Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Picture of Smrcz Ádám
Smrcz Ádám
tudományos segédmunkatárs, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2020.10.07.
  • 2020.10.07.

Nevelhet-e erényes állampolgárokat a szabadpiac?

Edmund Burke szerint a szabadpiac nem csupán gazdasági szempontból kívánatos, hanem az állampolgárokat is erényesebbé teszi – derül ki Gregory M. Collins Commerce and Manners in Edmund Burke’s Political Economy című frissen megjelent monográfiájából. Míg korábbi értelmezőit rendszerint azért ejtette zavarba Burke szabadpiac-pártisága, mert úgy vélték, az önérdek-érvényesítő piaci szereplők szempontrendszere összeegyeztethetetlen a közjóra irányuló erényes állampolgári akarattal (és ekképpen ellentmondás feszül Burke gazdasági és egyéb politikai meglátásai között) Collins szerint Burke úgy vélte, hogy a kereslet és kínálat szabályait szem előtt tartó piaci szereplők valójában a természet (következésképpen pedig: Isten) törvényeinek engedelmeskednek, ekképpen pedig akaratlanul is a közjót szolgálják.

A kép forrása: Rakuten kobo

Egy közismert történet szerint Adam Smith egyszer azt találta mondani Burke-nek, hogy rajta kívül ő volt az egyetlen, aki saját magától jött rá a piac működésének valódi törvényszerűségeire (Bisset 1800, 429). A Burke és Smith közötti szellemi rokonságot részben már csak emiatt az anekdota miatt sem volt szokás túl gyakran kétségbe vonni, de Burke egyértelmű szabadpiac-pártiságáról tanúskodik gazdasági „főműve” a Thoughts and Details on Scarcity című 1795-ös röpirat is: a hadügyminiszternek, Henry Dundasnak, valamint a miniszterelnöknek, William Pittnek címzett összefoglalóból ugyanis az derül ki, hogy az egymást követő angliai éhséglázadások ellenére (1795–1796 között több mint 200 ilyen esetről tudunk) a kormány jobban teszi, ha nem avatkozik bele a piaci árakba, nem vezet be minimálbért, nem korlátozza a gabonaexportot és nem ró külön terheket a tehetősebb társadalmi rétegekre (40).

Burke tehát – látszólag – azoknak a termelőknek vagy kereskedőknek az oldalára állt ezekben a vészterhes időkben, akik az élelmiszerhiányból saját maguknak reméltek anyagi hasznot húzni. Egy efféle javaslat azonban hogyan volna összeegyeztethető az erényes állampolgár burke-i eszményképével? Az utóbbi kérdés nem kevés fejtörést okozott már a legkülönbözőbb értelmezőknek az évek során: egyik politikai ellenfele, Bedford grófja például már saját korában is „a szabadpiac álszent szószólójának” (preacher of economy) nevezte Burke-öt (mivel úgy vélte, indokolatlanul kap az államtól magas nyugdíjat); Alfred Cobban pedig 1960-as monográfiájában annak az észrevételének adott hangot, hogy a szerző szabadpiac-pártisága az örökletes arisztokrácia megőrzésének – ugyancsak burke-i – kívánalmával áll szöges ellentétben, mivel az előbbi révén előbb-utóbb piaci forgalomba kerülne a nemesség fennmaradásához nélkülözhetetlen birtokrendszer is. Cobban szerint Burke későbbi hírnevének „nagyon jót tett az, hogy egész életében csak egyetlen gazdasági pamfletet írt, mivel egyetlen más területen sem váltak ennyire egyértelművé szellemének korlátai és túlkapásai” (Cobban 1960, 196–197). Mások ezzel szemben úgy vélték, Burke nem általában véve lelkesedett a szabad piacokért, hanem a Thoughts and Details csupán az 1795-ös helyzetre vonatkozó nézeteinek dokumentuma, és éppen emiatt nem kell túl nagy jelentőséget tulajdonítanunk neki (vö. Nakazawa 2014).

Collins könyvéből ugyanakkor egy olyan szabadpiac-párti Burke képe rajzolódik ki, aki szerint az állampolgárok részben épp a piaci mechanizmusoknak köszönhetően válhatnak erényesekké. „A kereskedelem törvényei nem mások, mint a természet törvényei, következésképpen pedig Isten törvényeivel is azonosak” (50) – tartja a jól ismert burke-i tétel, Collins pedig azt igyekszik igazolni, hogy a fentiek nem üres frázisok csupán, hanem Burke tulajdonképpeni gazdasági nézeteit sűrítik magukba. Burke ugyanis felismerte egyrészt a kereslet és a kínálat piacszabályozó szerepét, másrészt pedig úgy vélte – és e tekintetben az osztrák közgazdasági iskola előfutárának tekinthető –, hogy a kettő közül a kereslet az, amely az árak váltakozásáért elsődlegesen felelős. A kereslet ugyanakkor nem egyéb mint a polgárok közös bölcsességének megnyilvánulása, a termelők és kereskedők pedig akkor járnak el helyesen, ha minden erejükkel a kereslet igényeit igyekeznek kielégíteni. Az utóbbi pedig nem csak a termelők és kereskedők személyes hasznát fogja növelni, hanem a közjót is. Collins tehát akképpen igyekszik összebékíteni az önérdek-követés és a közjó szolgálata közötti ellentétet, hogy szerinte Burke nem is tekintette a kettőt egymástól eltérő szemléletmódoknak (49–51).

A kereslet kívánalmait kielégíteni képes – vagyis erényes – termelők és kereskedők tevékenysége tehát egyértelműen jótékony hatású, és Collins szerint Burke éppen ezért „tekinti a kereslet és a kínálat törvényeit azonosnak az isteni gondviselés által irányított természetes renddel” (49). A piacokba való állami beavatkozás pedig ennélfogva a természeti vagy isteni törvényekkel való szembeszegülés lesz Burke számára, és éppen ez a gondolat húzódik meg Collins szerint amögött is, hogy a szerző élesen bírálta Angliának az Egyesült Államokkal szembeni gazdasági embargóját (248–251), az Írországgal korábban kötött kereskedelmi egyezményeit (334–337), vagy a Kelet-Indiai Társaság tevékenységét is (358–366).

Azáltal tehát, hogy az ön- és közérdek szolgálata között feszülő – látszólagos – ellentmondást a fenti módon kívánja feloldani, Collins végső soron azt sugallja, hogy Burke gazdasági nézetei sokkal inkább egybecsengenek egyéb politikai meglátásaival, mint azt korábbi értelmezői hitték. Bizonyos feszültségekre azonban ő maga is felhívja az olvasó figyelmét: szerinte is különös például, hogy a piaci szereplők viselkedését Burke egy elvont alapelvből (ti. az önérdek-követésből) vezeti le, és sehol nem tesz említést arról, hogy a múltban felhalmozott tapasztalatok felhasználása akár csak a legkisebb mértékben is kívánatos volna esetükben (204). Mindez annál inkább különös, mert a Töprengésekben még éppen azért marasztalta el a francia gazdasági szakértőket a szerző, mert az előbbiek a felhalmozott tapasztalat helyett absztrakt elméletek mentén igyekeztek megszervezni az ország gazdasági életét (24). Azt pedig maga Collins is kénytelen elismerni, hogy a laissez-faire végső soron egy absztrakt elmélet, ha pedig Burke maga is laissez-faire-gondolkodó volt – miként véli – akkor e tekintetben ő maga is francia ellenfeleinek hibájába esett. Collins továbbá számos helyen igyekszik azt is kihangsúlyozni, hogy Burke feltehetőleg többet tanult francia riválisaitól, mint amennyit írásaiban nyíltan be mert volna ismerni, mivel nézetei konzisztensek például a magántulajdon megsértésének Emberi jogok nyilatkozatában foglalt tilalmával, vagy az országon belüli vámhatárok eltörlésének a francia forradalom idején bevezetett gyakorlatával (1–2).

Collins könyve évtizedek óta az első olyan átfogó igényű munka, amely a témában született (az utolsó James Conniff 1994-es, The Useful Cobbler: Edmund Burke and the Politics of Progress című monográfiája volt), de nem csak emiatt, hanem nyíltan provokatív jellege miatt is érdeklődésre tarthat számot.

Gregory M. Collins: Commerce and Manners in Edmund Burke’s Political Economy, Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

Témakörök: Edmund Burke, erény, Gregory M. Collins, recenzió, szabadpiac
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT