Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Szakos Enikő

Vissza kell vezetni a gyermekeket az analóg valóságba!

A mai gyermekek sem másak, mint nagyszüleink voltak.

Szakos Enikő 2025.03.25.
Rab Árpád

Az e-egészségügy trendjeinek változása

A mesterséges intelligencia és a hordozható eszközök fényében.

Rab Árpád 2025.03.25.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Beyer Fülöp

Szabályozási adok-kapok

Az Apple, a ByteDance és a Digital Markets Act.

Beyer Fülöp 2024.08.09.
CYBERBLOG
Picture of Veszelszki Ágnes
Veszelszki Ágnes
egyetemi docens, NKE ÁNTK Digitális Média és Kommunikáció Tanszék
  • 2024.05.02.
  • 2024.05.02.

Valóban a testükből élnek az influencerek?

Influencerek és szelfik

Az influencerek számára a testük (lefényképezése) az egyik produktum, amellyel termékeket és szolgáltatásokat tudnak eladni a közösségi média, kiemelten az Instagram felületén. Abidin[1] összefoglalóan szelfialapú marketingről beszél (selfie-based marketing).

A jó szelfi készítésébe beletartozik – amellett, hogy az alkotója képes egy jól keretezett, technikailag megfelelő önportrét megalkotni – az is, hogy oly módon szerkeszti meg a képet, hogy maximalizálja annak a kedvelhetőségét (likeability[2]), hiszen a posztra érkező lájkok száma mutatja meg a kép, illetve a készítőjének a népszerűségét (vö. lájkgazdaság[3]).

A felhasználói figyelem a lájkok révén mérhetővé, ezáltal monetizálhatóvá vált. Az influencerek (fél)professzionális szelfikészítővé képezték ki magukat – hiszen egy-egy jó önfotótól a bevételeik is függenek.[4]

A szelfi szexualizálódása

Több kutatás[5] is foglalkozott azzal, hogy egy nem szexuális témájú szelfi esetén is a női (én)reprezentáció gyakran szexuális jelleget ölt. Ez azzal a fajta kulturális nyomással magyarázható, amely a női szexualitást magasra értékeli, és a figyelemfelkeltés hatékony eszközének tekinti.[6]

Az online közegben a szexualitás gyakorta összekapcsolódik az ún. pornósikkel (porn chic[7]). Ez egy olyan (főként a nyugati világban), nagyjából az ezredforduló környékén kezdődött és még jelenleg is zajló kulturális változásra utal, amelynek során a pornográf (hatású) testbemutatási stílus lesz a meghatározó a divatban és a populáris kultúrában. Eszerint „a bujaság lett a menő” („raunch became the new cool”[8]). A szakirodalom pornifikációként (pornification) ír e folyamatról, amelynek során „a pornó kilép a rejtett és sok esetben hivatalosan is tiltott szubkultúrajellegéből és a populáris kultúra területére beszivárogva láthatóbbá és normaalkotó erejűvé válik”[9], és e normalizáló folyamat során a pornó a populáris kultúra részévé lesz, és hatással lesz az emberi kapcsolatokról, a szexualitásról és az intimitásról alkotott elképzelésekre is.[10] A „szexiség” egyre inkább elvárás a nőkkel szemben az online térben, ezzel egyidőben pedig a pornografizált képek váltak a „szexi” normájává.[11] Ez a másutt pornografizálódásnak nevezett jelenség (pornographication[12]) többféle formában manifesztálódik: a bulvármédiában, marketingkampányokban, filmen, illetve jellemzően közösségimédia-posztokban és szelfikben. 

Reménykedők, hencegők, elköteleződők, ösztönzők és előadók

Drenten és munkatársai[13] közösségi médiába feltöltött női influencerszelfik elemzése során öt szereptípust különítettek el az önmagukat árucikké tévő influencerek esetén. Az önkommodifikációs (self‐commodification) kontinuum a nem monetizált és alacsony figyelmet generáló gyakorlatoktól a monetizált és magas figyelmet elérő gyakorlatokig terjed. Az öt kategória a következő: reménykedők (hopefuls), hencegők (boasters), elköteleződők (engagers), ösztönzők (boosters) és előadók (performers).[14]

A szexualizált (influenceri) énmegjelenítés fokozatai
(Drenten et al.[15] ábrájának újraszerkesztése magyar fordítással)

A reménykedők (hopefuls) feltörekvő influencereknek tekinthetők, akik pénzbeli ellenszolgáltatás nélkül posztolnak márkákhoz kötődő tartalmakat, abban reménykedve, hogy különböző cégek felfedezik őket. A szexualizált pózokat, gesztusokat, stílust (bizonyos testrészeket megmutató beállítások, szűk és rövid ruhák, haj meghúzása, szétnyílt ajkak megérintése, vetkőzés szimulálása), vagyis a pornósikk esztétika reprodukálását abból a célból alkalmazzák, hogy elnyerjék a követők és a potenciális márkapartnerek figyelmét.[16]

A hencegők (boasters) olyan influencerek, akik informális kapcsolatban állnak a márkákkal, és a termékajánlói munkát rendszerint pénzbeli kompenzáció nélkül vagy alacsony fizetség ellenében végzik. Fizetés helyett gyakran ingyenes ajándékokat, termékmintákat, kuponkódokat kapnak ellenszolgáltatás gyanánt. A pornósikk-kinézet reprodukálása (guggolás, a lábszárra való támaszkodás, a lábak közé helyezett kéz) során a termékeket leginkább feltűnő kellékként használják (például a Drenten és munkatársai[17] által elemzett egyik fotón a női influencer egy hajtermék csomagolását használja kellékként a fotóhoz, finoman a nyitott szájához támasztva azt, miközben azonban a kép fókusza nem a hajára, nem is a termékre, hanem a nő melleire irányul). Leggyakrabban ruházati és divattermékek, táplálékkiegészítők, bőr- és szépségápolási árucikkek hirdetésekor jelenik meg ez az influencertípus. A szerzők elemezték a posztokhoz érkező kommenteket is, és azt figyelték meg, hogy az előző csoporthoz képest növekedett a szexuális zaklató (agresszív és tárgyiasító) hozzászólások számaránya. Az influencerek feltehetőleg azért nem törlik ezeket a kommenteket az oldalukról, mert az Instagram algoritmusa a magas felhasználói aktivitást – a posztra érkező lájkokat és különösen a kommenteket – még nagyobb eléréssel „jutalmazza”. 

Az elköteleződők (engagers) formálisan is kötődnek bizonyos márkákhoz, pénzügyi ellenszolgáltatásért cserébe készítik a szexualitásra is alapozó tartalmaikat, és építik a saját személyalapú márkájukat (person-based brand).[18] Az erősen koreografált és megrendezett pornósikkes gesztusokat, pózokat, öltözékeket implicit módon arra használják, hogy meggyőzzék a követőiket arról, hogy azok a posztokban szereplő termékek megvásárlásával az influencerekéhez hasonló, ún. jet-setting, azaz gazdag és divatos, kedvtelésből gyakran utazgató luxuséletmódot érhetnek el. Például a szétnyílt ajkakat mutató, csípőjüket kiemelő pózokat nagy dekoltázzsal rendelkező, rendszerint fehér fürdőruhában jelenítik meg egy csillogó luxusnyaraláson, amit összekötnek egy kozmetikai márkával. A képeik őszintének tűnnek, de valójában nagyon is megtervezettek és professzionálisan készültek (ezt tervezett spontaneitásnak nevezzük). A kutatók[19] az agresszivitás, a zaklatás és a tárgyiasítás (pl. szexuális felkérés, fizikai fenyegetés) az előző csoporthoz képest további növekedését rögzítették a kommentekben. 

Az ösztönzők (boosters) a saját maguk által forgalmazott termékeket (fürdőruhákat, ruhákat, sminktermékeket, napszemüvegeket, fitnesztermékeket) népszerűsítik a szexualizált munka során. Női influencerként legfőképpen a saját márkájuk arcaként szerepelnek. A pornósikk explicitebb elemeit jelenítik meg, amihez saját termékeiket használják kellékként.[20] Gyakran posztolnak képeket és videókat magukról az edzőteremben, aktívan bemutatva azt a munkát, amit a kinézetük elérése érdekében végeznek, miközben egyúttal az eladásra szánt produktumot (például a fitneszterméket) is népszerűsítik. Az elemzett fotókon olyan pornótrópusokra is támaszkodnak, mint a feneket a figyelem középpontjába állító guggoló póz vagy a fenék megfogására való explicit utalás (például homokos kézlenyomat a pózoló nő fenekén). A korábbiakhoz képest még magasabb a szexuálisan zaklató kommentek száma az esetükben. 

Az előadók (performers) saját magukat kínálják árucikként: számukra az Instagram (továbbá a Twitter és a Reddit is) a közönségépítés és a követőik más platformokra való átirányításának az eszköze.[21] A profilon hiperlinkkel vagy a poszt alatt leírással megadott külső, szexmunka-specifikus csatornákon (saját weboldalon, Snapchaten vagy az OnlyFans oldalon) az ún. vaníliaoldalaknál nyíltabb szexuális tartalmakat terjesztenek, amelyek prémium előfizetésért cserébe érhetők el.[22] Az előadók (felnőtt előadók, szexmunkások, modellek) közzétett képei és videói explicit módon pornográf jellegűek: a szereplők a képeken kevés ruhát viselnek, a tartalmak jellemzően privát, intim helyszíneken (például hálószobában) készülnek, és leginkább egy-egy testrészre (fenék, mell) összpontosítanak. A profilleírásukban és a posztok alatt közmegegyezéses emojik is egyértelművé teszik, hogy a szereplők teste vagy szexuális jellegű szolgáltatásai pénzért kaphatók: a vigyorgó arc a flörtölés, a barack a fenék, a padlizsán a pénisz, a három vízcsepp pedig az orgazmus szimbóluma. Ezek az emojik félreérthetetlen szexuális célzásként működnek az online platformokon. Az előadók kiemelten sok szexuálisan agresszív megjegyzést kapnak a követőiktől.[23]

Önmegmutatás a neten és a lehetséges következményei

Drenten és szerzőtársai[24] konklúziója szerint az önkommodifikációs kontinuum végén a nyíltabb szexuális tárgyiasítás és pornografizálódás nagyobb valószínűséggel társul intenzívebb szexuális zaklatással, illetve szexuálisan agresszív megjegyzésekkel. A vizsgálatuk szerint a pornósikk korlátozza a női „szexiség” mintáit a közösségimédia-influencerek körében, ezáltal ugyanazok a gyakorlatok viszonylag monoton módon ismétlődnek a tartalmakban. 

Források

Abidin, Crystal 2016: Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online? Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, April-June 2016, 1–17. https://www.doi.org/10.1177/2056305116641342

Carrotte, Elise Rose – Prichard, Ivanka – Lim, Megan Su Cheng 2017: „Fitspiration” on Social Media: A Content Analysis of Gendered Images. Journal of Medical Internet Research, 19, 3, e95. https://doi.org/10.2196/jmir.6368

Daniels, Elizabeth A. 2016: Sexiness on social media: the social costs of using a sexy profile photo. Sexualization, Media, & Society, 2, 4, 2374623816683522. https://doi.org/10.1177/2374623816683522

David, Gabriela 2009: Clarifying the mysteries of an exposed intimacy. Another intimate representation Mise-en-scène. In Nyíri, Kristóf (ed.) Engagement and exposure. Mobile Communication and the ethics of social networking, Vienna, Passagen Verlag, 77–86. 

Drenten, Jenna – Gurrieri, Lauren – Meagen, Tyler 2020: Sexualized labour in digital culture: Instagram influencers, porn chic and the monetization of attention. Gender Work Organ, 27, 41–66. https://doi.org/10.1111/gwao.12354

Gregor, Anikó – Csányi, Gergely – Dés, Fanni 2020: „Pest megér egy testet”. A magyarországi pornóipar a hosszú kilencvenes években mint a világgazdaságba való reintegráció egy patriarchális formája. Replika, 117–118, 53–91. https://www.doi.org/10.32564/117-118.3

Hall, P. Cougar – West, Joshua H. – McIntyre, Emily 2012: Female self-sexualization in MySpace.com personal profile photographs. Sexuality & Culture, 16, 1–16. https://www.doi.org/10.1007/s12119-484 011-9095-0

Harvey, Hanna B. – Robinson, Karen 2007: Hot bodies on campus: The performance of porn chic. In Hall, Ann C. – Bishop, Mardia J. (eds.) Pop porn: Pornography in American culture. Westport, CT, Praeger.

Lykousas, Nikolaos – Casino, Fran – Patsakis, Constantinos 2020: Inside the X-Rated World of „Premium” Social Media Accounts. In SocInfo 2020. Lecture Notes in Computer Science. Springer, Cham, 12467, 181–191. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60975-7_14

Lynch, Anette 2012: Porn chic: Exploring the contours of raunch eroticism. London, UK, Berg.

Manago, Adriana M. – Graham, Michael B. – Greenfield, Patricia M. – Salimkhan, Goldie 2008: Self-presentation and gender on MySpace. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 446–458. https://www.doi.org/https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.07.001

Paasonen, Susanna – Nikunen, Kaarina – Saarenmaa, Laura 2007: Pornification and the education of desire. In Paasonen, Susanna – Nikunen, Kaarina – Saarenmaa, Laura (eds.) Pornification: Sex and sexuality in Media Culture. Oxford, Berg, 1–20.

Patella-Rey, PJ 2021: Sex cam modeling: labor, intimacy, and prosumer porn. PhD disszertáció, kézirat. University of Maryland. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21571.53282

Ringrose, Jessica 2011: Are you sexy, flirty, or a slut? Exploring ‘sexualization’ and how teen girls perform/negotiate digital sexual identity on social networking sites”. In Gill, Rosalind – Scharff, Christina (eds.) New femininities: postfeminism, neoliberalism and subjectivity. Basingstoke, UK, Palgrave MacMillan, 99–116. 

Senft, Theresa M. – Baym, Nancy K. 2015: What does the selfie say? Investigating a global phenomenon. International Journal of Communication, 9, 1588–1606.

van Oosten, Johanna M. – Peter, Jochen – Boot, Inge 2015: Exploring associations between exposure to sexy online self-presentations and adolescents’ sexual attitudes and behavior. Journal of Youth and Adolescence, 44, 5, 1078–1091. https://www.doi.org/10.1007/s10964-014-0194-8. 

van Oosten, Johanna M. – Vandenbosch, Laura 2017: Sexy online self-presentation on social network sites and the willingness to engage in sexting: a comparison of gender and age.Journal of Adolescence, 54, 42–50.

Veszelszki, Ágnes 2011: Image and Self-representation. In Benedek, András – Nyíri, Kristóf (eds.) Images in Language. Metaphors and Metamorphoses. Visual Learning, vol. 1. Frankfurt am Main et al., Peter Lang, 125−136.

Veszelszki, Ágnes 2018: Like Economy: What is the Economic Value of Likes? Society and Economy, 40, 3, 417–429.

[1] Abidin 2016, 1.

[2] Abidin 2016, 4.

[3] Veszelszki 2018.

[4] Abidin 2016, 4.

[5] Többek között: Carrotte–Prichard–Lim 2017; Hall–West–McIntyre 2012; Kapidzic–Herring 2015; Manago–Graham–Greenfield–Salimkhan 2008; Ringrose 2011.

[6] David 2009, 84; Veszelszki 2011, 132; Daniels 2016.

[7] Lynch 2012.

[8] Lynch 2012.

[9] Gregor et al. 2020, 55.

[10] Paasonen et al. 2007; Csányi et al. 2022, 3.

[11] Daniels 2016; van Oosten et al. 2015; van Oosten–Vandenbosch 2017.

[12] Drenten et al. 2020, 42.

[13] Drenten et al. 2020.

[14] Drenten et al. 2020, 42.

[15] Drenten et al. 2020, 50.

[16] Harvey–Robinson 2007; Drenten et al. 2020, 51.

[17] Drenten et al. 2020, 52–53.

[18] Drenten et al. 2020.

[19] Drenten et al. 2020.

[20] Drenten et al. 2020, 57.

[21] Lykousas et al. 2020.

[22] Vö. Patella-Rey 2021, 45.

[23] Drenten et al. 2020.

[24] Drenten et al. 2020.

A blogbejegyzés a Veszelszki Ágnes – Aczél Petra: Erotikus és pornóinfluenszerek, különös tekintettel az OnlyFans portálra. Századvég 2023/2: 171–198. című tanulmány felhasználásával készült.

Nyitókép forrása: Ivan Samkov

Témakörök: digitális, influencer, kiberbiztonság, selfie
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT