Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kriskó Edina

Jóllét és kapcsolódás

A szociális és érzelmi tanulás jelentősége.

Kriskó Edina 2025.11.13.
Hauser Zsuzsanna

Az óvodapedagógus-képzés kihívásai a XXI. században

Az óvodai nevelés minősége hosszú távon meghatározza a társadalom fejlődését.

Hauser Zsuzsanna 2025.11.05.
Balatoni Monika

Éghajlatváltozás és fenntartható közösségek

Társadalmi változók a XXI. század kihívásai között.

Balatoni Monika 2025.11.04.
Beyer Fülöp

Gépi zene és felhasználói tudatosság

A gépi mellett elszürkülhet az örökzöld emberi zene.

Beyer Fülöp 2025.09.26.
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Picture of Pellet Philippe
Pellet Philippe
kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.11.12.
  • 2025.11.12.

Krisztus társadalmi királysága

A Quas primas enciklika újraolvasása száz év múltán

Vasárnap, 2025. november 23-án ünnepeljük Krisztus Király ünnepét, amelyet éppen száz évvel ezelőtt, 1925. december 11-én alapított XI. Piusz pápa Quas primas kezdetű enciklikájával.

Krisztus királysága XI. Piusz pápa pontifikátusának központi témája volt; jelmondata így szólt: „Krisztus békéje Krisztus országában”. XI. Piusz hangsúlyozta, hogy ha az isteni rendet és Krisztus tekintélyét félreállítják, tartósan sem az igazságosság, sem a béke nem alapozható meg, és a gonosz uralma előretör. Figyelmeztetéseit sajnálatos módon igazolták a XX. század tragikus eseményei.

A második világháborút követően létrejött új világrend, amely a nemzetek túlzott hatalmi törekvéseit hivatott korlátozni a nemzetközi szervezetekre támaszkodva, hosszú békeidőszakot hozott, különösen Európában. Ma azonban számos fegyveres konfliktus lángol a föld különböző részein. A háború még Európa kapuinál is morajlik, és terjedése fenyeget. 2024-ben Ferenc pápa figyelmeztetett a konfliktusok folyamatos terjedésére, hangsúlyozva, hogy a „harmadik világháború, amelyet darabokban vívnak” [1] igazi globális konfliktussá válik, egyben aggodalmát is kifejezte a biztonságot és a békét garantáló intézmények növekvő tehetetlensége miatt.

Ezekkel a nyugtalanító fenyegetésekkel szemben nem volna érdemes újraolvasni a Quas primas enciklikát, még akkor is, ha ezt a szöveget a II. Vatikáni Zsinat óta gyakran elavultnak tekintik? Javaslatai megfelelő választ kínálhatnak korunk bajaira, amelyek sok tekintetben emlékeztetnek a két világháború közötti időszak problémáira.

„Krisztus békéje Krisztus országában”

Krisztus királysága már XI. Piusz legelső enciklikájának, az Ubi arcano Dei consilio enciklikának (1922. december 23.) is központi témája volt, amely a Quas primas enciklika előzményének tekinthető. Ebben az első enciklikában csatlakozik elődjéhez, XV. Benedekhez, aki az első világháború okát így jelölte meg: „Napjainkban a közügyek istentelensége, az ateizmus, amelyet a civilizáció rendszerévé emeltek, a világot vérfürdőbe taszította” [2].

Mi ezeknek a bajoknak az oka? XI. Piusz válasza világos: Isten kizárása a szívekből és a társadalomból: „A hadviselő felek ünnepélyes szerződésekben megkötötték a békét, s az most okiratba van foglalva, de nincs beírva az emberek szívébe”.

Miután meghatározta a bajokat és azok okát, XI. Piusz felkínálja a gyógyírt: Krisztus békéjének mindenki szívébe kell hatolnia, egyénekébe és a kormányzókéba egyaránt, és Krisztus előírásait a magánéletben éppúgy, mint a közéletben követni kell. Ahhoz, hogy Krisztus békéje teljesen érvényesüljön, uralmának át kell hatnia a társadalom minden rétegét.

Két évvel később (1925. december 11-én) a Quas primas enciklika kiterjeszti és kiegészíti az Ubi arcano Dei consilio enciklikát. XI. Piusz alexandriai szent Cyrillre hivatkozik, hogy kifejezze: „Krisztus királysága abban a titokzatos egyesülésben találja magyarázatát, amelyet lényegileg való egyesülésnek („hüposztatikus egységnek”) nevezünk”. Jézus Krisztus mint igazi Isten, természetes jogon uralkodik a világ felett, mivel részesedik az isteni szuverenitásban az egész teremtés felett. Azonban mint Isten emberré lett, egyesült az emberi állapottal, szenvedett és meghalt az emberek üdvösségéért, ami számára szerzett jogon uralmat biztosít. A természetes és a szerzett jog, amelyek a királyság két pillérét alkotják, teljes szuverenitást és legitimációt biztosítanak Krisztus számára. Bár elsősorban lelki jellegű, ez a királyság a földi valóságokra is kiterjed: „Súlyosan tévedne, aki az Istenembertől elvitatná a polgári ügyek fölötti hatalmat is, hiszen neki az Atyától teljes hatalma van a teremtmények fölött úgyannyira, hogy minden az Ő akaratának van alávetve.” XI. Piusz különös felelősséget ró az államfőkre: „Tehát a nemzetek kormányzói ne vonakodjanak odahatni, hogy úgy ők maguk, mint népeik Krisztus, a Király iránt a tisztelet és a hódolat nyilvános adóját leróják”.

A II. Vatikáni Zsinat hatása

A II. Vatikáni Zsinat reformjai nyomán létrejött tanításbéli változások elkerülhetetlenül megváltoztatták a Krisztus királyságáról alkotott felfogást, különösen annak „szociális” dimenzióját. Az Egyház már nem követeli az államfőktől – amint azt XI. Piusz a Quas primas enciklikában tette –, hogy nyilvánosan ismerjék el Krisztus szuverenitását, valamint azt sem, hogy keresztény elvek és Isten parancsolatai szerint kormányozzanak.

Krisztus királyságának társadalmi dimenzióját érintő elhalványulás akkor következett be, amikor az Egyház bizonyos fokú bizalommal viseltetett a nyugati, szekuláris demokráciák iránt, amelyek akkor úgy tűntek, hogy készek az Egyházzal egészséges és pozitív együttműködésre és biztosították a II. Vatikáni Zsinat által követelt vallásszabadságot.

A „relativizmus diktatúrája”

Azóta azonban a tapasztalat azt mutatta, hogy a nyugati demokráciák fokozatosan eltávolodtak a keresztény értékektől, sőt egyre inkább ellenségessé váltak azokkal szemben, miközben új, az Egyház tanításával ellentétes értékeket hirdetnek.

A közelmúlt történelme azt mutatta, hogy egy társadalom, amely kezdetben a keresztény erkölcsre épült, nem maradhat keresztény, ha elszakad a kereszténység éltető forrásától, vagyis magától Krisztustól. Erre a valóságra emlékeztetett XIV. Leó a 2025. augusztus 28-án a francia politikusokhoz intézett beszédében: „Jézus határozottan kijelentette: „Nélkülem semmit sem tehettek!” (Jn 15,5); ezért nem szabad csodálkozni azon, hogy az »értékek« előmozdítása nem tudja megváltoztatni a világot – bármennyire evangéliumi jellegűek is ezek az értékek –, amennyiben eltávolítjuk belőlük Krisztust, az értékek szerzőjét.” [3]

A „halál kultúrája” és a „relativizmus diktatúrája”, amelyeket II. János Pál és XVI. Benedek fenyegetésként említett, egyre kézzelfoghatóbb valóságokká válnak. Egy újfajta diktatúra bontakozik ki. Sokkal „enyhébb”, mint a XX. századi erőszakos totalitarizmusok, mégis veszélyes, mert alattomosan és kártékonyan beszivárog a lelkekbe és az értelmekbe, még a keresztény közösségekbe is, amint azt II. János Pál az Evangelium vitae (1995) című enciklikájában jelezte: „Az Isten és az ember iránti érzék megfogyatkozása, mely a szekularizmus által uralt társadalmi-kulturális környezet sajátos jellemzője, meggyőző kísértéseivel olykor még a keresztény közösségeket is próbára teszi.”

Minden bizonnyal érdemes újraolvasni a Quas primas enciklikát: tanításai megfelelő választ jelenthetnek korunk tévedéseire, és gyógyírt nyújthatnak a jelen társadalmak súlyos egyensúlytalanságaira.

A bejegyzés a szerző „Krisztus társadalmi királysága és a laicitás – A Quas primas újraolvasása száz év múltán” (Royauté sociale du Christ et laïcité – Relire Quas primas cent ans après) című, 2026 februárjában, Franciaországban megjelenő könyvén alapul.

Jegyzetek

[1] Ferenc pápa beszéde a diplomáciai testületnek mondott újévi üdvözlete alkalmából, 2024. január 8.

[2] XV. Benedek pápa beszéde a bíborosi kollégiumhoz, karácsony ünnepének előestéjén, 1917. december 24-én

[3] XIV. Leó pápa szentatya beszéde a Val-de-Marne (Créteil-i egyházmegye) képviselőiből és polgári személyiségekből álló delegációhoz, 2025. augusztus 28-án.

Nyitókép forrása: Cézár pénze, Philippe de Champaigne (Forrás: Wikimedia Commons)

Témakörök: egyház, társadalom, ünnep
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT