Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Alkonyi Zalán
Alkonyi Zalán
A Nemzetek Európája Karrierprogram végzett hallgatója
  • 2020.02.19.
  • 2020.02.19.
Magazin / Aula

Milyen a digitális „jó szülő”?

Hány éves kortól kapjon okostelefont a gyerek? Milyen mértékben érdemes szabályozni a képernyők előtt töltött időt? Mely veszélyek leselkednek a netező fiatalokra? Mit tehet a szülő? A Biztonságos Internet Nap idei rendezvényén e sokakat érintő kérdésekre is választ kaphattak az érdeklődők. Beszámolónk az eseményről.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által szervezett és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megrendezett eseményen számos kérdésre kaphattak választ az érdeklődő szülők, pedagógusok és gyermekek. Összeállításunkban a legfontosabb témákat, javaslatokat vesszük sorra.

1. Tiltás helyett a kockázatokat beszéljük át!

Az első, Dr. Bányász Péter által moderált kerekasztal-beszélgetés során azt a témát járták körül a résztvevők, hogy viselkednek bátrabban a gyerekek, ha a világhálóról van szó, és miért óvatosak a felnőttek? Nincs tipikus felnőtt- és tipikus gyerek-hozzáállás e téren   –  derült ki Dr. Ságvári Bence, az MTA szociológusának szavaiból. Az internethasználati szokásokkal foglalkozó szakember szerint ugyanis a szülői felfogás sokféle lehet a digitális nevelés kapcsán, s a veszélyes online tevékenység egyébként sem a „még nevelhető” korukban éri a fiatalokat, hanem valamivel később, elsősorban kiskamaszkor alatt és után. „Az emberek félnek az ismeretlen dolgoktól, de ha valaki ebbe születik bele, akkor sokkal otthonosabban mozog az online világban” – vélte Laboncz Márton a kerekasztal-beszélgetés egyik – kiskamasz – résztvevője. A meghívott szakértők szerint azonban ennek ellenére a szülők felelőssége a helyes internethasználat világába bevezetni a gyermekeiket. „A kockázatok átbeszélése és nem a tiltás a megoldás” – mondta Farkas Attila Erik, a Digitális Jólét Program állandó szakértője.

2. Az online önállóság tízéves kor körül kezdődik

A beszélgetésből kiderült, hogy a gyerekek Magyarországon átlagosan már egy-két éves koruktól fogva használnak okostelefont. Nagyné Szabó Etelka szerint pontosan emiatt nem kerülhető el az sem, hogy a helyes online viselkedésre való nevelés már az óvodában elkezdődjön. A Nemzeti Pedagógus Kar országos elnökségi tagja 1998 óta kísérletezik az óvodai szintű informatikai neveléssel. A gyermekek figyelmét a kibertérben leselkedő veszélyekre csak később szükséges felhívni, amikor már önálló felhasználókként vannak jelen az interneten. Ez a fajta online önállóság nagyjából tízéves kortól kezdődik – vélik a szakértők. Egészen idáig a szülők és pedagógusok feladata, hogy megfelelő módon szűrjék a gyerekek tartalomfogyasztását és képernyő idejét

3. Adatvédelem: a szülő is felelős! 

A digitális eszközök túlzott használata növeli a stresszt, azok könnyen függőséget okozhatnak, a kék fény pedig alvászavart idézhet elő. „A legsúlyosabb probléma azonban az, hogy a felhasználók meggondolatlanul adják ki személyes adataikat” – mondta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója.  

Az adatok könnyelmű kiadása nem csak a gyerekek hibájából vagy tapasztalatlanságából következik. Ságvári Bence önálló előadásban beszélt a „sharenting” egyre növekvő elterjedéséről, vagyis arról, amikor a szülők a gyerekek tudta vagy beleegyezése nélkül osztanak meg őket ábrázoló fénykép- vagy videóanyagokat az interneten. Súlyos kockázata a jelenségnek az „adat alapú gyermek” idő előtti felépülése: a szakember szerint könnyen előfordulhat manapság, hogy egy személyről alig 15 éves koráig akár több mint ezer kép is felkerülhet az internetre.

Mindezek tudatában felmerülhet a kérdés: biztonságosabb lett-e az internet, mint néhány évtizede volt? Erről a kérdésről azonban már megoszlottak a vélemények a második kerekasztal-beszélgetés során.

4. Nemcsak a bűnözők, a tech cégek is kereskednek az adatainkkal

„A világ nem lett biztonságosabb, így az internet sem” – vélte Németh Ágnes, a rendőrség bűnmegelőzési részlegének ezredese. Szerinte a deviáns szokások telekommunikációs eszközök nélkül is könnyen elterjedhetnek, legfeljebb annyi a különbség, hogy most internetes „kihívások” formájában gyorsabban eljutnak a gyerekekhez. Valamivel sötétebben látta a helyzetet a Nemzeti Kibervédelmi Szervezet igazgatója. Dr. Bencsik Balázs szerint ma már elsősorban az adataink vannak veszélyben, a fenyegetések nem feltétlenül közvetlenül a bűnözésből vagy a deviáns viselkedésből adódnak. Adataink eladásán azonban nem csak bűnözők nyerészkedhetnek, hanem elsősorban maguk a technológiai cégek. Az igazgató szerint a GDPR ugyan nagy lépés előre, de a cégek gyakran csak „úgy tesznek, mintha megfelelnének a követendő normáknak.”

5. Az álhírekről is érdemes beszélni a gyerekekkel!

„Nem szabad erősítenünk a gyerekekben az internet, a számítógép vagy a játékok cukorka-jellegét” – mondta Tímár Borbála. A médiatudatosság szakértő a legnagyobb problémát a digitális nevelés során abban látja, hogy a szülők többségének nincsenek „hozott” nevelési mintái vagy tapasztalatai ezen a területen. A szülők nem próbálják ki a gyerekek által használt alkalmazásokat, játékokat, így nincsenek tisztában gyermekük online tevékenységének természetével. Számos weboldal terjeszt álhíreket a médiahasználat kapcsán, a kábítószerhez hasonlítva a technológiát. „A paranoia gerjesztése minden, csak nem segítség” – állítja Tímár Borbála, aki arról is beszélt, hogy a teljes tiltás akár egy felnövő gyerek szakmai fejlődését is hátrányosan érintheti.  

6. Egészséges médiaétrend, értékek, beszélgetések

Az előadásokból az derült ki, hogy a digitális nevelési problémákat „hagyományos” dilemmákként megközelítve eljuthatunk a megoldáshoz. Azaz médianevelési szabályrendszerre van szükségünk, amelyben egyrészt meg kell határoznunk családunk értékeit, az egészséges „médiaétrendet”, a médiaélmények feldolgozásában pedig beszélgetéssel és játékkal kell segítenünk a gyerekeket. Jó az is, ha közös médiatevékenységre akár alkotásra invitáljuk őket.

Jó tudni például, hogy aktív vagy passzív a gyerekünk által végzett tevékenység? Magányos vagy társas? Koncentrált vagy szórt figyelmet igényel? Elmélyült tevékenységet jelent vagy mikroidőket? Egészségesnek tűnik a gyermekünk? Kipihent? Vannak barátai? Rendben vannak a társas kapcsolatai? Vannak offline hobbijai? Mik azok a valós félelmek vagy vágyak, amelyek miatt esetleg gyermekünk a kibertérbe menekül?

Az önálló tartalomfogyasztásba fokozatosan be kell vezetni a gyermeket, azonban a szülő joga tiltani is, ha ez szükséges. Amennyiben eltiltjuk gyermekünket valamely alkalmazás használatától, fontos, hogy megindokoljuk a döntésünket.

Ez lenne tehát az ideális hozzáállás. Magyarországon ezzel szemben körülbelül minden negyedik családban nincs semmiféle szülői ellenőrzés a gyermekek médiahasználatával kapcsolatban. A rendezvényen – amelyhez hasonló alighanem még sok várható – egyértelműen kiderült, hogy miért is komoly probléma ez. 

Témakörök: álhír, Biztonságos Internet Nap, gyerek, internet, okostelefon, Tímár Borbála, veszély
ITKI BLOG

Gyermekvédelem az online térben

Legfontosabb a megelőzés lehet.

CYBERBLOG

Az álhírek és álvideók kriminalisztikai vizsgálatának szükségessége

Mi a gond a hamis hírekkel?

Ludovika Podcast

Trollok és dezinformáció: az újfajta fegyverek Oroszországban

Oroszország dezinformációs stratégiáiról beszélgettünk.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT