Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Gát Ákos Bence
Gát Ákos Bence
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.10.24.
  • 2023.10.24.

1956-ra emlékezve

Nemzeti szuverenitás az Európai Unióban

Az állami szuverenitás fogalma az Európai Unióban ma is vezérelv lehetne, ha meglenne hozzá a politikai akarat.

A brüsszeli magyar közösség több mint hat évtizede töretlenül ünnepeli az 1956. október 23-i forradalom és szabadságharc emlékét. Minden évben ünnepi szentmisét tartanak, hivatalos állami megemlékezésre és koszorúzásra kerül sor az Ismeretlen Katona emlékművénél, az idén pedig az MCC brüsszeli irodája „Freedom Breakfast” c. eseménysorozatot is elindított. A rendezvényre magyarokon kívül külföldiek is ellátogatnak, ki-ki más nézőpontból próbálja megérteni, mit is jelent a magyarok számára 1956. 

Magyarország Alaptörvénye segítséget nyújthat e feladatban. A Nemzeti Hitvallás az első szabad Országgyűlés képviselőinek első határozatára utalva úgy fogalmaz, hogy „mai szabadságunk az 1956-os forradalmunkból sarjadt ki”. 1956 a szabadságról, Magyarország függetlenségéről és szuverenitásáról szól. Örökérvényű üzenetet hordoz, amely a mai napig meghatározza a magyar politikai gondolkodást. 

A magyarok számára fontos az állam szuverenitása, azaz, hogy Magyarország területe és népessége felett a magyar állam gyakorolja a főhatalmat. Ez a felfogás a magyar gondolatmenetben nem áll ellentétben azzal, hogy Magyarország szuverén országként tagja legyen az Európai Uniónak, és ezáltal bizonyos hatáskörök gyakorlását az uniós alapszerződésekben szabályozott keretek között átengedje az Unió számára. 

Ugyanakkor látni kell, hogy nem mindenki gondolkodik hasonlóan, a klasszikus szuverenitás fogalmát egyre több kihívás éri az Európai Unión belül. 

Magyarország 2010-től első kézből megtapasztalhatta, hogy a gyakorlatban számos szuverén döntését megkérdőjelezték külföldről, és politikai eszközökkel megpróbálták kierőszakolni azok megváltoztatását. Hogy csak néhány emlékezetes példát említsünk, előbb az Országgyűlés által hozott egyes törvények, például 2011-ben a médiatörvény, majd az egyházügyi törvény kerültek nemzetközi és európai össztűz alá. Később a magyar jogrendszer alapját képező, 2012-től hatályos Alaptörvény is szigorú kritikai vizsgálatokon esett át és hosszú viták tárgyát képezte az európai színtéren. 2015-től pedig újabb vitás pontként napirendre került és állandó ponttá vált a bevándorlás kérdése, amely szintén közvetlenül érinti az ország szuverenitását. A vita ugyanis arról szól, hogy eldönthetik-e Magyarországon kívüli politikai és intézményi erőcsoportok, hogy kik és milyen feltételekkel léphetnek be vagy telepedhetnek le Magyarország területén. 

A fenti ügyekben közös, hogy annak ellenére, hogy közvetlenül érintik az állam szuverenitását, az erre a tényre történő hivatkozás nem gátolta meg az európai és nemzetközi szereplőket abban, hogy ennek ellenére is meg akarják határozni a Magyarország által kötelezően követendő politikai irányokat.

A szuverenitást ezen felül nemcsak a gyakorlatban érik kihívások, hanem elméleti síkon is. Törekvések vannak például arra, hogy a szuverenitás fogalmát újragondolják és relativizálják. E téren emlékezetes például Emmanuel Macron 2018. április 18-i európai parlamenti beszéde. A francia elnök az EP-képviselők előtt egy új, „európai szuverenitás” felépítését, a szuverenitás teljes fogalmának újragondolását javasolta. A francia elnök ezt az új szuverenitást a liberális demokráciával, az alapjogokért folytatott küzdelemmel és a nacionalizmus elleni harccal kötötte össze. Egy másik ponton pedig a szuverenitás alapfogalmát tovább gyengítette azzal, hogy jelzős szerkezetek segítségével különböző, „specifikus szuverenitásokról” beszélt. Említést tett „gazdasági és kereskedelmi szuverenitásról”, „klímaszuverenitásról”, „energetikai szuverenitásról”, „digitális szuverenitásról”, sőt, még „élelmiszerszuverenitásról” is. Bár ezen sajátos macroni szuverenitás-koncepció részletei nem teljesen világosak, annyi biztos, hogy az már távol esik a szó eredeti jogi és politikai jelentésétől.

A bemutatott tendenciák arra utalnak, hogy az Európai Unió jelenleg hadilábon áll az állami szuverenitás gondolatával. A nehézségek abból fakadnak, hogy az EU-s intézmények egyre több politikai hatalmat szeretnének önmaguknak, ami pedig csak a klasszikus tagállami szuverenitás rovására valósulhat meg. 

Ez azonban nem feltétlenül kell, hogy így legyen. Az európai projekt szólhatna másról is. Az uniós intézményrendszer feladatát úgyis felfoghatná, hogy célja elősegíteni, hogy az uniós tagállamok minél erősebbek és sikeresebbek legyenek. Ha az EU ezt a célt követné, olyan politikát is kialakíthatna, amely nem hogy nem erodálja az uniós tagállamok szuverenitását, hanem még hozzá is járul annak megerősítéséhez és kiteljesedéséhez. 1956-ra emlékezve nem adhatjuk fel a reményt, hogy egyszer meglesz a kellő politikai erő és akarat ahhoz, hogy az EU ilyen irányba vegyen meghatározó fordulatot. 

A kép forrása: altalanossuli.hu

Témakörök: 56, Európai Unió, szuverenitás, ünnep
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT