

Mire jó és mennyire terjedt el a világon ez a technológia?

Vadász Pál 2024.12.13.
Máthé Réka Zsuzsánna

Georgia távolodik az EU-tól

Az Európai Unió által alkalmazott stratégia eredménytelennek bizonyult.

Máthé Réka Zsuzsánna 2024.12.09.
MESSZELÁTÓ BLOG
Picture of Alkonyi Zalán
Alkonyi Zalán
A Nemzetek Európája Karrierprogram végzett hallgatója
  • 2023.06.22.
  • 2023.06.22.

„Grúz álmok” vagy valóság?

Megjegyzések Georgia EU integrációs törekvései kapcsán

Az alig 3,7 milliós kaukázusi ország egyértelműen az európai út mellett köteleződött el, azonban az állam súlyos kihívásokkal néz szembe a nagy szomszéd, az orosz birodalom árnyékában. Ezek a kihívások mind a belpolitikai instabilitásból, mind a külső nyomásból fakadóan komoly problémák elé állítják Georgia jövőjét. A társadalmon belüli ellentétek, az ország területén működő szakadár köztársaságok, az orosz nyomásgyakorlás és újonnan az EU barátságtalan lépései egyaránt akadályozzák az ország integrációját. Vajon ez a kis ország képes lesz kezébe venni a sorsát, felülemelkedni az őt szabdaló ellentéteken és részévé válni az európai családnak? Mint mostanra minden ügy a posztszovjet térségben, jobbára ez is a jelenleg is dúló, véres orosz–ukrán háború csataterein fog eldőlni. Az ország nemzetközi helyzete a mélyülő belpolitikai ellentétek miatt megfoghatóan romlik.

Harmincegy év telt el az 1992-es georgiai szakadár háborúk kezdete óta, azonban az akkoriban dúló konfliktust nem sikerült megnyugtató végkifejlettel zárni. Abházia és Dél-Oszétia továbbra is de facto önállóan működő köztársaságok, s a rövid, 2008-as orosz–georgiai háború sem rendezte a helyzetet. A 2008-as konfliktus kiváltó okai sokrétűk. Egyrészt 2003-ban az ún. rózsás forradalom folyamán az ország újraegyesítését zászlójára tűző Szakashvili jutott hatalomra, s Adzsaria integrálásával gyors sikereket tudott felmutatni, ugyanakkor az (egyébként ENSZ felhatalmazással bíró) orosz békefenntartó alakulatok felelősségi körzetébe nem kockáztatta meg a behatolást. 2008 februárjában Koszovó kinyilvánította függetlenségét Szerbiától, amely egyrészről felbátorította a georgiai szakadár köztársaságokat, másrészről az oroszok ezt rendkívül barátságtalan geopolitikai lépésnek tekintették. 2008 áprilisában a bukaresti NATO-csúcson (természetesen egyes tagállamok tiltakozása mellett) komolyan felmerült Georgia NATO integrációja. Ez a lépés súlyos diplomáciai válságot okozott Moszkva és Tbiliszi között, amely végül nyílt háborúban csúcsosodott ki. A konfliktus egyik eredménye az volt, hogy Oroszország elismerte a szakadár köztársaságok államiságát: nyilvánvalóvá téve, hogy minden eszközzel meg fogja akadályozni Georgia nyugati integrációját.

Szakashvili elnök ma Georgiában fogságban van, ellene több büntetőeljárás zajlik, ennek oka elsődlegesen pedig a 2007-es tüntetések erőszakos elfojtása, több belbiztonsági tiszt felmentése, akik kínzásokban vettek részt, az Imedi TV rendőrség általi zaklatása, illetve korrupciós vádak. Az elnök, akinek a regnálása alatt az orosz–georgiai viszony súlyos válságba került, börtönben van, azonban a nyugati integráció törekvése általánossá vált a georgiai politikai gondolkodásban. Mivel az ország területi integritásának sérült állapota az orosz jelenlét miatt megerősödött, ezért a NATO integrációt bizonyos értelemben zárójelbe tették, s az Európai Unió vált elsődleges fontosságúvá. Ennek oka abban is keresendő, hogy az EU-val való kapcsolatok megerősítése sokoldalúbb együttműködést tesz lehetővé, bár az egyik első kooperációs fórum (a szakadárokkal összefüggő konfliktust monitorozó misszió, az EUMM) szintén a háborúval hozható összefüggésbe.

Az EU az elmúlt években az ország legnagyobb donorává vált, évente több mint 120 millió euróval támogatva Georgiát, továbbá a Team Europe keretében az EU mintegy 183 millió euró támogatást adott, amelyet kiegészített 150 millió eurós makro pénzügyi támogatás is. Georgia a COVID-járvány hatásainak csökkentése érdekében is részesült uniós támogatásban.

Az első fontos mérföldkő a társulási megállapodás volt 2014-ben, illetve az annak részét képező Mély és Átfogó Szabadkereskedelmi Megállapodás. Georgia termékei tehát bejutottak a közös piacra, és a fő kereskedelmi partnerei ezáltal az uniós országok lettek, csökkentve az orosz kiszolgáltatottságot. A 2021. évi teljes exportban a legfontosabb kereskedelmi partnerek között az EU országai (17,7%), Kína (16,6%), Oroszország (13,3%), Azerbajdzsán (12,7%) és Törökország (8,7%) szerepelnek. Ez a külkereskedelmi diverzitás nagyban segíti a kis ország mozgásterének növekedését.

A következő fontos lépés 2021. május 17-én történt, amikor Georgia, Moldova és Ukrajna külügyminiszterei Kijevben aláírták a Társult Triót létrehozó memorandumot, amely formalizálta a 3 Keleti Partnerségi ország összefogását, 2021. július 19-én pedig közös politikai nyilatkozatban fejezték ki a szorosabb európai integráció iránti elköteleződésüket. 

A 2022-es ukrajnai orosz invázió közvetlen következményei közé tartozott, hogy a Társult Trió államai bejelentették csatlakozási szándékukat az Európai Unióhoz. 2022. március 3-án írta alá az ország EU-csatlakozási kérelmét bejelentő levelet Garibasvili miniszterelnök. 2022 áprilisában elfogadták az új EU-Georgia Társulási Menetrendet, amely a 2021–2027 közötti időszakra határozott meg új prioritásokat és feladatokat. A fokozódó nemzetközi helyzet azonban hiába lehetne a forrása teoretikusan egy újfajta együttműködés formának, az EU intézményrendszere mégis látványos (helyenként egészen kirívó) kettős mércét alkalmaz Georgiával szemben. Ennek az oka nyilván abban keresendő, hogy a nyugati hatalmak növekvő orosz befolyást vélnek felfedezni Tbilisziben.

2022. június 8-án az EP határozatot fogadott el, amelyben aggodalmát fejezte ki a médiaszabadság romló georgiai helyzete, az újságírók veszélyeztetettségének növekedése, az LMBT-közösség elleni erőszakos fellépések nem megfelelő kivizsgálása és az orosz dezinformáció georgiai erősödése kapcsán. A határozat egyúttal felhívást tartalmazott a Tanács részére, hogy az Oroszország elleni szankciókat terjessze ki a georgiai kormánypárt alapítójára, Bidzina Ivanisvilire is, aki oroszországi üzleti vállalkozásokkal alapozta meg gazdagságát és manapság is erős kapcsolatok fűzik a Kremlhez. Megjegyzendő, hogy Ivanisvili fontos szerepet játszott a jelenleg regnáló „Grúz Álom” párt elindulásában.

2022. június 17-én a Bizottság véleményt adott ki Ukrajna, Moldova és Georgia EU-csatlakozási kérelme ügyében. Ukrajna és Moldova esetében azonos véleményt fogalmazott meg, miszerint javasolja a tagjelölti státusz megadását. Georgia esetében szintén javaslatot tett a tagjelöltség megadására, azonban ehhez 12 előfeltételt szabott.

Az EU arra kérte Georgiát, hogy hajtsa végre a gazdasági reformokat, többek között az oktatásba, a megújuló energiatermelésbe és a közlekedésbe történő nagyobb beruházásokat. A kért politikai reformok között szerepelt a politikai polarizáció csökkentése, a választási reform, az igazságügyi reform, a korrupcióellenes intézmények megerősítése, az „oligarchamentesítés” végrehajtása, a szervezett bűnözés visszaszorítása, az újságírók védelme a kormányzati beavatkozástól és a bűnügyi fenyegetésektől, a kiszolgáltatott csoportok védelme az emberi jogok megsértésével szemben, a nemek közötti egyenlőség javítása, a nők elleni erőszak csökkentése, a civil társadalom döntéshozatali befolyásának növelése, valamint az államügyész függetlenségének növelése.

Georgiában nagy csalódással fogadták, hogy az ország csak később, bizonyos feltételek teljesítése esetén kaphatná meg az európai uniós tagjelölti státuszt. A georgiai fél egy ideig abban reménykedett, hogy a kettős mércét, miszerint a másik két ország a feltárt hiányosságokat az integrációs folyamat során is javíthatja, ellenben Georgiának ezt már a jelölti státusz garantálását megelőzően meg kell tennie, az Európai Tanácsban a politikai döntéshozók felülírják majd. Azonban a Bizottság véleményével egybehangzó, tavaly június 23-i Tanácsi döntés szerint Georgia egyelőre nem kaphatja meg a tagjelölti státuszt. Megjegyzendő, hogy a magyar oldal szerint ezek a feltételek megfoghatatlanok, általánosak és sok esetben értelmetlenek is, valamint semmiféle objektív kritériumrendszert nem tartalmaznak. Többek között azért is különös, hogy Georgia miért nem kapta meg a tagjelölti státuszt (míg Ukrajna és Moldova igen), mert nemzetközi összehasonlításokban (korrupciós, biztonsági, fejlettségi indexek, például a Human Development Index, Transparency International korrupcióérzékelési indexe stb.) Georgia rendre sokkal jobb helyezést ér el, mint a Trió másik két országa.

Az EU véleménye és Georgia hátrasorolása csak tovább rombolta az egyébként is súlyos megosztottságokkal terhelt georgiai közéletet. Tüntetések kezdődtek, és az ellenzék azzal vádolta a kormányt, hogy annak „oroszbarát” hátterének köszönhető az ország szélesebb körű integrációjának elmaradása. A georgiai Parlament öt munkacsoportot hozott létre az EU-tagjelölti státusz feltételéül szabott javaslatok megvalósítására, amelyben azonban az ellenzék egy része vonakodik részt venni. Jelentős belpolitikai csatározások alakultak ki elsősorban az „oligarchamentesítés” és az igazságügyi reformcsomag kapcsán. A kérdéses reformok uniós értékelése idén válik esedékessé, azonban az ország alapvető problémái nem válnak semmissé akkor sem, ha az EU kielégítőnek találja változásokat, és megadja a tagjelölti státuszt. Az orosz csapatok jelenléte Georgia területén és az orosz külpolitika expanzív irányba történő elmozdulása teljes mértékben az ukrajnai konfliktus kimenetelének függvényévé teszik a kis kaukázusi ország sorsát.

A belpolitikai feszültség továbbra is igen jelentős. A közelmúltbeli grúziai tüntetések 2023. március 7-én kezdődtek, amikor a parlament a kormányzó Grúz Álom párt által támogatott, „külföldi ügynökökről” szóló törvényt első olvasatban elfogadta. A javasolt jogszabály előírta volna, hogy a több mint 20 százalékos külföldi finanszírozással rendelkező nemkormányzati szervezeteknek és médiumoknak regisztrálniuk kell magukat az államnál. A törvényjavaslat (amit az ellenzék következetesen „orosz törvénynek” nevezett) erőszakot váltott ki, ami különösen látványos tüntetésekhez vezetett. Ezeket a biztonsági erők és a rendőrség könnygázzal, kábító gránátokkal és vízágyúkkal fogadta. A tüntetéseket a grúz parlament előtt szervezték, melyek később szélesebb körű kormányellenes mozgalommá alakultak át. A grúz kormány ragaszkodott ahhoz, hogy a törvény átláthatóbbá teszi a külföldi befolyást, de az ellenzők szerint a törvény a kritikusok elhallgattatására és a média ellenőrzésére szolgál. A tiltakozások 2023. március 9-én tetőztek, amikor is a parlament a tiltakozások hatására visszavonta a törvényt. Amennyiben azonban a kormány nem képes társadalmi konszenzust kialakítani arról, hogy konkrétan milyen cselekvési terven keresztül lehetséges az ország nyugati integrációja, az integráció elmélyülése továbbra is csak távlati cél maradhat.

Nyitókép: Richard Mcall képe a Pixabay -en.

Témakörök: elemzés, Georgia, Grúz, Kaukázus
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT