Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Ludovika.hu

Kis halászfaluból modern közép-európai kikötőváros

Fiume sajátos múltja egyre több kutatót ihlet meg idehaza is.

Ludovika.hu 2025.11.24.
Novák Attila

Federit Hermann, egy cionista hős

Inkább cselekedett, mintsem, hogy saját szobrát építse a jövő számára.

Novák Attila 2025.11.19.
Pető Zoltán

Egy elfeledett magyar szellemtörténész

„Megszületett a regényes tudomány is”.

Pető Zoltán 2025.11.14.
Navracsics Tibor

Két többség az Európai Parlamentben

Ma a megszokottnál több frakció alkotja az Európai Parlamentet.

Navracsics Tibor 2025.11.13.
Zahorán Csaba

A csehek németjei – mindenki tanulsága

Több, mint háromnegyed évszázaddal a második világháború vége és harminckét évvel az 1989-es „bársonyos forradalom” után, 2021 őszén komoly szimbolikus üzenettel is bíró eseményre került

Zahorán Csaba 2025.11.12.
CONTINUUM BLOG
Picture of Bodnár-Király Tibor
Bodnár-Király Tibor
vendégkutató, NKE EJKK Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2025.11.27.
  • 2025.11.27.

Modern természetjog Kelet-Közép-Európában

Az utóbbi időszak eszmetörténeti kutatásában önmaga jogán kevés figyelem hárult Kelet-Közép-Európa kulturális régiójára. Ennek köszönhetően pedig vagy szintjén, vagy elszórt vizsgálatok formájában foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogy a modern természetjog milyen szerepet játszott a régió fejlődésben.

Az itt tárgyalt tanulmánykötet elsődleges célja azoknak a kontextusoknak a feltárása, amelyek a XVI. és XVIII. századi időszakban elősegítették vagy gátolták a természetjogi tanok beáramlását és kulturális adaptációját. A kijelölt periodizáción belül a kötet inkább a XVII. századi fejleményekre helyezi a hangsúlyt. Módszertani szempontból mind a tizenegy esettanulmányra igaz ugyanakkor, hogy a komparatív vizsgálati szempontokat előtérbe helyezve mutat rá a természetjogi tanok változatos megnyilvánulásai formáira: legyen szó kultúrtranszferekről, intézményekről, tananyagokról, filológiai összefüggésekről, politikai diskurzusokról vagy nyelvekről. Ez a sokoldalú módszertani program jól illeszkedik a kötet fő célkitűzéséhez: a természetjog regionális jelenletét és fejlődését a lokális fejlemények és a páneurópai intellektuális áramlatok összefüggésében bemutatni. Ahogy arra a bevezető fejezet is rávilágít, a nyugat-kelet orientáció felől a természetjognak inkább a pragmatikus, célorientált és instrumentális fogalma, mintsem a nyugati fejlődésre jellemző koherens morálelméleti alkalmazása válik meghatározóvá. Ezt a kötet esszéi által kiemelt három főbb jellegzetesség is megerősíteni látszik: úgymint a 1) jogpolitikai viták, a 2) konfesszionális, alkotmányos és oktatási, valamint az 3) intézményi kontextusok felülreprezentált szerepe. A természetjognak ez a három főbb megjelenési területe azonban nemcsak az adaptáció rugalmasságára és fluiditására hívja fel a figyelmet, hanem a katolikus dél és kelet, valamint a protestáns észak közötti interkulturális kommunikáció korlátaira is. A természetjog autonóm művelésével szemben a kötet a regionális befogadásban kitüntetett szerepet játszó ágenciák – leggyakrabban egyetemi professzorok, fordítók és intézmények – befolyását és domináns hatását hangsúlyozza.

Habár a kötet tanulmányai geopolitikai szempontból négy kora újkori államalakulattal foglalkoznak (Lengyel–Litván Nemzetközösség, osztrák örökös tartományok, Magyar Királyság és Erdélyi Fejedelemség, Orosz Birodalom), érezhetően nagyobb hangsúlyt fektetnek a lengyel–litván, illetve a magyarországi és erdélyi folyamatokra.

A kötetet Gángó Gábor és Knud Haakonssen átfogó bevezetője vezeti fel, amelyet az első tematikus blokkot jelentő Lengyel–Litván Nagyfejedelemséggel foglalkozó négy tanulmány követ. A hangsúly itt elsősorban azon van, hogy a késő középkori politikai struktúrából (Krévai Únió, 1386) fakadó vallási tolerancia, a nemzetközösség első válságának időszakában (XVII. század) miként készíti elő a terepet Suarez és Grotius humanista recepciójának, majd ez a humanista értelmezés a későbbiekben miként szolgál táptalajul a protestáns természetjoggal szembeni katolikus ellenállásnak. Ebben az összefüggésben Steffen Huber (1. fejezet) meggyőzően mutat rá arra, hogy a lengyel–litván gondolkodást meghatározó kommunitárius-republikánus vízió – elsősorban a jezsuita atyák kommentárjai (Olizarowski, Modzelewski, Puciłowski) révén – képes megőrizni a természetjog „premodern” humanista értelmezését (Modrzewski, Roisius), ezzel pedig gátolni Hobbes, Pufendorf és Thomasius szisztematikus átvételét. Karin Friedrich írása (2. fejezet) a vallási tolerancia 1573 és 1650 közötti változásaira összpontosít. Ezen túl pedig további adalékkal szolgál a grotiusi szociabilitás fogalom köztársasági államszervezetbe való beépülésével kapcsolatban. Anna Grześkowiak-Krwawicz (3. fejezet) a politikai nyelvek felől közelíti meg a természetjog 1770-es években való átvételének folyamatát. Amellett érvel, hogy a természetjoggal kapcsolatos érdektelenség a lengyel nemesség részéről elsősorban terminológiai (a jogtudomány alulreprezentált szerepe a politikai vitákban) és politikai (a köztársasági államvízió) okokra vezethető vissza. Ezen értelmezési kerettel szemben Gábor Gángó tanulmánya (4. fejezet) érdekes kontrasztként is értelmezhető, amely Ernst König (és tanítványai) eseti elemzésén keresztül mutat rá a természetjog folytonosságára a királyi Poroszország akadémiai gimnáziumaiban (Gdańsk, Toruń és Elbląg).

A soron következő szakasz tanulmányai az osztrák örökös tartományokra koncentrálnak, és a kompozit állam (Gesammtmonarchie) korlátozó szerepe felől közelítik meg a természetjog egyetemi közjog-oktatásba történő bevezetését. Utóbbival kapcsolatban Martin Schennach tanulmánya (5. fejezet) a német–osztrák és a magyar közjogi hagyományok közötti párhuzamból kiindulva mutatja be a természetjog közvetlen alkalmazásával kapcsolatos politikai kockázatokat, valamint a helyi államjogi (Staatsrecht) keretek sokszínűségét. Ahogy arra rámutat, a közjog forrásaként értett természetjog mellőzése – mind ausztriai, mind magyar részről – nemcsak, hogy nem oldja fel a két ország szembenállását, hanem egyenesen a rivális közjogi hagyományok polarizálódását vetíti maga elé. Ehhez kapcsolódva Ivo Cerman tanulmánya (6. fejezet) a katolikus Prágai Egyetem perspektívájából elemzi az oktatás centralizációjának hatását a természetjog oktatására. Cerman amellett érvel, hogy az 1770-es évek központi szabályozása végérvényesen eltörölte a természetjog azon régebbi hagyományát, amely – mélyen beágyazódva a dél-németországi katolikus intézményi hálózatokba –, az 1748 és 1775 közötti időszakban megalapozta a természetjog félautonóm művelését a prágai Károly-Ferdinánd Egyetemen.

Az eddigiekkel szemben a harmadik tematikus egységhez tartozó – elsősorban a protestáns (református és unitárius) viszonyokat bemutató – tanulmányok töredezett képet nyújtanak csak a korabeli magyarországi és erdélyi kontextusról. Míg Balázs Péter és Gángó Gábor közös tanulmánya (8. fejezet) kiváló áttekintést nyújt a természetjog tanításának sokszínű gyakorlatáról a XVIII. századi magyarországi és erdélyi protestáns kollégiumokban (Sárospatak, Debrecen, Kolozsvár), addig Lovas Borbála (7. fejezet) és Simon József (9., 10. fejezet) esettanulmányaiban a természetjog inkább kiegészítő elemként szerepel. Utóbbi szempontból érdekes Lovasnak az unitárius prédikátor és püspök, Enyedi György prédikációit elemző tanulmánya, amely a XVI. század végi természeti teológia és a Grotius előtti természetjog közötti párhuzamot, illetve tematikai átfedést hangsúlyozza. Vele szemben Simon tanulmányainak mindkét főhőse (Apáti Miklós, Bethlen Miklós) jól illusztrálja a XVII. század végén kialakuló természetjogi tanok átvételével (például Pufendorféval) kapcsolatos nehézségeket. Míg Apáti estében a karteziánus metafizika jelenti a szisztematikus adaptáció korlátját, addig Bethlennél mindez a szerző politikai pszichológiai munkájával és önéletírásával állt összefüggésben. A természetjog oroszországi kontextusával a kötet utolsó tanulmánya foglalkozik. Ivo Cerman esszéje (11. fejezet) az excentrikus diplomata, jog- és politikatudós, Strube de Piemont ellentmondásokkal teli intellektuális portréját elemzi. Amellett érvel, hogy miközben Strube a korabeli göttingeni elvárásokhoz igazodva dolgozta ki a „szenvedélyes természetjog”-ról szóló elméletét, ezzel pedig kivívta helyét a kortárs emlékezetben, a gyakorlatban – az orosz államérdekekkel igazodva – természetjogi felfogása egyúttal az oroszországi rabszolgaság és despotikus monarchia intézményrendszerét védte.

A kötet legnagyobb erőssége a problémaközpontú és empirikus megközelítésben rejlik. A regionális áramlatok sokszínűségét hangsúlyozó tanulmányok egyúttal régi adósságot törlesztenek. Koncepciójából fakadóan a kötet egy alulkutatott területtel foglalkozik, habár önmagában nem képes pótolni az elmaradt kutatási eredményeket, mégsem spórolja meg, hogy átfogó módon értékelje a természetjog szerepét a kora újkori kelet-közép-európai régió szellemi kontextusában. Ennek során a kötet szakít a természetjog genetikus megközelítésével. Elmozdulva a történeti-kontextuális értelmezés irányába a természetjog instrumentális és pragmatikus jelenlétét hangsúlyozza. Többek között kiemeli az akadémiai diskurzusminták (úgymint közjog, politikatudomány, politikai gazdaságtan, természeti teológia, praktikus filozófia) meghatározó szerepét, amelyek a természetjog autonóm művelésének hiányában a XVIII. század nagyobb részében az oktatás elsődleges kontextusát jelentették. Másodsorban, felhívja arra is a figyelmet, hogy a katolikus-protestáns kulturális tájékozódás különbségeiből fakadó dinamikák az állami központosítás időszakában is eltérő kontextusokban működtek tovább, ezzel is tovább örökítve az ágenciák-intézmények meghatározó szerepét (183).

Összességében a kötet mind tartalmában, mind koncepciójában olyan úttörő vállalkozás, amely nemcsak elkerüli a korábbi vizsgálatok módszertani buktatóit, hanem képes rámutatni azokra a kihívásokra, amelyek regionális összefüggésben a természetjogot az eddigiekben egy nehezen megragadható jelenséggé tették. Tekintettel a téma komplexitására, habár az utóbbi évtizedek nemzetközi kutatásában a természetjoggal kapcsolatos vizsgálódás egyre inkább a szakértők területévé vált, a kötet tanulmányai szélesebb olvasói kör érdeklődésére is számot tarthatnak. Ezzel pedig remélhetőleg valódi alapot szolgáltatnak majd a természetjoggal kapcsolatos jövőbeli kutatások számára.

Tizenegy tanulmány a természetjog 17–18. századi történetéről [Early modern natural law in East-Central Europe, edited by Gábor Gángó, Brill 2023, pp. 403.]

Nyitókép forrása: wikimedia.org

Témakörök: recenzió, természetjog, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT