Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mernyei Ákos Péter

A költség(vetés) fogságában

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat. Nagy politikai csaták várhatók.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.13.
Matuz János

Az EU szuverenitása is csökken a világban, a tagállamoké is az EU-n belül – akkor ez most lose-lose?

Együtt erősebbek, stabilabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

Matuz János 2025.06.12.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az euróövezet előnyei és hátrányai

Bolgár tüntetések az euró bevezetése ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.10.
Tóth Bettina

Mentsük meg Európa vizeit!

Minden tagállamban legalább 10%-kal kell csökkenteni a vízfelhasználást.

Tóth Bettina 2025.06.06.
KÖZJOGI MEGÁLLÓ BLOG
Ujvári Blanka
Ujvári Blanka
NKE ÁNTK Dékáni Stratégiai Tanácsadó Iroda
  • 2023.06.15.
  • 2023.06.15.

Létrejöhet egy új szolidaritási mechanizmus?

Kulcsfontosságú migrációs és menekültügyi tervezetek kapcsán fogadta el a Tanács a mandátumát

A Tanács jelentős lépést tett az EU menekültügyi és migrációs politikájának reformja irányába, ugyanis megállapodott a menekültügyi eljárásról szóló rendelet, valamint a menekültügyi és migrációkezelési rendelettel kapcsolatos tárgyalási álláspontjáról. Ez az álláspont képezi majd a Tanács elnöksége, az Európai Parlament és a Bizottság közötti trilógus tárgyalások alapját. 

Mindkét tervezet része a migrációs és menekültügyi paktumnak, amely az uniós migrációs és menekültügyi szabályok reformjára irányuló javaslatokból áll. Ezt a folyamatot a 2020. szeptember 23-án bemutatott új migrációs és menekültügyi paktum indította, melyet számos jogalkotási javaslat kísér. Ezen javaslatok között szerepel egy menekültügyi és migrációkezelési rendelettervezet, valamint a menekültügyi eljárásról szóló rendeletről szóló 2016-os javaslat módosítása.

A menekültügyi eljárásról szóló rendelet tervezete az egész EU-ban közös eljárást hozna létre, és az arra vonatkozó eljárási szabályokat egyszerűsítené – így például az eljárásra nyitva álló időtartamot –, valamint különböző jogokat állapítana meg a menedékkérők vonatkozásában, többek között a tolmács igénybevételéhez, illetve a jogi segítségnyújtáshoz és képviselethez való jogot. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a tervezet egy fontos célja a különböző visszaélések megelőzése azáltal, hogy a kérelmezők számára egyértelmű kötelezettségeket ír elő a hatóságokkal való együttműködésre az eljárás során.

A tervezet kötelező jelleggel vezetné be a határon lefolytatott eljárásokat, amelyek célja, hogy az EU külső határain a lehető legrövidebb idő alatt lehessen megvizsgálni a kérelmeket. Ezen eljárás alá vont személyek nem léphetnek be a tagállam területére. A határon lefolytatott eljárás a külső határokon benyújtott kérelmek esetében, illegális határátlépés során történt elfogást követően, valamint a keresési és mentési műveletet követő partra szállást követően lenne alkalmazandó, amely ugyanakkor kötelező a tagállamok számára, ha a kérelmező veszélyt jelent a nemzetbiztonságra vagy a közrendre, hamis információkkal vagy információk visszatartásával félrevezette a hatóságokat, és ha a kérelmező olyan állampolgársággal rendelkezik, amelynek a nemzetközi védelem megadása tekintetében az elismerési aránya 20% alatt van.

A határon lefolytatott eljárások hatékony működtetése érdekében a tagállamoknak megfelelő kapacitást kell létrehozniuk a befogadás és a humánerőforrás tekintetében. E kapacitás ahhoz szükséges, hogy egy adott időpontban meghatározott számú kérelmet legyenek képesek megvizsgálni, és képesek legyenek végrehajtani a visszatérési határozatokat. Az Európai Unió egészét nézve a megfelelő kapacitás 30 ezer fő, ugyanakkor az egyes tagállamok kapacitását egy olyan képlet alapján határozzák meg, amely figyelembe veszi az illegális határátlépések és a belépések megtagadásának számát egy hároméves időszak vonatkozásában.

A menekültügyi és migrációkezelési rendelet megállapodás esetén a jelenleg hatályos dublini rendelet helyébe lépne. E tervezet egyszerűsíti a dublini rendeletben foglalt szabályokat és lerövidíti a határidőket. A jelenlegi rendszert, amelyben gyakorlatilag csupán néhány tagállam felelős a menedékjog iránti kérelmek túlnyomó többségéért, egy új szolidaritási mechanizmus váltaná, amely a Bizottság szerint egyszerű, kiszámítható és működőképes. Az új szabályok a kötelező szolidaritást a tagállamok rugalmasságával ötvözik az egyes hozzájárulások megválasztása vonatkozásában. Ezek a hozzájárulások magukban foglalják többek között az áthelyezést, a pénzügyi hozzájárulásokat vagy az alternatív szolidaritási intézkedéseket, például a kapacitásépítésre összpontosító intézkedéseket. Fontos kiemelni, hogy a tagállamok teljes mérlegelési jogkörrel rendelkeznek a szolidaritás típusát illetően, valamint egyetlen tagállam sem lesz köteles áthelyezéseket végrehajtani.

Meghatározásra kerülne továbbá a migrációnak kevésbé kitett tagállamokba való áthelyezések minimuma (30 ezer) azon tagállamok tekintetében, ahová a legtöbb kérelmező érkezik, míg a pénzügyi hozzájárulások éves minimális száma áthelyezésenként 20 ezer EUR lenne. A javaslat szerint e számok szükség esetén növelhetők, és figyelembe lehet venni azokat a helyzeteket is, amikor egy adott évben előreláthatólag nincs szükség szolidaritásra. Tehát – szükség esetén – az EU célja az lenne, hogy évente legalább 30 ezer migránst helyezzen át, de a tagállamok választhatnának, hogy vagy befogadnak embereket vagy 20 ezer EUR-t fizetnek minden egyes személy után, akit nem fogadnak be. Az utolsó pillanatban Olaszországnak tett engedményként ez a pénz egy közös kasszába kerülhetne, amelyet az EU meghatározatlan külföldi „projektek” finanszírozására használna.

A nem elegendő számú vállalt áthelyezés ellensúlyozására a szolidaritásban részesülő tagállamok javára második szintű szolidaritási intézkedésként felelősségkompenzációra lesz lehetőség. Ez azt jelentené, hogy a hozzájáruló tagállam felelősséget vállal azon személyek menedékjog iránti kérelmének megvizsgálásáért, akiket rendes körülmények között a felelős tagállamba kellene áthelyezni. Ez a rendszer kötelezővé válik, ha az áthelyezési kötelezettségvállalások nem érik el a Tanács által az adott évre meghatározott összes szükséglet 60%-át, vagy nem érik el a rendeletben meghatározott számot (30 ezer).

E tervezet továbbá olyan intézkedéseket is tartalmaz, amelyek célja a menedékkérők általi visszaélések megelőzése és a másodlagos mozgás elkerülése (amikor az adott személy az első érkezési országból máshol keres védelmet vagy kíván végleg letelepedni). A tervezet kötelezettségeket ír elő a menedékkérők számára, hogy az első beutazás vagy a legális tartózkodás helye szerinti tagállamban nyújtsák be a kérelmüket. A másodlagos mozgásokat pedig azáltal gátolja, hogy korlátozza a tagállamok közötti felelősség megszűnésének vagy áthelyezésének lehetőségét, és ezáltal csökkenti a kérelmezők lehetőségeit arra, hogy megválasszák azt a tagállamot, ahol a kérelmüket benyújtanák. 

A kérdés, hogy kik a tanácsi mandátum nyertesei és vesztesei?

A nyertesek közé sorolható a svéd elnökség, amely egy olyan alkut kötött, amely megfelel neki – mint egy nem túl tisztességes közvetítő; a Bizottság, amely mindent megtett a paktum elfogadásáért; Franciaország, Hollandia és a többi keményvonalas, amelyek nagyrészt megkapták, amit akartak; valamint az embercsempészek, akik több pénzt kérnek el majd a bonyolultabb és hosszabb utazások kivitelezéséért. 

A vesztesek egyértelműen a határoknál lévő nemuniós országok, amelyek több elutasított kérelmezővel fognak foglalkozni, és amelyekre nyomás nehezedik majd, hogy olyan menekültügyi rendszereket építsenek ki, amelyek elég biztonságosak ahhoz, hogy „biztonságos” harmadik országok legyenek; a menekültek, akik számára nehezebb lesz a tisztességes menekültügyi eljáráshoz való hozzáférés, ugyanakkor megnő az őrizetbe vétel és a kiutasítások kockázata; valamint azon országok, amelyek ellenezték a megállapodást (Magyarország, Lengyelország) elsősorban azon az alapon, hogy szerintük Európának nem kellene menekültügyi rendszerrel rendelkeznie.

A tanácsi mandátumok elfogadását a svéd soros elnökség történelmi jelentőségűnek értékelte, amely kiutat jelenthet az éveken át tartó parttalan tanácskozásokból, amely előre is lendítheti az új migrációs és menekültügyi paktum jogalkotási javaslatainak tárgyalását. 

Témakörök: Európai Unió, jog, migráció, tervezet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT