A Digitális Magyarország Ügynökség létrehozásáért és működtetéséért a 3/2022. (V.30.) MK utasítás szerint miniszteri biztost neveznek ki.
A miniszteri biztos az egységes, átlátható és strukturált nemzeti informatika és e-közigazgatás működtetése, fejlesztése érdekében felelős:
- a Digitális Magyarország Ügynökség létrehozásával kapcsolatos koncepció kidolgozásáért és végrehajtásáért
- a Digitális Magyarország Ügynökség létrehozásához szükséges intézkedések, előterjesztések és jogszabály-módosítások előkészítéséért
- a Digitális Magyarország Ügynökség létrehozatalát követően a konszolidált működtetés kialakításáért
- a Digitális Magyarország Ügynökség konszolidált működtetéséhez szükséges intézkedések, előterjesztések és jogszabály-módosítások előkészítéséért
A Kormányzati Tájékoztatási Központ tájékoztatása szerint a Digitális Magyarország Ügynökség fő tevékenysége a kormányzati digitalizáció, valamint a digitális állampolgárság megteremtése, továbbá a célja az átláthatóság, a kiszámíthatóság, valamint a hatékony és gyors ügyintézés biztosítása.
A Digitális Állampolgárság kutatási weboldala szerint „a digitális állampolgársághoz kapcsolódó tevékenységek olyan tudatosan átgondolt, az egyén és a közösség számára értékes cselekvést és viselkedést jelentenek, amelyek magukban foglalják a XXI. századhoz illeszkedő, digitális kommunikáció és eszközhasználat modelljét, az online felületeken végzett értékteremtő tevékenységet és annak hatásait, valamint a digitális eszközökkel végzett cselekvés etikai, jogi, valamint a mentális és fizikai egészségi állapothoz fűződő aspektusait is. A digitális állampolgárság fogalma alapján az egyén a közösség által kialakított – és folyamatosan formálódó – normák szerint, az egyén és a közösség jogainak és becsületének tiszteletben tartásával, annak védelmében és művelésében végzi mindennapi, hétköznapi és szakmai tevékenységét.”
A digitalizációt, a digitális állampolgárságot, valamint az e-közigazgatási folyamatokat fogja elősegíteni a 2022 végéig telepítendő 400 darab önkiszolgáló, mesterséges intelligenciával támogatott ügyintézési pont, ún. kioszk eszköz országos lefedettségű üzembe helyezése, amely segítségével az állampolgári ügyintézési folyamatok automatizálódnak, így kiváltja a hivatali dolgozó személyes beavatkozását. A projekt közérdekű célja, hogy az állampolgárok az automatizálható feladatokat önállóan, hatósági környezetben, de ügyintézők nélkül is elkezdhessék vagy adott esetben teljesen lefolytassák. Az elektronikus ügyintézés lehetősége így azok számára is biztosítható, akik nem rendelkeznek megfelelő technikai eszközzel.
A kioszk eszköz telepítése lehetővé teszi, hogy 12 ügyet intézhetnek az állampolgárok (okmányokhoz, járművekhez, illetve lakcím bejelentéseket is tehetnek). Az intelligens oszlopok előnye, hogy a nap 24 órájában elérhetők. Személyazonosítása okmány és arcképes azonosításon alapul. Az arckép-azonosítás során az állampolgárról a videokommunikáció során rögzített képet a szoftver összeveti a közhiteles nyilvántartásban tárolt fotóval, amely az utolsó személyes megjelenéskor készült. Az arckép-azonosítás hozzájárul az automatikus határátlépési pont kialakításhoz is, amely a határforgalom gyorsítását és az egyszerűsítését fogja elősegíteni, az ott szolgálatot teljesítő állomány tevékeny közreműködése nélkül (az információk forrása: a mesterséges intelligencia területén megvalósult fejlesztések, a Belügyminisztérium tájékoztatása).
Az önkiszolgáló mesterséges intelligenciával támogatott ügyintézési pont, ún. kioszk eszköz telepítése nagymértékben hozzá fog járulni akár az elkövetők beazonosításhoz, vagy az általuk használt telefonszámok megismeréséhez is. A digitalizált állampolgársággal növekedni fog a magunk után hagyott digitális adatmennyiség, amelynek a megismerése és elemzése, értékelése jelentős szereppel fog bírni a kriminalisztikában. Fontos, hogy az így keletkezett digitális adatokat (nyomokat) megismerjék a bűnüldöző szervek. Azonban a megismerés önmagában nem elegendő, mivel kriminalisztikai ajánlásokat is meg kell fogalmazni, amely segítségével lehetővé válhat, hogy nyomozási cselekményeket tudjunk foganatosítani és megismerjük a múltbéli, a jelenbéli vagy akár a jövőben tervezett cselekményeket is.
A biometrikus azonosítás a mesterséges intelligenciával párosulva számos lehetőséget fog megnyitni, amelyet ki kell használni nemcsak az állampolgároknak az e-közigazgatási ügyintézési folyamatoknál, hanem a hatóságnak is a felderítés és a bizonyítás során.