Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.10.26.
  • 2023.10.26.

Az uniós ifjúság helyzete

A Youth Progress Index adatai szerint tizenkét év alatt alig javult az ifjúság életminősége az Európai Unióban. Nemzeti kompetencia révén elsődlegesen a tagállamoknak van feladatuk ezen a területen.

A Youth Progress Index (Ifjúsági Előrehaladási Index) egy olyan mutatószám, amely lehetővé teszi a világ hasonló gazdasági fejlettségű országainak, országcsoportjainak összehasonlítását az ifjúság helyzete alapján. Három nagyobb – ezeken belül pedig több rész – terület van, amelyeken és amelyek segítségével a Youth Progress Index kidolgozói – köztük az Európai Ifjúsági Fórum – a fiatalok életkörülményeit mérik egy adott nemzetben. Az egyik az alapvető emberi szükségletek biztosítása, például lakhatás, orvosi ellátás, személyes biztonság. A második nagy területet a társadalmi jólét alapjainak megteremtése jelenti. Ide sorolható a környezet állapota, egészségi állapot, oktatás minősége, internethasználat. A harmadik kategóriába a szabadságjogok, kisebbségi jogok érvényesülése tartozik. A egyes témákon belül vizsgált korcsoportok eltérők lehetnek egymástól, ugyanis az ifjúság fogalmát a felmérés során nem szűkítik le meghatározott életkorokra, hanem mindazokat a személyeket közéjük sorolják, akik a gyermekkor és a felnőttkor közötti átmeneti időszakban vannak.

Az Európai Ifjúsági Fórum a legfrissebb – 2022-es – eredményeket múlt héten mutatta be Brüsszelben. Az összehasonlításból kiderül, hogy az Európai Unió (EU) több területen is az elvárások alatt vagy kifejezetten alulteljesít az egy főre jutó GDP alapján hasonló gazdasági teljesítménnyel rendelkező országokhoz képest. Az egészségügyi – fizikai és mentális – állapot, a lakhatási nehézségek, a stabil munkahelyek hiánya, valamint a légszennyezés mértéke emelhető ki legfontosabb problémaként, mely az ifjúság helyzetére hátrányosan hat. Ide sorolandó továbbá az oktatás is, azon belül pedig az alapfokú oktatáshoz való hozzáférés, a nemek közötti egyenlőtlenség megnyilvánulási formái, illetve a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők alacsony aránya a huszonöt évesek vagy annál idősebbek körében.

A 2011-től kezdődően évente publikált adatok révén az államok összehasonlítása mellett figyelemmel kísérhető egy adott ország vagy országcsoport fejlődése is az ifjúság életminőségének területén. Tizenkét év számai azt mutatják, hogy az Európai Unió huszonhét tagállama összességében csekély mértékben tudott csak fejlődni 2011 óta. Ez a fejlődés is elsősorban csupán 2019-ig tartott, az azt követő három esztendőben inkább már csak stagnálásról lehet beszélni az Unió esetében.

Az Európai Unió mozgástere a problémák kezelésében

Az Európai Unióban az ifjúságpolitika nemzeti hatáskörben van, ezért az EU csak kiegészítő, támogató tevékenységet végezhet. Ezen elv mentén ma is léteznek olyan kezdeményezések közösségi szinten, amelyekkel az Unió a fiatalokat segíti, illetve cselekvési keretet kíván a tagállamoknak biztosítani. Jó például szolgál erre a 2019-2027 közötti időszakra szóló uniós ifjúsági stratégia. E mellett más szakpolitikai területeken szintén jelölnek ki olyan célokat az EU-ban, amelyek megvalósítása a fiatalok életminőségén is javíthat. Ilyenek egyebek mellett az oktatáspolitikai együttműködésen belüli 2021–2030-as stratégiai keretrendszerben meghatározott referenciaértékek; vagy éppen a 2022-ben hatályba lépő nyolcadik környezetvédelmi cselekvési program.

Az uniós cselekvési lehetőségek korlátozottsága miatt azonban a legfontosabb feladat a tagországokra hárul. Annak érdekében tehát, hogy az Európai Unióban fejlődhessen az ifjúság helyzete, nemzeti szinten kell először változást elérni.

Kép: Youth for Europe

Témakörök: elemzés, Európai Unió, ifjúság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT