Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
Navracsics Tibor

A Nagy Átalakítás kísérlete

Az előttünk álló két évben eldől, hogy sikerül-e Ursula von der Leyen Nagy Átalakítása.

Navracsics Tibor 2025.07.17.
LUDECON BLOG
Marton Ádám
Marton Ádám
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2025.07.25.
  • 2025.07.25.

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

A big data mennyiségű adathalmazok egyre nagyobb körben történő megjelenése, ezáltal az elemzésük iránt növekvő igények a big data elemzők és adattudománnyal foglalkozó szakemberek iránti igény növekedését is eredményezték. Az adattudomány és a big data elemzés azonban már a vizsgálatok megkezdése előtt felveti a kérdést, hogy milyen programnyelvet alkalmazzunk. Mi a best practice? Ez a kérdés felmerül egy-egy adatelemzési projekt megkezdésekor is, de ugyanígy döntési helyzetet teremt a pályájuk elején lévő adatelemzők számára is. A választást tovább árnyalja, hogy az adatelemzési projekt és a kapcsolódó adathalmaz mélységétől, jellegétől, méretétől függően az elemzési folyamat során különböző igények merülhetnek fel, amelyeket az adott programnyelv alkalmazásával lehet hatékonyan kezelni.

Számos technológiai, informatikai vagy bigdata-elemzésre szakosodott felületen találhatunk arra vonatkozóan tanulmányokat, blogcikkeket vagy posztokat, hogy az R vagy a Python programnyelvet érdemes használni vagy éppenséggel megtanulni. Ezek különböző szempontokat vesznek figyelembe a két programnyelv összehasonlítása során, illetve a mellettük való érvelést vagy választást illetően. Az egyes cikkek azonban a sok hasonlóság mellett különbségeket is mutatnak a két programnyelv mellett érvelés terén. Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, ami aktív közösséggel rendelkezik, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű. Az R és a Python is könnyen integrálható más alkalmazásokba, jellegüket és céljukat tekintve azonban ezek mozgástere eltérhet. Az R elsődlegesen a tudományos kutatások, illetve az azokhoz kapcsolódó statisztikai és adattudományi elemzések terén mutat nagy népszerűséget, míg a Python általánosabb adatelemzési céllal rendelkezik, illetve alkalmas web- és szoftverfejlesztésre, könnyen integrálható mérnöki, műszaki környezetbe. Ezáltal a nagyobb és sokrétűbb projekteknél a Python a sokoldalúságából fakadóan hatékonyabban integrálható más rendszerekbe.

A két programnyelv vizsgálata során két további szempontrendszert szükséges figyelembe venni az adattudomány szempontjából: az adatokra, illetve az elemzésre vonatkozó paramétereket, valamint az adott programnyelv elsajátításának lehetőségeit és kihívásait. Az adatokat illetően általános megállapításként fogalmazható meg, hogy a Python a nagyobb adathalmazoknál hatékonyabb adatelemzésre képes, míg az R elsődlegesen kisebb vagy közepes méretű adatmennyiség esetén lehet megfelelő eszköz. Ez kihatással lehet az adatelemzések körére is.

Számos érvelés szól amellett, hogy az R az adatvizualizáció terén hatékonyabbnak, sokrétűbbnek tekinthető, illetve a kész ábrák az egyes csomagokban részletesebbek. Azonban ugyanennyi más megközelítés cáfolja is ezt. Amennyiben módszertani, statisztikai oldalról vizsgáljuk a két programnyelvet, úgy megállapítható, hogy a Python kevésbé specializált a különböző statisztikai elemzésekre, modellezésekre, illetve statisztikai tesztekre, mint az R. Ezzel párhuzamosan az R elsődlegesen a hagyományos statisztikai és módszertani megközelítésekre specializálódott, így a gépi és mély tanulási algoritmusokra kevésbé. Ez szoros összefüggést mutat a korábbi megállapítással az adathalmazok méretére, illetve azok kezelhetőségére vonatkozóan. Az természetesen nem állítható, hogy R-ben nem lehet gépi és mélytanulási folyamatokat futtatni (pl. a caret vagy a tidymodels csomagok), csupán a Python ezen a terén nagyobb hatékonyságot és több lehetőséget biztosít. Szükséges megemlíteni továbbá, hogy általánosságban R-ben a rendelkezésre álló statisztikai tesztek gyakran külön csomagokban érhetők el, amelyek telepítése a felhasználótól függ. Ezáltal az elemzés megköveteli a biztos módszertani háttérismeretet is az elemzőtől, annak érdekében, hogy a megfelelő statisztikai teszt kerüljön telepítésre. Ez előny és egyben hátrány is lehet. Az elemző ugyanis széles skálán elérhető tesztekkel találkozhat, így nagyobb választási lehetősége van, az eredmények szempontjából robusztusabb lehet a több, eltérő módszertani megközelítésen alapuló teszt alkalmazása. Mindazonáltal ez hátránnyá is válhat, ugyanis megköveteli a különböző tesztekhez tartozó csomagok technikai ismeretét, telepítését és alkalmazását egy-egy elemzési probléma során. Ez a probléma Python esetében is felmerülhet a moduláris jellegből fakadóan, mindazonáltal általánosságban kijelenthető, hogy kevesebb könyvtár alkalmazása szükséges egy-egy problémakör vizsgálatának lefedéséhez (a legegyszerűbb esettel élve, például a lineáris regressziós és kapcsolódó tesztek vizsgálatához). Ez azonban azt is eredményezi, hogy a statisztikai vizsgálatok kevésbé sokszínűek. Az elemzési lehetőségek, illetve a rendelkezésre álló csomagok, illetve algoritmusok nagyban befolyásolhatják a programnyelv elemzési projekthez való illesztéséhez, illetve azok tanulási folyamatához is.

A két programnyelv elsajátításának oldaláról vizsgálva megállapítható, hogy általánosságban a Python könnyebben tanulható a kezdők számára az intuitív és könnyen elsajátítható szintaxisok révén, míg az R esetében a tanulási görbe meredekebb lehet. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ez mindenki számára triviálisan így alakul. A tanulási folyamathoz szoroson kapcsolódnak a kódok írása során kapott hibaüzenetek is, amelyek az R-nél általában nem igazán informatívak, gyakran az általános megfogalmazás nehezítheti a konkrét hiba azonosítását. Ezzel ellentétben a Python esetében az elkövetett hibák csupán a programkód lefuttatása során jelentkeznek, így rendkívül fontos az alapos és rendszeres tesztelés.

Fontos kiemelni, hogy a két programnyelv közötti választást elsődlegesen az adathalmaz mérete és jellemzői, illetve az adatelemzési projekt jellege, valamint a kapcsolódó vizsgálati kérdés határozzák meg. Ezek együttes figyelembevételével lehet egyértelműen optimalizálni az elemzés problémakörét, s ezáltal lehatárolni az alkalmazott programot. Ehhez azonban az R és Python nyelvekben való jártasság is szükséges, illetve az azokhoz kapcsolódó csomagok és könyvtárak beható ismerete. Ezek hiányában, illetve felületes ismerete mellett ugyanis nehézkessé válhat az elemzés során történő alkalmazásuk, s a projekt közbeni esetleges váltás további problémákat, illetve időveszteséget generálhat. Nem triviális, hogy a két programnyelv között választani szükséges. A két programnyelv együttes használata is célravezető lehet, olyan esetekben például, ahol az adattisztítás Pythonban, míg a vizualizáció és elemzés R-ben történik.

Nyitókép forrása: Godfrey Atima

Témakörök: adat, adatelemzés, elemzés, gazdaság, kód
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT